Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kolmosvaihde karahtaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kolmosvaihde karahtaa

    Juup itselläni on tosiaan A4 3.0 litran Quattro 6lovinen manuaali joka on ohjelmoitu uudelleen, eli myllyssä pitäis olla 280 hv. Tätä ei oo penkitetty mut väännöissä huomaa kyllä valtavan eron, vaikka tää ei aivan mopo oo vakionakaan. No kyseessä vakio kytkin ja ym eli muita muutoksia ei oo. Pitäiskö tään kestää 580nm vääntö vakiona. No nyt ohjelmoinnista on 1,5vuotta ja kolmonen on alkanu karahtaan. Minun ymmärryksen mukaan kyseessä on kolmosen synchro rengas???? Vaihde karahtaa siis isolta tultaessa ja kylmänä liikkeelle lähtiessäki jos ei laita äärimmäisen sievästi. Onko vastaavia kokemuksia ja minkälainen operaatio on???

  • #2
    Synkrorengas ei hajoa voimasta, kun sen kautta ei voimaa kulje. Ethän ole käyttänyt laatikossa mitään lisäaineita?

    Comment


    • #3
      Siellä on metallinhoitoaine ollu 1,5vuotta

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja jyrki1987 Näytä viesti
        Siellä on metallinhoitoaine ollu 1,5vuotta
        Se on saattanut heikentää synkrorenkaan tarttumista kartioon ja syönyt heiveröisen messinkirenkaan kitkapinnan rikki. Synkron kun on tarkoitus leikata kiinni..

        Ajatko kolmosvaihteella paljon? Lepuutatko kättä vaihdekepillä ajaessasi 1-, 3- tai 5-vaihteella?
        Viimeksi muokannut gedu; 11.3.2012, 19:30. Perustelu: voi editoida siihen edelliseen...

        Comment


          #5
          Tuon mallin laatikoissa on ollut ongelmaa, ettei vaihde mene nätisti päälle. Korjauksena tehdas suosittaa öljynvaihtoa ja tilalle viimeisin laatikkoöljy joka heiltä löytyy. Seassa ei saa käyttää mitään lisäaineita.
          Samaa öljyä saa myös Speed-Autoteileltä hieman siedettävämpään hintaan. Voin suositella.

          Comment


          • #6
            No komosvaihteella tulee ajettua kyllä aika vähän se on sellanen väli vaihde, nelonen on city ajoon ihan sopiva. Tuossa laatikossa on mielestäni vähän jännät välitykset. Mutta kättä en lepuuta kyllä. Mutta mielenkiintoinen tietää, eli kannattaa varmaan siis kokeilla pelkkää vakio öljyä..

            sen olen kyllä huomannut että auto rullaa paremmin nyt kun on ollut se metallinhoitoaine sisällä
            Viimeksi muokannut arto s; 11.3.2012, 20:53. Perustelu: mahtuu samaankin

            Comment


            • #7
              Tehtaat suosittaa tiettyjä rasvoja askeihin ihan tarkoituksella, kun niiden tiedetään toimivan siinä niinkuin on tarkoitus. Etenkin nämä audin laatikot ovat sellaisia, ettei niistä juuri mitään hajoa koskaan, ellei varta vasten rikota.. Sitten on muissa autoissa toki sellaisiakin laatikoita, joissa lähtökohtaisesti neuvotaan käyttämään rasvaa, joka tuhoaa askin. Näissä tapauksissa sitten voi kokeilla poppakonsteja. Audin 01E-laatikot eivät kuulu tähän kategoriaan.

