Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

16V kokemuksia?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    16V kokemuksia?

    Kaikenlainen tieto ja kokemus Audin 2.0 16V 103kW ACE-koneesta on nyt tervetullutta. Ollut 90-luvulla malleissa 80, 100, A6, Cabriolet ja Coupe. Samaan voi varmasti laskea varhaisemman 6A-version. Lähinnä luotettavuus kiinnostaa, sekä mahdolliset heikkoudet.

    #2
    Volkkarin paria desiä pienemmäst pitsikannesta omakohtaista kokemusta. Suurin akilleen kantapää noissa taitaa olla halkeileva kansi, mitään muuta erityistä ei äkkiseltään tule mieleen. Kevyttä koppaa vie ihan mukavasti, aavistuksen vireistettynä erityisesti.

    K-jet tietysti tuo omat ominaisuutensa mukanaan....

    Remonttiin osia saa helposti ja varsin järkevin hinnoin.

    Comment


      #3
      Näyttäisi olevan KE-Motronic Audin koneessa. http://www.nordicaudi.com/arkivet/br...v_fakta_91.pdf

      Comment


        #4
        paremmin tuota tuntematta en kuitenkaan hirveästi hyvää uskaltaisi siltä odottaa, jos siis perustuu edelleen määräjakajaan.

        Comment


        • #5
          K-jetti mihin on sotkettu vielä lambdasäätö, eli vieläkin epäluotettavampi/vikaherkempi kapistus. Kaveri juuri osti tuollaisen 80 2.0 16v:n halvalla, kun edellinen omistaja ei saanut sitä päästöistä läpi. Todennäköisesti perussäätö on vain liian rikkaalla, lambdasäätö ei enää kykene korjaamaan asiaa.

          Comment


          • #6
            Alavääntöhän noissa on melko vaatimaton, kuten taisi jo ollakin taannoin puhetta. Tuo kaksilitrainen nelonen on myös kiihdyttäessä hieman karkeaääninen.

            Tietty hyvää tuossa koneessa on suht kohtuullinen kulutus, ja että sen tilalle voisi saada kätevä kaveri luvan 1.8T koneeseen melko helpostikin. IMO k-jetin ongelmat on vähä semmosia että joissain autoissa niitä osaa olla paljon, ja joskus vanhemmatkin autot toimivat oikein hyvin. Jotenkin on jäänyt mielikuva, että viimeiset 8v 2.0E koneet t89 korissa eivät ole niinkään luotettavia kuin hieman varhaisemmat K-jet kehitelmät. "Mystisiä" käyntihäiriöitä on esiintynyt ainakin 3A moottoreiden kanssa useammassakin autossa.

            Comment


              #7
              Googletin hieman näitä Boschin tuotteita, mutta jäi epäselväksi mikä ratkaiseva ero Motronicilla ja Jetronicilla oikeastaan on?

              Sen verran sain selville että KE-Motronicissa on suihkutusmäärän ja sytytysennakon elektr. säätö, itsediagnoosi ja vikamuisti, nakutustunnistimet ja aktiivihiilisuodatin.

              3A on siis B3 80:ssä käytetty 2.0 16V, 9A taasen ed. mainittu Volkkareissa, ja ACE B4 80:ssä? Mutta periaatteessa sama mylly kaikissa. Mikäs oli 6A, vitonenko? Ei ole etkaa tässä koneessa, joten täytyy kysellä..

              Comment


                #8
                Nuo kaikki ovat määräjakalla tehtyjä eli vain k-jetin jätkokehitelmiä.

                Ite en moiseen ryhtyisi ellei sitten valmiiksi varaudu megasquirt jumppaan.

                Comment


                • #9
                  3A on 8v (113hv) ja 6A 16v (140hv ?).

                  Comment


                  • #10
                    Nostan vanhan ylös.
                    Niin tämä kyseinen kone siis, sytytys/ruiskupuolella on suurimmat ongelmat vai?
                    Saako sen sitten järkevästi kuntoon tai päivitettyä?
                    Tuleeko muuta mieleen tuosta padasta?

                    Comment


                    • #11
                      Meidän perheessä ollut nyt 12 vuotta tuo 8 venttiilinen 2.0E tuolla k-motronicilla. Ainut ruiskuihin liittyvä huomautus on ollut lamdan vaihto.

