Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

"Jyrinä"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    "Jyrinä"

    Olen seurannut foorumia jo muutaman vuoden ja huomannut että palstan jäseniltä saa usein asiantuntevaa tietoa ja neuvoja asioiden/ongelmien ratkaisuun. Nyt palstan uutena jäsenenä kirjoitan autoni ?jyrinä? ongelmasta.

    Auto on uuden karhea Audi a4avant 1.8t etuveto, jossa maantienopeuksissa selvästi havaittavaa jyrinää. Mitä parempi on tien pinta sitä selvemmin jyrinä esiintyy. Jyrinä on ääni, joka on jatkuvaa mutta ei aivan tasaista. Aaltoileva ja ehkä ns. seisovan aallon kaltainen ääni, jota en ole pystynyt paikallistamaan. Se kuuluu sekä edessä että takana. Ongelma on helpointa havaita nopeuden ollessa 100-120km/h, kaupunki olosuhteissa ääntä ei havaitse lainkaan. Äänen lisäksi ei esiinny muita ongelmia, ei värinöitä eikä tärinöitä. Olen kokeillut ilmastoinnin sammuttamista ja vaihteen vaihtamista vapaalle, eli kyseessä ei ole pakoputken tms. resonanssi.

    Ongelma on periaatteessa ollut tiedossa jo heti kevään kesärengas ajoilta asti, mutta olin lähes varma että ongelma johtui toisen eturenkaan valmistusvirheestä (pintakuviossa oli puolen renkaan matkalta huonoa pintaa). Rengas vaihdettiin vasta myöhemmin kesällä omien kiireiden vuoksi. Renkaat ovat Nokian NRVi 225/45 17.

    Myöhemmin rengasliikkeen kaveri soitti, että hänen kaverillaan saman vuosimallin a4:ssa oli jyrinää ja se johtui valmistusviallisesta vetoakselista.

    Kävin näyttämässä autoa pikahuollon pojalla joka pyöritteli pyöriä ja kokeili vetoakselin(?) välyyksiä tms. Mitään vikaa poika ei löytänyt.

    Autolle on nyt varattu erillinen huoltoaika jossa autoa koeajetaan ongelman paikallistamiseksi.

    Moni nyt varmasti jo ihmettelee, että mikä ongelma uudessa autossa on kun autossa on takuu voimassa! Autoa on piristetty mtm:n ohjelmalla ja tämä tulee varmasti julki huollon koeajossa. Jo turbon voimakas suhina alakierroksilla kertoo että se ei ole vakio.

    Oma arvio ongelmasta on pyörän laakeri, vetoakseli, tasauspyörästö, kytkin, vaihdelaatikko tai jokin muu kalliimpi osa jota virityksen takia takuu ei ehkä korvaisikaan.

    Lehtoselta sanottiin että he voivat muuttaa auton takaisin vakioksi. Kustannuksia tämäkin aiheuttaa.

    Hyvät Asiantuntijat, mitä mieltä olette? Onko joku törmännyt vastaaviin ongelmiin?

  • #2
    ..tjaa en tiedä jurinasta, mutta eikös takuu raukea samantien kun on "kopeloitu" ?
    Eli vakioksi laittaisin ennen vientiä huoltoon. Tuosta kustannuksesta voinee keskustella Lehtosen kanssa, jos meinaat sen takaisinkin taas laittaa.

    Helposti sanoo maahantuoja että "ei tätä ole suunniteltu kestämään tämänlaisia tehoja/vääntöä"
    Ja takuu ei korvaa mitään.

    Comment


      #3
      Oma kulkine pitää rengasmelun kaltaista ääntä jonka luulin tulevan rengaista. Nyt ääni on kuitenkin voimistunut ja huollossa totesivat että ääni tulee etupyörän laakerista, niitä on huollon mukaan mennyt usein. Huolto on varattuna 26.8 ja sen jälkeen näkee häviääkö tuo ääni sillä.

      Comment


        #4
        Veikkasin myös moisen jurinan tulevan viallisesta pyöränlaakerista. Oletko havainnut jurinan taajuuden olevan yhteydessä auton nopeuteen ja muuttuuko jurina toisenlaiseksi esim. mutkassa ajettaessa?

