Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 AEB moottori+jarruvika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 AEB moottori+jarruvika

    Nyt tarvittas apua kokeneemmilta autonrassaajilta.

    Eli siis tommonen topicin kuvaama vikapesäke ois kyseessä. ostin tossa syksyllä kyseisen auton ja ei aikaakaan ku ilmeni sellanen häikkä et kaasu jää huutamaan ku painaa kytkimen pohjaan/heittää vapaalle vauhdissa. sit ku auto pysähtyy kokonaan esim. liikennevaloihin nii tyhjäkäynti laskee kutakuinki normaaliks 900rpm tienoille. käynnistettäessa kierrokset huitelee vähän missä sattuu, yleensä käy 1300-500 ja tasottuu pikkuhiljaa. oon yrittäny ettiä vikaa, käyny antureita läpi yms. korjaamollaki on käyny mut ei oo vikaa löytyny. imuvuotoja ei oo se on katottu.

    sit tossa ekoilla liukkailla totesin että abs:t on pois pelistä, vähän aikaa härväsin auton ympärillä ja etin vikaa ja kävi ilmi että takapenkin alta olevasta ohjausboksista oli otettu se liitin irti. noh, laitoin liittimen kiinni ja abs:t pelitti ja olin vähän aikaa onnellinen sitte huomasin että n. 10-0 km/h vauhdissa jarrut tykyttää vastaan vaikka asfaltilla jarruttas (tuntuu ja kuuluu rahiseva ääni). taas tietenki korjaamoreissu oli eessä ja siellä sanovat että oikee etu abs-anturi antaa ihan outoja arvoja. no hain sit motonetistä uuden anturin á 50e, vaihdoin sen ja sama homma jatku. tossa vähän aikaa sitte uudestaan korjaamolle ja sanovat että takaoikee anturi puolestaan näyttää mitä sattuu. ja eiku uus anturi sinnekki mut paskat, sama vika jatkuu. missä vika? onko näillä nopeudentunnistimilla ja tolla kaasuläpän vittuilulla joku yhteys?

    (nii ja jarrutettaessa alamäessä tossa kyseisessä about 10km/h vauhdissa jarrut tykyttää vastaan, auto ei pysähdy ollenkaa ja jarrupedaali painuu pikkuhiljaa pohjaan)

  • #2
    Haulla löytyy ABSeista juttua. Se on luultavimmin hammaskehäongelma Oon monta katkennutta hammaskehää nähnyt ja se aiheuttaa juuri tota pienissä nopeuksissa ruksuttamista.

    Ilmeisesti vikakoodit on luettu moottorista korjaamolla?
    Kaasuläpän puhdistus voi auttaa noihin tyhjäkäyntiongelmiin.

    ABS ja moottoriongelmat ei liity toisiinsa.

    Comment


    • #3
      vikakoodit on luettu kyllä, jonku vikakoodin se oli tossa vähän aikaa sitte antanu siitä kaasuläpästä, sopeutus tehtiin sille mut ei vaikutusta.
      itekki oon miettiny niitä hammaskehiä, pitää varmaan tsekata ne ekaks.

      Comment


      • #4
        jonku vikakoodin se oli tossa vähän aikaa sitte antanu siitä kaasuläpästä, sopeutus tehtiin sille mut ei vaikutusta.
        No eiköhän se ole sitten aika itsestään selvää, että vianhaku pitäs keskittää siihen kaasuläppään. Jos ei putsaus auta, niin uutta tilalle.

        Comment


        • #5
          sen verran noista abseista, että vika selvis tossa pari viikkoo sitte ku aloin epäilemään taka-oikeen pyörän hammaskehää. viimesin vikakoodihan oli tullu siltä pyörältä, joten siinä irrotin jarrulevyn+satulan ja kopautin vetaria vähän sisään. hammaskehä oli päällisin puolin ihan kunnossa, putsasin kuitenki sen paineilmalla ja teräsharjalla. huomasin että vaihdettu abs-anturi oli ehkä hiukan kaukana siellä kolossa, n. 2 milliä hammaskehästä. eiku terävä kopautus anturiin, hilppeet takas paikalleen ja avot, abs:t toimii ku unelmat.

          tää vastaus vaan siks jos jollain on vastasuudessa samanlaista vikaa nii tietää sit miten korjata =D

          Comment


          • #6
            tuli hankittua obd-piuha ja vcds koneelle. anto audi tämmösen vikakoodin:

            "18010 - power supply terminal 30 voltage too low"

            meinaako ihan alhasta akun jännitettä?

