Eli hommasin uuden auton ja nyt on sitten myöskin uudet viat riesana. Kylmäkäynnistys tuottaa ongelmia. Joskus joutuu starttailemaan kohtuuttoman kauan (lue useita kertoja, sahauksesta ei ole hyötyä) ennen kuin auto suostuu lähtemään käyntiin. Tänäänkin totesin viereiseen alamäkeen tökkäyksen ja mäkistartin helpommaksi vaihtoehdoksi. Lämpimänä moista ongelmaa ei ole. Lähtee ajon jälkeen mukavasti käyntiin ensimmäisellä tai toisella, nopealla, maks parin sekuntin starttauksella. Tyhjäkäynti on hieman korkeahko lämpimänäkin. Semmosta reipasta 900rmp käy normaalisti lämpimänä. Kylmänä toki ~1100rpm, joten automaattiryyppy toimii.
Käytin autoa sitten paikallisella audihuoltajalla testerillä, mutta vikakoodeissa ilmeni hieman yllättäen vain moottorin ohjauksen puute, joka korjaantui sitten liitännän uudelleen kiinnittämisellä. Jonkunlainen virtaongelma autossa myös oli kun se pätki virtoja käynnin aikana, mutta sekin korjaantui lähestulkoon täydelliseksi pienellä rassauksella. Minimaalista virranpätkimistä kuulemma vieläkin oli, mutta testeri hädintuskin sitä enää havaitsi, eikä se siten kuulemma ollut mitenkään vaarallista. Pakokaasumittauksen jälkeen epäilyt suuntautuivat lambda-anturiin, joka sitten osoittautuikin vialliseksi. Anturi toimi, mutta armottomalla viiveellä. Tuolla selittyi myös outo nykiminen, tehon puute ala -ja keskikierroksilla ja jokseenkin raisu kulutus. Korjaaja myös epäile että seosta olisi mahdollisesti yritetty ruukata suoraan boksilta kun huomautin että sen oli joku avannut. Virranjakajan kansi ja muut sisällä olevat hilut oli vaihdeltu, joten entinenkin omistaja oli ilmeisesti yrittänyt paikallista vikaa. Uutta anturia en ole vielä tilannut kun pitäis sitä ennen hieman muutakin tietää. Motonetistä pitäisi ainakin tilailla osia joten kait se anturikin sieltä sitten otetaan. Onko tuon halpismallin kanssa ollut ongelmia, tai muuta huomion arvoista? Katselin sitä vpvracing sivujen 4 johtoista lambdaakin, mutta jos tuo Motonetin lambda on ihan toimiva peli niin mitä sitä suotta erikseen tuolta tilaamaan kalliimpaa. Mutta voiko viallinen lambda-anturi vaikuttaa käynnistykseen? Ei kai sentään?
Bensatankki ei myöskään saa korvausilmaa juuri laisinkaan ja se kasaa melkoisen alipaineen jos erehtyy vääntämään korkin kunnolla kiinni, joka taasen johtaa tilanteeseen missä käynnistys ja käynti ylipäätänsäkkin on toivotonta. Tällä hetkellä korkki on sitten puolihuolimattomasti ruuvattu paikoilleen jolloin alipainetta ei synny laisinkaan. Tietääkseni tuosta ei ole haittaakaan? Mistäs tuo muuten korvausilmansa ottaa? Itse korkissa on jonkunlainen venttiiliviritystä muistuttava tapaus, mutta siitä nyt ei oikein ota selvää mikä virka sillä on ja toimiiko se vai ei.
Toinen 'ongelma' on audin oma alkuperäinen putkisto, joka on ruvennut ruostumaan kriittisistä kohdista. Huomasin että viimeisen vaimenninpalan liitoksen kiristin oli umpiruostunut ja sitä myötä pakoputki myös falskaa kyseisestä kohdasta. Voiko noilla menetetyilla paineilla olla oma osansa ongelmaan? Fiksailen tuon ko vian sitten lambdan vaihdon yhteydessä kun auto pitää nostaa kuitenkin ylös. Saa nähdä vieläkö siellä on jotain hitsattavaa.
