Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.0E vm 95. Lambda ja muita erinäisiä vikoja.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.0E vm 95. Lambda ja muita erinäisiä vikoja.

    Eli hommasin uuden auton ja nyt on sitten myöskin uudet viat riesana. Kylmäkäynnistys tuottaa ongelmia. Joskus joutuu starttailemaan kohtuuttoman kauan (lue useita kertoja, sahauksesta ei ole hyötyä) ennen kuin auto suostuu lähtemään käyntiin. Tänäänkin totesin viereiseen alamäkeen tökkäyksen ja mäkistartin helpommaksi vaihtoehdoksi. Lämpimänä moista ongelmaa ei ole. Lähtee ajon jälkeen mukavasti käyntiin ensimmäisellä tai toisella, nopealla, maks parin sekuntin starttauksella. Tyhjäkäynti on hieman korkeahko lämpimänäkin. Semmosta reipasta 900rmp käy normaalisti lämpimänä. Kylmänä toki ~1100rpm, joten automaattiryyppy toimii.

    Käytin autoa sitten paikallisella audihuoltajalla testerillä, mutta vikakoodeissa ilmeni hieman yllättäen vain moottorin ohjauksen puute, joka korjaantui sitten liitännän uudelleen kiinnittämisellä. Jonkunlainen virtaongelma autossa myös oli kun se pätki virtoja käynnin aikana, mutta sekin korjaantui lähestulkoon täydelliseksi pienellä rassauksella. Minimaalista virranpätkimistä kuulemma vieläkin oli, mutta testeri hädintuskin sitä enää havaitsi, eikä se siten kuulemma ollut mitenkään vaarallista. Pakokaasumittauksen jälkeen epäilyt suuntautuivat lambda-anturiin, joka sitten osoittautuikin vialliseksi. Anturi toimi, mutta armottomalla viiveellä. Tuolla selittyi myös outo nykiminen, tehon puute ala -ja keskikierroksilla ja jokseenkin raisu kulutus. Korjaaja myös epäile että seosta olisi mahdollisesti yritetty ruukata suoraan boksilta kun huomautin että sen oli joku avannut. Virranjakajan kansi ja muut sisällä olevat hilut oli vaihdeltu, joten entinenkin omistaja oli ilmeisesti yrittänyt paikallista vikaa. Uutta anturia en ole vielä tilannut kun pitäis sitä ennen hieman muutakin tietää. Motonetistä pitäisi ainakin tilailla osia joten kait se anturikin sieltä sitten otetaan. Onko tuon halpismallin kanssa ollut ongelmia, tai muuta huomion arvoista? Katselin sitä vpvracing sivujen 4 johtoista lambdaakin, mutta jos tuo Motonetin lambda on ihan toimiva peli niin mitä sitä suotta erikseen tuolta tilaamaan kalliimpaa. Mutta voiko viallinen lambda-anturi vaikuttaa käynnistykseen? Ei kai sentään?

    Bensatankki ei myöskään saa korvausilmaa juuri laisinkaan ja se kasaa melkoisen alipaineen jos erehtyy vääntämään korkin kunnolla kiinni, joka taasen johtaa tilanteeseen missä käynnistys ja käynti ylipäätänsäkkin on toivotonta. Tällä hetkellä korkki on sitten puolihuolimattomasti ruuvattu paikoilleen jolloin alipainetta ei synny laisinkaan. Tietääkseni tuosta ei ole haittaakaan? Mistäs tuo muuten korvausilmansa ottaa? Itse korkissa on jonkunlainen venttiiliviritystä muistuttava tapaus, mutta siitä nyt ei oikein ota selvää mikä virka sillä on ja toimiiko se vai ei.

    Toinen 'ongelma' on audin oma alkuperäinen putkisto, joka on ruvennut ruostumaan kriittisistä kohdista. Huomasin että viimeisen vaimenninpalan liitoksen kiristin oli umpiruostunut ja sitä myötä pakoputki myös falskaa kyseisestä kohdasta. Voiko noilla menetetyilla paineilla olla oma osansa ongelmaan? Fiksailen tuon ko vian sitten lambdan vaihdon yhteydessä kun auto pitää nostaa kuitenkin ylös. Saa nähdä vieläkö siellä on jotain hitsattavaa.

