Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.7Bit termostaatin vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.7Bit termostaatin vaihto

    Eli ilmeisesti termostaatissa häikkää kun meinaa lämmöt pyöriä jatkuvasti 60 asteessa. Välillä saattaa nousta 90 asteeseen, pysyä hetken aikaa ja lähteä taas sakkaamaan sinne pohjalle kesken ajon. Olen ajellut autolla kyllä muutaman viikon näin, tuskin suurta vahinkoa aiheuttanut?

    Missä siis termostaatti sijaitsee ja onko kuinka iso työ vaihtaa? Työkalut pysyvät kädessä ja saan auton tarvittaessa nosturille.
    Auto jota moottori palvelee, on C5 korinen A6 Avant. Kone oli muistaakseni ARE 184kw.

  • #2
    Termostaatti sijaitsee kätevästi jakopään takana, joutuu tai siis kannattaa tehdä jakopäärempan samalla. Tuossa jakopään vaihto-ohjeet ja hyviä kuvia.
    http://www.audi-forums.com/b5-forum/...-belt-diy.html

    Comment


    • #3
      Kyllä sinne näppäräsorminen voi ylettää ilman jakopäänhihnan vaihtoa, vähän joutuu raottaan kylläkin. Tosin aika v-mäinen homma joten jos hihnaa ei oo ihan hetki sit vaihdettu niin kannattaa vaihtaa samalla (äläkä unohda kampiakselin stefaa, maksaa muutaman kympin lisää vaihdettuna mut jos alkaa vuotaan niin joduut taas uusin koko roskan.)

      Comment


      • #4
        Jakopääremppa on teetetty 8tkm sitten, jonka yhteydessä uusi termostaatti jo vaihdettiin, koska huoltajan mukaan se vikaantuu kuulemma helposti. Eipä kestänyt uusi termari edes kymppitonnia.

        Comment


        • #5
          Ootko nyt varma et kyseessa on termari? itsellä teki aikoinaan auto samaa ja epäiltiin termaria. Vika kuitenkin löyty tukkoon menneestä lämppärin kennosta. Tarkista se ensin ennekun vaihdat jakopäätä uudelleen. Uus kenno makso muistaakseni alle satkun.

          Comment


            #6
            Vika voi myös olla viallisessa lämpöanturissa.

            Comment


            • #7
              Eikös tukkiintuneen syylärin pitäisi aiheuttaa lämpöjen nousua? Tuo viallinen anturi kävi myös mielessä, mutta siinäkin ajattelin että luulisi lämpömittarin alkavan humppaamaan suhteellisen nopeatempoisesti ylös tai alas. Saattaa kestää 20-30 sekuntia tuo tippuminen 90:stä sinne 60:een. Pystyiskö paisuntasäiliöstä jollain muulla mittarilla saamaan luotettavaa lämpötilaa ja onko paisuntasäiliöön tullut vesi käynyt jo syylärissä vai onko se suoraan moottorista?

              Comment


              • #8
                Nyt tuli uusia erikoisia oireita. Lämmöt saattaa alkaa ensin nousemaan esim 70 asteeseen, sitten tippua vaikka takas 60 asteeseen, sitten nousta vaikka 80:een ja tippua taas 65:een ja kohota 90:een tai tippua nolliin kokonaan. Onkohan kyseessä anturivika vai voiko termostaatti muuttaa mieltään noin äkkipikaisesti, vaikkei 90 astetta ole edes saavutettu? Tuo humppaaminen tuossa eniten mietityttää.

                Comment


                • #9
                  Jos olet auton omalla lämpömittarilla todennut homman niin siihen ei ole mitään luottamista, vikaantuessaan sen anturi käyttäytyi minullakin juuri noin. Koita päästä lukemaan mitä moottorin ohjauksen anturi näyttää.

                  Comment


                    #10
                    Meinaatko että vedenlämmöt voi kesken kaiken tipahtaa nolliin? ;)

                    Kyllä se vika on mittaristossa, tai ennemmin anturissa.

                    Comment

                    Working...
                    X