Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic korjausongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Multitronic korjausongelma

    Auto Audi A6 2.8 v6 vm 2000, 220000 ajettu multitronic.

    Ostin auton pienestä "autoliikkeestä" täysin ehjänä myyjän mukaan. Huomasin toisena päivänä, että vaihteisto vuotaa öljyä. Autokauppias ei aluksi halunnut ruveta maksamaan korjausta, eikä myöskään perumaan kauppoja. Entisiltä omistajilta sain tietää, että auto on vuotanut öljyä ja tämä "autokauppias" oli ostanut sen Volvon liikkeestä epäkuntoisena. No erilaisten vaiheiden jälkeen vaihteisto purettiin automaattivaihteistokorjaamolla. Vaihteistoon vaihdettiin kuoret, jotka oli syöpynyt reijille, ilmeisesti valuneen akkuhapon ansiosta. Sisuskalut olivat täysin kunnossa, uudet öljyt sisään, vaihteiston sopeuttaminen ja ajoon. Tämän maksoi "autokauppias".

    "Autokauppias" haki auton korjaamolta ja toi sen minulle. Ajoin tankille, josta auto ei suostunut starttaamaan. Jonkun aikaa odotellessa, auto kuitenkin starttasi normaalisti ja matka jatkui. Matkalla auto heitti ylämäessä vapaalle, mutta kohta matka jatkui normaalisti. Kotona auto starttaa välillä normaalisti, välillä ei. Näytössä olevat vaihdesymbolit on välillä pimeänä P- ja N- asennossa, jolloin auto ei starttaa.

    Eli vikaa ilmeisesti ohjainlaitteessa. Kuka teidän mielestä on korvausvelvollinen sen korjauksessa? Auto on minulla ollut kolme päivää ajossa, ei päivääkään ehjänä. Edellinen korjaamolla käynti kesti 2 viikkoa. Korjaamolle soitto ei auttanut asiaa, he kuulemma vain poisti öljyvuodon, mutta olivat joutuneet irroittamaan tuon ohjainboxin. Voiko vika johtua huonosti asennetusta liittimestä ym? vai onko boxi vaan yksinkertaisesti loppu? Auto ei oireillut ennen korjaamolle vientiä millään tavalla.

    JA ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA KORJAUTTAA OHJAINLAITETTA SERCAPILLA ROVANIEMELLÄ?
    Viimeksi muokannut jake669; 6.7.2013, 20:44.

  • #2
    Nyt autokauppias muisti korjaamolta hakiessaan, että auto oli sammunut jarrutettaessa kerran matkalla pois. Ja ajoin autolla noin 600km ennen korjaamolle vientiä, käynnistyksiä oli kymmeniä ja ei mitään oiretta.

    Comment


    • #3
      Hakua käyttämällä löytyy paljon asiaa, myös Sercapista.

      Comment


      • #4
        JA ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA KORJAUTTAA OHJAINLAITETTA SERCAPILLA ROVANIEMELLÄ?
        Äly irti ja lähetä vain sercapille, osaavat hommansa.

        Comment


        • #5
          Äsken kun auto ei startannut ja näytössä ei vahvistunut P ja N punaiseksi, kokeilin purkaa kepin ympäriltä koristeet ja alta paljastui piirilevy, jossa palaa mm. ledit. Siinä on ilmeisesti myös kepin asentosensorit, jotka välittävät tiedon ohjainlaitteelle?? Piirilevyltä lähtee johtosarja, jonka olettaisin menevän ohjainlaitteelle?? Joka tapauksessa puhaltelin pölyt ja heiluttelin johtosarjaa, ja kuinka ollakkaan, auto antoi startata. Eli toivottavasti joko piirilevyssä tai johdoissa on kosketushäiriö. Ja näytössä ei ole koskaan vilkkunut vaihdekaavio, ja ilmeisesti vilkkuvat valot ilmoittavat ohjainlaitteen häiriön?

          Comment


          • #6
            Multitronicin vaihdekepin asentotunnistin on ohjainlaitteessa itsessään vaihdelaatikon sisällä. Ainoastaan tiptronic -toiminnon anturit on siinä kepin alla olevassa kulississa.

            Comment


            • #7
              Tommoset löysin multitronicin manuaalin räjäytyskuvista, eli sen mukaan piirilevyssä on molemmille anturit.

              4 Hall sensors for selector
              lever position

              Tiptronic switch F189
              3 Hall sensors (C, B, A)

              Comment


              • #8
                Lieneekö tässä kyse kuitenkin tiptronicista, 2.8 koneista ei taida multitronicina olla.

                Comment


                • #9
                  100 prosentin varmuudella multitronic rattivaihteilla. Tuotu italiasta vuonna 2004.

