Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Yletön kulutus ja muita ongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Yletön kulutus ja muita ongelmia

    Morjesta..

    Sain tuollaisen audi 80 2.0E -93 farmarin lahjaksi (vai riesaksi?) ja itse en auton tekniikasta tiedä. Auto on käynyt korjaamolla jossa eivät keksineet vastausta ongelmiin. Auto vietti aikaa korjaamolla noin 50 työtuntia jonka aikana olivat vaihtaneet mm. ruiskuboksin (käytetty), yhden suuttimen ja jotain poppakonsteja koitelleet. Eivät keksineet enempää mistä tutkia.

    Ongelmia oli alussa ollut normaalin ajon aikana sammuminen, jonka jälkeen joutui odottamaan puolesta tunnista pariin tuntiin ennen kuin starttasi. Starttauksien määrällä ei ollut mitään tekemistä onnistumisen kanssa. Bensaa kuulemma syö tällä hetkellä jopa 30l/100km ja ruvennut työntämään öljyn sekaan bensaa, määrästä en tiedä. Bensapumpun vierestä oli aikasemmin vähän vuotanut, mutta korjattu uudella klemmarilla.
    Mitä tälläiselle tehdä? Paremmalle korjaamolle, toinen kolariauto varaosiksi josta lähteä vaihtamaan osaa vai mitenkä?

    #2
    Kuulostaa oudolta, 50h töillä kuitenkin irrottelee moottorin ja purkaa sen atomeiksi - ja jopa kasaakin vielä. Kannattanee viedä sellaiselle pajalle joka noista jotain ymmärtääkin.

    Valitettavasti noilla tiedoilla menee aika arvailuksi, ellei jollain ole ensi käden kokemusta ko. viasta ko. autossa. Tuosta taisi jotenkin (lampulla?) saada vikakoodit pihalle, onkohan ne tutkittu?

    Sammuilu johtuu yleensä siitä ettei saa bensaa, ilmaa tai kipinää. Alkuperäiseen vikaan siis veikkaisin b-pumppua tai sen relettä. Helposti noista löytyy syy jossei edes lupaa. Toinen vaihtoehto sytkäboksi tai muu sytytysosa.

    Toisaalta sekä kulutuksen että sammuilun voisi selittää bensavuoto.

    Miten bensa öljyn seassa on havaittu? - bensa sekoittuu öljyyn tosi hyvin, eikä sitä näe silmällä ennen kuin öljy on todella ohutta. Isommissa pitoisuuksissa sen toki haistaa. Syitä voisi olla esim. männänrengasvika (puristuspaineet mittaukseen) tai vaikka se että käy pitkään kolmella.

    Comment


    • #3
      Tuosta öljystä ja siellä olevasta bensanmäärästä ei ole tarkeampaa tietoa itsellä. Auton edellinen omistaja vaan mainitsi asiasta. Vikakoodit luulisin että on tutkittu, kun kumminkin korjailevat paljon autoja. Täytyykin lainata piuhaa ja tsekkailla ja sen jälkeen vaikka viedä toiselle korjaamolle jossa jotain saisivat aikaiseksi.

      Comment


      • #4
        Ah ihana ABK. Ruisku jossa on about minimaalinen määrä antureita, mutta joka on lähes aina jotenkin sekaisin.

        Ekaks lambda-anturi vaihtoon. Jos ei sillä tokene niin on joku hankalampi tapaus.

        Aika huono korjaamo, jos ei saa 50 tunnissa muuta aikaan kuin "boksi rikki". Tuo on sellainen huonon korjaamon indikaattori, johon mennään aina kun ei älli riitä. Ymmärrys on vaan loppunut, mutta sen toisaalta uskon ABK:n tapauksessa.

        Öljyt vaihtoon sitten kun vika on korjattu.

