Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 2.0TDI quattro -05 resonoi / jylisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 2.0TDI quattro -05 resonoi / jylisee

    Nyt meni täältäkin Audifinns-neitsyys että poksahti! Olen nyt pidemmän aikaa etsinyt foorumilta, josko jollain olisi ollut vastaavanlaisia ongelmia, mutta ratkaisua en ole vielä löytänyt.

    Tuotatin Saksanmaalta vuosi sitten keväällä 126tkm ajetun A3 2.0TDI 103kW quattron. Tällä hetkellä 151tkm. Näppärä peli, mutta kun siirryttiin kesärajoituksiin niin huomasin, että n.2100rpm-2200rpm kierrosten kohdalla kuuluu auton takaosasta infernaalista jylinää. Ääni siis kuuluu veto päällä, selkeiten juuri 5.- ja 6.-vaihteilla kaasua painettaessa. Heti kun kaasun vapauttaa niin ääni loppuu. Huollossa totesivat, että se vika esiintyy kyllä kaikilla vaihteilla. Ääni esiintyy myöskin herkemmin kun on enemmän painoa päällä. Ohjaus tai auto muutenkaan ei äänen aikana kummemmin tärise tms joten viittaisi todennäköisesti jonkinlaiseen resonointiin.

    Auto on käynyt niin Audin kuin Boschinkin merkkihuollossa sekä kahdella muulla pajalla tsekattavana ja kukaan ei ole löytänyt vikaa. Moottorin kumityynyt on katsottu, kuin myös laakerit, akselit jne sekä katit ja lämpöpellit. Boschin huolto epäili pakosarjan äänenvaimenninta, joka siihen vaihdettiin tuloksitta. Jylinä jatkuu. Merkkihuolto epäili kaksoismassapyörää, mutta eikös silloin myös tyhjäkäynnillä pitäisi jotain oireita löytyä? Jylinä tulee selkeästi auton takaosasta. Alkaa olemaan vitsit vähissä ja ei huvittaisi laittaa vielä toista tonnia tuohon kaksoismassapyörään.

    Ja ainiin! Tuostahan oli callbacki juurikin tuon kaksoismassavauhtipyrörän johdosta aikoinaan ja tietojen mukaan yksilö oli käynyt tsekattavana saksanmaalla ilman toimenpiteitä, eli ei pitäisi kyllä se olla. Löytyykö keneltäkään neuvoja/veikkauksia mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?

    #2
    Kyllä se kaksoismassavauhtipyörä on erittäin todennäköinen ehdokas vaikka kuulostaisikin tulevan takaata (kenties se jyrinä välittyy kardaania pitkin perään). Ääni tulee kaiketi siitä kun kaksoismassa "pohjaa". Onko auto muuten vakio, nostettu vääntö edesauttaa ko. ongelmaa jos alkaa osat olla lopussa.

    Comment


    • #3
      Ihan vakio vehje on. Tuokin on jännä kun 50/50 huollot sanonu et on voimansiirrossa ja ei oo voimansiirrossa =) Se, että vika esiintyy vain veto päällä, tietysti viittaa voimansiirtoon, mutta mitenkä sitten tuon kaksoismassan kanssa, että pitäiskö vian sitten esiintyä laajemmalla kierrosalueella?

      Comment


        #4
        Mitähän ne loput 50% sitten arvaavat :).

        Onhan niitä potentiaalisia syitä toki pitkä liuta, mutta ymmärtääkseni kaksoismassa hyvinkin tyypillinen ja oireisiin viittaava: Iso vaihde silmässä ja vääntö maksimissa ovat juuri ne olosuhteet joissa kaksoismassa pohjaa ja aiheuttaa jyrinää. Pienemmällä vaihteella se vääntöhuippu ohitetaan nopeammin, jolloin ei ehkä tuota huomaa niin helposti. Ja taas pienillä väännöillä ja esim. tyhjäkäynnillä mitään ongelmia ei luultavasti ole, kun silloin ei ole sitä vääntöäkään joka ne jouset löisi pohjaan.

