Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4:sta öljypumppu rikki (?) - mittarissa 62tkm

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Autoon vaihdettiin uudet kk-laakerit ja sylinterikansi-paketti. Veho osallistui tähän remppaan siten, että he maksoivat puolet tuosta koneen yläpuolen remontista.

    Minun mielestäni Veholta oli esimerkillistä toimintaa tässä asiassa. Vahinkoilmoituksen jälkeen sain vastauksen korvauksesta vähän reilussa päivässä. Jos itse olisin myyjäliike niin maalaisjärki kyllä eväisi koko korvauksen mutta tosiaan suomen kuluttajansuojalaki näyttää olevan sellainen että myyjäliike on vastuussa myymästään tuotteesta. Vaikkei tällainen virhe voi olla heillä edes tiedossa myyntihetkellä. Mutta puolipeukkua tosiaan Herttoniemen Veholle. Pitänee sitten pappana käydä ostamassa mersu sieltä... :)

    Oulun pörhölle voisi antaa arvosanaksi ehkä 6½. Asiaa hoitamaan sattunut huoltoneuvoja ei ollut yhtään asiakkaan puolella vaan ensimmäinen töksäytys mitä häneltä kuulin oli, että "niin sullahan on lastutettu auto, joten taitaa mennä omaan piikkiin...". Jostain järjestelmästä oli ilmeisesti näkynyt viittaus powerflashiin, joka asensi minulle vakionopeudensäätimen tuossa taannoin. Vakkarihan on vähän eri juttu kuin teholastu eli olisi voinut kaveri kyllä ottaa ensin selvää mitä laukoo. Tuolla kommentillahan hän sai tilanteen heti kireäksi. Muutenkin tähän kaveriin oli vähän hankala luottaa asian hoidossa. Yhteydenpito oli yksipuolista eli minun piti toistuvasti soitella että miten asia etenee. Pörhöllä on vielä vähän tympeä tuo keskus, josta yhdistetään sitten huoltoon. Tiskillähän on koko ajan jonoa, joten puhelu pallotteli sitten koko ajan keskuksen ja tiskien puhelimien välillä.

    Auton minulle loppujen lopuksi luovuttanut kaveri oli sympaattinen ja asiallinen. Häneltä sain muutenkin asian kulusta enemmän tietoa kuin "keissiä" hoitamaan joutuneelta. Hän pelasti oikeastaan tilanteen siten, että saatan vielä huoltaakin autoani heillä. Yhdessä vaiheessa päätin jo että tästä konsernista en ikinä osta autoa enkä huollata siellä.

    Viisi viikkoa kuulostaa aika pitkältä huoltoajalta mutta ilmeisesti pörhöllä kuitenkin on aikalailla jonoa sekä vaihto-osan toimitus kesti arvatakseni aika pitkään. Nyt kun auto on taas omassa katoksessa niin ei enää osaa olla samalla tavalla harmissaan tuosta huoltoajasta kuin nuo viisi viikkoa mitkä foordilla piti matkaa taittaa...

    Comment


    • #32
      Prkl nyt vähä säikäytti tässä. Pitää lainata topiccia sen verran että oma 1.8T alkoi valittamaan öljynpaineista mäkkärin jonossa seisomisen jälkeen. Sammutin heti auton ja mietin hetkisen, sitten käynnistin uusiksi ja ajoin 5 m päähän parkkiin ja lisäämään öljyä (2pv aiemmin puolivälissä) Laitoin varmuuden vuoksi puolilitraa öljyä koneeseen ja käyntiin. Ajelin semmoset 5 km kämpille eikä ongelmaa.

      Kysymys kuuluukin että onko näissä vanhemmissa ('97) 1.8T:ssä ollut noita öljypumppuvikoja? Voi olla että tuo valon syttyminen oli vaan n. 5 min tyhjäkäynnin ja sen jälkeisen 1 vaihteella ryömittämisen tulos, mutta jäi vähän mietityttämään. Voi olla mahdollista, että öljykin olisi ollut hieman vähänä, jos sitä on alkanut jonnekkin katoamaan.