        Comment


        • #5
          Olisi kieltämättä mielenkiintoista tietää, kuinka monta ECUa on aidosti sisäisesti hajonnut siten, että toimii, mutta vain välillä osittain hieman väärin. Ja jos on, niin eritoten millainen vika siellä boksissa sitten on ollut.

          Comment


          • #6
            Onnistuneeko tuon lambda-anturin testaus yleismittarilla tai liikkeessä vai suoraan vaan hyllystä haettava uusi?

            Comment


            • #7
              Jos autoa on tarkoitus pitää omassa ajossa, kannattaa se lambda vaihtaa joka tapauksessa, jos ei ole tietoa koska on viimeksi vaihdettu. Ja vaihto-osana on käytettävä alkuperäistä Bosch-anturia.

              Comment


              • #8
                Uusi anturi vaan. Katso häviääkö kipinä. Hall-anturi vois olla syypää. Puolapaketin viat tekee kanssa aika mielenkiintoisia joskus. On myös aika yleinen vika.

                Comment


                • #9
                  Sininen lämpötila-anturi vaihtoon?

                  Omassa ABT kikottimessa ko. anturin rikki oleminen aiheutti mitä ihmeellisimpiä öröilyjä... Tämä yksipisteruisku kun ei taida saada ohjausta mistään muualta kuin lamdalta ja tuolta ko. anturilta?

                  Ovathan kaikki letkut ehjät? Itsellä oli huohottimen letku halki koneen puolelta, eli ei siis näkynyt mitenkään mihinkään mutta hieman näköesteitä purkamalla selvisi. Rikki ollessaan tyhjäkäynti hieman aaltoili, kuulemma saman omininaisuuden aiheuttaa esim. jarrutehostimelle menevän letkun rikkiolo...

                  Onko jako kohdallaan? Näinkin yksinkertainen asia voi olla pielessä...

                  Yleensä ottaen tämän ikäiset autot alkavat olemaan niin vanhoja että niitä on valitettavasti päässyt sorkkimaan yksi jos toinekin vähemmän ammattitaitoinen henkilö, myös se kuuluisa TI-mies... Mitä vanhempi TI-mies on sitä luovempia patentteja autosta yleensä löytyy.
                  Viimeksi muokannut antti1976; 4.4.2012, 09:30.

                  Comment


                  • #10
                    Tämä yksipisteruisku kun ei taida saada ohjausta mistään muualta kuin lamdalta ja tuolta ko. anturilta?
                    Ainakin ABK:ssa on ilmamäärämittari, joka on yksi potentiaalinen vikakohde lisää.

                    Comment


                    • #11
                      Dodii. Nyt sain lisätietoja mitä on vaihettu. Lambda, happirikastin, tulpat, tulpanjohdot, ecu, puola ja virranjakaja. Korjaamolta starttailin ja ajattelin ajaa sen pihaan. Ensin ei mitään outoa ja pysyi ehkä pari minuuttia käynnissä, jonka jälkeen sammui eikä enää käyntiin lähtenyt. Korjaamon poika sanoi että kaksi (olikohan 1. ja 3.) suutinta jää auki ja työntää maksimi määrän bensaa. Kyllähän tuo startatessa voimakkaasti haisi. Letkut näyttäisi olevan kaikki ehjiä ja ennen pahinta vikaantumista oli veli vaihtanut nuolen osoittaman letkun.


                      (kuvan löysin netistä eikä ole omasta autosta)
                      Viimeksi muokannut pentele; 4.4.2012, 16:02. Perustelu: kuvan selitys

                      Comment


                      • #12
                        Onko vaihdettu tarvike- vai orkkislambda? Mulla kesti tarvikelambda n. 5 päivää.
                        Kokeiles napata tuossa ilmamäärämittarin vieressä olevalta suuttimelta johto irti. Mun ABK häröili joskus tosi oudosti, silloin tulin kokeilleeksi tuota temppua ja sehän auttoi. Siis suutin jolle menee teräspunosletku.

                        Comment

                        Working...
                        X