Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audista losahti kone. (HUH ei sentään!)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audista losahti kone. (HUH ei sentään!)

    Että näin.

    Kyseessä siis 2.6 12V V6 ABC.

    Olin viemässä tuota satkua aamulla huoltoon (automaatin öljyt + suodatin) kun motarin rampissa yhtäkkiä katosi vedot ja auto alkoi kuulostamaan ompelukoneelta. Taisi siinä joku palaneen kärykin käydä. Hinautin auton perille ja nyt päivemmällä sain kuulla merkkihuollon diagnoosin: yhdestä pytystä puuttuu paineet, mahdollisesti venttiili tipahtanut sylinteriin. Sytytystulpastakin kärki läjässä. Mahtava homma...mikähän tuommosen voi aiheuttaa? Onhan tuolla toki ajettu 277tkm joten kaikella on aikansa mutta... Mitähän vaurioita tuossa on voinut tulla? Luulis että jos jotain tipahtaa sylinteriin niin siellä on helposti mäntä ym. vaihdettavien listalla. Kai tuommoinen episodi naarmuttaa sylinterinkin piloille, rikkoo kannesta jotain ym.

    Lienee selvää ettei merkkihuollossa kannata alkaa millekään tuon mittakaavan remonttien kanssa vaan viisainta lienee hommata jostain vaikka toinen vähemmän ajettu kone samaan hintaan... Nelinumeroisissa summissa tässä kuitenkin liikutaan. Onhan nuita ollut kokonaisia kolariautojakin parilla tonnilla myynnissä esim. Autio.netissä.

    Hankalan tilanteesta tekee se ettei vaurioista ole tarkkaa tietoa ilman kannen irroitusta. Itselläni ei juuri nyt ole mahdollisuuksia alkaa konetta purkamaan eikä näillä fiiliksillä tee mieli maksaa korjaamolle siitä että arkun kansi aukaistaan todetakseen vainaja varmasti kuolleeksi.

    Todennäköisesti vien autosta kilvet konttorille ja ostan jonku tuhannen euron kulkuvälineen tilalle, täytyy nyt todella miettiä mille tuon kanssa oikein alkaa vai alkaako millekään. Hyviä neuvoja kaivataan.

    ps. Ois raajarikkoinen satku myynnissä, halvalla.

  • #2
    No jos sulla kori on kunnossa kaikinpuolin ja oot muuten tyytyväinen, niin itse melkeinpä vaihtaisin motin samanlaiseen, tai miksei hieman tehokkaampaan? Nuo tekniikat kun ei loppupelissä maksa mitään ihmeellisiä summia.

    Comment


    • #3
      Niin.. Tuo se varmaan olis taloudellisesti järkevin ratkaisu. Ongelmaksi tosin muodostuu se ettei minulla oikein ole tiloja tuommoseen remonttiin. Oikeastaan se on järjestelykysymys, mutta se riippuu jo sitten muista henkilöistä. Juuri nyt ei itellä ole intressejä alkaa moiseen, vieläkään ole pulssi laskenut sen aamuisen kilkatuksen jälkeen... ;) Tupakkaa palais jos oisin tupakkamiehiä.

      Comment


      • #4
        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12013

        Tuosta Petri uutta konetta pellin alle.....

        Comment


        • #5
          ^ On muuten saman värinenkin kuin tuo minun oma ruppana.

          Toisaalta minun audi ei ehkä ole ulkoisesti se kaikkein naarmuttomin ja kolhuttomin, se on vajaavetoinen eikä siinä ole ilmastointia tai mitään "tuninkia". Musta plyyshisisusta on siisti jos jotain pelastamisen arvoista haetaan.

          Comment


            #6
            Meinasin jo kirjoittaa että onko quattro ja ilmastoitu niin tehdään kaupat :)

            Äkkiäkös tuosta olisi eukolle kauppakassin nykertänyt.

            Comment


            • #7
              Ei oo uutta tän taivaan alla että audista hajoaa moottori... Prkl turkkilaiset työntämässä käsikarvojaan joka paikkaan.

              Comment


                #8
                Vai että venttiili tippunu männän päälle? Jos noin on niin melkosta kilkatusta varmasti on pitäny. Ja kansikin melko varmasti ottaa nokkaansa.

