Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Passat 3BG antaa vikakoodia imunokka-akselista, mikä neuvoksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Passat 3BG antaa vikakoodia imunokka-akselista, mikä neuvoksi?

    Muutama ilta googlettelua ei ole tuottanut tulosta, joten kysytäänpää jos jollakin olis täällä vastaavanlaisia kokemuksia.

    Passatti alkoi muutama viikko sitten satunnaisesti ja hetkittäin herjata alhaisesta öljynpaineesta. Syylliseksi osoittautui öljypumpun imusihdin tukkeutuminen, vaiva poistui uudella sihdillä ja moottorin huuhtelulla. Kone on 1.8t AWT

    Alhaisen öljynpaineen yhteydessä tuli seuraava vikakoodi, joka ei ole toistaiseksi poistunut. Kolme kertaa olen poistanut ko. koodin ja se uusiutuu muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen

    16395 - Bank 1: Camshaft A (Intake): Retard Setpoint not Reached (Over-Advanced)
    P0011 - 35-10 - - - Intermittent

    Ross techin wiki-sivusto antaa mahdollisiksi aiheuttajiksi:

    Possible Causes
    Camshaft Adjustment Valve 1 (N205) faulty
    Fuel Pump Relay (J17) faulty
    Mechanical Timing not correct, including Chain and/or Belt timing.
    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...5/P0011/000017

    Auto antaa vikakoodia myös bensapumpun ohjainlaitteeista jollaista ei käsittääkseni ole tässä autossa olemassakaan.

    00476 - Control Module for Fuel Pump (J538)
    49-00 - No Communications

    Bensapumpun rele löytyy ilmeisesti ECUn suojalaatikon sisältä? Bensapumppu toimii oletettavasti normaalisti kun auto käynnistyy ja kulkee ihan normaalisti.

    Osaako joku selitää mikä voi olla tuo imunokan vikakoodin yhteys tuohon bensapumppuun? Ross tech kun ohjeistaa tarkistamaan bensapumpun releen kuintekin. Toivon, että vika löytyy tuosta bensapumpusta tai sen releestä kun en raskisi millään alkaa vaihtamaan ketjukiristäjää ja nokkaketjua, hintaa marmoritiskillä yhteensä 750€. Löysin netistä jonkin korjaamomanuaalin nokka-akselin säätöventtiilin (N205) toimivuuden testamiseksi, venttiilin resistanssi pitäisi olla ohjeen mukaan 10-18 ohmin välillä.

    Mitä muita mahdollisia aiheuttajia tuolle imunokan vikakoodille voisi olla? Vähän pelottaa ajella tuolla autolla tuon vikakoodin kanssa.

    Edit:
    http://www.justanswer.com/uploads/as...245_ANSWER.pdf
    Tämän ohjeen mukaan mittasin tuon N205:n, venttiilin vastus oli 14 ohmia, eli ihan normaalin rajoissa. Yritin mitata pistokkeelle tulevan jännitteenkin, muttei yksin onnistu ihan ohjeen mukaisesti kun pitäisi samalla pyörittää starttia. Sellaisen huomion tein, että sytysvirran ollessa päälä pistokkeesta mitatttuna jännite oli noin 7 voltin luokkaa. Jos jännitemittari miinus-navan laittoi auton runkoon oli tuloksena 12 volttia eli normaali akun jännite. Säätääkö ECU maata tuolle venttiilille vai onko todennäköisempää, että pistokkeelle ei tule riittävää maata?
    Viimeksi muokannut guru; 21.4.2012, 20:39. Perustelu: päivitetty

  • #2
    Tee VCDS:llä output-testi, sillä saat säätimen naksumaan. Voihan se olla tukossa, eikä nokan asento muutu jos öljynpaine ei pääse perille asti.

    Sitäkin voi logittaa kun ajat, keskialueella kaasu pohjassa ennakon pitäisi muuttua.

    Tuo jännite on normaali, maajohto kelluu ja ecun kautta sinne tulee "hämärä" jännite. Jos saat sen naksumaan niin tuosta ei kannata huolestua.

