Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kauanko vesipumpun pitäisi kestää?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kauanko vesipumpun pitäisi kestää?

    Vein autoni tampereen laakkoselle tänään vuosihuoltoon, jonkin ajan kuluttua sieltä soitettiin että vesipumppu vuotaa. Vesipumppu vaihdettiin 90tkm huollossa ja siitä on vuosi ja 33tkm. Positiivista on se että homma menee varaosatakuun piikkiin, mutta luulisi pumpun kestävän vähän kauemmin. Onko muilla ollut ongelmia vesipumppujen kanssa? Kyseessä siis 1,9 pumppusuutin diesel (115hv).

  • #2
    Kyllä pumpun pitäisi kestää se "normaali" vaihtoväli= jakohihnan vaihto. Kyseessä voi olla valmistusvika tai asentajan tupeksiminen.

    Comment


      #3
      Kyllähän tuo selvä valmistusvika on. Kyllä ne yli 100 tkm kestää varmasti. Onneksi ei tarvitse maksaa.

      Comment


      • #4
        Et ole ainoa ongelmasi kanssa, mulla oli sama juttu viime keväänä. Profiilin autoon vaihdettiin keväällä -04 90 tkm:n huollossa vesipumppu, kun se suositeltiin vaihdettavaksi ja oli myöskin vuotanut hieman. No ei mitään, vein auton viime keväänä normaaliin vuosihuoltoon ja todettiin, että vesipumppu vuotaa taas, kilometrejä oli edellisestä vaihdosta tullut noin 11 000.

        Onneksi pumppu meni varaosatakuuseen ja töistäkään en muistaakseni maksanut mitään.

        Comment


        • #5
          Riippuu vesipumpusta. Monesti pumppu suositellaan vaihtamaan nokkahihnarempan yhteydessä ihan vaan siksi, että silloin se on helppoa ja edullista. (esim V8:n pumppu 44EUR ja vaihtuu samalla vaivalla kuin nokkahihna) Vaihtosuosituksella ei siis välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä pumppu lopulta kestää. Varotoimenpide. Kokemuksesta voin sanoa, että vesipumpun kesto on kaikkea 15tkm-500tkm. Bilteman arpapumpulla saatat päästä jopa sen 15tkm...tai sitten se kestää ihan normaalisti. Hieman laadukkaammilla vesipumpuilla kaikki meneekin sitten yleensä ihan ok.
          Itse vaihdoin Passattiin 300tkm:n kohdalla pumpun, kun luulin sen pitävän ääntä...se äänen lähde olikin laturin laakeri. Elikkäs laturikin kesti jotain 315tkm ja pumppu olisi kestänyt enemmänkin. Pumpussa ei ollut yhtään mitään vikaa... eikä termostaatissa, mutta vaihdoin senkin. Vanhempien Mitsulla mennään teitääkseni yhä ekalla vesipumpulla ja laturilla, mittarissa 360tkm.

          Loppukaneettina pitänee OT:na mainita, että Passatin virranjakajan ja pyörijän vaihdoin ekan kerran, kun mittarissa oli 285tkm, kun tuli käyntihäiriöitä (vika ei ollutkaan jakajassa vaan kaasarin letkuissa). Osa oli tod.näk. alkuperäinen sillä auto on ollut perheessä 41tkm ajetusta asti. Olihan se jakajan kansi ja pyörijä jo aika kulunut...=)
          Sen sijaan takalaakereita sai vaihtaa tiheään, ne kesti vaan 30-50tkm vaikka oli aina SKF.

          Comment


          • #6
            Minun entiseen 80 audiiin vm.-88 ei myöskään vesipumppua vaihdettu koskaan. Auton myydessäni kilometrejä oli 400000km. Eikä tohon nykyseenkään ole vielä tarttenu vaihtaa, mittarissa kohta 250th.km. Ihmetyttää vaan kun uudempiin pitää vaihtaa jo alle 100th ajettuihin, onko pumpuissa tapahtunut jotain radikaalia muutosta vai onko laatu mennyt vaan niin huonoksi?

            Comment


              #7
              TT joskus suositteli, että vesipumppu kantsii vaihtaa joka toisen hihnanvaihtokerran yhteydessä, jos muut syyt ei vaadi pumpun vaihtamista. Audin tapauksessa tuo tarkoittaisi n. 180tkm vesipumpun vaihtoväliä. Tämä suositus taisi koskea näitä vanhempia 4/5-zyl. Audeja.

