Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 V6 nakuttaa kun traktori

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 V6 nakuttaa kun traktori

    Eli siis, ´96 A4 farkku V6 nakuttaa kun traktori.Nakutus voimistuu kierrosten mukaan. Ristiriitaista infoa tullut onko vakavaa vai ei, mutta ajattelin nyt ottaa videota ja kysyä täältä viisaimmilta neuvoa. Öljyt vaihdettiin joulukuussa ja nakutus alkoi hetki sen jälkeen. Aluksi luulin sen vain johtuvan kovista pakkasista ja öljyistä, enään ilmat ei selitä nakutusta. Nostimetko nakuttaa, ajotus pieles, anturi rikki?

    Myös muutaman kerran mystisesti virrat kadonnut kesken ajon, onneksi aina pihatiellä eikä missään moottoritiellä, eli auto sammunut täysin kesken ajon

    video traktorista
    v=j6_x4EUpWpw[ame="http://www.youtube.com/watch?v=j6_x4EUpWpw"]http://www.youtube.com/watch?v=j6_x4EUpWpw[/ame]
    Viimeksi muokannut jimppa; 20.3.2012, 21:15.

    #2
    Vaihdoitko eri merkkisiin/tyyppisiin öljyihin kuin on ennen käytetty?

    Comment


    • #3
      Siihen en osaa vastata, kävin vaihtamassa uudet öljyt pari päivää auton oston jälkeen. Mobil 1 New Life 0W-40 öljyt on tällä hetkellä, vanhoista öljyistä ei mitään tietoa

      Comment


      • #4
        Mikä kone? Jos 30v kuutonen jako ei voi olla kohdallaan=heti lukemaan vikakoodit ettei tule isompia vaurioita!

        Comment


          #5
          Mikä vikakoodi tulee jos jako ei ole kohdillaan?

          Ei tuo ihan terveeltä kuulosta. Venakopat auki ja ihmettelemään.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja jimppa Näytä viesti
            Siihen en osaa vastata, kävin vaihtamassa uudet öljyt pari päivää auton oston jälkeen. Mobil 1 New Life 0W-40 öljyt on tällä hetkellä, vanhoista öljyistä ei mitään tietoa
            Moottori on ehkä ollut likainen (ajettu halvalla öljyllä/pitkillä vaihtoväleillä) ja tuo Mobil on luonteeltaan hyvin pesevä öljy, joten likaa on lähtenyt kiertoon ja nostajia on mennyt tukkoon.

            Tämä on vain minun teoria, voihan kyse olla jostain muustakin.

            Comment


            • #7
              Virallisen ohjeen mukaan pariminuuttia nakutusta on vielä ok. Taisi olla nostajien vaihto ja sisäänajo korjauksena.

              Itsellä satunnaiset kylmällä käynnistettäessä olevat nakut hävisi Castrolin EDGE Professional 0W-40:lla mihi lisätty vähän RedLine Break-in Additivea. Vikakoodeja nakut ei ole jättänyt. Edellisillä Castrolin 5W-30:lla tuli nakutusta enemmän ja joskus jäi hetkeksi tuolla tavalla räksyttämään. Öljymäärää voi myös vähän lisätä, jos joutuu öljytikun vaihtamaan vanhaan ABC:hen niin uusi vastaava tikku on 30-venttiilisestä ja siinä on tikku muutaman millin lyhyempi eli menee muutama desi enemmän, jos tikulla oikean määrän mittaa.

              Kone näyttää 2.6 V6 12v ABC:ltä?

              30v:ssa öljyn täyttö taisi olla toisella puolella ja 2.6:ssa imusarjan päällä vähän eroa 2.8:een.

              Auton sammuminen taas on vähän erikoinen homma, siitä luulisi vikakoodia jäävän. Maadotusvika?