    Entinen omistaja ei myöskään ollut autoansa huollattanut missään, joten jonkunlainen uuden omistajan perushuolto siihen pitäisi suorittaa, mutta kun Audin sielun elämään en ole niin suuresti perehtynyt niin kertokaapa te viisaampina mitä kannattaa katsoa/vaihdella. Mitä esim. laajamittaisemmassa huollossa virallinen audihuolto katsoo/vaihtaa? Myöskin kaikki audivinkit- ja niksit on enemmän kuin tervetulleita. Autoa kun en huoltoon viitsi viedä opiskelijabudjetilla, jos ei ole ihan pakko. Paikat ja laitteet löytyy omasta takaa ja erinäisiä vekottomia on tullut rassailtua, mutta näitä ns. modernimpia autoja sitten vähemmän. Löytyisiköhän tuohon mistään suomenkielistä korjausopasta? Olisin sellaisesta enemmän kuin tyytyväinen. Maalaisjärjellä ainakin nokkahihna, öljyt ja tulpat lähtee ensimmäisenä vaihtoon. Jäikö jotain kriittistä uupumaan? Nokka-akselin tiiviste muuten vuotaa öljyä jonkun verran. Kuinka paljon konetta joutuis purkaamaan jos sen pistää vaihtoon? Minkäslaisia tulppia te menisitte tuolle syöttämään? Boschia, NGK:tä ja Nipponia löytyis ainakin Motonetin puolelta. Kaikki varmaan ajavat asiansa?

    Jos joltain muuten löytyy ko. autoon toimivaa mittaristoa, tai satut tietämään mistä semmosen saisi niin sellaiselle olisi tarvetta. Uuden hintaa en uskalla edes kuvitella. Edellinen omistaja oli kerennyt senkin avaamaan ja nyt sieltä sitten on pimeenä jos jotakin, mm. nopeusmittari ei toimi laisinkaan -> ei myöskään matkamittari, eikä trippimittari. Mittaritaulun valaistus lakkasi toimimasta kokonaan eikä autochekistä ole tietoakaan. Hieman ikäviä puutteita. Toinen sähkövika löytyy valokatkaisijasta. Katkaisijan päässä olevan virtapiiirihirviön syövereissä on jossain kosketushäiriö, jonka seurauksena se välkyttelee pitkiä päälle mielensä mukaan. Vika rupesi ärsyttämään siinä määrin että nyppäsin pitkät kokonaan pois. Ongelmaa se ei kylläkään poistanut. Ilmeisesti myös valokatkaisijan piirille tulevan johtokasan muovinen liitin oli joskus saanut kärsiä koska se näytti hieman sulaneelta. Sitäkin oli ilmeisesti joku kähevä tee-se-itse-mies yrittänyt joskus korjailla.

    Eiköhän tässä nyt ollut taas kysymyksiä ja ongelmia kerrakseen yhden auton osalta. Tarkennan sitten tarvittaessa. Lähinnä tässä vaiheessa pitäisi olla unohtamatta mitään tärkeää varaosalistalta, ettei tarvitsisi montaa kertaa ruveta tilailemaan. Kiitos kaikille jotka jaksavat vastailla jo näin etukäteen. Selailin myös läpi jo edelliset vastaavia vikoja voivotelleet viestit, mutta enpä tainnut viisastua sitten kuitenkaan tarpeeksi. Pahoittelen tietämättömyyttäni.

  • #2
    Nojoo. :)

    Kuinkakohan moni jaksaa lukea loppuun asti. Noh minä jaksoin.

    Ensinnäkin mitään "automaattiryyppyä" ei ole. Autossasi on ruiskutuksen ja sytytyksen ohjaus yhdessa purkissa, joka tuntee nimen Digifant. Tuolla voit googlelta kysellä lisätietoja. Melkoisen yksinkertainen laitos on kuitenkin kyseessä. Tämä siis ohjaa koko moottoria ja myöskin pitää kierrokset ylempänä ennen käyntilämpöjä.

    Lambda-anturin uusinta nyt siis lienee selvää pässinlihaa. Älä osta motonetista muuta kuin boschia. Älä muualtakaan. Taitaa vpv:n nelijohtoinen olla edullisin vaihtoehto. Pientä askartelua vaan liittimien kanssa. Ylimääräinen maajohto sitten samaan pisteeseen mihin moottorinohjaus on maadotettu. Kyseessä on harmaa johto.

    Lambdavika voi aiheuttaa huonon käynnistyvyyden joidenkin moottorinohjausten kanssa. Toivotaan, että auttaa tässäkin. Jos ei auta niin palaa asiaan.

    Nokkastefa vaihtuu kätevästi samalla kun vaihdat jakohihnan. Ei ole muita lisätöitä kuin nokkapyörän irroitus. Voit käyttää vaikka vanhaa hihnaa apuna siinä. Kääri se sopivasti ja saat sillä lukittua pyörän. Momentti on muistaakseni 80Nm ja lukite väliin. Varaudu myös apuakselin stefan vaihtoon. Sama koko, sama momentti.

