Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4:ssa outo ääni moottorista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Omasta pirssistä kuulu kanssa nokkaketjun suunnasta nakuttavaa ääntä (vain) kuumalla koneella ja ainoastaan pienillä kierroksilla. Ääni häviää n.1200 kierroksen kohdalla, ja tulee esiin uudestaan samoissa lukemissa kierrosten laskiessa.

    Irroitin ketjunkiristimen, purin ja puhdistin/huuhtelin ohjauskaran ja "yläkiristimen" kammiot. Kiristimen painelinjassa/pohjassa oleva sihti ei ollut tukossa, mutta sen alla oleva kuula herätti hämmennystä. Onko tieto/kokemuksia kuinka tiukasti tämän "takaiskukuulan" tulisi laittaa vastaan? Kokeilin työntää kuulaa n.3mm poranterällä+pihdit, mutta ei liikkunut mihinkään.

    Comment


    • #32
      Jakoketju ja kiristin vaihdettu. Nakutus/rallatus loppui tällä toimenpiteellä.

      Tilasin kiristäjän ja ketjun muiden osien ohessa http://www.ecstuning.com/ firmalta rapakontakaa. Kiristäjä on halvempi budjettimallin E-versio, mutta ajellaan sillä niin pitkään kuin kestää.

      Ketjun saa vaihdettua ilman jakohihnan päältäpoisottamista. Pakonokan pukit pitää irroittaa 5-pukkia lukuunottamatta, jota löysätään tarvittavan verran paljon, niin että pakonokka pääsee kääntymään rintapellin päästä tarpeeksi ylös.

      Kiristimen vaihto sujui muuten ilman ongelmia, mutta kiristimen pääsi vielä kertauksen vuoksi purkaa irti, koska uuden kiristäjän porauksien tulppaukset vuosivat. Vuoto loppui "tulppauskuulien" prässäyksiä tiukempaan lyömällä.

      Comment


      • #33
        Itellä oli entisessä 1.8T passatissa sirisevät soundit juuri kun laski kierrokset ja vika oli Turbon hukkaportissa. Huollatin turbon ja vika katosi sen sileän tien.

        Comment


        • #34
          nyt kun luin tämän niin kävin itsekkin kuuntelemassa ja totesin että tyhjäkäynnillä sitä (rahinaa) ei kuulu mutta kun nostaa kierroksia tai laskee niin rahisee ihan kivasti ja mitä kuuntelin niin se kuuluisi kannesta vänkärin puolelta. en ole varma ihan tarkkaan.onko se sitten se kiristin vai mikä?

          Comment


          • #35
            Omasta pirssistä kuulu kanssa nokkaketjun suunnasta nakuttavaa ääntä (vain) kuumalla koneella ja ainoastaan pienillä kierroksilla. Ääni häviää n.1200 kierroksen kohdalla, ja tulee esiin uudestaan samoissa lukemissa kierrosten laskiessa.
            Tästä juolahti mieleen, niin ajattelin lainata tätä topikkia. Omassa A6 BiT tyhjäkäynnillä kuuluu rallatusta, kierrosten noustessa ääni katoaa ja kuuluu jälleen kun auto käy tyhjäkäyntiä, ja tekee tätä ainoastaan lämpimällä koneella, kylmällä en ole kuullut ääntä ollenkaan. Autoon on tehty n. vuosi takaperin jakopääremppa. Tästäpä siis kysynkin voiko olla samaa ongelmaa kuin näissä edeltäneissä nelkuissa ? Rallatus ei ole kamalan voimakas mutta kuitenkin selvästi kuultavissa, ja korvakuuntelulla hiukan hankala paikallistaa, mutta koneen keulapuolelta se kuuluu, ehkä jopa aavistuksen kuskin puolelta. Oma arvaus olisi ehkä myös nokkaketjun suuntaan, myös viskon laakeri oli jossain välin mielessä.

            E: Yks sun toinen ropaaja tuota on nyt kuunnellut merkkihuollosta nyrkkipajaan ja veikkauksia on tullut nokkaketjusta/kiristäjästä ja viskon laakerista (yllätys yllätys..). Mitään hälyyttävää noin hennossa rallatuksessa ei vielä ainakaan kuulema ole. Tosin vaikka noin olisikin niin ainakin omia hermoja se raastaa. pitänee vielä seurata mihin se tosta muuttuu.. jos muuttuu vai laukeaako joku paikka.
            Viimeksi muokannut KristianM; 15.8.2007, 17:09.