              Comment


              • #8
                Se on se prkl Murphyn laki, koeajossa ei mitään vikaa tullut vastaan. Sitten näitä vikoja rupee löytymään. No ei se autokaan kovin kallis ollut ja muuten hyvässä kunnossa. Kone on abc. Itsellä ei ole paikkaa, aikaa eikä osaamista ruveta ruuvailemaan mitään, onko jotain karkeeta hinta veikkausta mitä nostin remppa maksaa? Jos vika on niissä

                Comment


                • #9
                  Kyllähän se sellainen päivän työ on liikkeessä joka tapauksessa ja satasia osat päälle. Nokat tuossa kai pitää irrottaa ja jakoremppaa vastaava työ, että siihen pääsee. Jos olen oikein ymmärtänyt. Vaihda ne öljyt ja laadukas suodatin (voi vaikuttaa paineisiin).

                  Comment


                  • #10
                    Onko tuo kovin yleistä, että öljyvaihdon jälkeen alkaa kone nakuttumaan? Googlaamalla todella yleistä. Jos se on vain karstaa joka on lähteny liikkeelle vaihdon yhteydessä, koska nakutus kuitenki alkoi vaihdon jälkeen. Kannataako joku puhdituslitku laittaa ja vaihtaa öljyt taas ja jos nakutus jatkuu niin huoltoon?

                    Comment


                      #11
                      Mulla on tapahtunut kahden auton kanssa, merkkeinä tosin Opel ja Ford. 80-luvun kamppeita kummatkin, ja näitä oli aikaisemmin tod.näk. ajettu mineraaliöljyillä. Toiseen kokeilin liuotushoitoakin (CRC engine flush), ei auttanut. Nostajat vaihtamalla vika korjaantui kummassakin.

                      Comment


                      • #12
                        Itse koittaisin sitä parempaa öljyä sisään. Jossei auta niin sit enemmän remonttia.. Melkein kaikkea muutakin samalla tekee kun paikat auki. Täytyy se virallinen ohje tähän kaivaa.

                        Comment


                          #13
                          Kunnon öljyt koneeseen ja uusi suodatin. Fortéakin voi kokeilla, jos ei jännitä.

                          Comment


                          • #14
                            Opel ja Ford. 80-luvun kamppeita kummatkin, ja näitä oli aikaisemmin tod.näk. ajettu mineraaliöljyillä
                            Eihän sitä ennen näitä parempia öljyjä ollutkaan. Voihan se olla niin, että sielllä hyvälaatuinen puhdistava öljy on laittanu kököt liikkeele ja niimpä paikat jumissa.

                            Löpöä reilusti hyvän öljyn kera koneeseen ja muutaman minuutin tyhjäkäyntipyöritys, ölpät vaihtoon ja sama toistetaan parikertaa. Jo pitäis lian lähteä.

                            Lopuksia uusi suodatin ja hyvät öljyt, jos ei tokene, niin...

                            Meinaan olis siitä halvimmasta päästä ja näin on joskus toimittu.

                            Tuo öljysihti olis sitten hyvä myös puhdistaa.

                            Comment


                            • #15
                              Ens viikolla öljyt vaihtoon ja kattellaan mitä sanoo kone sitten. Tänään taas kaupungilla ajaessa virrat meni pois kolmessa risteyksessä. Tyhjäkäynti temppuilee omituisesti, pitää sellaista ääntä kun pumppaisi kaasua.

                              Comment


                                #16
                                pistä vaan tota Fortéa koneeseen ja käytä n.45min.vähän korkeammilla kierroksilla, jätä yön yli ja käytä aamulla lämpöiseksi.sitten öljyn +putsarin vaihto!

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja jimppa Näytä viesti
                                  Ens viikolla öljyt vaihtoon ja kattellaan mitä sanoo kone sitten. Tänään taas kaupungilla ajaessa virrat meni pois kolmessa risteyksessä. Tyhjäkäynti temppuilee omituisesti, pitää sellaista ääntä kun pumppaisi kaasua.
                                  Tarkista onko imusarjan pohja kunnossa (tosin vähän vaikeassa paikkaa) tai huohotinputket koneen takana ehjät ettei sieltä vedä ilmaa tai ole tukossa, ne on ne sormenpaksuiset haitariputket. Toinen on ISV, mikä säätää tyhjäkäyntiä. Nuo on ihan perusviat ABC:ssa. Pohjaan on korjaussarja, ja lisäksi tarvitsee parit tiivisteet ja suuttimiin uudet o-renkaat (joutuu irroittamaan, että saa imusarjan irti). Korjaamo tekee 2-3 tuntiin.