    Samanlaisessa ABK-projektimoottorissamme on boschin kolmikärkitulpat. Ns. virallisia tulppia taitaa olla tuohon moottoriin montaa tyyppiä. Kaikki varmaan kelpaavat, kuten uumoilit.

    Audien vakiovikoja on valoviiksen sulaminen, koska valoille ei ole erikseen releitä. Jos ei ole jo releytetty, releytä!

    Itse lisäisin listaan vaihteistoöljyn vaihdon, jarrunesteen vaihdon, polttoainesuodattimen vaihdon, raitisilmasuodattimen (jos on) vaihdon sekä "tuulilasikaukalon" puhdistuksen. Kaukalon vedenpoistoreikien tukkeuduttua alkaa ongelmat...

    Eikös olekin mukava että on entisiä omistajia? Useammat entiset omistajat voisivat jättää korjaamatta autojaan :)

    Ainiin ja tankissa kuuluukin olla alipaine, koska autossa on bensahöyryjen talteenotto.

    Comment


    • #3
      Hyvinhän tuon jaksoi lukea... :) Juu kyllä lambdan vaihdon pitäisi jo paljon korjata.

      Omassa ABK:ssa kylmäkäynnistysongelma johtui murtuneesta johdosta. Siihen "rikastussuuttimelle", tai miksi sitä pitäis kutsua, tulevasta johtoparista toinen piuha oli liittimen vierestä poikki. En tiedä olisiko tyyppivika, ainakin oli aika terävällä mutkalla johdon lyhyyden vuoksi. Kaikesta päätellen lämpöanturi sulla ainakin toimii, kun pitää kierroksia kylmänä.

      Oli myös satunnaista nytkähtelyvikaa, joka jokseenkin kokonaan poistui kun kävin kaikki konehuoneen liittimet läpi crc:n tms. kanssa. Suosittelen.

      Reletyksestä löytyy jotain searchilla, esim. http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...02c4fc1de8a0cd

      Razurilla oli hyvät kuvat aiheesta, mutta ei näyttänyt linkki toimivan (enää?).

      Comment


      • #4
        Kiitoksia kaikille jotka jaksoi lukea ja vastailla. Siitä olenkin tietoinen että sen kuuluu alipainetta kasata, mutta tässä tapauksessa ajon jälkeen tankilta kuuluu useita sekuntteja pitkä imuääni. Se ei liene kuitenkaan ihan tarkoitus. Ja niinkuin jo totesinkin se tekee ajostakin varsin nykivää ja tuskallista jos bensakorkin unohtaa kokonaan kiinni. Onko korkin siis tarkoitus säädöstellä tankin paineita vai mistä se korvausilmansa ottaa?

        Polttoainesuodatin olisi jäänyt tältä kaverilta vaihtamatta. Hyvä että sekin tuli nyt puheeksi. Lambda menee sitten vpv-racingin 4-johto linjalle.

        Ei kenellekään ollut tietoa siitä suomenkielisestä korjausoppaasta? Englanniksi nyt ainakin tuntuu löytyvän, mutta vähän epäilyttää tuo automaailman erikoissanasto. Viisastuisi jo kertaheitolla paljon enemmän kun ei tarvitsisi arvuutella noiden antureiden ja vastaavien kanssa mikä on mikä.

        Palaan asiaan viimeistän lambdan vaihdon jälkeen.

        Comment


        • #5
          Tavallisesti ne suomennetut on varsin karsittuja eli niillä ei paljon mitään tee. Osta alkuperäiskielinen, sanasto ei ole kovin paha kun hetken olet lueskellut.

          Jos haluat Korjausoppaan niin
          http://www.bentleypublishers.com/product.htm?code=a697
          tuon ISBN vaikkapa www.amazon.com verkkokauppaan. Eivät todellakaan ole halpoja mutta joka euron arvoisia.

          Esimerkki hallussa olevasta vw t3:n suomennetusta korjauoppaasta "etujarrusatuloiden tiivisteiden vaihto on niin vaativa toimenpide, että se tulee teettää korjaamolla". Kyllähän siinä itsellä hermot meni, mutta ei täysin ylivoimaista. Tuo on siis vakiorimpsu ko. suomennoksessa niillä kohdin, kun ei ole jaksettu suomentaa.

          Comment


          • #6
            No hui. Jopas tuntui suolaisen hintaiselta tuo Bentleypublisherin korjausopas. Virallinen leima taitaa tehdä vähän bonusta kauppakassiin.

            http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H3504

            Tuommoisen löysin googlettamalla. Onko hintansa väärti, tai mistään kotoisin? Kokemuksia?