        Toki voi niitä kardaanin tukilaakereita jne. epäillä myös.

        EDIT: Lisäyksenä vielä: Pumppari 2.0TDI:ssä vääntöhuippu osuu aika kapealle kierroslukualueelle, 320Nm hujakoilla ollaan noin 2100-2300rpm välillä, eli juuri silloin kun jyrisee.
        Viimeksi muokannut dumo; 5.4.2012, 11:10.

        Comment


        • #5
          Niin siis epäselvästi sanoin tuon, mutta tarkoitin että puolet huolloista sanonu et voimansiirrossa ja puolet sanonut että ei ole voimansiirrossa vaan jossain muualla. =)
          Kyllä tuo sinne kaksoismassapyörään viittaisi, mutta olenko väärässä, kun oletan että silloin pitäisi myös tyhjäkäynnissä olla sivuääniä? Tuo vääntöalue sopii kyllä juuri siihen ongelmaalueelle, joten sekin sitä vp:tä puoltaisi. Hitto kun ei vaan kehtaisi laittaa toista tonnia siihen jos vika ei sillä sitten korjaannukkaan. Kukas se oli se audiguru jonka luona vika kuin vika korjaantuu? Jossain Länsi-Suomessa..Teppo tms?

          Comment


          • #6
            vauhtipyörää arvaan minäkin, eikä ne aina välttämättä tyhjäkäynnillä pidä ääntä.. Www.darksidedevelopments.co.uk ainakin myy edukkaasti, nopeasti ja luotettavasti paketin.

            Comment


            • #7
              Vähän samanlainen juttu oli kaverilla ja vauhtipyörä uusiks. (kaksoismassa)

              Piti muuten vielä tuo malli sinun profiilista katsoa ja A3 näytti olevan (kaverilla ja), oisko muuten noissa a3:sissa ollut tuota ongelmaa enemmänkin?

              Hinnoista ei oo tietoo, mutta hieman syletti Laakkosella tehty korjaus ainakin häntä.

              Comment


              • #8
                Jes, kiitos Otso. Hyvään hintaan näyttäisi tuon vp+kytkin-paketin saavan. Kauankohan tuon vaihtamiseen menee aikaa.. Varmaan joku 500€ homma tms..

                Korjaantuiko homma Kari kaverillasi vp:n vaihdon jälkeen? Merkkiliike tosiaan antoi hinta-arvioksi 2000€ töineen, mutta esim. tuolta brittikaupasta irtoisi paketti päälle 400€ ja sitten jos ei merkkihuoltoon vie vaihdettavaksi niin saattaisin selvitä jopa puolella alkuperäisestä arviosta. Tarkoituksena olisi laittaa audi myyntiin lähiaikoina, mutta ei kai tuota tuollaisenakaan voi myyntiin laittaa ja vedota "ominaisuuteen" =)

                Comment


                • #9
                  Kyllähän se kuulema korjaantui, mutta kuitenkin vähänajan kuluttua audi vaihtui volkkariin, tiedä sitten miksi?

                  Comment


                  • #10
                    Pitikös tuohon muuten vaihtaa kaksoismassavauhtipyörän ja kytkimen lisäksi stefa tms. samalla?

                    Comment


                    • #11
                      Sitäpä nyt en tiedä, mutta hölmöltä vaikuittais jos ei stefaa vaihdettais, kun kone kuitenkin on halki.
                      Tuskin kustantaa siihen loppulaskuun paljoakaan.