Entinen omistaja ei myöskään ollut autoansa huollattanut missään, joten jonkunlainen uuden omistajan perushuolto siihen pitäisi suorittaa, mutta kun Audin sielun elämään en ole niin suuresti perehtynyt niin kertokaapa te viisaampina mitä kannattaa katsoa/vaihdella. Mitä esim. laajamittaisemmassa huollossa virallinen audihuolto katsoo/vaihtaa? Myöskin kaikki audivinkit- ja niksit on enemmän kuin tervetulleita. Autoa kun en huoltoon viitsi viedä opiskelijabudjetilla, jos ei ole ihan pakko. Paikat ja laitteet löytyy omasta takaa ja erinäisiä vekottomia on tullut rassailtua, mutta näitä ns. modernimpia autoja sitten vähemmän. Löytyisiköhän tuohon mistään suomenkielistä korjausopasta? Olisin sellaisesta enemmän kuin tyytyväinen. Maalaisjärjellä ainakin nokkahihna, öljyt ja tulpat lähtee ensimmäisenä vaihtoon. Jäikö jotain kriittistä uupumaan? Nokka-akselin tiiviste muuten vuotaa öljyä jonkun verran. Kuinka paljon konetta joutuis purkaamaan jos sen pistää vaihtoon? Minkäslaisia tulppia te menisitte tuolle syöttämään? Boschia, NGK:tä ja Nipponia löytyis ainakin Motonetin puolelta. Kaikki varmaan ajavat asiansa?
Jos joltain muuten löytyy ko. autoon toimivaa mittaristoa, tai satut tietämään mistä semmosen saisi niin sellaiselle olisi tarvetta. Uuden hintaa en uskalla edes kuvitella. Edellinen omistaja oli kerennyt senkin avaamaan ja nyt sieltä sitten on pimeenä jos jotakin, mm. nopeusmittari ei toimi laisinkaan -> ei myöskään matkamittari, eikä trippimittari. Mittaritaulun valaistus lakkasi toimimasta kokonaan eikä autochekistä ole tietoakaan. Hieman ikäviä puutteita. Toinen sähkövika löytyy valokatkaisijasta. Katkaisijan päässä olevan virtapiiirihirviön syövereissä on jossain kosketushäiriö, jonka seurauksena se välkyttelee pitkiä päälle mielensä mukaan. Vika rupesi ärsyttämään siinä määrin että nyppäsin pitkät kokonaan pois. Ongelmaa se ei kylläkään poistanut. Ilmeisesti myös valokatkaisijan piirille tulevan johtokasan muovinen liitin oli joskus saanut kärsiä koska se näytti hieman sulaneelta. Sitäkin oli ilmeisesti joku kähevä tee-se-itse-mies yrittänyt joskus korjailla.
Eiköhän tässä nyt ollut taas kysymyksiä ja ongelmia kerrakseen yhden auton osalta. Tarkennan sitten tarvittaessa. Lähinnä tässä vaiheessa pitäisi olla unohtamatta mitään tärkeää varaosalistalta, ettei tarvitsisi montaa kertaa ruveta tilailemaan. Kiitos kaikille jotka jaksavat vastailla jo näin etukäteen. Selailin myös läpi jo edelliset vastaavia vikoja voivotelleet viestit, mutta enpä tainnut viisastua sitten kuitenkaan tarpeeksi. Pahoittelen tietämättömyyttäni.
Käytin autoa sitten paikallisella audihuoltajalla testerillä, mutta vikakoodeissa ilmeni hieman yllättäen vain moottorin ohjauksen puute, joka korjaantui sitten liitännän uudelleen kiinnittämisellä. Jonkunlainen virtaongelma autossa myös oli kun se pätki virtoja käynnin aikana, mutta sekin korjaantui lähestulkoon täydelliseksi pienellä rassauksella. Minimaalista virranpätkimistä kuulemma vieläkin oli, mutta testeri hädintuskin sitä enää havaitsi, eikä se siten kuulemma ollut mitenkään vaarallista. Pakokaasumittauksen jälkeen epäilyt suuntautuivat lambda-anturiin, joka sitten osoittautuikin vialliseksi. Anturi toimi, mutta armottomalla viiveellä. Tuolla selittyi myös outo nykiminen, tehon puute ala -ja keskikierroksilla ja jokseenkin raisu kulutus. Korjaaja myös epäile että seosta olisi mahdollisesti yritetty ruukata suoraan boksilta kun huomautin että sen oli joku avannut. Virranjakajan kansi ja muut sisällä olevat hilut oli vaihdeltu, joten entinenkin omistaja oli ilmeisesti yrittänyt paikallista vikaa. Uutta anturia en ole vielä tilannut kun pitäis sitä ennen hieman muutakin tietää. Motonetistä pitäisi ainakin tilailla osia joten kait se anturikin sieltä sitten otetaan. Onko tuon halpismallin kanssa ollut ongelmia, tai muuta huomion arvoista? Katselin sitä vpvracing sivujen 4 johtoista lambdaakin, mutta jos tuo Motonetin lambda on ihan toimiva peli niin mitä sitä suotta erikseen tuolta tilaamaan kalliimpaa. Mutta voiko viallinen lambda-anturi vaikuttaa käynnistykseen? Ei kai sentään?
