Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 2,0 -87, hydrauliikkajärjestelmän 'pikku' ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 100 2,0 -87, hydrauliikkajärjestelmän 'pikku' ongelma

    Tervehdys
    Vanha aihe, mutta en löytänyt apua haun kautta: Audimme hydrauliikkaöljy pulppuaa (näyttäis tosiaan kuplivan) ulos hydr.säiliön kautta. Ja öljyä tulee ulos paljon, n. 10 km ajon jälkeen on ylärajassa ollut öljynpinta laskenut alarajaan. Auton pohja on hyvin öljytty... heh heh :( . Ilmavuoto järjestelmässä? Järjestelmän ilmaus?
    Ongelma on ollut jo jonkin aikaa ja nyt viime kuukauden aikana pahentunut niin, että autolla ei paljoo viitti ajella...
    Yritin korjata ongelmaa vaihtamalla pommin n. puoli vuotta sitten: no, jarrujen tehostus parani siinä samalla, mutta ei tuo öljyn ulospulppuaminen, voihan tietysti pommin letkuliitokset vielä tarkistaa.
    Kokeilin myös säiliön suodattimen poisottamista, ei auttanut...
    Hydrauliikkapumppu on n. viisi-kuusi vuotta vanha (Merteil).

    Joten PYYDÄN APUA! Ja kiitän kaikista kommenteista.

    #2
    Tuttu ongelma. En vain tarkkaan muista, miten korjasin. Olen korjannut ko. järjestelmää niin monesti ettei enää muista millä poistui mikäkin vika.

    Kuten arvelitkin kyseessä on pumpun ilmavuoto. Tarkista letkuliitokset ja proppujen tiivisteet. Järjestelmä on itse ilmautuva.

    Comment


      #3
      Kiitos Jarkko Kalsi vastauksesta.
      Eli ainoa keino taitaa olla käydä kaikki letkuliitokset läpi, vaihtaa tiivisteprikat?
      Hydrauliikkapumppu ei näytä vuotavan letkuliitoksista öljyä ulospäin, mutta ilmavuoto ei taida näin itsestään kertoakaan...
      Entäs sitten nämä kiristimellä olevat letkuliitokset, vuotavatko nekin mahdollisesti ilmaa?

      Comment


        #4
        Etupyörät ilmaan, auto käytiin. Apumies käyttää rattia ääripäästä ääripäähän niin että paineet nousevat, sitten vain tarkkaillaan mistä se öljy tulee.

        Nyt näyttäisi omat öljyt pysyvän sisällä. Vaihdoin pumpun ja pommin välisen putki/letku yhdistelmän ja paineputken tehostajalle. Ensimmäisestä oli liitoskartio rikki, jälkimmäinen oli haljennut. Hydrauliikkaliike auttoi tuossa tapauksessa, vaikka luulivatkin korjaavansa vannesahan sivuohjaimen hydrauliikan osia.

        Orggis-osissa on vaimentajat sisällä, nyt pumpun jurina kantautuu vaimeana kuormituksen alla kabiiniin. Halvalla ei saa hyvää, ja epäilen että kestävä ratkaisu vaatii edelleen muita kuin VAGin osia.

        Todennäköisesti kohta paukahtaa hammastanko, kun muualla ovat paineet ruvenneet pysymään sisällä.

        Comment


          #5
          Heh. tai sitten vain etupää ylös ja rattia kääntelemään. Samalla kuuntelee kun öljyt tulee läpi ilman että kone on käynnissä kuten mulla oli :)

          Tämä siis ohjausvaihteesta. Ny on vanha kädessä ja suht kivuton operaatio oli irrottaa. Aikaa nyt sain tuhlattua irrotukseen varmaan 8 tuntia, mutta kun yksin tein niin hieman hitaampaa hommaa.
          Ei tartte auttaa prkl.. :)

          Comment


            #6
            No niin, ongelma on ratkaistu!!! Aikani pähkäilin ja kattelin putkien ja letkujen liitoksia ja ne näyttivät niin kuivilta, että käänsin syyttävän sormeni hydrauliikkapumppuun. Onneksi sain kaveriltani käytetyn pumpun lainaksi eli sain näin testattua, onko auton pumpussa jotain vikaa eli ilmavuotoa. Eräänä iltana sitten tempaisin ja vaihdoin hydrauliikkapumpun (jonka audin insinöörit ovat muuten laittaneet konehuoneessa erinomaiseen paikkaan huoltoa ajatellen :) ) toiseen, öljyä säiliöön ja auto käyntiin. Ja ei pulpunnut säiliössä yhtään! Tarkkaan en tiedä, mistä kohtaa pumppu ilmaa järjestelmään imi, eikä tällä hetkellä hirveesti kiinnostakaan, mutta ilmeisesti joku rengastiiviste pumpun sisällä?
            Tuli sitten tehtyä kaverin kanssa pumpusta kaupat.
            Täytyy nyt nauttia näistä kilometreistä, mitä saa taas satasella ajella... ja mikäs on nauttiessa :) . Kiitoksia mielenkiinnosta.

            Comment


            • #7
              Hyvä, että selvisit halvalla/helposti ongelmasta.

              Comment


              • #8
                Taitaa tämä kysymys sopia tähän vanhaan threadiin. Elikkäs mitä öljyä tuohon hydrauliikkasäiliöön tulisi laittaa? Omassa audi 100:ssa öljyä on tällähetkellä alle minimirajan. Mitä varten se öljy on? Ohjaustehostinta?

                Comment


                  #9
                  Lötköön vihreätä kultaa vaan. Febi-merkkistä, mielestäni saa jopa mätänetistä.
                  Ohjaustehostinöljyä kuuluu laittaa.

                  Tepolta:
                  http://speed-autoteile.fi/index.php?...product_id=407
                  Viimeksi muokannut Killeri; 26.1.2012, 12:54. Perustelu: Linkin lisäys.

                  Comment


                    #10
                    Itse olen tuota laakkoselta käynyt aina tarvittaessa hakemassa ja näkyyhän tuota febiä paikallisessa varaosaputkassakin olevan hyllytavarana.

                    Atf:ä ei ole hyväksi havaittua audin hydrauliikkajärjestelmässä, vaikka aikansa saattaa silläkin pelata.

                    Comment

                    Working...
                    X