        Comment


        • #5
          Kuten tuossa jo arveltiinkin yleensä tuollaista ääntä aiheuttavat kuluneet pyöränlaakerit, lähes aina ääni voimistuu kaarteessa. Auto on kyllä niin uusi että tuntuu vähän oudolta, tosin pari viikkoa sitten ajoin kollegan 70tkm ajetulla pösöllä ja kerroin hänelle että vasen etupyöränlaakeri on kaputt. Vei huoltoon ja näinhän se oli, kuinka tuo on mahdollista kun ennen pyöränlaakerit kestivät aina apauttiarallaa 200tkm autossa kuin autossa. Onhan autoissa muutenkin ollut laatuongelmia lisääntymässä määrin, lieneekö hintakilpailu koventunut vai onko kehitysmaihin siirretyillä tuotannoilla osansa asiaan. Ennen SKF oli SKF ja nyt ei tiedä mistä tuutista se tulee, turha väittää että valmistetaan samoilla spekseillä joka paikassa.

          Mainitussa tapauksessa voi viallisella renkaalla olla osansa asiaan jos sillä on ajettu pidempään.

          Comment


            #6
            Onko tuossa koneessa kaksoismassa vauhtipyörä? On nyt kaukaa haettu, mutta eikös se juurikin ala jyristämään lisääntyneen väännön myötä? Vai kuuluiko jyrinä jo ennen Herr Mayer:ia?

            Comment


              #7
              Juu, SKF tekee mm. Audiin sopivia lakruja Brasiliassa. Voi olla, ettei laatu/laadunvalvonta ole sitä mitä se joskus oli. En pitäisi yhtään ihmeellisenä, jos pyöränlaakeri antautuu vähäisilläkin kilsoilla. Eipä olisi eka kerta, kun maanantaikappale osuu kohdalle.

              Comment


                #8
                Kiitoksia vastauksista!

                Etupyöränlaakeri näyttää olevan arvauslistan kärjessä. Itse alan olemaan samaa mieltä, sillä eilen kun ajelin pääkaupunkiseudulta tänne turkkusse päin niin havaitsin jyrinän lisäksi uuden äänen. Se oli selkeämpi ja korkeammalla taajuudella oleva "ujellus" joka mielestäni tuli oikeasta etupyörästä. Hämärää tässä on se, että ääni ilmeni pääsääntöisesti alle 100km/h:n nopedessa ja välillä ääni oli kokonaan poissa. Muurla - Sammatti -tieosuus on uuden asvaltti-installaation jälkeen todella hyvä häiriöäänien kuunteluun (nyt isännät luulevat meikäläistä jo vainoharhaiseksi ;-).

                Tänään työmatkalla ujellusta ei kuulunut laisinkaan. Voiko laakeri olla näin tois aikainen?

                Myöskään nopeuden vaihtelut eivät muuta taajuutta, se on vakio. Mutkittelu ei muuta ääntä, vaikka varsinaista mutka-ajoa en näillä nopeuksilla ole pystynyt kokeilemaankaan.

                Janis, kerrotko sitten miten laakerin vaihto sujui, lähinnä vaikutukset uum-uum ?ääneen. Ja kävikö huolto koeajolla vai totesivatko ne vian auton ollessa ?pukkien? päällä?

                mikmoila, kyseisessä moottorissa ei ole kaksoisvauhtipyörää. Tiedän kyllä mitä tarkoitat, kaverilla on kyseinen versio lastulla varustettuna ja sen ?tärinän? tunnistaa aina pedaleista pulkkaan asti.

                Onko kokemuksia siitä, miten huollon kaverit suhtautuu vähän piristettyyn versioon. Lisääkö ne tietokantaan merkinnän johon voivat suoraan vedota muihin takuutöitä tilattaessa tms.? Vai pitääkö huoltomies asian omana tietonaan ja nauttii vain ajosta... Onhan teidänkin autot viritettyjä, vai onko?

                Comment


                  #9
                  Laakerit on nyt vaihdettu, hintaa huollolle tuli noin 300 euroa ja aikaa meni vajaa 4 tuntia. Laakerit vaihdettiin kumpaakin etu pyörään.
                  Auto oli normaalissa huollossa ja kyselin autoa viedessäni että mikähän sellaista ääntä voisi pitää, kun menin hakemaan autoa minulle kerrottiin että vika on kuskin puolen laakerissa. Sitä en tiedä kuinka he vian paikallisti, mutta nyt ääni kuitenkin hävisi.
                  Nopeuden vaihtelu ei vaikuttanut äänen taajuuteen. Ääni alkoi kuulumaan noin 80km/h nopeudessa ja voimistui vauhdin mukaan. Mutkittelu ei vaikuttanut ääneen, mutta kuten sanoit, hirveitä mutkitteluja ei viitsi yli 80km/h vauhdissa tehdä.