            Comment


            • #7
              No onhan ne suolaisen hintaisia. Itsekään en raaskinut ostaa ennenkuin vasta vastikään ja sekin "käytettynä" ja kaverin kanssa kimppaan :)

              Kyllä tuollainen haynes tyhjää parempi on, mutta kovin tyhjentäviä vastauksia sieltä ei löydä.

              Comment


              • #8
                Noita esim bentleyn raamattuja hankkiessa kannattaa tarkastaa amazonin tilanne ennenkuin ostaa muualta uutta tai käytettyä. Esimerkiksi uuden t89 raamatun hinta amazonista jäi 90 euron tienoille postikuluineen kun vastaavia kirjoja on tälläkin foorumilla kaupattu vähän käytettynä johonkin 150 euron hintaan. Tietysti uudempien automallien korjauskirjoja löytyy vähemmän tarjoushintaan, mutta näiden vanhempien harrastelaitteiden opuksia näyttää olevan aika säännöllisesti "erikoistarjouksessa".

                Comment


                • #9
                  Noissa mainituissa Bentleyn manuaaleissa kannattaa ottaa huomioon, että ne on Audi of American käsialaa, eivätkä siis sisällä välttämättä esim. kaikkia moottorivaihtoehtoja. Mm. edellä mainitun oppaan cd-rom-version (http://www.bentleypublishers.com/product.htm?code=AC44) yhteydessä on kerrottu, että
                  Engines covered:
                  2.22 Liter 5-Cyl. Turbo (engine code: AAN)
                  2.8 Liter V6 2V (engine codes: AAH, AFC)
                  ..eli eihän tuosta esim. ABK-konetta löydy lainkaan. Onko paperiversio tosiaan samansisältöinen?

                  Onneksi en itse vastaavaa 80:n manuaalia hankkinut, olis ilmeisesti ollu sama juttu... Ois voinu hiukan harmittaa, noilla hinnoilla.

                  edit: typo

                  Comment


                  • #10
                    Amazonista ei sattunut omaan silmään ainakaan kuin uusia ja jos tuo Terhon toteama pitää paikkansa niin saattaisi näin neloskoneen omistajaa ruveta harmittamaan kun siellä korjaillaan vaan 'American VeeKuutosia' stetsonit korvilla. Olkootkin sitten Saksan poikien käsialaa alunperin...

                    Comment


                    • #11
                      Tuossa muuten aamupäivän starttauskuntoa koitellessani huomasin että startatessa kierroslukumittari pompsahtaa alussa tuonne reilun 1000rpm:än kohdille ja tippuu sitten samantien takaisin pohjalukemiin ja pysyy siellä kun starttausta jatkaa. Starttimoottori pyörittää kyllä konetta ihan niin kuin pitääkin, mutta onko tuo ihan normaalia? Olen ehkä tulossa jo vainoharhaiseksi tämän Audini kanssa :)

                      Comment


                      • #12
                        Voisi olla sitten vikaa hall-anturissa. Se on jakajassa. Se on muuten ainoa anturi, josta ABK päättelee moottorin asennon ja nopeuden eli vauhtipyörällä tms ei ole lisäksi mitään.

                        Comment


                        • #13
                          Yks mikä kans saa aikaan jänskää käyntiä ja muita ongelmia on ettei tieto mene ilmamäärämittarilta boxille. Isukin 80:s otin mittarin irti ja putsasin sen mekaanisen osan+suihkutin aseöljyä sinne. Sen lisäksi annoin liittimille CRC-hoitoa. Sen jälkeen käyntiongelmat katos.

                          Comment


                          • #14
                            "tapauksessa ajon jälkeen tankilta kuuluu useita sekuntteja pitkä imuääni. Se ei liene kuitenkaan ihan tarkoitus. Ja niinkuin jo totesinkin se tekee ajostakin varsin nykivää"
                            Veikkaisin viallista bensakorkkia ja vaihda p-ainesuodatin. Vaihtoväli 30000km, mutta itse ajattelin vaihtaa sen n 40000 välein, koska kotimaan bensa on "roskista vapaa". Itsellä on vain yhden kerran 2 v aikana kuulunut "ilmaa imevä ujellus" bensakorkin lähettyvillä. Hieman säikähdin ko ääntä:) Ilmiö ei ole uusiutunut.

