Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 quattro takavetari ja perän stefa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 quattro takavetari ja perän stefa

    Huomasin tuossa että toinen vetarin stefa vuotaa perästä. Onko hankala vaihtaa? Ilmeisesti vetari lähtee nykäsemällä irti kun purkaa eka vähän pyörän tuentaa? Pitääkö perä tyhjentää ensin öljystä? Onko proput 16 kantasella tähtiavaimella, kun en muistanu kattoo?
    Samalla huomasin että samanpuolen vetarissa on pitkittäis välystä se 3cm, eli siis akselista kun ottaa kiinni niin pystyy heiluttelee vetaria niin että murroksen kumit joustaa, toisella puolella on jämäkkä eikä liiku yhtään. Tietysti nivelten pitää liikkua joustojen mukana mutta miksi toinen liikkuu pitkittäin ja toinen ei? Kiertämällä siinä ei tunnu yhtään välystä. Onko nuo murrokset rikki siitä?

    Joku klappi voimansiirrossa on kun tuntuu pehmeä tumpashdus varsinkin ykkösellä kun nopeesti nostaa kytkimen. Kakkosella kun kiihdyttää niin vaihdekeppi tärisee suht paljon joten vaihteiston kannatin kumit varmaan joutas vaihtoon myös.

  • #2
    Nostetaan tätä uudelleen framille koska omassa sama vuoto...
    Itse sain/oli valmiiksi täyttöroppu muljattu väljäksi (55 torx taitaa olla) -> täytyy siis hitsata hylsy kiinni ja roppu auki sitä kautta. Eiköhän se ihan terästä ole? Onko hintoja osunut kellään silmään?

    Mutta voiko vetarin purkaa irti ja vaihtaa suojakumin + mahdolliset tiivisteet ilman että kaikki öljyt tulevat pihalle? Mitään stefaa tuolla ei taida olla...
    Olisi tarkoitus ajaa hitsikoneen/nosturin luo ropun irroitukseen vasta vuodon korjauksen jälkeen.

    PS. onhan sisemmät suojakumit samanlaiset molemmilla puolilla? Oli vähän epäselvyyttä varaosatiskillä, kun korjausopas jostain syystä haarauttaa vetareiden räjäytyskuvat erikseen vas/oik puolelta...

    Comment


    • #3
      Omassa (RS2) on 17 mm kuusiokolo propun avaamiseen. Stefakin siellä on ja sehän se öljyt pitää perän sisällä, tiivistää vetarin akseliin. Toisella puolen on erikokoinen stefa, vetarinkumit on käsittääkseni samat molemmin puolin (en kyllä tarkastanut etkasta.)

      Comment


      • #4
        17mm kuusiokolo sen pitäs olla, niinkuin kaikissa. On terästä. Suojakumit on samat molemminpuolin.

        Ja lisättäköön, oikeanpuolen stefan saat vain marmorilta/saksasta ja vasemman tietääkseni saa ihan varaosaliikkeestä. Öljypinta seistessä muistaakseni on stefan alapuolella.

        Comment


        • #5
          Kuusiokolo oli mulla ainakin ja on muuten jotain erittäin pehmeää tavaraa se proppu. Jos meni kanta niin taltalla lyömällä reunaan sen saa auki. Kyllä kävi molemmille puolille sama stefa, ota mitta mihin asti entinen on niin et lyö sitä liian syvälle. Melko helppo homma vaihtaa, perää ei tarvitse valuttaa tyhjäksi.

          Välyksetkin hävisi melkein kokonaan kun vaihdoin ne vetarien ulommat murrokset. Myös vaihteiston tukikumit vaihtamalla tulee paljon napakampi tuntuma.

          Comment


          • #6
            Tuota, tuoto vetari on nyt irti... Jäi mainitsematta että minulla ymmärtääkseni vuoti öljyä sisemmän suojakumin sisään ja siihen tulleesta pienestä reijästä roiski pitkin alustaa pyöriessään. Jäin nyt vaan ihmettelemään että mistä se öljy tuonne suojakumin sisään oikein pääsee? (siis oli sen verran juoksevassa muodossa että ei kait se murroksen rasvaa oikein mitenkään voi olla)

            Peräänhän jää kiinni vetarin (sisemmän murroksen) jälkeen se osa mihin vetari/sisempi suojakumi kokonaisuudessaan 6-pultilla kiinnitetään. Jos perän stefa vuotaisi, niin eikö öljy tulisi pihalle tuon osan ja perän välistä? Minulla se on ruti kuivana... Vai vuotaako se öljy muka tuon osan sisään siitä pohjalla olevan 6-kolo pultin alta? Tuntuu erikoiselta...
            Kuvakin olisi jos saisin sen linkitettyä.

            Comment


            • #7
              Se vetarin laippa on kiinni muistaakseni 6mm kuusiokololla sieltä sisältä perään. Ei se kyllä sieltä pitäs kusta jos pultti vaan paikallaan. Yleensä nuo vetarin rasvat jähmettyy kiinteämmäksi, tosin paljon lämmetessään muuttuu melko juoksevaksi mutta se vaatii jos aika paljon lämpöä. Perän stefa jos vuotaa niin sen huomaa hikoiluna siinä tiivisteen ympärillä.