                      Comment


                      • #12
                        Itsellä ihan sama vika (A3 8P SB 2.0tdiq -06 170tkm). Motarilla kun ajaa kutosella niin aika tasan 115km/h alkaa pitää ääntä kokoajan ja ääni loppuu siinä 130km/h kieppeillä. Muuten ääni kuuluu vain juurikin aiemmin mainitulla kierrosalueella vedättäessä. Veemäinen ääni. Itse ostin yksityiseltä ja en koeajolla huomannut kun en osannut oikein väännättää. Eikä myyjäkään viitsinyt mainita. Kerrohan jos ongelma ratkeaa vauhtipyörän vaihdolla. Pikkasen sylettää ajaa 110km/h työmatkat, kun kohta kesärajotuksetkin tulee....

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja kapaz Näytä viesti
                          Kyllähän se kuulema korjaantui, mutta kuitenkin vähänajan kuluttua audi vaihtui volkkariin, tiedä sitten miksi?
                          Varsin fiksu vaihtokauppa jos Audin tekniset murheet itkettävät, saa samat viat eri merkkisenä.

                          Comment


                          • #14
                            Olisko vaan se perinteinen syy, hinta? Itsekkin 7 vuotta sitten jouduin ostamaan Passatin kun ei rahat riittänyt saman ikäiseen A6:seen. OT: Jokohan raaskis volkkarin hukata, hiukan rupeaa jo kyllästyttämään Passatti ;)

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja -ode Näytä viesti
                              Itsellä ihan sama vika (A3 8P SB 2.0tdiq -06 170tkm). Motarilla kun ajaa kutosella niin aika tasan 115km/h alkaa pitää ääntä kokoajan ja ääni loppuu siinä 130km/h kieppeillä. Muuten ääni kuuluu vain juurikin aiemmin mainitulla kierrosalueella vedättäessä. Veemäinen ääni. Itse ostin yksityiseltä ja en koeajolla huomannut kun en osannut oikein väännättää. Eikä myyjäkään viitsinyt mainita. Kerrohan jos ongelma ratkeaa vauhtipyörän vaihdolla. Pikkasen sylettää ajaa 110km/h työmatkat, kun kohta kesärajotuksetkin tulee....
                              Jep! Täysin tuttu skenaario =) Soitan huomenna tutulle pajalle Jyväskylässä ja kyselen, jotta onnistuuko siellä vaihto ja paljonko arvioi hinnaksi. Tilaan sitten itse nuo osat ja pojat saavat hoitaa vaihdon. Uskoisin säästäväni puolet merkkihuollon hinnasta ja selviäväni alle tonnilla. Laitan infoa kunhan homma etenee.

                              Comment


                              • #16
                                kammenstefan virkaa toimittaa asentoanturi paketti ja se ei o ihan ilmainen sekään (vvllä alkup ~115e). Tarvii myös erikoistyökalun asentaessa, ehkä. Kytkin kun on auki niin ehdottomasti työsylkkä/painelaakeri uusiksi. Aikaa otti etuvedossa vajaa viis tuntia kun Omani tein ja stefaa en vaihtanu ku ei vuoda. Eikä tää ny mitenkään o A3 sidonnainen homma vaan lähinnä kaksoismassa vpllä varustettujen ominaisuus.

                                Comment


                                • #17
                                  Onkohan Oliver jo vaihtanut paketin ja millä lopputuloksella? Itsellä helpotti meteliä, kun sattumalta huomasin kiristää varapyörän kunnolla paikallensa :D Jurina ei kuitenkaan poistunut, joten täytyy metsästellä vikaa lisää jos äänet pahenee..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja -ode Näytä viesti
                                    Onkohan Oliver jo vaihtanut paketin ja millä lopputuloksella? Itsellä helpotti meteliä, kun sattumalta huomasin kiristää varapyörän kunnolla paikallensa :D Jurina ei kuitenkaan poistunut, joten täytyy metsästellä vikaa lisää jos äänet pahenee..

                                    Kas, huomasin hieman myöhässä tämän, mutta vastaillaan nyt jos jollain tulevaisuudessa on tarvetta. Pahoittelen nostoa. Tosiaan vauhtipyörä oli vikana ja se vaihdettiin. Samalla myös kytkinremppa. Jurina loppui siihen, halvaksi ei tullut. Työt taisi olla päälle tonnin ja briteistä tilattuna vauhtipyörä päälle 600€.

