Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vaihteiston elvytys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vaihteiston elvytys

    Asiaa on taidettu useissa keskusteluissa sivuta, mutta omana ketjuna en löytänyt. Googlen mukaan mersuporukat on asiasta jauhaneet automaattilaatikoiden kanssa.

    Eli omassa typ89:ssä alkaa vaihteistosta kuuluva vinkuna/ulina jo hiljalleen huolettaa. Mielessä on käynyt ensiapuna että vaihtaisin uudet öljyt rattaiden seuraksi. Vaihteet menevät kyllä mukisematta päälle joten synkrot lienevät ihan kohtuullisessa kunnossa.

    Mutta sitten varsinaiseen kysymykseen. Eli mietin että pitäisikö vaihteistoa "huuhdella" tuossa öljyjen välissä. Forttelta taisi tähän löytyä jokin sovelias ainekkin ja STP:ltä varmaan myös. Itse mietin hieman matalamman budjetin huuhteluainetta eli polttoöljyä.

    Ajatuksissani homma menisi siis jotenkin näin.
    Vanhat ölpät laatikosta ulos, roppu kiinni ja tiedetty määrä Pö:tä laatikkoon.
    Hieman vaihteiston pyörittelyä joko pienen ajolenkin muodossa tai renkaat ilmassa. Siten että jokaista vaihdetta tulisi käytettyä.
    Roppu auki ja PÖ:t ulos laatikosta. Määrän tulisi ainakin vastata sitä määrää mitä sisään laitettiin. Mielummin ulos saisi tulla enemmänkin.
    Uutta öljyä laatikkoon ja kovaa ajoa.

    Pari juttua operaatiossa kyllä vielä mietityttää.
    Eli ensinnäkin onko tuo polttoöljy ollenkaan soveliasta ko tarkoitukseen, vai pitäisikö se unohtaa ja siirtyä kaupallisiin tuotteisiin?
    Pitäisikö tuon uuden öljyn laiton ja kovan ajon välillä tehdä vielä yksi ylimääräinen öljyn vaihto?

    Vaaranahan tuossa taitaa olla että PÖ laskee vaihteistoöljyn voiteluominaisuuksia jo pieninäkin pitoisuuksina. Kaikki Pö mitä siis vaihteistoon laitetaan pitäisi myös saada ulos ennen uuden öljyn lisäystä.

  • #2
    Enpä kyllä vaihdelaatikkoon lähtisi polttoöljyä laittamaan, ei siellä pahemmin karstaa ole. Eikä sillä vinkunaa saa poistettua.

    Ennemmin laittaisin RVS:ää, sillä sen voi pelastaa jos se on vielä mahdollista.

    Comment


    • #3
      Mitään et löpöllä läträilystä hyödy. Uusia öljyjä laittaessa voi pistää pari desiä uutta öljyä roppu auki, niin tulee kaikki vanha öljy ulos.

      Comment


      • #4
        Okei uskotaan kerrasta viisaampia.
        Jyväskylän alueella tais olla Keljon Oilboys ja Cros4WD jotka myy tuota RVS:ää. Vai mistäs okkim olet tuota hommaillut?

        Comment


        • #5
          Eikös tuohon saisi toisen laatikon RVS-putelin hinnalla? Kun ei vissiin kovin halpaa se aine, jos oikein muistelen. Itse mietin kanssa RVS-käsittelyä laatikkoon, mutta ostin sitten toisen laatikon, kun ei RVS-kauppiaskaan oikein uskonut aineen auttavan.

          Comment


          • #6
            Yhden mk3 golfin laatikon olen omin korvin kuullut hiljenneen rvs käsittelyn myötä. Autolla oli ajettu 280tkm, 4 ja 5 piti pientä ujellusta, asiasta tietämätön tavallinen auton käyttäjä ei sitä ääntä kuullut. Rvs käsittely ei vaimenna laatikkoa heti öljyn vaihdon yhteydessä vaan siinä menee aikansa ennen kuin on täysin vaikuttanut joka paikkaan, golfilla huomasi 1000 km jälkeen että vaihteiston pieni ujellus 4, 5 vaihteilla hävisi kokonaan. Kyseiseen autoon tehtiin moottorille myös rvs käsittely ja siihen loppui öljyn syönti vaihtovälin aikana, ennen n.2l 10tkm välillä. Rvs ei tietenkään pelasta liian huonoon kuntoon päässeitä vaihteistoja ja moottoreita, koska kemiallisilla lisäaineilla on rajansa.

            Comment


            • #7
              Itse olen ostanut Cros4WD:sta, siellä on hyvä palvelu. Eikä se nyt montaa kymppiä maksa, saa niitä ostaa aika monta ennenkuin ne laatikon hinnan verran maksaa :)

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Myotonia Näytä viesti
                Yhden mk3 golfin laatikon olen omin korvin kuullut hiljenneen rvs käsittelyn myötä. Autolla oli ajettu 280tkm, 4 ja 5 piti pientä ujellusta, asiasta tietämätön tavallinen auton käyttäjä ei sitä ääntä kuullut. Rvs käsittely ei vaimenna laatikkoa heti öljyn vaihdon yhteydessä vaan siinä menee aikansa ennen kuin on täysin vaikuttanut joka paikkaan, golfilla huomasi 1000 km jälkeen että vaihteiston pieni ujellus 4, 5 vaihteilla hävisi kokonaan.
                Lähinnä mielenkiinnosta voisi kokeillakin. Varsinkin, kun vara-laatikkokin on jo hankittu. Nyt kun silmäilin uudelleen hintoja, niin ei ne nyt niin kalliita olleetkaan, mitä muistin. Noin 40e laatikkoon. Oli sellainen käsitys, että jossain 70e paikkeilla olisi ollut käsittelyn hinta. Vähän vajavaisesti toimivat sivut heillä, niin ei voinut tarkistaa, montako purnukkaa käsittelyn loppuun saattaminen vaatii.

                Omassa Audissani on laatikko kohissut kylmänä jo ainakin kymmenen vuotta. Ei sitä matkustaja välttämättä edes huomaa, vaikka koittaisi kuunnellakin. 530tkm vasta takana, mutta "tyyppivikanahan" noissa on ollut juuri tuota kohinaa noinkin varhaisessa vaiheessa. Öljyjä olen vaihdellut, että voitelun puolesta se jaksaa luultavasti kohista vielä pitkäänkin, kun ei se ääni tuossa kymmenessä vuodessakaan ihmeemmin ole voimistunut.

                Comment


                • #9
                  Mikähän on S4B5 manuaaliaskin öljymäärän tilavuus, jos tuota RVS käsittelyä lähtis testaamaan tuohon ujellukseen? Tuskinpa siitä haittaakaan enää on, kun tuppaa ujeltamaan aina veto päällä.

                  http://www.rvs.fi/products/page12.html

                  Comment


                  • #10
                    Noin kolme litraa.

                    Comment

                    Working...
                    X