Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 tehostajan pumppu kuumenee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 tehostajan pumppu kuumenee

    Olen lukenut näiltä sivuilta juttuja satasen tehostajan pumpun ongelmista, mutta en löytänyt neuvoja omassani esiintyvään ongelmaan. Malli on 100 2.0 E -89. Auto on ollut seisonassa kylmässä rättitallissa. Ajoittain olen talven aikana ladannut akkua ja käyttänyt moottoria. Kun moottorikaan ei vielä ole käyntilämmin, on tehostajan pumppu kuumentunut ja pitää kuivaa ääntä. Ohjaus ja jarrut toimii normaalisti, eikä vuotoja näy. Säiliössä on öljyä riittävästi. Kylmänä ääntä ei kuuluu, tulee esille muutaman minuutin jälkeen käynnistyksestä.

  • #2
    No kyllähän sen pumpun lämmin kuuluukin olla. Eihän se öljy siellä kylmänä kierrä. Millanen toi "kuiva ääni" on? Ininää vai rohinaa?? Ja loppuuko se kun moottorikin lämpiää.

    Comment


    • #3
      Tyhjäkäynnilläkin pumppu siis kuumenee jo siinä vaiheessa, kun moottori ei vielä ole lämmin. Tämä ei mielestäni ole normaalia lämpenemistä, ei kait kylmän öljyn pitäisi pumppua kuumentaa? Ääni on kuivan kirskuvaa ja ylittää selvästi moottorin tyhjäkäynnin äänen. Hieman samanlainen ääni aikoinaan tuli huonokuntoisesta vesipumpusta. Nyt vesipumppu on uusi, ääni tulee tehostajan pumpusta.

      Comment


      • #4
        Juu juu, no onkohan pumppu parhaat päivänsä jo nähny? Paljon autolla ajettu? Itellä letkut paukkuu omasta kaks satasesta ja pumppukin varmaa alkaa menee ja ajettu 270tkm

        Comment


        • #5
          Autolla on ajettu 260 tkm, joten pumppu saattaa olla kaput. Tarkoitus oli vaan kysellä oireiden perusteella onko pumppu vielä jotenkin korjattavissa. Sisältääkö pumppu vaihdettavia laakereita, joista ääni ja kuumeneminen voisi johtua?

          Comment


          • #6
            Yllä oleva ongelma taisi ratketa. Auto oli muutaman päivän lämpimässä tallissa ja vaihdoin pumpun öljyt. Kaikkea pumpun sisällä ollutta öljyä en varmaankaan saanut pois. Samalla puhdistin paisuntasäiliön sisällä olleen siivilän, ei ollut kovin pahasti mönjässä. Lyhyen pihassa tehdyn kokeilun perusteella tuli paremmaksi, pumppu ei kuumene liikaa, eikä ylimääräistä ääntä esiinny. Parempi testaus toukokuussa käyttöönoton yhteydessä. Olisiko mahdollista, että pumpussa tai letkuissa olisi ollut sen verran kosteutta, joka olisi jäätynyt tulpaksi, aiheuttaen em. tilanteen ?

            Comment


            • #7
              Vanhoissa audeissa mikä vaan on mahdollista. Itse löysin oman uumenista viisi kiloa hiiren PASKAA ku olin vaihtamassa virtalukon pohjaa. Vois itekkin kokeilla tuota putsaamista vielä. Ääntelee ku kääntää oikealle, voi kyllä olla vika missä vaan. Veikkaan että ei siellä mikään jäätyny voi olla, tai en ainakaan usko.

              Comment


              • #8
                Ei siellä pumpussa ole muita vaihdettavia osia kuin 0-renkaat, mäntien hatut ja akselintiiviste. Periaatteessa myös akselin laakeriholkki on vaihdettavissa, mutta uuden löytäminen voi ollakin hankalaa.

                Comment


                • #9
                  Itsellä rupes just URS4:sen OT-pumppu pitämään ihan mieltöntä ujellusta kesken ajon. Luulin et turbo hajosi, kun kuulosti juuri siltä. Sisällä 4tkm ajetut vihreät kullat... Hävisi myös jarruista tehot ja rattia käännellessä ohjaus takeltelee välillä. Noh vaihtoon menee pumppu..

                  Comment

                  Working...
                  X