                                  Öljysihdin puhdistukseen öljypohja irti ja etuvakaaja tankoa pitää vähän irrottaa, että mahtuu irrottamaan kaikki pultit. Piti itselle tehdä viime öljynvaihdossa, mutta ei jaksanut ruveta selällään könyämään. Ehkä seuraavalla kierroksella. Uusi sihti maksaa vähän päälle 10 euroa, jossei jaksa ruveta liuottamaan vanhaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei kai tuo käyntiääni tuollainen koko ajan ole? Jos on, niin itse en ihan hirveästi ajelis... Onkos tuossa ABC:ssäkin samanlaiset takaiskuventtiilit kuin AAH:ssa? Jos kyllä, niin josko olisi naputus ongelman aiheuttaja?

                                    Kuullostaa käynti ääni ihan samalta kuin tämän topicin AAH.

                                    Comment


                                      #19
                                      Sen verta omaa aah coupea käsitelty tossa ketjussa, että suurinosa koneen tyyppivioista selvitetty. Tuo kalkatus kuulostaa pahasti samalta kuin mulla ekalla kerralla kun imusarjan läpän ruuvi oli ykkössylinterissä. Hyvällä tuurilla tuo on jumiva nostaja. Huonolla tuurilla tuo edellä mainittu ruuvi tai alakerran laakeri. Tyhjäkäynnillä kuuluva kalkatus ei kuitenkaan viittaisi laakerivikaan. Isolla meisselillä kokeilet äänen lähdettä, korva kiinni meisselin päähän ja selvität mistä päin konetta ääni kuuluu. Ylhäältä vai alhaalta ja edestä vai takaa? Siis jos ei stetoskooppia ole:)

                                      Comment


                                      • #20
                                        2.8 AAH:koneessa siis kannessa olevat venttiilit ovat ylipaineventtiilejä. Kun öljy tulee sylinterin kantta ylös, paineventtiili säätää painetta. Syntyneen paineen johdosta osa oljystä menee paineellisena venttiilin nostimille ja loppuosa suihkuaa venttiilikoneiston päälle . Jos venttiilit ovat rikki , painetta ei synny eikä venttiilinpainimet täyty öljystä. Vika on kuitenkin onneksi varsin vaaraton eikä sen johdosta pitäisi mitään hajota. Alkuperäisten venttiilien vika on liian ohut aine , joka vähitellen murtuu venttiilin jousikuormasta.
                                        2.6:ssa 96:ssa pitäisi kyllä olla jo uudentyyppiset ko. venttiilit, mutta tuosta ei minulla ole varmaa tietoa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Venttiilinnostajien nakutusta tuo ei kyllä ole. Veikkaisin, että jako pompannut sivuun. Jos on ajettu esim. paljon monttuteillä ja kovempaa, niin se on ihan mahdollista tuossa koneessa, vaikka hölmöltä kuulostaakin. :D Ensin tietty kannattaisi tehdä siten, että uudet öljyt fortekäsittelyn kera koneeseen, ja mikäli olet ajanut E10 bensalla, niin äkkiä 98:a tilalle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Juu ei Fortet auttanu yhtään. Huollossakin sanoi, että aja kunnes posahtaa ja meinasi, että pitkään voi vielä ajaa ellei ääni häiritse. Turha lähteä korjaamaan kun olisi niin kallis remontti. Harmi, ettei Fortesta ollut tähän apua. Ajellaan sitten traktorilla loppuun asti. Kiitos vinkeistä kuitenkin

                                            Comment


                                              #23
                                              Huollossakin sanoi, että aja kunnes posahtaa
                                              Ei saatana.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Laita 10w40 öljyt. omassa laitoin 5w40 ja 500km jälkeen alkoi naputus, vaihoin 10w40 ja nauputus loppui.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  A4 2.6V6 ABC nakutus

                                                  Eli siis jonkin aikaa sitten alkoi jokseenkin hermoja raastava nakutus, alkujaan auto vuoti öljyä öljynpaineanturin välistä jonka johdosta joutui välillä sitä öljyä vähän lisäilemään kun ei päässyt heti korjaamaan vuotoa (aina oli tarpeeksi öljyä ei päässyt olemaan kuivana), siinä sitten muutaman lorauksen jälkeen alkoi yhtenä aamuna nakuttelemaan.