                  Comment


                  • #10
                    Selvä. Sitten kone lie jokin muu kuin 2.8 :)

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä sekin on 2.8 v6 bensa 100% varmuudella. Myös rekisteriotteessa lukee niin. 142kw.

                      Comment


                      • #12
                        Multitronic laatikko tuli A6:een vasta faceliftin myötä vuonna 2001, tuolloin jäi myös 2.8 kone pois tuotannosta.

                        Joten olen melkoisen varma, että autossa on tiptronic vaihteisto.

                        Laitatko muuten tuon paikkakuntatiedon kuntoon profiiliisi.

                        Comment


                        • #13
                          Olen melkoisen varma, että tiedän millä tekniikalla autoni on varustettu. Vasta 2 päivää sitten tehtiin vaihteiston huolto/korjaus Jarmo Kaustisen toimesta ja kyse oli nimenomaan multitronic laatikosta. Käsittääkseni tiptronic vaihteisto ei ole variaattoritekniikkaan perustuva? Kaikki laatikon sisuskalut olivat kunnossa, variaattoriketju, lautaset ym? ja auto on käyttöönotettu 20.4.2000.

                          Comment


                          • #14
                            Olisin sitten melko valmis väittämään, että joku on mennyt vaihtamaan siihen laatikon.

                            Tuollaista kombinaatiota tehtaalta ei ole ainakaan lähtenyt.

                            E: Tai sitten olen väärässä, nyt nimittäin löysin tällaisen artikkelin:
                            http://www.audiworld.com/news/99/mul.../content.shtml

                            Kun taas facelift esittelyssä mainitaan, että multitronic esiteltiin vasta silloin. Eli 2001.

                            Comment


                            • #15
                              Mistä näistä tietää, vaikka joku olisi vaihteiston vaihtanut esim italiassa, mutta ton artikkelin mukaan, jopa mahdollinen yhdistelmä. Joka tapauksessa etsin vikaa multitronicista.

                              Comment


                              • #16
                                Voinpa nyt laittaa tähänkin ketjuun, että multitronic on esitelty vuonna 1999. Käytännössä mallivuodesta 2000 on multitronicia alkanut saamaan. Ja sitten tuohon Akin laittamaan linkkiin, viimeinen lause sanoo näin:

                                "The market launch of the Audi A6 2.8 multitronic in Germany is scheduled for the end of 1999; the saloon model will carry a price tag of DM 71,050, with the Avant version beginning at DM 74,780."

                                E:
                                Ja jotta arvailun määrää saataisiin edes hiukkasen pienenemään, olisi vikakoodit syytä lukea/luetuttaa. Jatketaan asian pöyhimistä.

                                Comment


                                • #17
                                  Jatketaan tätä jauhantaa vielä sen verran, että minulta on valitettavasti mennyt täysin ohi mikäli täällä on jossain aikaisemmin ollut juttua tuosta milloin multi on tullut.

                                  Itse olen lukenut faceliftin esittelyä jostain syystä kuin raamattua ja siitä tuo on iskostunut mieleen.

                                  Mutta tulipahan nyt ainakin minullekin selväksi ja pahoittelut threadin sotkemisesta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Multitronicille voisi tehdä ihan oman aihealueensa, se kun tuntuu olevan enenemässä määrin sellainen laite, josta kysyttävää ilmenee. Näitä samoja asioita kysellään monissa eri topiceissa ja on täysin mahdotonta seurata mitä on missäkin keskusteltu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sama vika vaivaa edelleen, ehkä jopa pahempana. Vaihteisto saattaa ajon aikana käyttäytyä oudosti ja ajon jälkeen ei suostu starttaamaan. Noin tunnin odottelun jälkeen taas toimii. Pitää tiistaina käydä luetuttamassa vikakoodit. Katsoin vaihteiston kuorta, joka oli vaihdettu pois autostani, ja huomasin , että siinä on myös vanha vaihteen valitsimen akseli, jonka alapäässä on magneetti. Tämän akselin magneetin kautta ilmeisesti keskustelee ohjainyksikön hall antureiden kanssa, mikä vaihde on päällä. Olisiko uusi(käytetty) akseli viallinen, tai siinä johtuva kosketushäiriö syynä? Silloinhan korjaamon pitäisi mielestäni tehdä homma uusiks takuutyönä? Ongelma on vaan siinä, että välimatkaa korjaamolle on noin 450km..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jos asentotunnistin ei tiedä missä asennossa vaihdevalitsin on, se estää käynnistämisen. Vaihteenvalitsimen akselin alapäässä on magneettikulissi jonka sijaintia ohjainyksikön asentotunnistimen hall -anturit tarkkailevat. En usko että uusi akseli viallinen on, ennemminkin ohjainyksikkö on epäiltyjen listalla. Tuo vaihdelaatikon kuoren syöpyminen minua askarruttaa. Mistä kohdin kuori oli eniten syöpynyt, eli missä vuotokohdat oli?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Syöpymiskohta sijaitsi vaihteiston lohkojen keskellä, tiivisteen kohdalla. Takapään lohko uusittiin. Eli vuotokohta ei ollut siinä välissä, mihin vaihdevalitsimen akseli tulee, vaan seuraava tiiviste eteenpäin. Olikohan tarpeeksi monimutkaisesti selitetty?