                  Comment


                    #10
                    Todennäköisesti totesivat vian purettuaan laakerin.

                    Comment


                      #11
                      Tuskin alkavat kovin paljoa uusista audeista tehoja ihmettelemään, kun laakereita vaihdetaan. Itsellä meni nyt alku kesästä vasen taka laakeri, kun mittarissa jotain 20tkm ja autolla ikää muutama kuukausi. Nyt on autoon tullut kanssa tuollainen kiva jurina ja auto lähtee tod.näk. erikoiskorjaamolle tuohon herttoniemeen, tähän mennessä vaihdettu vetarit ja autoa tongittu huollossa muutama päivä. Huomasin samanlaisen jurinan, kuin alkuperäisellä jutun aloittajalla, sijaisautossa, mikä sattui olemaan A4, mittarissa 1tkm. Taitaa vaan olla nykyään merkinlaatu tätä tasoa. :(

                      Comment


                      • #12
                        Ei hyvältä näytä, kertokaa muutkin jos on jotain vastaavaa. Ainakin laakereissa ollaan selvästi menossa huonompaan suuntaan laadun suhteen. Eihän tämä koske vain Audia sillä kaikki autonvalmistajat käyttävät niitä muutamia laakerinvalmistajia maailmassa, valmistuksessa pitäisi noudattaa yleisiä standardeja. Omissa kotteroissani ovat pyöränlaakerit kestäneet aina parisataatuhatta kilometriä. Olisiko matalaprofiilisemmilla renkailla jotain tekemistä kestävyyden kanssa?

                        Ainakin muiden merkkien kohdalla tuntuu siltä että ihmiset eivät uskalla sanallakaan mainita miksi heidän uusi autonsa on jo toista päivää korjaamolla. Kun on suu vaahdossa kerrottu miten uusi auto on niin hyvä, ei voida paljastaa että taas oli sähkövikaa tai vastaavaa. Kummasti sitten avaudutaan kun vaihdetaan merkkiä, "olihan siinä edellisessä kaikenlaista ongelmaa uutena". Itse olen ajanut mm. vm-00 baijerilaisella ja siihen on tullut useampi sähkövika kolmen vuoden aikana (mm. ilmastoinninohjaus, ruiskutusjärjestelmä, abs anturi). Ovat aina korjanneet takuuseen pienen keskustelun jälkeen maineensa säilyttääkseen, kun olen saanut selville että samoja vikoja on ollut muillakin. Kummasti löytyy varastosta aina juuri niitä komponentteja mitkä menevät rikki.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja sami
                          Ainakin laakereissa ollaan selvästi menossa huonompaan suuntaan laadun suhteen. Eihän tämä koske vain Audia sillä kaikki autonvalmistajat käyttävät niitä muutamia laakerinvalmistajia maailmassa, valmistuksessa pitäisi noudattaa yleisiä standardeja.
                          Ei liity autoihin mitenkään, mutta laakereissa on todella menty huonompaan suuntaan. Työkoneistani menee noita ajoittain ja muutama viikko sitten purin yhtä laakerivian takia. Sieltä löytyikin Made in Korea-laakerit, joiden kestoaika oli aika mitätön ja merkki oli itselle tuntematon.

                          Joskus SKF oli LAATUA ja hyvänä pidän sitä edelleen, mutta ei taida olla yhtä hyvää tavaraa, mitä aikoinaan.

                          Comment


                          • #14
                            Varaosakauppias puhui ihan samaa. Kuulemma valmistajat tekevät itse vain osan tarvittavista malleista ja ostavat loput ristiin toisiltaan. Alkuperää ei enää pyritä pahemmin kätkemään. Eli esim. SKF:n paketista saattaa löytyä mitä vain.

                            Comment


                              #15
                              Alle vuoden kesti etupyörän laakeri c4:ssä. Ajoa tuli n.50tkm. Laakeri oli Motonetistä ostettu halvempi malli ("ei SKF"). Tilalle laitoin SKF:n (made in Italy). Toivottavasti kestää pitempään. Vielä kun löytäisi ostokuitin jostakin. Vuoden takuu on Motonetin tuotteissa. Vanhan laakerin merkki Powerdrive??

                              Työhön mennyttä rahamäärää on ilmeisesti mahdoton saada mistään takaisin. Kuitit niistä on olemassa. Onko porukalla kokemuksia?

                              Edellisessä Audissa (typ44) oli vielä myydessä 500tkm kohdalla alkuperäiset etupyöränlaakerit alla, eikä väsymisen merkkejä ollut.