                Olisko kuitenkaan tippunu venttiiliä pyttyyn. Jotain pienempää ehkä palasta ennemmin, tai männän rengas.

                Comment


                  #9
                  Jos pitäisi arvata niin arvataan että seetirengas on lähtenyt litomaan ja pyörinyt aikansa siellä. Voi olla mäntä säästynytkin. Endoskoopilla selvinnee kantta purkamatta.

                  Comment


                  • #10
                    Joo minä en tiedä muuta kuin että puristuksia ei ollu yhdessä pytyssä käytännössä ollenkaan ja samaisen pytyn tulpasta oli kärki läjässä. Niin ja aivan kauhea kilkutus.

                    Kattelin tuossa just netistä tommosta 800? jettaa :D

                    Comment


                    • #11
                      Kaverilla kanssa losahti kone, pakonokka poikki.
                      Kone tosin 1.8T

                      Comment


                        #12
                        Ai se oli sun auto siin pihalla. Ulkoilutin RiSaa samassa osoitteessa. Pura se kone ja katso mitä siellä on särki.

                        Comment


                        • #13
                          Helpoin on tietysti hommata samanlainen toimiva mylly, koska silloin ei tarvitse kuin vaihtaa konehuoneeseen pelkkä "rauta". Piuhat ja nippelit irti, ja hengetön kone ulos. Uutta tilalle, ja kaapelit kiinni. Ei ole paha homma tehtäväksi, jos on jonkinlaista aikaisempaa kokemusta.

                          Comment


                          • #14
                            Jani: Joo minunhan se, taidettiin siinä tiskilläkin notkua samaan aikaan.

                            Ilmeisesti hivautan audin trailerilla kotikonnuille viikonloppuna ja tutkin sitten mitä koneesta on särkynyt. Kyseessä on oikeanpuoleisen kannen keskimmäinen sylinteri. Vaurioista riippuen vanhan kunnostus / toinen kone ja pirssi myyntiin...ei ole varaa pitää tuommosta, ainakaan jos menetetylle mielenrauhalle lasketaan jokin hinta ;) Toisaaltahan koneesta tulee tuommoisen remontin jälkeen entistä ehompi (ei hikoile enää kannen/venttiilikopan tiivisteet jne.) mutta minun tuurilla toisessakin kannessa tapahtuu joku totalschaden kun toisen saa kuntoon.

                            Comment


                              #15
                              Toisaalta se toinen kone on varmasti ajettu. Jos vanhassa ei ole isompaa vikaa, samalla sen vaikka rengastaa ja vaihtaa laakerit jne. Mitä nyt tarttee tehdä.

                              Mitähän tollanen remontti vois kustantaa? Itse olen aina tehnyt tai ollaan tehty joten työn osuutta ei voi laskea.

                              Ja tuon voi kyllä teettää muuallakin kuin merkkiliikkeessä.

                              Comment


                              • #16
                                Oishan se vaihtoehto käyttää jossain korjaamossa jossa irrottaisivat kannen ja katsoisivat mitä on tapahtunut. Eikai tuommoseen purkamiseen mene montaa tuntia? Jos kone ois vielä järkihintaan korjattavissa niin hoitais homman loppuun samassa puljussa... Mitä tuossa SR:n sivuja kattelin niin tuo kannen irroittaminen ym. vaatii kaikenmaailman erikoistyökaluja ym. spesiaalihommaa joten menee mulle vähän turhan vaikeaksi vaikka "apuvoimia" onkin tiedossa.

                                Eli: Olisko kellään neuvoa mihin korjaamoon tuo kannattais viedä täällä Meri-Lapin alueella? 020202.fi löytyy kymmeniä korjaamoja ja nyrkkipajoja Kemi-Tornio -alueelta. Onhan tietysti pörhö mutta yleisen käsityksen mukaan tuommoset hommat maksaa merkkihuollossa triplasti sen mitä jossain muualla. Periaatteessahan voisin vaikka liittyä kerhoon ja tilata osat edullisesti kerhon kautta jne....jos ois joku korjaamo joka korjais edullisesti asiakkaan omilla osilla.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä ne kannet saa irti ihan perustyökaluilla. Ainut mitä pitää hiukan soveltaa on tuo kannenpulttien avain. Jos autossa vielä alkuperäiset pultit niin irtikin saa naaras torxilla (12). Uudet pitää laittaa kiinni sitten "polydrive" avaimella eli TI-miehelle T55 torxista pikkasen hiomalla...

