Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 -02 ei käynnisty jos auto seisoo pidempään

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 -02 ei käynnisty jos auto seisoo pidempään

    Toivottavasti saan änkeä tähän keskusteluun mukaan, vaikka minulla ei kait ole mikään ABY juttu :D (antakaa blondille anteeksi)
    Naisena tulen selvittelemään vikaa ensiksi tänne, ennen kuin vien tuota autoani "huijareiden" hoteisiin :D Olen huomannut kauniimman sukupuolen edustajana että aikamosen suolaset hinnat korjaamoilla jos vien auton sinne niin ettei minulla itselläni ole hajuakaan mikä vikana...

    Okei ja tässä tulee itse ongelma....
    Mikä mahtaa vaivata minun Audi A6 farkku -02 vuosimallia. 2.0 koneistolla varustettu.
    "vika" autossa on ollut jo vuoden päivät. Aluksi luulin että vika on akussa kun auto ei lähde käyntiin jos on seinonut noin 5 päivää tai on kova pakkanen (niin kuin viime talvena oli useinkin) Vaihdatin akun ja tuntui että ihan kuin "vika" olisi hävinnyt. Mutta syksyllä se palasi takaisin. Jos auto seisoo viikonkin niin turha toivo yrittää saada sitä käyntiin. Olen käynnistänyt siis auton aina apuvirralla :D.

    3 viikkoa sitten ihan "vahingossa" kun auto ei meinannut taas lähteä käyntiin niin painoin kaasua ja dä däääm se käynnistyi!!! Siitä lähtien olen joka kerta käynnistänyt auton näin ;) Mutta totta puhuakseni haluan kyllä sen korjauttaa. Onko vika bensapumpussa? Näin epäili yksi audin omistaja. Nykii kun kiihdyttää, nykii kun menee kierrokset alle 2 000, moottorivalo palaa keltaisena. Työkaveri taas epäili sytytystä.Mielenkiintoista on se, että joka kerta kun käynnistän "kaasulla" auton, cd-soitin menee safe-tilaan (vai safy vai miten se kirjoitettiinkaan, kyllä te tiedätte). Minun tietääkseni sen pitäs mennä vaan silloin kun akku on loppu tai se on ollut irti? Ja jos vika on pumpussa tai sytyksessä että bensa ei kulje kunnolla oikeaan paikkaan, miksi olen saanut aikaisemmin auton käyntiin apuvirralla? (ilman kaasun pumppausta käynnistäessä) Ja joka kerta kun auto on apuvirralla käynnistetty kun olen luullut että akku on taas tyhjä niin amppeerit hyppää heti 16 volttiin, joka on outoa, siinä mielessä että mielestäni se kertoo että kyllä akussa on virtaa, on ollut koko aika.
    Jos auto seisoo 30min-1 tuntiin ekan käynnistyksen jälkeen, se lähtee hyvin käyntiin!

    Auttakee audi-naista ja kertokaa mikä autoani vaivaa, että voin viedä sen korjaamolle ;)

    #2
    Muutama täsmentävä kysymys:

    - Eikö se jaksa pyörittää kun pitää antaa apuvirtaa, eli onko oikeasti virrat akussa vähissä?
    - Ja jos jaksaa, niin yrittääkö edes käynnistyä, vai onko mykkänä ja sitten yht äkkiä hyrähtää käyntiin?
    - Jos ei jaksa, niin ilmeisesti apuvirralla lähtee samointein?
    - Kaasun pumppailu ei auta asiaa kun autossasi on tietokone ohjattu polttoaineen ruiskutus:)
    - Jos kerran moottorin vikavalo on syttynyt, on sinne todennäköisesti jäänyt joku vikakoodi.

    Comment


    • #3
      No luulen, että virrat eivät oikeasti ole akusta lopussa. Koska amppeerit hypähtää heti 16 kun saa hörähtämään käyntiin (tai sitten siinä mittarissa on jotain vikaa..)
      Olen vaan kuvitellut aikaisemmin että akku on loppu kun ei käynnisty :D
      Startti pyörii (minun käsittääkseni) mutta kun koittaa käynnistää niin se alkaa hyytymään ja hyytymään ja hyytymään ja mittarivalot himmenevät. Kummajuttu mutta kun muutaman kerran koskee kaasuun se "herää eloon".

      Xenonit eivät syty läheskään aina ja välillä valoja saa rämpyttää päälle pois useamman kerran että suostuvat syttymään.
      Myöskään digitaalinäyttö jossa lukee säätilat ja bensavalot ja kaikki muutkin varotushärpäkkeet ei syty päälle joka kerta.
      Minusta tämä voisi kieliä jonkun sortin sähköviasta?
      Silloin kun luulin että vika on akussa niin muutaman kerran oli sähköt niin sökönä ettei edes keskuslukitus auennut avaimen kaukosäätimestä (ja ei, patterit eivät olleet loppu kaukkarista ;D )

      Minulla ei ole ketään tuttua tässä alle 100km matkan pässä kenellä olisi tommonen vikakoodilukija joka kävisi audiin..

      Apuvirralla lähtee aivan samantien käyntiin.