    Comment


    • #3
      Testasin venttiilin toimintaa VCDS:llä ja se naksuttaa ihan normaalisti. Täytyy kokeilla logittaa sen toimintaa kun saan kaverin kannettavaa lainaan, omasta akku on sillä mallin ettei pääse pihasta pois.

      Voiko ketjukiristin olla loppu 180tkm ajetussa autossa, johon on säännöllisesti vaihdettu öljyt? Tai voiko tuo kuukausi sitten ilmennyt öljynpaineongelma aiheuttaa kiristimen kulumista? Auton käydessä tyhjäkäynnilllä koneen takaosasta kuuluu kevyt huriseva ääni, ketju ei mielestäni mitenkään kovasti rallata.

      Tuo bensapumpun vikakoodin osuus tässä asiassa kiinnostaa kovasti. Jokin selittämätön syy-yhteys sillä on tähän nokka-akseliin mutta mikä? Mistä se bensapumpun rele löytyy tästä autosta, onko tietoa tai hyviä arvauksia? Bensapumpun ohjainlaitteen vikaakoodi uusiutuu välittömästi kun se poistaa.

      Comment


      • #4
        Kiristin voi hyvin olla loppu noilla kilometreillä, niitä on vaihdettu parhaimmillaan 40tkm kohdalla.

        Kiristimessä on oma erittäin hienosilmäinen öljysihti, joka on todennäköisesti tukossa jos kerran koneen imusihtikin oli.

        N205 solenoidin toimiminen ei tosiaan paljon auta mikäli kiristimen öljykanava on blokattu.
        Imunokka ei tällöin säädy oikein.

        Tarkistamisen / puhdistamisen yhteydessä tuleekin venttiilikopan ja kiristimen tiivisteet, sekä nokkaketju vaihettua kätevästi samalla.
        Osat ei maksa mansikoita, olettaen että kiristintä ei tarvitse vaihtaa.

        Comment


        • #5
          Saako tuon ketjukirisrimen irroitettua ilman että irroittaa ketjua / nokka-akseleita? Mitä ulkoisia kulumisen merkkejä tuossa kiristimessä voi olla? Jos sen käyttäisi irrallaan, puhdistaisi niin samallahan sitä näkisi kuinka paljon siinä on vielä kiristymisvaraa tuolle ketjulle.

          Nokkaketju maksaa marmoritiskillä satasen.

          Comment


          • #6
            Ei saa irroitettua ilman toisen nokan irroitusta.

            Eipä siitä oikein voi nähdä mitään kulumisen merkkejä, ainoastaan ehkä ketjunlaahainten pinnoissa voi nähdä kulumaa.

            Comment


            • #7
              Onko nokka-akselien päissä olevat ketjun hammasrattaat kiinteitä vai saako ne irti? Millaiset merkit tuolta jakopään tai nokkaketjun puolelta löytyy, että sais nokka-akselin oikeaan asentoon takaisin?

              Sattuuko jollakulla olemaan tiedossa nokkapukkien pulttien kiristysmomentti ja -järjestys tiedossa?

              Comment


              • #8
                Ei ne varsinaisesti kiinteitä ole, mutta ei niitä ole tarkoitettu irroitettaviksi.

                Google löysi tällaisen ohjeen. Nokissa on kolot, ja nokkapukeissa nuolet.

                Kiristysmomentti on 10 Nm, kiristä tasaisesti ensin melkein päistä, sitten keskeltä. Vähän kerrallaan, ei yhtä täysin kireälle, ja sitten loppuja.

                Comment


                • #9
                  Kiitos okkim neuvoista ja linkistä, tuolla jopa minä pystyn suoriutumaan urakasta. Ohjeessa oli mainittu jokin retainet tool, onko tuo jokin puristin ketjukiristimelle vai mikä lienee? Homma varmaan onnistuu ilman tuotakin.

                  Comment


                  • #10
                    Ittiäki vähä kiinnostaa mitä tää retainer tool on.

                    e: Kuvia löytyy ku laittaa googleen retainer tool 3366. Tuos passatin yhteydes on ilmeisesti tullu pieni kirjotusvirhe tuon työkalun numeron suhteen.

                    e: ja tuolta löytyy jos tulee tarvetta: http://www.dieselkontor.de/product_i...15&language=fi
                    Viimeksi muokannut horch; 24.4.2012, 00:57.