              Mulla on muistaakseni vesipumppu hajonnut vain kerran kesken ajon. Tämä tapahtui Opelissa, jossa oli kilsoja jo enempi kuin riittävästi. Tilalle tuli paljon parjattu bilteman pumppu ja ihan hyvin sekin kesti ne vuodet jotka auto mulla vielä rempan jälkeen oli.

              Monet varmaan vaihtaa pumpun tavallaan "turhaa", ihan varmuuden vuoksi, koska se tosiaan on helppo tehdä hihnarempan yhteydessä ja pumppu ei tosiaan ole niin kallis, etteikö sitä varmuuden vuoksi kannattaisi vaihtaa. Porsiva pumppu kun pahimmillaan voi tehdä koneesta käkikellon.

              Comment


                #8
                Hetkellä on täälläkin sellaista "hiipivää" rohinaa alkanut kuulua ihan ohjaamoon asti tyhjäkäynnillä - ei kyllä aina, mutta väliajoin sitä kuuluu. Vielä kyllä niin hiljaisena, että sisäflekti pitää sammuttaa ja laittaa ikkunat kiinni, että kuuluisi.

                Ja kylmänä joskus kuuluu muutaman kerran myös harvaa naputusta konehuoneen puolelta - alkaapi hetkellä melkein hiukset harmaantua, kun ei ole edes hyvää paikkaa, missä hommaa tutkiskella varmistuakseen, että onko kyseessa se pahin eli vesipumppu. Aluksi epäili hydraulipumppua, koska joskus kylmäkäynnistyksen jälkeen sai tervehdykseksi katsella muutaman sekunnin punaista huutomerkkiä tuossa AutoCheck-ikkunassa piipityksen kera. Tästä kuitenkin pääsi eroon, kun huomasi vaihtaa hydraulipumpun imuletkulla olleen löystyneen klemmarin (sen kertakäyttöisen "peltisormuksen"), mutta ongelma sen em. äänen kanssa ei ole poistunut mihinkään.

                Jakoremmi ja rulla on autoon vaihdettu joku 30 tkm sitten, mutta pumppua ilmeisesti ei (zahnriemen, umlenkrolle, alle riemen ers. lukee - eli ei mitään viittausta pumppuun).

                Autolla siis hetkellä mittarissa jotain yli 210 tkm.

                Muuten - tietääkö kukaan, paljonko tarvii purkaa saadakseen pikkujäähdyttimen alareunan kiinnitys auki? Se näyttää ensisilmäyksellä aika hankalalta tapaukselta eikä ole selvyyttä saako sen irti ilman, että esim. joutuisi irrottamaan etupuskurin? (hetkellä juuri se on mahdollisen TI-projektin vaikein osa, koska puskurin irrotus vaatinee myös pohjan suojalevyn irrotukseen, mikä ilman monttua/nosturia ei ole kovin mahdollista)

                Comment


                • #9
                  Uudemmissa autoissa on monesti vesipumppu sellaisessa paikassa että se vuotaessaan kastelee jakohihnan, jolloin se on pakko vaihtaa heti kun vaan vuotoa ilmenee. Lisäksi monesti pumppu on irrotettava samalla kun jakohihnan hiluja vaihdetaan, niin miksipä sitä muutaman kympin tärkeää osaa ei sitten vaihtaisi. Opeleissa vesipumput aiheuttivat paljon hihnarikkoja, mutta siinä lienee ollut kyse ihan suuremman luokan suunnitteluvirheestä. Jakohihnakäyttö aiheutti pumpun laakereille suurempia rasituksia kuin oli piirustuspöydällä mahdollisesti ajateltu.

                  Eihän se kustannus ole suuri jos käyttövarmuuden saa sillä varmistettua. Ennen olivat vesipumput nelipyttyisissäkin lohkon päällä, jolloin pienet vuodot eivät haitanneet mitään ja vesipumpuilla pystyikin huolettomasti ajamaan liki 400 tkm.

                  Comment


                    #10
                    Siinäs se on - menepä nyt sinne Zürichiin tai Mendrisioon tarkistelemaan, vaihdetaanko siellä pumppu aina hihnanvaihdon yhteydessä vai ei.

                    Mielenkiintoista onkin se, että mitä Audin virallinen huolto-ohjelma sanoo tuosta hihnanvaihdosta - rullan vaihto lienee itsestäänselvyys, mutta miten on pumpun laita (jos 180 tkm huollossa on asiaan katsottu näin, kuin papereissa lukee, niin tuossa 90 tkm kohdalla on asia voinut olla toisin)?