            Comment


            • #7
              Antanut merkinnän vaan siitä kun akunkenkä käytetty irti.

              Comment


              • #8
                kertokaahan pojat syy tohon kierrosten aaltoiluun. alkaa mennä jo järki näitten nippeleitten kanssa. sen verran oon tässä viisastunu että:

                1.vag-com ei anna vikakoodeja
                2.moottorissa ei oo imuvuotoja
                3.meni leimasta läpi eli päästöt kunnossa -> tuskin vikaa lambdassa tms.
                4.aktiivihiilisäiliö puhdistettu liasta yms.
                5.kaasuläppä käytetty ultraäänipesussa -> ei paskaa missään, palauttaa läpän ku unelma, lisäksi kaasuläpän sähkömoottori ja hilppeet puhdistettu yms.
                6.lisäksi puhdistettu antureita, liittimiä ja alipaineletkuja (mm. n75 ja EVAP testattu paineilmalla+sähkövirralla, bypass ja se pancake vena)
                7.evap-venttiili nakuttaa kovaäänisesti? sähköt pois evapilta repimällä kierrokset palautuu kyllä ~normaaliin tyhjäkäyntialueelle, tosin vaan aika hitaasti vieläki. evap taitaa kyllä toimia kuitenki, paineilmalla testattuna varovasti tietyssä pisteessä aukasee venttiilin.
                8.auto reagoi todella terävästi kaasupolkimen liikkeisiin (nostaessa kaasupolkimen ylös -> auto nytkähtää rajusti, sama homma painaessa kaasua moottorijarrutuksen jälkeen. ja moottori siis jarruttaa huomattavan paljon, alipainetta tällöin melkeen 1 kilo.)

                onko tän ikäsissä muka jotain sähkösiä kytkimen katkasijoita joita en ois mahdollisesti poissulkenu tästä vian haarukoinnista? ja siis autoonhan on vaihdettu motti vuoden -98 samanlaisesta A4:sta.
                Viimeksi muokannut nekrofiili; 9.5.2012, 20:39.

                Comment


                • #9
                  3.meni leimasta läpi eli päästöt kunnossa -> tuskin vikaa lambdassa tms.
                  Tämä olettamus ei pidä paikkaansa.
                  Hetkellisesti lambdasäätö voi olla pielessä, mutta pidemmän ajan keskiarvo voi olla päästörajojen sisällä. Päästörajat on kuitenkin suht hehtaarirajat.

                  Jos lambdaa on ajeltu yli 160tkm, niin se kannattaa vaihtaa joka tapauksessa, kulutusosa nääs.

                  Comment


                  • #10
                    Itsellä meni aeb monta vuotta päästöistä läpi. Aika ränttätänttää oli tyhjäkäynti. Syyksi paljastui lambda. Ei antanut vikakoodia mutta sen kun vaihtoi niin tyhjäkäynti muuttui tosi tasaiseksi.

                    Comment


                    • #11
                      okei, eli syytä epäillä lambdaa. no onkos kellään tietoo mitä lambdan "normaaliarvot" on tyhjäkäynnillä tai jossai 2000rpm? ite seurailin vähän aikaa lambdan arvoja vag-comilla, ja aikamoista keikkumista se kyllä oli. välillä oli jotai -1 ja välillä plussan puolella. kyllähän sen arvon luulis vähän muuttuvan mutta ei kai noin radikaalisti?

                      ja siis tässähän on kyseessä lämmittämätön lambda, eli kylmällä koneella lambda-arvot ei pitäis vaikuttaa? kylmänähän tossa autossa tyhjäkäynti on parempi ku lämpimänä. eli tästähän voimme päätellä että lambdassa häikkää.

                      perun sanani lämmittämättömästä lambdasta, kävin tsekkaamassa nii 4 piuhaa menee eli siis lämmitetty. noh, pitää kuitenki tarkistaa sen lambdan kunto. muistaako kukaan näkeekö vag-comilla lambdan arvot voltteina??
                      Viimeksi muokannut nekrofiili; 21.4.2012, 13:34.