                              Comment


                              • #16
                                Mun kulkineeseen jouduin vaihdattamaan pyörän laakerit taakse 130tkm kohdalla ja eteen 150tkm kohdalla. Kyseessä siis A4 B5 quattro. Yhdellä entisellä työkaverilla sama homma. Hänkin oli ostanut motonetistä laakerit -> muutama viikko ja taas ulvolaakerit. Eli kannattaa ostaa niitä "laadukkaampia" laakereita.

                                Comment


                                • #17
                                  Mun kulkineeseen jouduin vaihdattamaan pyörän laakerit taakse 130tkm kohdalla ja eteen 150tkm kohdalla. Kyseessä siis A4 B5 quattro. Yhdellä entisellä työkaverilla sama homma. Hänkin oli ostanut motonetistä laakerit -> muutama viikko ja taas ulvolaakerit. Eli kannattaa ostaa niitä "laadukkaampia" laakereita.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vanha SKF:n tutkimustieto: suurin osa laakerivaurioista johtuu asennusvirheistä... Ja muut laakeriin vaikuttavat osat saattavat olla syynä laakerivaurioon (epätasapaino, kiinnitys etc.).

                                    Muttei silti kannata säästää laakerin laadussa, jos vaan parempaa on saatavilla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      TIMKEN on laadukas
                                      http://www.timken.com/industries/aut...toaftermarket/
                                      Kataloogi
                                      TIMKEN

                                      Comment


                                        #20
                                        Vanha SKF:n tutkimustieto: suurin osa laakerivaurioista johtuu asennusvirheistä
                                        Niin muuten onkin - riittää yksi kevytkin isku väärään paikkaan ja sitten vähän ajan päästä ihmetteleekin, että "miten tää ny näin nopeest hajos?". Aluksi tuntuu, että kaikki on OK, mutta sen iskun seuraamukset ilmeneekin sitten pian käytön aikana.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vastakommenttina "suurin osa laakeriongelmista johtuu asennusvirheestä"....kyllä, olet varsin oikeassa.
                                          Vaikka en lukenut ihan kaikkia kommentteja läpi sana sanalta, olin havaisevinani ettei viallisen renkaan vaikutusta laakerivaurioon otettu puheeksi..??? Sehän on ilmeinen laukaisija varsinkin jos ravistus on aksiaalista+jatkuu pidempään ennen korjaavia toimenpiteitä. Esimerkkinä tuttavani auto, josta jouduttiin vaihtamaan koko takanapa (4-veto) laakerivaurion takia...aiheuttajana pidempiaikainen taajama-ajo kudosvaurioisella renkaalla.

                                          Laakereitten valmistusmaan vaikutuksesta niiden kestoikään ollaan höpisty riittävästi.En kommentoi siitä sen enempää.

                                          PS:Älä nyt vaan hyvä mies mene audi liikkeeseen vinkkaamaan, et haluut maksaa laakerivaihdon omasta pussistasi :o)

                                          Comment


                                            #22
                                            Erään yksityisviestin innoittamana päätin taas kirjoitella kokemuksistani...

                                            Olen ollut viimeaikoina melko passiivinen tämän asian suhteen. Osasyy tähän on se, että *ituttaa mennä Airiston autoon kun he suhtautuvat asiaan niin kuin se olisi jo loppuunkäsitelty.

                                            Huollossa olen käynyt jo n. 10kertaa ja huollon ajokilometrejä >150km. Seuraavat asiat ovat huollon poijjaat jo tehneet:
                                            - vasemman puolen vetonivel vaihdettu
                                            - oikeanpuolen vetoakseli- ja nivel vaihdettu + pyöränlaakeri
                                            - moottorin ja vaihdelaatikon kiinnitykset "vapautettu" ja tarkistettu
                                            - pyörien suuntaus (3/4 pyöristä suuntaus oli päin p:tä)
                                            - kokeiltu toisia renkaita...

                                            Nyt autolla on ajettu 20th ja ääni ei ole muuttunut ollenkaan. Tuleekin vain mieleeni että voiko jokin alustanosa pitää matalaa resonassia? Jos kyseessä olisi viallinen osa niin luulisi äänen muuttuvan kilometrien myötä?

                                            Ääni on matalaa rengasmelun kaltaista, kuitenkin epätasaista (nousevia ja laskevia uumm - uummm ääniä). Ystäväni tunnisti pelkääjänpuolen jalkatilassa äänen mukaan ilmenevää lievää tärinää... Äänen olen paikallistanut tulevan oikealta puolelta. Takapenkille asti ääntä ei tule.