              Se voi olla, että vaihtamalla normaalit vakionesteet tilanne paranee, mutta voi myös olla, että synkrorengas alkaa olemaan syystä tai toisesta entinen. Tässä tapauksessa laatikko huoltoon, mikäli alkaa käymään käyttö vaikeaksi. Voin huoltaa askin, jos tarvitsee.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja jyrki1987
                sen olen kyllä huomannut että auto rullaa paremmin nyt kun on ollut se metallinhoitoaine sisällä
                En suostu uskomaan, että millään* voiteluaineella saat 01E-laatikollisen auton tuntumaan paremmin rullaavalta. Toki, jos olet satoja tuhansia työnnettyjen rasvojen tilalle laittanut tuoreet, niin parannus voi siinä olla jo merkittävä.

                *normaaleissa olosuhteissa, lämmin aski hyväkuntoisin nestein

                Comment


                • #9
                  Pitääpä vaihtaa ölkät sinne. Millanen operaatio on kaikkineen renkaan vaihto ja osaatko sanoa hintahaarukkaa??

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja jyrki1987 Näytä viesti
                    Pitääpä vaihtaa ölkät sinne. Millanen operaatio on kaikkineen renkaan vaihto ja osaatko sanoa hintahaarukkaa??
                    Eihän se synkron vaihto nyt sinällään paha operaatio ole, mutta se purattaa koko laatikon, kun kyseinen kolmosen ratas on aivan keskellä akselia, ensimmäinen irtoratas kiinteiden edessä, etummaisessa kammiossa. Mut eikös tuosta töiden osalta parilla sadalla selvinne. Itse synkron ovh n. 70e ja samalla kannattanee vaihtaa sen alla oleva jousi, hintaa viitisen euroa. Siinä välissä ei tainnut tiivistettä olla, joten liimalla selviää.

                    Comment


                      #11
                      Mut eikös tuosta töiden osalta parilla sadalla selvinne.
                      Hmmm.. Varmaan meinaat, että tuodaan pelkkä laatikko irtonaisena pelipaikalle?

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä juurikin sitä

                        Comment


                          #13
                          Mutta kuten jo todettu kokeile niitä öljyjä vaihtaa ensin.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja GTI 2.0 Näytä viesti
                            Hmmm.. Varmaan meinaat, että tuodaan pelkkä laatikko irtonaisena pelipaikalle?
                            Se oli toki olettamuksena, että aski irrallaan. Onnistuu toki ihan koko auton kerakin, mutta sitten hintaa vähän lisää. Kohtuu helppo noissa kuitenkin laatikon irroitus, että ei siinä hirveän montaa tuntia tarvi sohia siltä osin.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitos vastauksista!! ja pitääpä kirjotella mitä tapahtuu

                              Comment


                              • #16
                                Sulla on liian liukkaat öljyt ei pysy synkrot perässä.

                                Comment


                                • #17
                                  Itellä karahti pakki aina kun kylmänä käynnisti ja laitto sisään. Tai tuntui tärinää kepissä ja välillä neloselle vaihdettaessa. Vaihdoin kunnon öljyt sinne niin ei rohise tai rusahtele ollenkaan enään.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nelonen karahtaa. 2.5td. 92v.36500km. 6v.laatikon km ei tietoa. Öljy vaihdettu noin 1000km, shc mobilube,

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo ollu pikkusen taukoo. Nyt on vasta syncron vaihon saanut alulle. Ja kytkin tuli vaihtokuntoon kun vähän tehoja otettu. Auto siis A4 B7 3.0tdi Quattro. Autosta laatikko irti ja kytkin oottaa et laatikko ois kasassa. Ajattelin että aukasen ite sen laatikon niin siinähän sitä oppii. Mut silti mietin et leviääkö se heti kuin ankan paska ku sen katkasee??? Laatikko muuten on 0a3
                                      Viimeksi muokannut jyrki1987; 9.6.2014, 21:33.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kannattaa kyllä harkita Kenaxin tarjousta mielestäni, ei mikään turhan näppärä laitettava välttämättä tuo laatikko
                                        ellei ennen tehnyt vastaavia..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itsellä A4 B6 1.9Tdi AVF 6-lovine manuaali quattro ja kyseinen kolmonen kans kylmänä rusahtaa, mutta myös 1 - 2 vaihteet vaikea saada päälle ja eikä 4 5 6 enää nekään niin jouhevalta vaihteassa tunnu, jotenkin kankea ja takertelevaa on vaihto. Lämpöiseksi kun ajaa tämä kaikki menee huomattavasti mukavammaksi, mutta silti takerteleuus kummittelee aina välillä. Valtatiellekin jos joudut ykkösellä lähtemään, kiihdytät yli 3000rpm ja vaihdat kakkoselle niin hyvällä tuurilla vaihdossa menee 3 sekuntia että vaihto tapahtuu nätisti. Kyllä tuan kans hyvin pärjää, mutta ärsyttävää se on.