                      Comment


                      • #12
                        Näkee voltteina, mutta jos sulla ei ole pidempää kokemusta kapeakaistalambdan käytöksestä, niin niitä on aika vaikea analysoida, ellei ne ole täysin mykkiä.
                        Kannattaa ostaa suosiolla uusi, jos ei ole ikinä vaihdettu.

                        Comment


                        • #13
                          jees no pitää kuitenki yrittää vag-comilla kattoo nii saapahan ainaki varmuuden jos se vaikka on ihan mykkä koko laitos.

                          dodii, ajelin tossa vähän aikaa läppärin kanssa ja lambda näytti seuraavaa:

                          tyhjäkäynnillä: about 0.600V (jossain välissä heitteli väleillä 0.100-0.700)
                          moottorijarrutuksessa: 0.005V
                          2000rpm: ~0.700V

                          vähän ku kiihdyttelee nii nousee sinne yli 0.900V. onkos nää ihan normaaleja arvoja?

                          tietääkö kukaan? mitäs teillä on näyttäny omissa kulkineissa? mitä maffin pitäs näyttää normaalisti? itellä näytti muistaakseni auto sammuksissa 28 g/s
                          Viimeksi muokannut nekrofiili; 8.5.2012, 09:54.

                          Comment


                          • #14
                            kellää vastaavaa vikaa?

                            Comment


                            • #15
                              Noista arvoista ei voi päätellä mitään suuntaan tai soiseen. Vaiha nyt vaan se lambda. Ei mee hukkaan vaikka se ei oiskaan juurisyy. Kulutustavaraa.

                              Comment


                              • #16
                                päivitelläämpä tilannetta ku ei oo tullu kirjotettua vähään aikaan tälle threadille.

                                aukasin ilmanputsarikotelon tossa yks päivä ja aattelin ruveta puhistamaan mafia. kävi ilmi että se mafin "kuumalanka" tsydeemi oli poikki, pysy vaan pyhällä hengellä kiinni. noh, ostin uuden mafin ja kuinka ollakkaan, autolle ei voi antaa paljoo runtua ku rupee pätkimään ja nykimään aivan saatanasti. anto vikakoodia lambdasta (tod.näk mafin takia) ja kaasuläpän asentoanturista. nollasin koodit eilen, tänään n. 60km ajelun jälkeen oli ilmestyny taas kaasuläpän asentoanturista uus dtc:

                                16505 - Throttle position sensor (G69): Implausible signal
                                P0121 - 35-10 - Intermittent

                                mistähän vois johtua? miks ois yhtäkkiä kaasuläpän asentoanturissa jotai vikaa ku paskalla mafillaki toimi?

                                Comment


                                • #17
                                  Itellä ei tule mitään muuta mieleen kun liittimissä rasvaa ja pöliä laita wd 40 tai sit ecu käy jotain omaa touhua ja ottaa oman aikansa kun on tunnistellu ja tarkastellu.

                                  http://www.motonet.fi/web/guest/muut

                                  itellä vaihdoin hall anturin ja laitto aina vika koodin kun nollailin ja muutaman starttauksen jälkeen se sit ei enään tullu et ecu tutki asiota hetken aikaa.

                                  toimiiko tyhjä käynnillä tasaisesti?

                                  Comment


                                  • #18
                                    en usko et liittimissä on mitää vikaa ku oon niitä rämpläilly tässä jonki aikaa :D joo otin akunkengät mafin vaihdon yhteydessä irti et nollais asetuksia yms mut ihme ettei ecu ois vieläkää oppinu niitä uusia arvoja. katsellaan tilannetta.
                                    tossa yheltä threadilta lueskelin et jollain oli ollu hiushalkeema pakosarjassa joka oli aiheuttanu vastaavanlaista pätkimistä. itellä on kans ehkä 3cm pitunen halkeema pakosarjan päällä. voisko olla et vanha rikkinäinen mafi ei oo vaikuttanu lambdan toimintaan mut nyt ku on uus mafi joka antaa tarkkaa tietoo, sekottas lambdaa ja näinollen antaa vikakoodin kaasuläpän epäuskottavasta asennosta??