      Osaako kukaan sanoa miten alas paine pitää laskea että tuo ajotietokone alkaa varoittelemaan ja että onko tuo yhtä luotettava kuin öljynpaineen merkkivalo (eli syttyykö heti jos paine käy alhaalla) ?

      Comment


        #33
        Kaverin 1.8T Golfissa oli vikaa ilmeisesti öljypumpussa. Se vilautteli valoa, ja paineet mitattiin huollossa. Tyhjäkäynnillä ne oli muistaakseni hieman alle barin. Kampuran laakerit oli ihan soosina... Auto meni takaisin autokauppaan mistä sen oli ostanutkin, onneksi. Sen enempää diagnoosia tuolle ei tehty koska auto meni takaisin.

        Comment


        • #34
          Ei ole oma auto tuon tapauksen jälkeen vilautellut valoa ja edelleen mennään samalla öljypumpulla. Kunnossahan tuo ei taida ihan täysin olla, tosin paineet vielä lähes hyväksyttävissä rajoissa. Joko öljynpaineen rajoitinventtiili hieman raollaan, imusihti tukossa tai sitten jossakin kohti konetta turhan suuret välykset.

          Tuolla ketjussa on juttua mitatuista öljynpaineista.
          http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=47225

          Täytyy kokeilla tehdä vielä forte-käsittely kesään mennessä ja mitata sen jälkeen paineet että paheneeko vai paraneeko :) Täytyy sitten varmaan vaihtaa jo öljypumppu jos ei parane.

          Comment


          • #35
            Hiukka väliaikatietoa mikäli jotakuta kiinnostaa:
            Yli vuosi on tuosta minun tapauksesta. Reipas 30tkm on tullut mittariin rempan jälkeen joten kyllä ne Pörhöllä ilmeisesti moottorin korjata osasivat. Tapaus ja erityisesti siis korvausasia on kuluttajavalituslautakunnan käsittelyssä. Viime kesänä muutama tarkentava selvitys piti antaa ja nyt se on siis jonossa. Palataas asiaan vuoden päästä kun tapaus pitäisi olla käsitelty... :)

            Comment


            • #36
              Tuo mitä alussa sanoit eri merkkien kestävyydestä, niin ihan samoja kokemuksia minullakin. Saab 9000 oli 325tkm ajettu kun vaihdoin pois eikä kuluttanut öljyä juuri ollenkaan (kertaakaan en vaihtovälillä 5 vuoden aikana lisännyt). Ainoastaan jäähdytysnestettä kulutti hiukan, mutta pari kertaa vuodessa kun lisäsi niin hyvä oli. Joitakin kuluvia osia piti vaihtaa, mutta mitään varsinaista VIKAA siinä ei ollut koko aikana (jos ei ruostumista lasketa. Se olikin syy miksi vaihdoin Audiin; että pääsisi siitä ainoasta viastakin eroon...)

              Sitä ennen Escort 1.4 kävi ja kukkui 7 vuotta ilman suurempia ongelmia. Lopussa 220tkm mittarissa. Toki raidetangon päitä ja muita niveliä kului kuin näkkileipää, mutta vikoja ei ollut eikä tielle jättänyt. Oli siinä joskus jotain hämminkiä valoreleiden kanssa mutta ne kun korjasi niin ei ongelmia.

              Pitää huomioida että ei ole vikoja ollut vielä Audissakaan, eli samalla tiellä mennään edelleen. MUTTA, sillä erotuksella että nyt sietokykyni tulee olemaan paljon pienempi. Escort maksoi 18000mk (ostohetkellä 9v vanha), Saab 2600? (ostohetkellä 12v vanha). Tämä Audi kustansi saman verran euroja kuin Escort markkoja, joten en oletakaan kokevani vikoja ja sitä vihaisempi olen jos niitä koen. Siksi on todennäköisempää että Audin kohdalla tulen pettymään. Nyt vielä provoan kohtaloa vaihtamalla 2.4:n 2.7BT:oon...

              Onko muuten kukaan koskaan nähnyt yli 300tkm ajettua bensa-Audia jonka moottori ja laatikko olisivat täysin tehtaan jäljiltä ja avaamattomia? Foorumin juttujen perusteella sellaisia ei ole! ;)

              Comment

              Working...
              X