              Comment


              • #8
                Pultti on paikoillaan ja tuon "laipan" ja perän välinen väli oli tosiaan mielestäni täysin kuiva.
                Suojakumin sisällä/murroksessa ei kyllä ollut kummoisesti rasvaa, lähinnä ohut kerros ulkopinnoissa, juoksevaa öljyä kyllä lorahti käsille joku ehkä desi-puoli desiä heti auton alla kun paketti irtosi perän laipasta.
                Tiivisteestä murroksen ja perän laipan välissä puuttui pala, mutta siitä kohtaa ei ollut tullut pihalle oikein mitään.
                Outo homma...

                Taidan panna paikoilleen vaan uusilla suojakumeille. Vanhassa kumissa reikäkin oli päälle päin niin pieni ettei sitä silmällä löytänyt, sisäpuolella tuntui halkeama joka oli sitten juuri ja juuri läpi (kun reikä oli alapuolella, niin puristamalla kumia siitä tuli pisaroita läpi). Bensatankki/vetarin kuilu siltä vuodon kohdilta hirveessä öljymujussa.

                Comment


                • #9
                  Olin laittamassa vetaria takaisin paikoilleen ja varmistin vielä että tuon perässä kiinni olevan laipan pohjassa oleva kuusiokolopultti on paikoillaan, niin eikös vain sehän pyörii tyhjää!

                  Pultissa on pieni välys ja laippa itsessään liikkuu pari milliä sisään-ulos (mikä on varmaan ihan ok), mutta miten tuon laipan saa irti perästä??? Pultti siis pyörii iloisesti/kevyesti tyhjää loputtomasti kumpaankin suuntaan!
                  Oli siis tarkoitus tsekata perän stefan kunto, mutta miten tuo laippa lähtee oikein siitä edestä pois?
                  Ei auta vaikka laippaa kampeaa tasapäällä perän/laipan välistä, pultti pyörii vaan tyhjää...

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja pykiz Näytä viesti
                    17mm kuusiokolo sen pitäs olla, niinkuin kaikissa. On terästä. Suojakumit on samat molemminpuolin.

                    Ja lisättäköön, oikeanpuolen stefan saat vain marmorilta/saksasta ja vasemman tietääkseni saa ihan varaosaliikkeestä. Öljypinta seistessä muistaakseni on stefan alapuolella.
                    Ainakin -97 1.8t aeb koneellisessa oli 10mm kuusiokolo(avaimen koko). Molemmat stefat ovat 45x60x8, ja nehän saa edullisesti laakeriliikkeestä.
                    Tänään vaihtelin molemmat stefat.
                    Viimeksi muokannut TimppaK; 26.9.2014, 19:20. Perustelu: Tarkennus

                    Comment


                    • #11
                      Olisiko vinkkiä miten se vedon välittävä laippa (joka täytyy ottaa pois että stefaan pääsee käsiksi) lähtee perästä siis oikein irti?

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Mlaine Näytä viesti
                        Olin laittamassa vetaria takaisin paikoilleen ja varmistin vielä että tuon perässä kiinni olevan laipan pohjassa oleva kuusiokolopultti on paikoillaan, niin eikös vain sehän pyörii tyhjää!

                        Pultissa on pieni välys ja laippa itsessään liikkuu pari milliä sisään-ulos (mikä on varmaan ihan ok), mutta miten tuon laipan saa irti perästä??? Pultti siis pyörii iloisesti/kevyesti tyhjää loputtomasti kumpaankin suuntaan!
                        Oli siis tarkoitus tsekata perän stefan kunto, mutta miten tuo laippa lähtee oikein siitä edestä pois?
                        Ei auta vaikka laippaa kampeaa tasapäällä perän/laipan välistä, pultti pyörii vaan tyhjää...
                        Pultti on varmaankin ylikiristetty ja korkannu.

                        Comment


                        • #13
                          Okei, yritin kyllä saada sitä "tarttumaan" mahdollisiin kierteiden jämiin, pyörityksen yhteydessä kampeamalla laipan ja perän väliä jolloin vastaavat tapaukset usein ottavat sen verran nousuihin kiinni että tulee jollain tyylillä pihalle, mutta ei mitään vaikutusta...

                          Onko tuon pultin tarkoitus siis normaalisti kiristää laippa perään välyksettömäksi?
                          Mikä sen pultin vastakappaleena oikein toimii?

                          Comment


                          • #14
                            http://www.partsbase.org/audi/audi-a...-differential/

                            Osa numero 16.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitoksia vinkeistä/tiedoista!
                              Omassa oli siis ilmeisesti tihuttanut perän öljyä tuon löysän pultin kuilua pitkin suojakumin sisään.
                              Vedin kartion pohjan pultin kantaa myöten tiivistemassaa täyteen, olkoon siellä. Perän stefa kun ei kuitenkaan ole vuotanut ja tuo laippa ei paikoiltaan poiskaan lähde vaikka yrittäisi.

                              Comment

                              Working...
                              X