Bensatankki ei myöskään saa korvausilmaa juuri laisinkaan ja se kasaa melkoisen alipaineen jos erehtyy vääntämään korkin kunnolla kiinni, joka taasen johtaa tilanteeseen missä käynnistys ja käynti ylipäätänsäkkin on toivotonta. Tällä hetkellä korkki on sitten puolihuolimattomasti ruuvattu paikoilleen jolloin alipainetta ei synny laisinkaan. Tietääkseni tuosta ei ole haittaakaan? Mistäs tuo muuten korvausilmansa ottaa? Itse korkissa on jonkunlainen venttiiliviritystä muistuttava tapaus, mutta siitä nyt ei oikein ota selvää mikä virka sillä on ja toimiiko se vai ei.
Toinen 'ongelma' on audin oma alkuperäinen putkisto, joka on ruvennut ruostumaan kriittisistä kohdista. Huomasin että viimeisen vaimenninpalan liitoksen kiristin oli umpiruostunut ja sitä myötä pakoputki myös falskaa kyseisestä kohdasta. Voiko noilla menetetyilla paineilla olla oma osansa ongelmaan? Fiksailen tuon ko vian sitten lambdan vaihdon yhteydessä kun auto pitää nostaa kuitenkin ylös. Saa nähdä vieläkö siellä on jotain hitsattavaa.
Entinen omistaja ei myöskään ollut autoansa huollattanut missään, joten jonkunlainen uuden omistajan perushuolto siihen pitäisi suorittaa, mutta kun Audin sielun elämään en ole niin suuresti perehtynyt niin kertokaapa te viisaampina mitä kannattaa katsoa/vaihdella. Mitä esim. laajamittaisemmassa huollossa virallinen audihuolto katsoo/vaihtaa? Myöskin kaikki audivinkit- ja niksit on enemmän kuin tervetulleita. Autoa kun en huoltoon viitsi viedä opiskelijabudjetilla, jos ei ole ihan pakko. Paikat ja laitteet löytyy omasta takaa ja erinäisiä vekottomia on tullut rassailtua, mutta näitä ns. modernimpia autoja sitten vähemmän. Löytyisiköhän tuohon mistään suomenkielistä korjausopasta? Olisin sellaisesta enemmän kuin tyytyväinen. Maalaisjärjellä ainakin nokkahihna, öljyt ja tulpat lähtee ensimmäisenä vaihtoon. Jäikö jotain kriittistä uupumaan? Nokka-akselin tiiviste muuten vuotaa öljyä jonkun verran. Kuinka paljon konetta joutuis purkaamaan jos sen pistää vaihtoon? Minkäslaisia tulppia te menisitte tuolle syöttämään? Boschia, NGK:tä ja Nipponia löytyis ainakin Motonetin puolelta. Kaikki varmaan ajavat asiansa?
Jos joltain muuten löytyy ko. autoon toimivaa mittaristoa, tai satut tietämään mistä semmosen saisi niin sellaiselle olisi tarvetta. Uuden hintaa en uskalla edes kuvitella. Edellinen omistaja oli kerennyt senkin avaamaan ja nyt sieltä sitten on pimeenä jos jotakin, mm. nopeusmittari ei toimi laisinkaan -> ei myöskään matkamittari, eikä trippimittari. Mittaritaulun valaistus lakkasi toimimasta kokonaan eikä autochekistä ole tietoakaan. Hieman ikäviä puutteita. Toinen sähkövika löytyy valokatkaisijasta. Katkaisijan päässä olevan virtapiiirihirviön syövereissä on jossain kosketushäiriö, jonka seurauksena se välkyttelee pitkiä päälle mielensä mukaan. Vika rupesi ärsyttämään siinä määrin että nyppäsin pitkät kokonaan pois. Ongelmaa se ei kylläkään poistanut. Ilmeisesti myös valokatkaisijan piirille tulevan johtokasan muovinen liitin oli joskus saanut kärsiä koska se näytti hieman sulaneelta. Sitäkin oli ilmeisesti joku kähevä tee-se-itse-mies yrittänyt joskus korjailla.
Eiköhän tässä nyt ollut taas kysymyksiä ja ongelmia kerrakseen yhden auton osalta. Tarkennan sitten tarvittaessa. Lähinnä tässä vaiheessa pitäisi olla unohtamatta mitään tärkeää varaosalistalta, ettei tarvitsisi montaa kertaa ruveta tilailemaan. Kiitos kaikille jotka jaksavat vastailla jo näin etukäteen. Selailin myös läpi jo edelliset vastaavia vikoja voivotelleet viestit, mutta enpä tainnut viisastua sitten kuitenkaan tarpeeksi. Pahoittelen tietämättömyyttäni.
Comment