Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

quattro vemputtaa kaarteissa...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • quattro vemputtaa kaarteissa...

    Hieman selvennystä otsikkoon: Potilaana siis B7 quattro audi, jonka ohjaus tuntuu olevan hieman levoton kaarreajossa...Auton ratti nimittäin nykii käsille kohtalaisen terävästi, varsinkin siinä vaiheessa kun suoristat autoa ja ohjaus on palautumassa 0-asentoon...Nykiminen tuntuu siis ihan selvästi käsille ja jos ratista löysää kokonaan irti, niin voi huomata kuinka se nytkähtelee ohjauksen palautuessa...Tämä ilmiö korostuu ehkä enempi vasemmalle puolelle käännettäessä, mutta samaa ongelmaa on havaittavissa lievempänä myös oikealle käännettäessä...

    Lisäksi maantieajossa suoraan ajettaessa, varsinkin tietyssä nopeudessa, alkaa auton ratti täristää...Molemmat vanteet (kesä/talvi) on käytetty useamman kerran tasapainotuksessa ja todettu ammattilaisen toimesta suoraksi, mutta täristys ei ole aivan kokonaan hävinnyt...

    Oma veikkaus vemputtamisen/täristämisen aiheuttajaksi on viallinen vetonivel...Ja tässä tapauksessa se lienee jompi kumpi sisemmistä nivelistä (viisaammat vahvistakoot)...?Nivelet eivät äännä ajossa milläät tavalla, eivät ratti ääriasentoon käännettynä, eivätkä siltä väliltä...Onko noiden vetareiden kunnon arvioimiseksi mitään keinoa...?Vai voiko vian aiheuttaja olla jossain muualla...?Auto käytettiin viime vuoden loppupuolella katsastuksessa ja silloin kaikki tukivarret/puslat olivat timmissä kunnossa ja tätä vikaa ilmeni jo silloin...

  • #2
    Kuiva ulompi vetonivel voi tehdä tuollaista vemputusta. Ruikkaa jotain sihivaseliinia vetoakselin ja kumin välistä. Vasemmasta etunivelestä lähtisin. Jos vika poistuu, niin se nivel sitten putsataan ja rasvataan kunnolla. Tai saa sen vaihtaakin, mutta huoltokin saattaa riittää, kerta ei äännä.

    Comment


      #3
      Saattaa myös johtua renkaista . Itsellä kun nokialaisista venyi vyöt niin hyppyytti kun käänsi vasemmalle tahi oikealle .

      Comment


      • #4
        Kuiva ulompi vetonivel voi tehdä tuollaista vemputusta. Ruikkaa jotain sihivaseliinia vetoakselin ja kumin välistä. Vasemmasta etunivelestä lähtisin. Jos vika poistuu, niin se nivel sitten putsataan ja rasvataan kunnolla. Tai saa sen vaihtaakin, mutta huoltokin saattaa riittää, kerta ei äännä.
        Pitääpäs kattoa jos kesärenkaiden vaihdon yhteydessä käyttäs ihan vetarit pois paikoiltaan ja putsailis/rasvailis hyväksi...

        Saattaa myös johtua renkaista . Itsellä kun nokialaisista venyi vyöt niin hyppyytti kun käänsi vasemmalle tahi oikealle .
        Meikäläisen kohalla vemputus jatkuu oli alla sitten kesä -tai talvirenkaat...Mutta huonolla tuurillahan molemmista voi rakenteet olla venyneet...:D Epätodennäköistä...

        Onkos kellään vinkkejä miten tunnistaa rikkoutunut vetonivel, jos ulkoisia vaurioita ei ole...?Liekkö merkkarilla osaisivat tarkistaa vetareiden kunnon...?

        Comment


        • #5
          Vetoakselin pituussuuntainen klappi voi kertoa jotain, tai sitten ei. Etuvetoisesta olen nurkan kerrallaan nostanut ylös ja jarrua vasten, veto päällä ja rattia käännellen etsinyt vatkaavan puolen. Kun saa jarrulla kuormitusta, niin on alkanut vatkuttamaan ratissa noinkin kokeillen. Käsin pyöritellen kun ei ole mitään rasitusta nivelellä, niin ei välttämättä vikaa saa päälle. Vanhemmassa torsen-quattrossa nostin sitten puolen vuorollansa ylös. ABS-valon sytytti silloin tuo testi, mutta se sammui kyllä hetken päästä.

          Comment

          Working...
          X