            Comment


            • #36
              Vaihdoin eilen omaan autoon uuden ketjun ja kiristimen, raksuttava ääni lakkasi siihen. Kävi aika hyvä tuuri että ei ollut mitään muuta hajalla, oli nimittäin pako nokassa kaksi keskimmäistä laakeri pukkia ihan löysällä, pultit pyöri sormilla! Onko kellään muulla käynyt vastaavaa että pukit ois löystyneet??

              Comment


              • #37
                Havainnollistava esitys kiristimen toiminnasta löytyy youtubesta: rallati.

                Comment


                • #38
                  Justiinsa. Tuo varmaan selittää jo miksi kone tuntuu startatessa laukeavansa! Pika pikaa auto huoltoon, rallattaa sen verran koko kierrosalueella, katkeaminen varmaan aika lähellä.
                  Menikö Iiro sulla kauan tossa hommassa vai käytitkö pajalla? BFB -moottori?

                  Comment


                  • #39
                    Liekö edes epänormaalia. Hetihän tuo rauhottuu, kun oletettavasti öljynpaineet nousi.
                    Omakin 1.8t kylmästartissa pitää sellasen puolen sekunnin - sekunnin ketjuäänen.

                    Comment


                    • #40
                      Mitäs raati veikkaa tämän äänen aiheuttajaksi?

                      Kun pistää kylmänä pyörimään +20 asteisesta tallista, kuuluu voimakas rallattava ääni, kierroksia nostaessa rallatus myös nopeentuu.
                      Koneen lämmettyä rallatus häviää.

                      Auto yön yli -10 asteen pakkasessa ja käyntiin, rallattava ääni on paljon vaimeampi mitä tallista lähtiessä.

                      Eli tuntuu kun pakkasessa olleilla jäykillä öljyillä ääni olisi vaimeampi, mutta myös normaali lämpöisella koneella ääni häviää.

                      nostajien ääni se ei ainakaan ole.

                      Comment


                      • #41
                        No eiköhän se se ketjunkiristin ole.

                        Comment


                        • #42
                          Itsellä kylmänä ei kuulu mitään resonoivaa ääntä, mutta kone lämpimänä 1700-1800 rpm kohdalla jokin resonoisi kannessa? Ketju/kiristinkö?

                          Niin moottori on AJQ ajettu 150thkm..

                          Comment


                          • #43
                            Täällä on myös ketjun ja kiristimen vaihto edessä. Tyhjäkäynnillä ei ylimääräisiä rallatuksia kuulunut, muuten kuin vasta nytten. Ketju oli kuluttanut venttiilikoppaan urat ja tehnyt pienen reiän. Venttiilikoppaa pitkin öljy sitten valui pakosarjan päälle ja siinä vaiheessa vasta tämä homma tuli huomattua.

                            http://picasaweb.google.com/op.keran...68767963835250

                            Autolla on ajettu 150tkm, joten äkkiseltään ihmetyttää miten ketju olisi venynyt niin paljon, että se ottaa jo venttiilikoppaan kiinni. No eipä siinä kuin huomenna soittelemaan huoltoaikaa autolle... Jos löytyy Oulussa vastaavan huollon teettäneitä niin paikkaa ja hintaa voisi kertoilla.

                            Comment


                            • #44
                              Alkuperäinen kirjoittaja Korjari Näytä viesti
                              AEB-koneeseen taitaa olla kiristin n.160?, kiristimen tiiviste 10?. Ketju n. 90? Sitten jos haluaa vaihtaa venttiilikopan tiivisteen ja nokka-akselien stefat niin ne vielä päälle.

                              Niin tuo ketjunkiristin kahisee ainakin minulla millä tahansa kierroksilla lukuunottamatta tyhjäkäyntiä. Joten jos kuuluu vaan tietyillä kierroksilla, voi syy olla jossain muuallakin.
                              Tainnut hinnat hieman nousta sitten vuoden 2006. Omassa A4:sessa kuuluu käynnistettäessä niin ikään reilun sekunnin mittainen rallatus, ja Espoon Audilla korjauskustannusarvio oli 900 euroa (nokkaketjun kiristin 500 eur ja työ 400 eur). Päätin, että saa rallattaa toistaiseksi kunnes pahenee ja ääni alkaa kuulumaan myös ajossa. Koneena 2-litrainen vapaasti hengittävä (ALT).