                                            Ääni ilmenee vaikka vapaalla rullaten, kytkin pohjassa kunhan nopeutta on vaan riittävästi (>90km/h).

                                            Huollon pojat kuulevat äänen, huoltopäällikkö ei. Jälkimarkkinointipäällikkö kuulee äänen selvästi, mutta sanoo sen olevan lähellä ominaisuutta ja "ehkä" toleranssien sisällä. Kysyinkin häneltä, että hyväksyisikö hän tälläisen uudessa autossaan - tähän en saanut vastausta.

                                            En oikein tiedä miten tässä pitäisi enää menetellä....

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alle vuoden kesti etupyörän laakeri c4:ssä. Ajoa tuli n.50tkm. Laakeri oli Motonetistä ostettu halvempi malli ("ei SKF"). Tilalle laitoin SKF:n (made in Italy). Toivottavasti kestää pitempään. Vielä kun löytäisi ostokuitin jostakin. Vuoden takuu on Motonetin tuotteissa. Vanhan laakerin merkki Powerdrive??
                                              Ei tunne Motonetin katalogi S2:n laakereita. Etka-vertailun perusteella löytyy
                                              4D0 407 625E 82mm x 37 hyvin monesta vehgeestä
                                              407 625A on 75mm x 37

                                              A100
                                              A100Q
                                              A200
                                              A200Q
                                              A4Q
                                              A6
                                              A80
                                              A80Q

                                              Motonetin Listalta löytyy
                                              21-3022 57.80 - tätä tituleerataan SKF/VAG:na ja V6:een
                                              21-1007 34,50 ei automatic
                                              21-3033 49,90 skf automatic

                                              Tiskillä pyysin A80 V6:n etulaakerin ja oli tönärillä 75mm. Ei hyvä. Olisko ottanu väärän paketin ?

                                              Muuhun kauppaan kuin VAG mentäessä nostavat kädet pystyyn numerolla 4D0 407 625E.
                                              Miksi v..... p...... narikat käyttävät omia numeroita, eikä alkuperäisiä tehtaan numeroita.

                                              Pitää mennä uudestaan motonettiin etkan kanssa ja saa hakea hyllyistä niin kauan että tulee "valkoinen" 82mm paketti, jossa sisällä maaginen audin varaosanumero 4D0 407 625E .


                                              EDIT:
                                              avant sedan s2 etulaakeri:
                                              motonet 21 - 3022 skf vag mitoiltaan 82mm x 37 mm
                                              made in italy VKBA 1356 sis laakeri + pultti + 2 lukkorengasta
                                              BAH - 0011 (siis 1 tai 2?) AB ITALY A M10 B SKF
                                              - jotkut tarvikelaakerit ovat vain 36mm

                                              **************
                                              OT:nä löytyi löbron vetarisivut:
                                              - niveliä ja korjaussarjoja
                                              http://62.142.120.171/fmi/xsl/lobro/home.xsl?

                                              Comment


                                                #24
                                                Nämä ostin S2 Avantin etupäähän.

                                                Motonetin 21-3022 laakeri

                                                Päällä osanumero 4A0 498 625

                                                Laakerissa teksti:

                                                BAH-0011 AB ITALY A M10 C SKF

                                                Mikäs on napapultin momentti?
                                                Viimeksi muokannut pipo_esa; 26.6.2007, 15:57.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Napapultin momentti on 200 Nm + 90 astetta. Pitävä käsijarru tahi toveri painamaan jarrua. Btw, napapultin kanta oli näköjään vaihtunut 17 mm kuusiokoloksi, kun suojakumin hain. No, sopi sekin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Muistaakseni laakerin toimintalämpötila ei saisi olla jatkuvasti yli 80 asteen.
                                                    Esim. päällä oleva jarru voi jo vaurioittaa laakeria.
                                                    Hetkellisiä ylityksiähän lämpötilan suhteen tulee mm.rata-ajossa lujaa ajettaessa ja jarrutuksissa .

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Vika taisi löytyä, eli toinen laakeri on joskus vaihdettu kun pultit oli erilaiset.

                                                      Käsissä pyörittämällä huomaa eron että jollottanut laakeri rahisee.

                                                      Nyt tulee kummatkin uudet, mutta mites ton suojakumin kanssa?
                                                      Toinen näyttäs olevan vaihtokunnossa, onko koko kuinka yleinen että saako Laakkoselta hyllystä?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jos murroksen kumia tarkoitat, niin samaa kumia löytyy aika monesta muustakikin. Joten pitäisi löytyä hyllystä.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X