                                    ja tyhjäkäynnillä toimii niinku ennenki eli pientä nypytystä ja seilailua.

                                    Comment


                                    • #19
                                      En usko että johtuu halkeamasta koska ittellä on halki pakosarja ja turbon pakopesässä on pieni halkeama.
                                      nollaile vika koodeja ja käynnistele välillä.
                                      voit koittaa putsata lambdaa mut irota varovasti
                                      onko muuten autos vakio?

                                      voit kokeilla tälläin että nollaat koodit ja katkaset virrat sen jälkeen ja irrotat akun kengän ja annat olla irti minuutin kaks jonka jälkeen laitat kengän kiinni ja startaat käymään ja annat hetken käydä ja alat lukeen koodeja.

                                      on aikas omituista ja vaikea auttaa kun ei pääse näkeen paikan päälle mut toivottavasti selviää vika.

                                      Comment


                                      • #20
                                        tosta lambdasta sen verran vielä että omalla rullattu satoja tuhansia ja pientä heitoa on tyhjä käynnissä eli noin 50kirrosta ei sen enempää en tiä vaikka olis alkuperänen lambda kunnosta pääteellen on alkuperänen.
                                        Voi olla että lambda on sökönä osta uus ja jos ei korjaaannu niin kuittia vastaan saa rahat takas.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No et sie niitä rahoja kyllä takas saa jos olet käyttänyt sitä anturia ja sen nää kyllä jos se kierteissä oleva tiivistysmassa on lähtenyt pois. ei nuo tarvikeliikkeetkään ole mitään kokeilumarketteja.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja lambdaako ei vieläkään ole vaihdettu?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Voin kertoa että omassa aeb:ssä tyhjäkäynti humppaili omiaan ja lambda ei jättänyt edes vikakoodia. Vaihdoin uuden lambdan ja auto alkoi käymään niinku kuuluuki. Eli se lambda nyt vaihtoon. Se ei sijotuksena ole huono.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itsellä on kyllä lambda anturi ostos listassa niin kuin moni muukin asia esim moottorin tiiviste sarja sekä jakopääremppa edessä kun irottaa moottorin niin teen täys huollon samalla et itellä menee moni asia uusiks.

                                                niin ja jos ei rahoja saa takas niin ainahan sen uuden osan voi myydä uuden hinnalla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No miksi se pitää myydä ku on kuitenki kulutustavaraa?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    joo lambdan vaihto on eessä kuhan rahaa tulee. katsellaan tilannetta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Huomasin eilen että kun moottori on lämmin ja pysähtyy valoihin niin kierrokset on sitä 850kieppeillä ja pikku hiljää alkaa nostaan kierroksia vähän päälle 1000:niin

                                                      voi olla ilman putsari tukossa taikka lambda on nyt sit itsellä hajoomassa

                                                      toimii kuitenkin ajossa ihan normaalisti ja vika ilmenee vain kuumalla moottorilla eli kun lämmöt on lähempänä 90

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        dodii, asiassa edetty sen verran että eilen tuli vaihdettua uus lambda sekä tulpat. reilu 40km testiajoa, nykiminen vähenty aika paljon mutta yli 4000rpm ei oikeen pysty kiihdyttää kaasu pohjassa. pikkuhiljaa lisäten kaasua pysty 2. vaihteella ainaki kiihdyttää sinne 6000rpm. tyhjäkäynti parani ehkä hieman, todella pientä nypytystä jäljellä, ja pysyy kuitenki n. 100rpm sisässä kierrokset.
                                                        itestä tuntuu jotenki että vika liittys polttoaineensyöttöön, mut miks nykimisongelma ois alkanu tasan sillä hetkellä ku uus mafi vaihdettiin?

                                                        tänään käytin aamulla autoo piuhassa, eikä ollu antanu ku akunkenkien irtiotosta vikakoodin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kattele "hyvin vuoksi" näkyykö pakosarjassa katkenneita pinna pultteja. Omassa autossa aiheutti tehottomuutta kyseinen vika.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            eipä näy katkenneita pinnapultteja. onko joku vaihtanu ennen tarvikemafia kyseiseen autoon, miten on toiminu? voisko olla vika mafissa ku heti sen vaihdon jälkeen ilmesty nykiminen?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X