                                  Purkamisen ei pitäisi paljoa maksaa. Mutta uskoisin että korjaaminen voi olla kannattamatonta jos sieltä esim. mäntä tai veivi on rikki.

                                  Comment


                                  • #18
                                    ^ Joo siinä vaiheessa koneen vaihtaminen lienee järkevämpää. Kai tuommonen kokonaisen padan vaihtaminenkin on helpompaa kuin alkaa purkamaan konetta. Aution sivuilta on mystisesti kadonnut se peräkolaroitu 2.6 automaatti-satku...hinta ei päätä huimannut. Että jos harrastaa haluaa niin tuommonen kai se paras vaihtoehto olis. Samalla tekis mieli hankkiutua automaatista eroon muttei se taida olla aivan pikkujuttu. Tosin tuossahan olis ollu matkassa kaikki siihen tarvittavat osat lattiapelleistä syylariin ja pakoputkistoon asti mutta voi sitä työn määrää...

                                    Voi kyllä mennä myyntiinkin konevaurioisena.

                                    No, kuulostellaan. Soittelen tänään yhteen pajaan...

                                    Mites muuten automaatin hinaaminen? Tähän asti on hinattu vain etupyörät ilmassa, mutta onnistuisko esim. alle kilometrin mittainen siirto perinteisesti hinaamalla, edes kävelyvauhtia? Uusia automaatti-audeja kuulemma saa hinata max 60km/h, sanoivat pörhöllä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      AJN:n avustuksella löytyi pohjoisruotsista 100tkm vähemmän ajettu vastaava kone, ilmeisesti ilman apulaitteita. Hinta 6000kr eli n. 650?. Lukee että "Blockren", tarkoittaako tuo että ilman apulaitteita vaiko että pelkkä alakerta?
                                      Korjaamolla sanoivat ohjeajan kannen irroittamiselle ja asentamiselle muistaakseni 4,7 tuntia (onko muilla kokemusta? mitä "ASLE" sanoo?) ja tuntitaksa on se 52? eli ~250? olis jo pelkästään tuo... Plus sitten tiivisteet, osat, kansityöt ja mitä tuohon sitten kaikkea tuleekaan. Voihan tuosta olla myös mäntä ja veivi ym. paskana jolloin ei varmaan vaikuta edes alkaa korjaamaan. Oli sinne pajalle kyllä jonoakin pari viikkoa joten täytyy vielä jatkaa soittelukierrosta ja miettiä mitä tekee... Mutta kun ei tiedä mitä tuosta on hajonnut.

                                      Minkähänlainen homma on vaihtaa kone jos on kunnon tilat ja työkalut?

                                      edit: Päivitetään vähän. Eli Kemistä löytyi luotettavan kuuloinen ja edullinen (tuntiveloitus 30?) korjaamo joka on ennenkin purkanut vastaavia koneita. Noutaa auton, käyttää kannen irti ja sen jälkeen on sitten harkinnan paikka mitä tehdä. Korjaus/vaihtomoottori/seisontaan/myyntiin. Muutamia ostotarjouksia kuitenkin jo tullut...