      Comment


        #4
        Kyllä tuo nyt vähän siltä kuulostaisi että akku on sökö. Tuleeko ajettua pelkästään lyhyttä pätkää, vai ajatko pidempää matkaa? Lyhyessä ajossa akku ei kerkeä latautua ja pidemmän päälle tyhjenee sitten. Voi myös olla että laturi ei lataa enää kunnolla, ja siksi akku ei kestä. Mutta on kai tuossa muutakin vikaa, koska pitäs käynnistyä kyllä heti kun strattaa, mikäli vaan akku jaksaa pyörittää.

        Comment


        • #5
          Aika lyhyttä pätkää olen viime aikoina ajellut Espoo - HKI väliä. Tai nyt viimisen kuukauden olen bussilla kulkenut. S**tanan oikutteleva kapistus saakoon pysyä sitten kadun varressa!

          Viimitteeksi kun ajoin noin 100 km päähän ja sen jälkeen auto seisoi 3 pvä, ei lähtenyt käyntiin.
          Lauantaina pitäs lähtee Turkuun. Tod.näk väkisin lähtee käyntiin (tai olisi syytä ainakin murrrr....) Toi on kyllä jännä että millään ei jaksaisi lähtee käyntii mutta kun tarpeeksi sinnikkäästi haluaa sen auton käyntiin niin kummasti se nyt on vaan lähtenyt lopulta. Liikkeessä ei yritä sammua. Nykii ja tuntuu tukkoiselta kun kiihdyttää, ei muuta ihmeellistä.

          Comment


            #6
            Veikkaisin että nykimisen syy selviää vikakoodeista, kun kerran valoa vilkuttelee tuota tehdessä. Voi olla sytytys puola tai 10 muuta syytä.

            Käynnistys brobleemaan suosittelen akun kunnon tarkistusta, esim. akkuhuollossa ja samaisessa paikassa voivat varmasti mitata laturin lataus jännitteen.

            Comment


            • #7
              Kieltämättä tuo moottorivalo vilkkui yksikerta ihan kunnolla kun kiihdytin moottoritien rampissa ja nyki nyki vaan, mutta ajattelin kokeilla että mita tapahtuu kun en hellitä kaasusta (niin kun normaalisti teen) niin jopas alkoi valo vilkkumaan. Yleensä tuo palaa tasaisena :)

              Okei eli lähdetään selvittämään akkuosastolta vikaa ensimmäisenä (se taitaa olla se halvin versio tässä operaatiossa)

              Comment


                #8
                Vikakoodien lukuu auttaa kun liittyy audiclub jäseneksi. Kerhotoverit lukevat mielellään koodit, eikä tarvii mennä pulittamaan merkkikorjaamolle satasta 5min lystistä.

                Comment


                • #9
                  Kiiitti tiedosta!!
                  Laitoinkin eilen ilmoituksen että haluan liittyä uudestaan jäseneksi.
                  Olen siis joskus ollut jäsen :)

                  Comment


                  • #10
                    No niiin.. Tämä käynti ongelma on nyt selvitetty...
                    Akku oli paskana. Se on korvattu nyt uuteen.
                    Auton alipaineet olivat ihan päin helvettiä. Ovat olleet varmaan jo siitä lähtien kun tuon liikkeestä ostin, koska bensan kulutus ei KOSKAAN ole ollut niin pieni kuin nyt :)
                    Tosi monet letkut vuotivat tai olivat muuten vaan syöpyneet.

                    Mutta konehuoneessa nyt kaikki korjattu :)

                    Enää tarvii vaihtaa jarrulevyt, palat ja mystinen kumi josta kysyin tuolla toisaalta. Sen jälkeen TOIVON, että saan ajaa rauhassa seuraavaan katsastukseen asti ilman mitään kommervinkkejä .....

                    Comment


                      #11
                      No luulen, että virrat eivät oikeasti ole akusta lopussa. Koska amppeerit hypähtää heti 16
                      Mittari näyttää jännitettä (voltteja), ei virtaa (ampeereja). Tuosta ei voi päätellä muuta kuin laturin toimintaa. Jos se on kunnossa, latausjännite nousee kyllä tuonne helposti. 16 volttia tosin on jo aika paljon.

                      Comment


                      • #12
                        Kannattaa myös mitata/mittauttaa purkaako akkua jonnekin kun auto sammuksissa saattaa siksikin akkuja mennä noin tiheään.

                        14,4 volttia on 12 voltin järjestelmän ilmoitettu maksimi> toki jos lataa tuon 16v alkaa polttimot ja ecut hajoamaan aika nopeaan..

                        Comment


                        • #13
                          Nykyajan autoissa on aika hemmetisti muistivirtoja. Jos ajetaan pätkäajoa ja sitten annetaan viikko seistä niin akku ei ikinä lataudu kunnolla ja purkautuu muistivirtojen takia. Suosittelisin, että jos on käytössä tolppapaikka niin hommaat jonkun ylläpitolaturin akulle. Näin akku pysyy hengissä.

                          Defalla on ihan plug and play laturi tarjolla (joka maksaa 120€ motonetissä) ja kaipa nuo ovat maailmalla asentaneet kiinteästi noita ylläpitolatureita autoihin, mutta se vaatii jo vähän enemmän puuhastelua, mutta rahaa säästyy.

                          Comment

                          Working...
                          X