                              Täälläkin kiinnostaa millaisia korjaushintoja samasta vaivasta on ollut muilla, pk-seudulla tai muualla?

                              Comment


                              • #45
                                Noniin, hinta-arvio korjaukselle selvisi osapuilleen.. Eli tuo kiristin on hieman tosiaan kallistunut vuosien mittaan, tämän päivän hinta rapiat 500e. Ketju + kiristin + tiivisteet + työosuus = n.1000e. Mielellään kuulemma vaihtaisivat myös öljypumpun, koska epäilivät sitä kiristimen rikkoutumiseen ainakin osasyylliseksi. Kaikkineen homma tekisi n.1900e. Ihanan halpaa.

                                Comment


                                • #46
                                  Spekuleerataan vielä vähän. Foorumia koluamalla ja tätäkin ketjua lukemalla syntyy sellainen vaikutelma, että aika yleinen ongelma Audeissa tuntuu tuo löysä nokkaketju / kiristinvaiva olevan - moottorityypistä riippumatta.

                                  oopee, kirjoitit että autollasi on ajettu 150 tkm ja epäilivät huollossa osasyylliseksi öljypumppua. Osaako joku kertoa asiasta tarkemmin?

                                  Kysyn siksi, että 1000 euron kiristinremppa on aika turhauttavaa, jos ongelma uusii uudelleen myöhemmin vanhan öljypumpun takia, josta ei ainakaan Espoossa ollut mitään puhetta kun kävin autoa näyttämässä. Sen sijaan kerrottiin, että ketju saattaa rallaattaa seuraavat 10 vuotta aiheuttamatta sen enempiä ongelmia, tai että jos rallatus pahenee niin remppa saattaa tulla ajankohtaiseksi puolen vuodenkin sisällä.

                                  Vertauskohteena omassa A4:sessa on vajaa 140 tkm mittarissa, ja nokkaketjun häiritsevä rallatus on ilmestynyt vasta viime aikoina. Tässä ketjussa on aiemmin mainittu 150tkm ja 200tkm lukemia, kun ongelmaa on ilmennyt. Olisiko siis öljympumpun vaihto terveellinen toimenpide jossain vaiheessa 100tkm jälkeen, vaikkakaan ei mielestäni kuulu huolto-ohjelmaan?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Minullakin 150km nurkissa pyöritään vähitellen, ja homma edessä. Kimppatilaustako jostain DIY-miesten kesken? Ajattelin tehdä ite tuon ketjun+kiristimen+öljypumpun vaihdon. Öljypumpun imusiivilä joka on siellä öljypohjassa, niin senkin jos kunnon aineksilla putsaisi.

                                    Hämeenlinnassa Laakkosella 200e kiristimestä ja 100e ketjusta. Öljypumppu luokkaa 240e vai olikohan jopa 280e. Huh...

                                    edit: forumin pj:n Tepon kautta pistin tilaukseen ketjun+kiristimen+tiivisteet+öljypumpun. Ja oli todella sopiva hinta! Kiitoksia vaan Tepolle.
                                    Viimeksi muokannut mäggäri; 14.7.2009, 20:32.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Ohhoh onpas osien hinnoissa melkoinen haarukka. Omaani kysyin siis Oulusta Pörhöltä. Juurikin siitä siivilän tukkeutumisesta puhuivat minullekin.
                                      Tuntuu usealla olevan kyseistä ongelmaa, varmaan noita osia saisi ulkomailta huomattavasti edullisemminkin.
                                      Viimeksi muokannut oopee; 14.7.2009, 20:53.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Noniin tänään haettu audi huollosta. Sihti oli ollut aivan tukossa. Uutta osaa tuli lisäksi öljypumppu, jakopään ketju sekä sen kiristin. Autolla on ajettu neljä kertaa 30tkm vaihtovälillä, jonka jälkeen muutettu 15tkm öljynvaihtoväli. Suosittelivat pysymään juurikin tuossa max. 15tkm jatkossa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          sellasta kyselin, että kun omasta autostani kuuluu sellanen vinkuna kierrosten mukana (vastaava kuin vahvistimen johdot ois vedetty samasta paikasta kuin RCA:t ja kuulostaa kuin ääni tulisi imunokan kohdilta. auto on A4 1.8 tq 96 ja imunokan ajoituksensäätö johto on irti, mutta tietääkseni tuota ajoituksen säätöä ei näin vanhoissa edes ole?
                                          apuja kaipaisin....