                      Moottoriin suurin remontti on ollut jakohihnan vaihto. Autolla ajettu nyt 360 000. Meidän aikana n. 270 000

                      Jos tuohon 1.8T koneeseen sais samanlaiset ruiskut niin vaihtaisin heti. Loppus se kaikenlainen nykiminen ja pätkiminen ja bensansyönti.

                      K-jetronicin ja motronicin ero on siinä että jetti ei ohjaa sytytystä.

                      Comment


                        #12
                        Kyllähän noissa vanhoissa k-jet koneissa yleensä aina myös jonkin sortin sytkäboksikin on. Aika vanhaan kalustoon saa mennä ennen kuin sytkää ohjataan pelkällä jakajalla.

                        Comment


                        • #13
                          Niin mutta motronicissa sytytystä säätää sama boxi. Jetronicissa on sitten erillinen sytytyksen ohjaus eikä yleensa lamdaa ja nakutus anturita.

                          Melko sekavaa seurakuntaa on nuo ensimmäiset cat vehkeet. Varsinkin volvolla on vaikka minkälaista systeemiä. Esim. k-jetti lamdalla jossa on semmoinen nyrkin kokoinen boxi joka ohjaa vain määräjakajaa lamdan mukaan.
                          Viimeksi muokannut nirape; 21.9.2007, 10:06.

                          Comment


                          • #14
                            Noooh saiskos tuosta nyt tyhmälle jonkin lyhkäsen yhteenvedon?
                            Samaten kyselin myös toisessa topikissa kokemuksia `96 coupesta jossa pata olis kiinni. 175 tkm ajettu(ehkä).

                            Comment


                              #15
                              Itse peruskone on kyllä aikaa varmaa tekniikkaa, jos on vähääkään huollettu ja ajettu järkevästi.
                              Ruiskun päivitykseenkään en ihan helpolla lähtisi. Megasquirt on varmasti siihen halvimpia ratkaisuja, jos semmoiseen päättää ryhtyä.

                              Comment


                              • #16
                                Ilmeisesti näissä on yksilö eroja tai perus huoltojen laiminlyönti aiheuttaa joillekkin suurempia ongelmia.

                                Yleisimmät ongelmat mitä olen kuullut moottorista ois erillaiset tyhjäkäynti ongelmat sammuu liikennevaloihin / tyhjäkäynti heittelee ja käynnistys ongelmat tyypillisesti lähtee herkästi mutta sammuu heti ja sitten saa jauhattaa pitempään.

                                Ostoaikeissa kannattaa tarkistella imuputken kunto kovoo / halkeilee (helppo vaihtaa, mutta hinta on marmorin taattua laatua).
                                Käynnistyvyys / käynnissä pysyvyys.
                                Nostajien rallatus käynnistyksen jälkeen on rippikouluiässä ihan normaalia, mutta tyhjäkäynnillä kuuluva harvahko nakutus viittaa kuluneisiin nostajiin. (nostajat helppo vaihtaa eikä edes kovin kalliita).
                                Liikenteessä näkee myös aika monesti venttiilinvarsikumi vikoja (pöläyttää savut kun kierroksia nostaa pitkän tyhjäkäynnin jälkeen, haisee tyhjäkäynnillä öljylle)
                                Myös jäähdytin nesteeseen kannattaa kiinnittää huomio yleensä vuotaa jostain (valkeita hapettumia putkissa / jäähdyttäjässä).

                                Jos tuo ruisku toimii niin en lähtis päivittelemään. Käsittääkseni jossain mallissa on ollut myös uudempia ruiskuja joten semmosesta vaihtamalla ois varmaan helpoin. Megasquirt vaatii ainakin eri imusarjan jotta saa sähkösuuttimet sopimaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Neljä vuotta oli kakkoskoppainen 16v golf eikä ruiskun kanssa ollut mitään ongelmia. Lisäilmaluisti oli jumissa mutta säädin tyhjäkäynnin 1000 rpm pintaan niin kävi hyvin kylmänäkin.

                                  Suurin ongelma oli hämeenkadun röykytyksessä irronnut hall anturin pidike jakajan sisässä joka vei sentin verran pyörijää ennenkuin tuli jakajan kannesta ulos.

                                  K-jetin säädettävyys on kyllä aika heikko, mutta muuten tuntuu olevan ihan ok peli

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pitääpä vähän kattella.
                                    Koppa on kyllä melko ajaton ja tyylikäs. Tuo kohde olis uusin mahdollinen kohtuu varusteilla vielä.
                                    Kiitoksia!

                                    Comment

                                    Working...
                                    X