                            Comment


                            • #15
                              Oisko hyviä ehdotuksia tuohon kylmästarttiongelmaan? Eli auto ei starttaa kylmänä, ei edes vahingossa. Jokatapauksessa ns. mäkistartilla kone hörähtää jo hölkkävauhdilla ensimmäisestä nykäyksestä käyntiin. Hieman kummallista. Lämpimänä starttaa ensimmäisellä tai toisella pikastarttauksella. Startissa kierroslukumittari pompsahtaa ensiksi sinne 1000rpm:än tietämille ja laskeutuu samantien kun starttia jatkaa. Ilmeisesti kierroslukumittarin ei kuuluisi startatessa tehdä tuota pomppua laisinkaan. Jonkunlainen sähkövika ilmeisesti? Voisiko tuon hall anturin toimintaa testata kotikonstein? Viikko sitten auto kävi kyllä testerin päässä ja silloin mitään vikakoodia ei ainakaan tullut. Vika ei varmaan voi sitten olla myöskään tuossa kylmäkäyntisuuttimessakaan (sama mitä terho haki takaa?) kun kone käy kylmänä niin kuin pitääkin, eli rikastus toimii. Voisiko sen toimivuutta kuitenkin testata jotenkin? Tarkistan huomenissa vielä sille tulevat liitännät kunnolla ajan kanssa. Vaihdan sen lambdan nyt jokatapauksessa ensi viikolla niin sitten näkee voisiko sillä olla osansa tai arpansa ko. ongelmaan.

                              Mittariongelma selvisi siinä määrin että vaihdelaatikon puolella olevan nopeudenhaistelijan liitännältä oli yksi johto poikki liitoksen kohdalta. Vika oli jostain syystä jäänyt huomaamatta aikasemmissa tutkinnoissa. Kolvi käteen ja nyt sitten toimii nopeus, trippi- ja matkamittari. Mittaristo pitää nyt vielä kuitenkin avata kun sen valoistus ei toimi laisinkaan. Kiitos muuten HeikkiOjalehdolle vinkeistä mittariston suhteen. Availen sen tässä joku kaunis päivä. Nyt pimeänä ei ole tosin muuta kuin valaistus ja autocheck...

                              Valot meinasin releyttää jossain vaiheessa, mutta voiko tuo mystinen pitkien räpsiminen johtua kärvähtäneestä valon viiksestä? Valot kun räpsivät ajossa lähinnä pomppujen seurauksena ja paikallaan kun valokatkaisijan päässä olevaa mötikkää (pahoittelen huonoa ilmaisuasua) koputtelee jollain.

                              Comment


                              • #16
                                Laittelin VPV-motorracingille tilausta menemään tuosta 4-johto lambadasta ja sain seuraavan vastauksen:

                                "Tuota 706 anturia ei ole enää varastossa ja sen tulee korvaamaan Boschin
                                yleislambda, joita on tilauksessa ja saapuu parin viikon kuluessa.
                                Planaarimallista 4-johto Boschia löytyy varastosta, mutta sen
                                sopivuudesta en voi luvata 100%:sesti. Saattaa joissain auton omissa
                                ruiskuissa antaa vikakoodin, koska lämmitysvastus vie tuossa vähemmän
                                virtaa. Muuten anturi on toiminnaltaan kuten vanhemmat. Ja kytkentä on
                                tosiaan noin että ylimääräinen harmaa johto pitää kytkeä maadoitukseen.
                                Laitanko planaarin postiin vai odotatko varmemmin sopivaa anturia?"

                                Onko jollakulla tietoa tuon ehdotelman toiminnasta? Ilmeisesti toimii kuitenkin ihan kuten pitääkin, mutta saattaa antaa vikakoodin testerin päässä, jos oikein ymmärsin? Sehän nyt ei sitten liene mikään ongelma kun lambdan toiminnan saa testattua kuitenkin erikseen. Lähetin kyllä postia takaisin asiasta, mutta jos joku täällä tietäisi asiasta niin arvostaisin vastauksia. Onnistuuko tuo plaanarimallin asennus ihan normaalisti vai pitääkö siinä kenties kikkailla jotain ylimääräistä kuin tuo maajohdon laittaminen? Miten se eroaa normaalista?

                                Comment


                                • #17
                                  Sanoisinpa että moottorinohjaus ei tiedä tuon taivaallista onko lämmitys edes käytössä eli aivan erillinen virtapiirinsä on. En ole tutustunut eri anturityyppeihin niin hyvin että osaisin sanoa toimiiko. Jos VPV sanoo että toimii muuten niin luottaisin siihen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pientä askartelua vaan liittimien kanssa. Ylimääräinen maajohto sitten samaan pisteeseen mihin moottorinohjaus on maadotettu. Kyseessä on harmaa johto.
                                    Missäs tämä moottorinohjaus tarkalleen on, kun tällainen dummy ei sellaista löydä :) ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kojelaudan takana pystyssä on pikkukorisessa, mutta maadotettu se on imusarjaan tai vastaavaan tavallisesti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuohon lambdan irroittamiseen taitaa olla jokin erikoistyökalu. Ja on aika ahtaassa paikassa. Saa autokorjaamo hoitaa sittenkin vaihdon.