                                          Comment


                                            #51
                                            Oli kiristimen hinta taas noussut. Päivän hinta Kuopion Laakkosella 650 euroa. Onneksi meni takuseen kiristin ja ketju kun 1v 10kk sitten vaihdettu viimeksi ääntämisen takia.

                                            Sai yhden ylimääräisen äänen tuolla pois. Toinen ääni on resonoiva ääni 1200rpm kohdalla joka on rämisevä katti :D

                                            Comment


                                            • #52
                                              einyt oikein selvää vastausta näistä löytynyt.. mutta kysellään jos jollain ois enemmän tietoa. mistähän voisi johtua tyhjäkäynnillä kierrättäessä ja kierrosten tippuessa alle 2 tonnin kuuluu surina "hakkaus" ääntä tai millä itse kukin sitä kutsuu.. autona siis s4 b5
                                              Viimeksi muokannut Sleepy2; 18.9.2014, 10:41. Perustelu: Ennen seuraavaa postausta lue tämä :http://www.audiclub.fi/audifinns/showpost.php?p=732230&postcount=7

                                              Comment


                                              • #53
                                                Itsellä kummastusta herättää omassa a4 1.8t bex moottorisessa kulkineessa noin 1800-3000rpm pikkuhiljaa kiihdyttäessä huminaa/wroooor kaltainen matala ääni. Motarilla sama ilmiö toistuu myös selvästi kun cruise päällä ajelee ja tulee ylämäki, sillon kun kierrosalue täsmää niin ääntä kuuluu kokoajan. Vikaa olen yrittänyt tutkia turbon imuputkesta ym.. Putki ei ole rikki. Äänen huomasin ekan kerran kun käytin autoa testaus mielessä ilman hukkaportin kellon letkua, vähäisistä ahtopaineista johtuen. Sen jälkeen tämä ääni mielestäni on alkanut. Auto ei ole tehoton ja ahtaa kyllä nyt kun ahtovuodot paikattu. Ääni kuullostaa siis matalalta huminalta/imuäänimaiselta. Jos jollain on jotain vinkkiä heittää niin ois hyvä?

                                                Edittiä: Niin ja vikakoodeista ainoa moottoriin liittyvä on ollut evap koodi. Mutta se tuskin tähän vaikuttaa?
                                                Viimeksi muokannut speedkiller; 19.9.2014, 09:27.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Ainakin jossain kotteroissa 710N-bypass pitelee sellaista resonanssimaista matalaa ääntä tietyissä tilanteissa sopivalla osakaasulla.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Sopivasti vanha aloittamani keskustelu on pompannu taas esiin. No lopulta 9-vuoden jälkeen oudon äänen lähde on lopullisesti selvinnyt.
                                                    Sirinä loppui jo muutama vuosi sitten, mutta nyt vasta tajusin mistä se johtui. Aloin tekemään tuohon vanhaan luottopeliin kansiremonttia ja samalla irrotin ahtimen, koska katkennut downpipe tarvii vaihtaa. Kun irrotin katalysaattorin ahtimesta niin huomasin, että hukkaportin läppää ei enää ollut. Eli se sirinä on johtunut löysällä olevasta hukkaportin läpästä, joka sitten jossain välissä antautui ja lensi pois. Läppää ei löytynyt mistään =). Ilmankos tuo tuntuikin melko laiskalta viimeaikoina.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Sattuipa kätevästi tämä keskustelu.
                                                      Tuo oma 2,0 TFSI CDNC koneella aloitti maanantaina viserryksen tyhjäkäynnillä tai ihan pintakaasulla. Moniurahihnan kiristimen vaihdoin, ei apua.
                                                      Oireet menee niin jotta tyhjäkäynti hummaa 900-1800 välillä ja käynti on muutenkin epätasaista ja tuo vikinä alkaa vasta kun on ajettu jonkin matkaa, eli ei ihan kylmällä koneella. Aika pikaisesti tarvittaisiin apuja kun pitäisi emännän lähteä tuolla kikottimella käymään savossa viikonloppuna.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X