Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi -90 kesäkuntoon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi -90 kesäkuntoon

    Pari asiaa pitäisi saada laitettua (5 syl/10 venttiliä kone):
    - tulpanjohdot pitää uusia (lyövät läpi). Miten ne saa pujotettua siihen putkeen ?
    - ilmansuodatin pitäisi vaihtaa. Miten tämä sujuu kun päällä on tavaraa - ruisku ym.
    Lisäksi nokkahihnan vaihtoaika on käsillä. Motonetissa näyttää olevan aika edulliset osat n. 100 € (hihna,rullat,vesipumppu). Onko kokemuksia Motonetin tuotteista vai kannattaako nämä kriittiset osat hakea marmoritiskiltä?

  • #2
    Tulpanjohdoiksi 5kO vastuksella oleva Bremin johtosarja. Se putkihomma selviää kyllä, kun ottaa sen putken irti kiinnikkeistään. Muistaakseni se on halki pituussuunnassa. Ei se ainakaan vaikea homma ollut tulpanjohdot sinne ujuttaa. Tarkista virranjakajan kannesta ennen johtosarjan ostamista, että minkälaiset nastat siellä on. Niitä on kahta erilaista mallia. -Normi kolo tai nasta.

    Italialaista Bugati-merkkistä vesipumppua kannattaa vältellä kuin ruttoa. Sellaisen voi saada Motonetista tai muistakin tarvikeosia myyvistä liikkeistä. Motonetista voi hyvin hakea osia siinä missä muualtakin, kunhan vain tarkistaa, että on asiallisen merkkisiä osia. Hintaeroa ei kyllä meidän paikalliseen ihmeemmin ole.

    Kampiakselin kuningaspulttin kiristämisen kanssa kannattaa olla tarkkana. Yleinen kuolinsyy VW-koneelle on tuon pultin löystyminen ja siitä aiheutuneet vahingot. Kiristysmomentti on muistaakseni 450Nm. Itse olen käynyt joskus hihnan vaihdon jälkeen korjaamolla kiristyttämässä pultin oikeaan momenttiin. Jos on ollut varmuus, että aiemmin pultti on oikein kiristetty, niin olen omien merkkieni mukaan pultin kiristänyt. Vartta saa olla reilusti ja työkalusarja kokoa 3/4 tuumaa.

    Hihnan kireydestäkin Audi on aika tarkka. Se normitapa kiertää hihnaa sormien välissä, niin viimeinen tarkistus kannattaa tehdä lämpöiseen moottoriin.

    Moottorin koodi kannattaa tarkistaa, kun muistaakseni siellä on parikin vaihtoehtoa osiin.

    Niin ja laturin-/tehostinhihna kannattaa vaihtaa samalla, kun joutuu irroittamaan ne joka tapauksessa.

    Comment


      #3
      Se putki ei ole alunperin halki, mutta kannattaa halkaista, jotta sinne saa ne uudet johdot.

      En tiedä tarkalleen 90:sen konehuoneesta, mutta eiköhän se tehdä ihan kuten lötkössäkin eli avaamalla kotelo ja muiluttamalla vanha pois ja uusi sisään. Mahtuu kyllä.

      Jakopään rempassa tee itsellesi hyvät selvät merkit jaolle, ennen kuin purat. Siellä on kyllä olemassa ihan omatkin merkit, mutta jostain syystä moni ei niitä osaa tulkita.

      Comment


      • #4
        Tulpanjohdot menee tosiaan sen putken sisällä, eikä uusia sinne saa kovinkaan helposti jos ei sitä putkea halkaise.

        Ilmansuodatin on varsin pirullinen, ja itse ainakin otin sen ison kummiputken irti ennen suodattimen vaihtoa. Ei saa kovinkaan paljoa taitettua koteloa ylös kun se on paikallaan, lisäksi saattaa mennä rikki jos oikein riuhtoo.

        Täältä härmästä löytyy se lukitustyökalu sille kuningaspultille, itse tehty, mutta pariin otteeseen toimivaksi todistettu. Jos tarvitset tuota työkalua, niin ilmoittele. Voin samalla näyttää mistä ne ajoitusmerkit sieltä koneesta löytyy.

        Audi 90 2.2 kone on mallia KV, jossa jakohihna vaihtuu tiheämmälle hammastukselle 5/88, sama koskee NG konetyyppiä.

        Comment


        • #5
          Täytyypä ruveta hommiin ja halkaista se putki jos ei muuten onnistu. Putsarin vaihdossa edelliset omistajat ovat käyttäneet väkivaltaa, koska kansi näyttää olevan murtunut. Nokkahihnan jätän ammattimiehen hoidettavaksi - hän on tehnyt näitä vaihtoja vanhoihin audeihin, joten työkalut löytyy.

          Comment

          Working...
          X