                                        Tällaista antoi VAG-COM:

                                        00525
                                        Lambda-tunnistin-G39
                                        Epäuskottava signaali
                                        satunnainen

                                        G39 viittasi vänkärin puoleiseen Lambdaan. Lambdoille (mustaan johtoon jossa abico) tuli 0,39V ja resistanssi oli 6ohmia molemmissa lambdoissa. Taitaa olla vielä tehdasasennettu lambda ja mittarissa 260tkm.

                                        edit: 2-napaiseen lambdanlämmittimen(?) liittimeen tulee 0V. Pitäisi kai tulla akun jännite?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vaihtovälisuositus on 160 tkm.:)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Asiasta sen verran että vaihdoin tuon 4-johtoisen boschin plaanarimallin lambdan. Hyvin onnistui. Tiukassa oli, mutta lähti ilman mitään kikkoja perusavaimella. Johtojen kanssa sai vähän kikkailla, kun ei ollut mitään väliliitintä, mutta paketista tuli hyvä ja pienen järkeilyn jälkeen. Tehoa tuli lisää ja meno rauhoittui.

                                            Satunnaista nykimistä kuitenkin esiintyy, mutta uskon sen johtuvan virtapuolen ongelmista. Jostain syystä kone nimittäin pätkii virtoja ajaessa = nykimistä kun polttoaineensyöttö välillä lakkaa. Ehdotuksia mitä lähtisin purkamaan/uusimaan? Virranjakajan kansi on ainakin uusittu edellisen omistajan toimesta ja tulpanjohdot vaikuttavat hyväkuntoisilta yms. Vikaa on yritetty siis ilmeisesti etsiä ennenkin. Voiko virranjakajan kokoamisessa aiheutunut virhe aiheuttaa jotain vastaavaa? Mietin vain pitäisikö se purkaa ja koota uudestaan.

                                            Kylmäkäynnistys on vieläkin hukassa. Joskus kone lähtee vaivalloisesti käyntiin pienen kaasun avittamana. Tulpat vaihdoin uusin jonka jälkeen kone käynnistyi muutaman kerran hienosti kylmänäkin, mutta nyt ollaan taas samassa pisteessä. Onko normaalia että käynnistyksessä kierroslukumittari pompsahtaa ensin ~1000rpm ja laskee sieltä samantien takaisin ja starttauksessa virtamittari näyttää virran laskevan 12V -> 8V? Yritettiin muuten startata lisävirran kanssakin, mutta tulos oli sama, eli ei tulosta. Muutaman kerran starttauksen yhteydessä on käynyt niin huolestuttavasti että startti on vetänyt täysin jumiin. Eli kun starttaa niin keskenkaiken starttimoottori jumittaa, töks. Huolestuttavaa. Rikastussuutin hoitaa hommansa ja rikastaa kylmänä. Joten lämpötilamittari lienee pois laskuista. Tosin lämpimänäkin kone käy runsasta ~900rpm käyntiä ja lämpimänä startatessa kestää jonkun aikaa ennen kuin kone tajuaa laskea kierroksensa normaaliin. Liekkö seos liian rikkaalla? Yli 6000rpm paikkeilla kone ei enää suostu ottamaan kierroksia vastaan vaan ikäänkuin tukehtuu. Jos ei paremmin tietäisi niin luulisi autossa olevan rajoitin. Kun kierroksia nostaa ja heittää kaasun pois kierrokset laskevat ensin 1100rpm kohdille ja pienen empisen jälkeen vasta normaalille tasolle, eikä suoraan sinne mihin pitäisi. Olen yrittänyt käydä antureiden liitäntöjä läpi ja karsia imuvuotoja. Mikäs se hyvä imuvuodon toteamiskikka oli? Jotain ruiskuteltiin, mutta muuta en sitten muistakkaan. Itse olen käynyt vain letkuja läpi vanhanaikaisesti. Tyhjäkäynti myös hieman haukkoo. Kun auton pysäyttää ajon jälkeen se käy (yleensä) 5-10 sekunttia hienoa tyhjäkäyntiä, jonka jälkeen alkaa ns. haukkominen. Ajon aikana mahdollinen nykiminen tasottuu yleensä kun konetta rallattaa hetken aikaa, eli kaasua ja kierroksia ja ongelmat enemmän tai vähemmän häviävät. Ei ole vaan järin taloudellinen tapa päästä nykimisestä eroon. Tämänkin jälkeen tosin ongelmat saattavat palata takaisin.