                                    Comment


                                    • #19
                                      a3 8p 2.0tdiQ uusi vp ja kytkin

                                      Morot foorumille. Vanha a3 1.9tdi sai lähteä uudelle omistajalle 449tkm mittarissaan ja tilalle tuli 199tkm ajettu versio 2.0 170hp koneella.

                                      Reippaammin kiihdyttäessä auto täristää n.1700-2100rpm alueella. Myyjä ja minä epäilimme syypääksi vauhtipyörää ja myyjä lupautuikin maksamaan autoon uuden vp:n ja kytkimen. Nyt ongelmana on vain päättää minkä setin sinne laittaisi, kaksoismassan vai kiinteän vp:n. Autoon on tarkoitus jonkinlaisella aikataululla hankkia uusi ahdin ja tätä myötä ohjelmointi, tehotavoite n.250hp ja vääntöä +500nm tuntumaan. Tämä lienee realistinen ilman koneen availua.

                                      Kiinteä vauhtipyörä aiheuttaa vissiin laatikon ääntelyä tyhjäkäynnillä ja pientä tärinää, kaksoismassalla näiltä vältyttäisiin mutta tulee taas vääntöä rajoittavaksi tekiäksi? Minkälaista kokoonpanoa suosittelisitte?

                                      Edit: Kytkin poljin myöskin ottaa erittäin alhaalta ja liike on lyhyt.
                                      Viimeksi muokannut sdracing; 11.10.2016, 08:47. Perustelu: Tiedon lisäys

                                      Comment


                                      • #20
                                        Audi A3 tärinä!?

                                        Hei.

                                        Elikkäs autona on audi a3 8p 1.9tdi -06 ja ongelma on sellainen, että auto täristää paikallaa satunnaisesti heilahdellen, mutta kun laittaa kytkimen pohjaan nii helpottaa hieman. Lisää että auto tärisyttää noin 105km/h vauhissa mutta ei muuten ajaessa huom (auto katsastettu joten ei pitäisi olla tuennassa ongelmia lisäksi renkaat tasapainotettu 2 kertaan, koska ekalla tasapainotuksella täristytti paljon enemmän) itse veikkaisin vääntynyttä vetaria, mutta ei sen enempää hajua, oiskos teillä vinkkejä?

                                        Comment


                                          #21
                                          Kaksoismassa-vauhtipyörä se luultavasti on joka ravistelee. Aika tyypillinen vikakohde ja menee kaikissa noissa dieseleissä viimeistään 250-300tkm paikkeilla. Ilmaisee elinkaarensa päätepisteen lähestymisen juuri epämääräisillä ravistuksilla ja naksumisilla, jos ei tyhjäkäynnillä kuulu kolinaa/rolinoita vauhtiksen tienoilta niin vielä ei pitäisi olla hätää. Toisaalta kunnon väännöillä (esim. 3.0tdi vireistettynä) nuo 2massat saattaa pohjata ja ravistaa jopa uutenakin.

                                          Mulla tuo vääränmerkkisen (ford 250tkm) 2massa oireilee juuri kylmänä tyhjäkäynnillä kuuluvana raksumisena ja värinöinä/tärinöinä vedättäessä sekä kytkimen hieman epämääräisenä toimintana silloin tällöin.

                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=102132
                                          Viimeksi muokannut vV8m5; 10.5.2018, 12:59.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo. Jo kylläinen pieni kolina kuuluu satunnaisesti konetilasta, mutta ei vedettäessä täristä kyllä normaalia enempää, mutta en ole varma voiko se vesipumppuki pitää sitä ääntä, kun jakohihnan vaihto on about 5000km päästä myös. Ja kiinnitin huomiota tuohon, että kuuluu kylmänä, kun omassa juuri päinvastoin, eli kun moottori lämpenee.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X