                    Siis HUOM! on vain epäily siitä, että pumppu olisi auton ikäinen ja tulossa tiensä päähän eli siitä ei ole mitään varmuutta muuten aika hyvin huolletussa autossa.

                    Comment


                    • #11
                      Pitää nyt sitten ottaa huomioon, että oikeastihan toi hihnanvaihtoväli on 120tkm maailmalla. Pohjoisen oloihin on vaan speksattu 90tkm, johtuen vissiin ilmastosta...

                      Itsellä menee 80tkm ajettu Audi huomenna jakohihnan vaihtoon. Samalla laitetaan Motonetista! ostettu vesipumppu. Kilometrien puolesta en vielä vaihdattais pumppua mutta kun auto täyttää helmikuussa seitsemän vuotta, niin varmistellaan. Tietty tuo Motonetin pumppu ei kestä sitä seuraavaa 90tkm taivalta... No, se jää nähtäväksi.

                      Mielenkiintoista on myös se, että Audin insinöörit on maininneet huoltokirjassa vain kilometrirajan jakohihnan vaihdolle. Olisi vähintäänkin suotavaa, että siellä olisi maininta kuukausina myös. Esim. kolmella ja viidellä vuodella on vissi ero.

                      Comment


                        #12
                        Pitää nyt sitten ottaa huomioon, että oikeastihan toi hihnanvaihtoväli on 120tkm maailmalla. Pohjoisen oloihin on vaan speksattu 90tkm, johtuen vissiin ilmastosta...
                        Sveitsistä tämä auto on tullut, mutta sielläkin viimeinen hihnanvaihto tehtiin juuri 180 tkm kohdalla, niin että miten se speksaus siellä mahtaa olla...

                        Jokatapauksessa yritetään tänään tutkia asiaa vähän tarkemmin

                        Comment


                        • #13
                          Vesipumppu asiasta on ollut puhetta.
                          Kustannus on kuitenkin niin pieni ( sellaisissa koneissa, jossa jakopään "sisällä" on ko pumppu ), että se kannattaa vaihtaa muun yhteydessä.

                          Turha pihistellä vaikka 100 euron takia, jos saa ajella huolettomasti 90000 km?:)

                          Comment


                            #14
                            on sitä aikaa nyt kuukauden verran vierähtänyt, mutta kylla voi vain sanoa, että tämä s..tanan tämän illan rupeama kyllä ehdottomasti kannatti (ei yhtään kiitosta kyllä tuolle insinöörille, joka sen pikkujäähdyttimen kiinnityksen aikoinaan suunnitteli): eli on se pumppu melkein ehtoon puolella, ei vielä tunnu vuotavan eikä välystä ole, mutta ääni on jo sellainen rohina, että pian se lahoaa täysin.

                            Sen sijaan kiristinrulla on siinä vaiheessa, että sillä ei enää kehtaa ajaa: sitä on kyllä vaihdettu jossain vaiheessa, mutta kun siinä on välystä tuollaiset reilun millin verran ja sormilla pyörittellessä lähtee yllättävän tuttu ääni, kun niihin aamuihmettelyihin vertaa. Hihnat on kylla kaikki ilmiselvästi vaihdettu silloin 30 tkm sitten.

                            Eli huomenna sitten nähdään, viettääko auto vuodenvaihteen tallissa osia odottamassa tai saisi sen vielä kuntoon (piruvie Tallinnassa olisi niin rulla kun pumppu hyllystä saatavilla, mutta sieltä tuli palattua jo eilen).

                            Eli nähdään, kuin hauskaa uutta vuotta voidaan toivoa..

                            uutta tietoa: osat pitäis tulla huomiseksi eli Ruotsista kai sitten saadaan...

                            Comment


                              #15
                              Turha pihistellä vaikka 100 euron takia, jos saa ajella huolettomasti 90000 km?:)
                              Oikeastaan vitoskoneen pumpun hinta on jopa alle kuudenkympin (56 e tjsp). Satasen hintaan mahtuu melkein joksurullakin lisäksi.

                              Comment


                                #16
                                ja nyt sen rupeaman jälkeen voi todeta, että autosta irtosi vesipumppu vuosimallia -92 eli on se käynyt ainakin 217 tkm

                                Comment

                                Working...
                                X