                                            Lisättäköön vielä että auto käynnistyy täysin moitteetta työntämällä. Heti samantien kun kone pyörähtää vähänkin hörähtää auto käyntiin ja käy nätisti. Kuumana käynnistäminen on myös yleensä varma nakki. Tosin toissapäivänä tankilla ollessani myös se petti. Kone meinasi silloinkin lähteä muutaman kerran käyntiin, mutta tukehtui samantien. Kaasuun en sillon koskenut alkuunsa laisinkaan, mutta sitten yritin sitäkin kun ilmankaan ei onnistunut. Malttamattomat tankkaajat sitten työnsivät auton käyntiin :/ Eihän Audi muuten tarvitse sitä tankin alipainetta mihinkään muuhun kuin siihen höyryjen keruuseen? Korvausilmaa ei tule kunnolla ja paine kasvaa mahdottomaksi, joten olen pitänyt korkin löysästi kiinni.

                                            Ottaisin mielummin selvän vian kuin tämmöisen ärsyttävän "pikkuongelman" :( Kertokaa viisaammat mistä lähden ongelmia etsimään? Pitää käyttää vielä testerin päässä nyt lambdan vaihdon jälkeen niin näkee onko pakokaasuarvot kunnossa ja vikakoodit poissa. Jos pakokaasuarvot on vieläkin pielessä voisiko rikkinäinen katalysaattori olla syy käynnistysongelmiin? Näytti nimittäin alkuperäiseltä. Miten tuon moottorinohjauksen toimivuuden voisi muuten todeta? Se antoi nimittäin edellisessä testerikäytössä vikakoodin -> korjaaja sääti virranjakajalta jotain ja ongelma ilmeisesti poistui + virtojen katkominen väheni. Jotenkin tuntuu että moottorinohjaus voisi olla taas syyllinen nyt kun lambda pelittää.

                                            Sorruin muuten säätämään kaasuvaijeriakin jos sillä on jotain merkitystä ja virrat on ollut poissa muutamaan otteeseen, joten ECU on kait nollaantunut. Sillä ei tosin ole ollut mitään muuttavaa vaikutusta moottorin toimintaan, ennen tai jälkeen nollauksen. Auttakaa miestä mäessä. En haluaisi mihinkään merkkihuoltamon sokkokorjausrumbaan jossa jo ennestään laiha lompakkoni sisältö häviäisi taivaan tuuliin. Jos oma sormi menee suuhun niin veljien puolelta löytyy autoasiantuntemusta, joten vika saataisiin yhteistoimin varmasti korjattua jos vaan keksittäisi mikä se on. Tai muuten vaihdan automerkkiä ;)

                                            Comment


                                            • #23
                                              A6 C4 2.0E -95 Nyhtää,missä vika?

                                              Tasakaasulla nyhtää ja lämpösenä tämä on yleisempää. Moottorijarrutuksen jälkeen ei vastaa kaasuun kun pienen nyhtämisen jälkeen.
                                              Moottoriin vaihdettu:
                                              - lämpötunnistin 2kpl
                                              - lambdatunnistin
                                              - hall impiulssiyksikkö
                                              - virranjakajan kansi,pyrijä,johdot,tulpat
                                              - ilmansuodatin
                                              - polttoainesuodatin
                                              - evap + hiilipöntön alapää tyhjätty hienosta "tomusta"
                                              - polttoaine 95:sta 98:een rauhotti tilannetta jonkin verrat.

                                              Kaasuläppä mekaaninen,alipaineletkut tsekattu ettei murtumia

                                              Ilmamassa anturilta (MAF) kokeiltu käydessä ottaa johto,käynti parani,kierrokset nousi korvakuulolta,ei tietenkään ole ajettu tai kokeiltu kierroksilla ilman maf sensoria. Voiko olla vika tuossa? Pöydällä on toinen maf jota kokeilen seuraavaksi.

                                              Miten sytytys,voiko olla pielessä? liike vaihtanu jakopään toukokuussa,luulisi että ovat kattoneet ennakot oikein. Kuulema tuossa tulee olla tarkka että ei ole heittoa ja tsekattavia merkkejä muitakin kun yksi?

                                              Entä impulssiyksikkö tai mikä kampiakselin asentotunnistin se on,oireileeko viallisena näin?

                                              Auto kuiten käy tyhjää nätisti mittarin mukaan karvan alle 900rpm,ei poukkoile ja ajossa ei tiputa nollaan.

                                              Kulutus kympin nurkilla seka-ajossa klima päällä.

                                              Kaikki jeesi tarpeen!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onko ABK moottori ?

                                                Kannattaa kokeilla sillä toisella ilmääräanturilla. Mittarin sisältä kuluu kärkien vastinpinnat jotka aiheuttaa tuommoista.