                                                  Tuntuu tulevan kuskin puolen kopalta, se avattiin ja oli hyvinkin likainen karstaa töhnää tms mitä sinne onkaan kehittynyt.

                                                  Oma epäilyni on että lisäilty öljy olisi ollut pesevämpää ja laittanut lian kiertoon joka taas olisi mahdollisesti voinut tukkia nostajia?

                                                  Asiasta mielestäni ihmeellisen tekee se, että rauhallisella ajolla ääni katoaa välillä kun sitä ei ikinä olisi ollutkaan, ja saattaa vaikka ykskaks alkaa nakuttamaan taas, jos sammutan auton ja käynnistän lähes heti perään uudestaan jo se taas alkaa nakuttamaan.

                                                  Jos antaa vähänkin enemmän kenkää, nakutus tulee varmasti takaisin.

                                                  On kokeiltu huuhdella fortella, käsittelyn ajaksi ääni katoaa ja käy erittäin hienosti, ei pienintäkään sivuääntä, kun on uudet öljyt sun muut niin pienen ajon jälkeen kyllä palaa taas.

                                                  Kysyn lähinnä siis mielipiteitä/neuvoja mitä mieltä olette äänestä, tulisikohan varmasti nostajista, pari pajaukkoa oli niiden puolella mutta lisää mielipiteitä mielellään kuuntelen, olisi pikkuhiljaa hihnaremontti edessä ja siinä samalla voisi vaihtaa nostimet josko ääni lähtisi kiusaamasta (?) :D

                                                  Ohessa linkki videoon missä nakutus kuuluu:

                                                  https://www.youtube.com/watch?v=_mAPihxuJcw

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Öljynvaihto jäykempään (5w -> 10w) voi auttaa nakutukseen.
                                                    Haulla löydät keskustelua abc:n ja aah:n nakutuksista sun muusta.
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 7.11.2017, 19:29. Perustelu: Aiheet yhdistetty, kiitos vinkistä!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      jumivan nostajan ääneltä kuulostaa minun korvaan, jos mikään muu ei auta niin ite henkilökohtaisesti oon saanu noita nostajia äänettömäksi muutamasta bensa autosta pysyvästi raskaankaluston voimakkaasti pesevällä diesel moottoriöljyllä esim. Mobil delvac 10w-30, 15w-40 tai vaihtoehtoisesti Teboil super hpd 10w-30, ja sitten ihan omalla vastuulla luonnollisesti jos noita lähtee koittamaan. (Radikaali keinoja, niinkuin myös löpön sekoittaminen öljyn joukkoon) (delvacissahan on myös bensakoneen API luokitus, muistaakseni jopa SL)
                                                      lähtökohtaisesti hyvin karstaiseen koneeseen en noita laittaisi, tai longlife välillä ajettuun (lähtee aika hyvin moska liikkeelle, niinkuin myös fortella).
                                                      myöskin viskositeetin vaihto voi auttaa niinkuin mainittu.
                                                      Viimeksi muokannut johny1332; 8.11.2017, 19:29. Perustelu: typo

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kiitos vinkeistä, täytyy harkita mitä tuon kanssa nyt kokeilisi, eri öljyjä + jotain viskositeettilisiä kokeiltu, ei tuntunut vaikuttavan.

                                                        Ja tosissaan kun tuo venakoppa avattiin, oli aika paksut kertymät karstaa jokapuolella koppaa, muutenkin aika synkän näköistä.

                                                        Jos sitä vielä yrittäisi tuota moottoria rankemmin huuhdella ja toivonmukaan alkaisi p#skakikkareet irtoilemaan :D

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X