                    Comment


                    • #11
                      Dieselkontor:n kanssa on tainnut olla joillakin toimitusongelmia että kannattanee suhtautua hieman varauksella tuolta tilaamiseen, tuon työkalun löytää Saksan Ebaysta aika edukkaasti ja mullakin noita kaksi on jos joku tarvitsee lainaan.

                      http://www.ebay.de/itm/VW-AUDI-Werkz...item3c9e65dce4

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Ferryman Näytä viesti
                        Kiristin voi hyvin olla loppu noilla kilometreillä, niitä on vaihdettu parhaimmillaan 40tkm kohdalla.

                        Kiristimessä on oma erittäin hienosilmäinen öljysihti, joka on todennäköisesti tukossa jos kerran koneen imusihtikin oli.

                        N205 solenoidin toimiminen ei tosiaan paljon auta mikäli kiristimen öljykanava on blokattu.
                        Imunokka ei tällöin säädy oikein.

                        Tarkistamisen / puhdistamisen yhteydessä tuleekin venttiilikopan ja kiristimen tiivisteet, sekä nokkaketju vaihettua kätevästi samalla.
                        Osat ei maksa mansikoita, olettaen että kiristintä ei tarvitse vaihtaa.
                        Auttaako tuon hienon öljysihdin puhdistamiseen forte käsittely?

                        Comment


                        • #13
                          En tiedä, mutta parempi se olisi ottaa sormiin ja puhdistaa. Eli kiristin löysälle, nostaa sitä ylös ja ronkkii sihdin varovasti pois. Putsaus, ja takaisinasennus.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                            Ei ne varsinaisesti kiinteitä ole, mutta ei niitä ole tarkoitettu irroitettaviksi.

                            Google löysi tällaisen ohjeen. Nokissa on kolot, ja nokkapukeissa nuolet.

                            Kiristysmomentti on 10 Nm, kiristä tasaisesti ensin melkein päistä, sitten keskeltä. Vähän kerrallaan, ei yhtä täysin kireälle, ja sitten loppuja.
                            Tyhmä kysymys... mutta tuossa ohjeessa vaihdetaan koko kiristin, jos haluaa vain putsata sen sihdin pitääkö purkaa noin paljon pois edestä? Vai onko sihdin putsaamiseen oikotietä?

                            Comment


                            • #15
                              Sihti on kiristimen "pohjassa", sylinterikannen ja kiristimen välisessä öljykanavassa.
                              Eli koko kiristin pitää irrottaa.

                              http://bimg1.mlstatic.com/s_MLB_v_F_...38817_7334.jpg

                              Kuvassa kahden reiän välissä, "10" painatuksen yläpuolella.

                              Comment


                              • #16
                                Imusihdin ja öljynvaihaihdon jälkeen on tullu ajettua 1000 kilometriä ja imunokan vikakoodi ei ole enää uusiutunut, lienee mahdolliset tukokset ketjukiristimestä lähteneet liikkeelle. Muutama sata kilometriä vielä ja vaihdan öljyt uudelleen, en taida alkaa irrottamaan ketjukiristintä jos vikakoodi ei enää uusiudu.

                                Otin logia Engine kanavalta 91, josta näkyy koneen kierrokset kuorma, adjustment on / off ja ilmeisesti noka säätö asteina. Tuo CF lukema muuttuu ajossa, mutta adjustment säilyy koko ajan off-asenossa. Millaisissa tilanteissa sen tulis muuttua on-asentoon?

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Ferryman Näytä viesti
                                  Sihti on kiristimen "pohjassa", sylinterikannen ja kiristimen välisessä öljykanavassa.
                                  Eli koko kiristin pitää irrottaa.

                                  http://bimg1.mlstatic.com/s_MLB_v_F_...38817_7334.jpg

                                  Kuvassa kahden reiän välissä, "10" painatuksen yläpuolella.
                                  Onko erinäköinen osa jos on molempien nokkien säätö?

                                  Comment

                                  Working...
                                  X