                                                Foorumilta löytyy tarinaa aiheesta.
                                                Viimeksi muokannut Sleepy2; 29.8.2017, 12:56.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Se on tuo ABK motori. Puola on käytetty talvella lämpimässä sillosten käynnistymisonkelmien vuoksi,se jos on rikki niin säteilee käyntiin kai muullonkin kun kepeellä kaasulla. Jotenkin tuo on lämpösenä ilmenevää niin vois kuvitella että letkujen liitokset tai mahdolliset murtumat laajetessaan härnää käyntiä?

                                                  Huomenna tsekataan autosähkö pajalla onko ajotus ihan kurantti.

                                                  Polttoainepumpun paineet normaalit (mitattu) ja viat siinäkin ilmeisesti riippumattomia kierroksista? Pumppuhan jauhaa starttauksesta asti. Ja jos ei pelaa tai virtaus väsynyt niin auton käynti koko kiekka-alueella takkusta?
                                                  Viimeksi muokannut Jarkk1; 29.8.2017, 13:24. Perustelu: lisäys

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Voiko sytytyspuola ja moduuliyksikkö aiheuttaa tuota nytkimistä? C4:ssa ne on vierekkäin rintapellissä. Jos korvais ne uudella? Tarjolla on palikka missä noi on yhdessä,hinta jotain 50€. Löytyy halvempia ja kalliimpia. Kun hakee koneella 2.0 ABK niin antaa sille sopivia ja kun hakee auton mallilla niin A6:een ei tarjolla motonetillä ko.osaa. Ulkolaiset sivut tarjoo kuitenkin samaa kalikkaa esim 80 ja A6 missä sama kone. Joten uskaltsanee hankkia motonetistä 80 ABK:lle soveltuvan puolan+moduulin yhdistelmän. Olen kuullut että vaikka puola on mitattu ja todettu kunnossaolevaksi testerissä on vaihto korjannut ongelmat. On nämä henkimaailman vehkeitä...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos kunnossa oleva osan vaihto korjaa vian niin kyseessä ei ole ihmeparantuminen. Esim ehjän anturin vaihto voi korjata vian, jos vikana olikin huono kontakti anturin liittimessä. Jos alkuperäisen anturin laittaa uudelleen paikalleen, niin se saattaakin taas toimia.

                                                      Jos pensapumpun tuotto on heikko, niin se tulee ensinnä ilmi silloin, kun pensaa tarvitaan paljon eli kovalla kuormituksella. Tyhjäkäynnillä ja kierroksillakin ilman kuormaa pensan tarve on pientä ja vähempikin tuotto riittää.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Koneeseen on nyhtämisen lisäksi tullut kylmäkäynnistysongelma. Saa sahata jo +5 asteessa ja pakkasella ei lähde käyntiin ilman roikkaa. Startatessa ei bensa käryä. Olisko pumppu entinen,sielä on aiemmin liikkeen toimesta vaihdettu joku paineputki joka on ollu murtunut ja pumpum paine mitattu. Siitä on 5000km. Puolan kytkentäyksikkö on ajon jälkeen melko kuuma,kuuluuko sen mennä niin lämpöseksi että käpälää polttaa? Auto starttaa laakista kun on puolituntia roikassa. Niin toukokuussa oli vaihdettu vesiletkun sininen lämpötila-anturi,katsoin niin se oli italialainen tarvike,kokeilin käytettyä alkuperästä audi osaa niin käynti parani. Voiko nuo olla noin lyhytikäsiä anturit?. Nyt auto nykii enää moottorijarrutuksessa ja siitä kaasua tarjotessa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Bensapumpun relekin voi olla rikki. Muuten en osaa auttaa tuossa varsinaisessa viassa.

                                                          Noista lämpötila-antureista, ite käyttäny lähinnä juurikin noita halpoja italialaisia ja ranskalaisia tarvikkeita siksi kun niitä on ollut hyllyssä tarvikeliikkeissä saatavilla. Kestäneet omassa autossa muutaman vuoden eli ajaneet asiansa. Ei ole aikaa odotella mahdottomia aikoja, kun auto on kuitenkin jatkuvasti ajossa.

                                                          Kysyit antureiden lyhytikäisyyestä, riippuu tietenkin, paljonko on tullut kilometrejä mittariin toukokuusta, mutta sanoisin, että pitää kestää pidempään.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joo niin ajattelinkin että täytyy kestää. Kylmäkäynnistys on nyt selkeä ongelma,ei käynnisty vaikka kuinka sahaa,tuo pumpun relekkin on puolivuotta sitten fiksattu. Jos olisi rele taas menny niin tekeekö sen joku oikosulku pumpulla vai mitä syö relettä?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X