                                          Ostaessa auton viime vuonna syksyllä en havainnut mitään ongelmia vaihteitten kanssa, vaan kaikki sujui aivan niinkuin pitää 320tkm mittarissa. Sitten tuli talvi alkoi muistaakseni oireilemaa niin, että ykkönen ja kakkonen oli tosi vaikea saada päälle jos auto oli liikkeessä vähänkin yli 20km/h. Sitten tuli hetken päästä mielestäni sekin, että 3 nen narahtaa aina hieman, kun vaiho vaihteen hellästi. Kävin vaihdatuttamassa öljyt, kun huoltokirjassakaan ei ollut merkintää öljyjen vaihdosta perään ja vaihdelaatikkoon. Öljyiksi laitettiin siinä sitten Gulffin öljyt ---> http://www.jenkkiosat.com/Oljy_gulf_syngear_75w-90__1l. Vaihtaja sanoi, että autossa näytti olevan tosi tuoreen näköiset oljyt ja nyt sisällä on tuoreet gulffin öljyt ja homma jatku suurinpiirtein samanlaisena. Mietiin sitte, että jos tua kesä ja lämpö kadottaa ongelmat, mutta kyllä se niin vaan nyt on että viat on ja pysyy.

                                          Mitä ehdotatte, jotkut oikeat öljyt vielä kerran sisään vai odottaa, että kytkin laukee ja samalla tehdä syncrojenki vaihto?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse lisäsin juuri vanhempaan audiin ns. ylitäytön. Isolla ruiskulla huohottimen kautta, menee mutta hitaasti.

                                            Juuri yritän tuolla eliminoida tulevia pykälän vaihtoja jne.

                                            Comment


                                              #23
                                              Audin laatikoissa on perinteisesti kytkentähampaat turhankin tarkalla välyksellä, kerran karautat, niin sitten seuraavat 300tkm karahtaa keppi "maahan", kun yrittää inan nopeammin vaihtaa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kannattaa aloittaa oikeista öljyistä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pulla oli tuola aijemmin kirjoitellut että; Tuon mallin laatikoissa on ollut ongelmaa, ettei vaihde mene nätisti päälle. Korjauksena tehdas suosittaa öljynvaihtoa ja tilalle viimeisin laatikkoöljy joka heiltä löytyy. Seassa ei saa käyttää mitään lisäaineita.
                                                  Samaa öljyä saa myös Speed-Autoteileltä hieman siedettävämpään hintaan. Voin suositella.
                                                  Sleepy2; Mitä tämä öljy on?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    kaveri osti joskus fiat uunon.. Siis ihan uuden ja vei sen sitten aikanaan huoltoon ja ihmettelelivät sielläkin että laatikossa oli automaattiöljyt.

                                                    Vaihtoivat normi lootaöljyt, ni toimi paremmin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...eisto%C3%B6lj*

                                                      Foorumilta löytyy lisääkin öljyistä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Moro! Itsellä A6 3.0 TDIq (BMK) 2005 6-vaihteinen man.2-vaihde menee huonosti päällevarsinkin kylmänä ja muutenkin.Pitää välillä kunnon rutinan.Onko siinä laatikossa tyyppivikaa vai onko kuluneet osat?

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X