                                          Ja lohko akseleineen oli käytetty, joka oli jäänyt Kaustiselle jostain ylimääräiseksi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuossa voi olla kysymyksessä hyvinkin yksinkertainen asia. Jos ja kun laatikko käytetään auki, se pitää kasata aina uusilla pulteilla. Näissä pulteissa on erikoispinnoite, joka estää mainitunlaisen syöpymisen. Multitornikin kuoret ovat nimittäin magnesium -seosta. Ja jos lohkot ja muut kotelot kasataan normaali pulteilla, seurauksena voi olla kuvatunkaltainen syöpyminen. Tämä on luettu siis suoraan tehtaan korjaamokäsikirjasta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Voi olla, mutta tässä tapauksessa syöpyminen on tullut ulkoapäin ja ei pulttien kiinnikekohdasta. Ja nimenomaan laatikon yläpuolelta. Kaustinen arveli akkuhapon ansiota?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos akkuhappoa on päässyt niin paljon karkuun, että sitä on ehtinyt valua laatikolle saakka, luulisi akkuhapon aiheuttamia syöpymis- tai hapettumisjälkiä löytyvän muualtakin. Jotain reittiähän se happo on laatikon päälle valunut.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  oireet kuulostaa täysin samoilta mitä itsellä oli kun auton ostin vuosi takaperin. Syyksi löytyi ohjauslaite (rikkinäinen olisi tuossa varastossa jos vaikka joskus tarvitsisi korjata tai en tiedä saisiko siitä myytynä mitään :D tuskin)

                                                  Auto sammuili välillä kun painoi jarrua ja pakki ei toiminut ja ruudulla ei yleensä näkynyt mikä asento on päällä. 2500e taisi olla korjauskulut, itsellä liike maksoi onneksi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Minäkin oon siinä uskossa, että vika on ohjainlaitteessa, mutta lähinnä mietin kuka korjauksen maksaa. Automyyjä alunperin kusetti, mutta auto ei oireillut näin ennen korjaamolla käyntiä. Ja siellähän ne vaihtoi kuitenkin osan, jolla on tekemistä tämän ongelman kanssa. Jotenkin en näkis itseänikään maksumiehenä ainakaan kokonaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ohjainlaite on noin 1000-1300 euroa riippuen siitä, mistä ostaa. ACF:n jäsenille kerhon kautta hankittaessa on hinta tuo halvempi. Merkkikorjaamo veloittaa vaihtotyöstä 500-700 euroa ja siihen öljyt, tiivisteet pultit sun muut tarvikkeet päälle. 2500 euroa siis lienee aika lähellä totuutta kun puhutaan merkkikorjaamon hinnoista. Itsetehden pääsee noin 1000 euroa halvemmalla, mutta silloin on tiedettävä mitä on tekemässä ja miten se tehdään.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tarkoitus olis luetuttaa vikakoodit ja irroituttaa ohjainlaite paikallisessa korjaamossa, jonka jälkeen korjuuttaminen Rovaniemellä. Sercapilla kertoivat Boxin korjauksen maksavan 430e. Jos vien auton sinne kokonaisena, hintaa tulis tonni. Tuolta foorumin palstalta näin ilmoituksen kyseisestä firmasta, jossa hinta oli 430 sisältäen työn ja öljyt? Mikä liene totuus?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          kaikista helpointa on kun soitat tiistaina http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI...uttajaneuvoja/ sivulla olevaan numeroon. Kerrot asiat niinkuin ne on ja sieltä tulee ohjeistus / suositus. Tämän jälkeen toimit sen mukaan. Jos liike ei suostu niin sitten uudestaan yhteyttä ja jatko-ohjeet tulee varmasti.

                                                          Toimi itsellä viime remontissa hyvin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joo. On tuo kuluttajaneuvonta ollu mielessä. Pitää nyt vielä koettaa saada korjaamo laittamaan se kuntoon, kun heti sen jälkeen alkoi ongelmat.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X