                                      Comment


                                        #20
                                        Itselläni sattui vastaavanlainen tapaus muutama kuukausi sitten ja jouduin irrottamaan toisen puolen kannen pois, kun alkup. imusarjan sisällä, pohjan päällä oleva muovinen laatikko-osa oli haprastunut ja muovinpalasia mennyt sylinteriin. Se aiheutti matkan katkeamisen ja luulin moottorin kolinasta ym. päätellen jo, että koko mylly hajosi. Selvisin kuitenkin em. pohjaosan uusimisella ja kannen aukaisulla, joskin rahaa upposi siinäkin mm. tiivisteisiin ym:hun. Se muovinen laatikko-osa imusarjassa toimii imuäänenvaimentaja, jota on laitettu joihinkin vuosimalleihin tehtaalla ja siitä on vähin äänin luovuttu. Korjauksen jälkeen imuäänessä ei ollut korvin kuultavaa muutosta, ehkä aivan pieni ujeltava ääni pienillä kierroksilla juuri ja juuri erottuu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No, toivoa sopii. Epäilyttää vain kun tulpastakin oli kärki läjässä ja samasta pytystä on joku venttiili jämähtänyt auki tai särkynyt kun puristuksia ei ole. Ei ole kuulunut korjaamolta vielä mitään, enkä ole vielä soitellut, vaan olen pikemminkin yrittänyt unohtaa koko rakkineen pariksi päiväksi. Jokatapauksessa olen asennoitunut täystuhoon ja audista luopumiseen...eipähän tarvi pettyä kun varautuu pahimpaan. Kertoilen tänne sitten mitä selviää, jos kyseessä olis vaikka joku tyyppivika joka ois ehkä ennaltaehkäistävissä. Ei muiden tarvis kokea samaa, oli meinaan aika henkevä hetki siellä motarin rampissa ku kone losahti ja tuijotin niitä rinkuloita ratin keskiössä... :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            JACKPOT!! Soittivat korjaamolta, tuosta samasta imusarjan muovihärpäkkeestä oli irronnu palanen joka oli sitten palanu pakoventtiiliin kiinni ja se oli siten jäänyt auki, josta tuo kilkutus ja viidellä pytyllä käyminen, puristuksien katomainen ym. johtuu. Palaneen käry selittyi myös samalla. Muistaakseni vielä kiihdytin hieman kovemmin tapahtumahetkellä siirryttyäni moottoritien rampille. Kun laatikko vaihtoi pienemmälle, kierrokset nousi ym. niin se muoviosa moottorin "ryntäytyksen" johdosta ajautui sylinteriin.

                                            Eli hintaa tälle hommalle tuli pörhön diagnoosi + työt toisella korjaamolla + tiivisteet + uus "muovihärpäke".

                                            Kysymys kuuluu: Mikä on tuo osa ja paljonko se maksaa pörhöllä tms. merkkiliikkeessä? Muualta sitä ei taida juuri saada...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Olipas hieno homma, että noin "pienellä" selvisit! Joskus näinkin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hieno juttu, että tällä kertaa selvittiin ns. säikähdyksellä. Kaverilla kävi just päin vastoin. Epäiltiin max 300€ osaa viaksi ja nyt selvisi, että yksi pytty sökönä ja laakerihileet mössönä öljypohjassa. Kustannusarvio 10 kertaistui kertaheitolla..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hieno juttu että ei mitään pahempaa. Koskas on toiveissa nähdä audi jälleen täällä mansikkanokalla? =)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Huomenna käyn korjaamolla, sitten tietää enemmän. Pitää selvittää mitä maksaa nuo tarvittavat tiivisteet ja se muovihärpäke pörhöllä ja sitten vaikka valikoiden tiivisteet motonetistä ja muovijuttu pörhöltä jne. Kyllä se kohta pihalle saadaan, mutta toivottavasti se ei siinä kauaa viivy. Ei paksusuoli kestä tämmösiä "tyyppivikoja" vaikka lompakko tällä kertaa kestikin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      abc

                                                      katto sitte vähän mitä ne motonetin tiivisteet on. jos kauppaavat esim. seuraavia;
                                                      glaser,payen,elvis,ajusa tai joku muu hip hop,niin unohda ne suosiolla. ei missään tapauksessa kannenpahvia ed. merkkiä. on sen verran montakertaa ollut eri kotteroiden kanssa ongelmia ko. tuotteiden kanssa että ei voi suositella.

                                                      victor reinds ja goetze, eldring kelpaa (germany)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo no ehkä helpoimmalla pääsee ku ostaa tiivisteet merkkiliikkeestä...ei ne niin paljon voi sielläkään maksaa. Ja ne kansipultit tietysti. Tulee helposti säästettyä väärästä päästä jos alkaa nuiden kanssa kikkailemaan?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Huh huh Petri toi sun juttu on saanu mulle aikaan rytmihäiriöitä. Hieno homma et ei kuitenkaan tuon kauheampaa ollu sattunu. No niin loppu hyvin kaikki hyvin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No reinziläiset sieltä merkkiliikkeestä saat että mielummin reinziläiset tarvikeliikkeestä puoleen hintaan.
                                                            02-31705-01 yläpään sarja
                                                            61-31705-00 pelkkä kansipahvi

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X