Sen verran päivitystä tilanteeseen että Volvossa sytty sitten eilen kuitenkin vikavalo, oli siis tankattu 25.3 50/50 suhteessa viinaa/98. Valo sammui tankaamalla 98.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AEB käymään e85:lla
Collapse
X
-
Hieman aiheeseen liittyen. Kestääkö BFB etanolia. Eli onko B6sessa jotain estettä viinaan siirtymiselle? Aihe ei ole vielä ajankohtainen kun kotikylällä ei ole RE85sta tarjolla, mutta heti kun tulee niin harkitsen vakavasti auton ajamista säätöön.
Autossa on nyt jotkut saabilaiset suuttimet joita en ulkoa muista (lasku on autossa) ja motestin custom K04 softa (n230hp). Mietityttää vielä, että kuinka pitkälle vakio pumppu riittää, koska kulutushan nousee myös joten tavaraa liikkuu enemmän (eikä tämä välttämättä jää vielä noihin tehoihin).
Comment
-
Oma BEX käy nyt etanolilla eilisestä lähtien. Softa rev. 2 kyseessä, sytkäkarttaa optimoitu ja peruspolttoaine sopiva (+40%, jolloin long term trim asettui -1,6%). Kylmästartteihin en ole koskenut vielä, näin kesällä toimii moitteettomasti (kuin bensalla) jos moottori on ollut sammuksissa alle 12 tuntia. Aamun ekassa startissa sammahtaa mutta tokalla jää käymään ja pelaa nykimättä. Vetoja mukavasti enemmän kuin bensalla ja nakutaipumus on muisto vain.
gedu: Etanolihan ei pala hitaammin kuin bensa, vaan päinvastoin. Etanolilla vaan on mahdollista käyttää etenkin alakierroksilla rajusti korkeampia ennakoita (jopa MBT aika pitkälle) ilman nakutusta. Samoin seos kärsii olla laihemmalla, koska korkeamman oktaaniluvun lisäksi suuri höyrystymisentalpia jäähdyttää täytöstä jo niin paljon että kevyemmissä virityksissä ei ole tarvetta lotrata ylimääräistä polttoainetta lämpöä sitomaan. EGT on myös matala, paljolti kiitos optimaalisemman ennakon jolloin hukataan vähemmän lämpöä pakokaasuihin. Sylinteripaine (sytytyspaine) luonnollisesti nousee, minkä kuulee mukavana murinana vedossa. :) Liian korkean sylinteripaineen välttämiseksi pitää varoa niitä liian korkeita ennakoita korkeilla kierroksilla, yhtä paljon ennakkodeltaa ei saa laittaa kuin alakierroksille! Ongelmana voi helposti olla että mennään vahingossa MBT:n ohi jolloin teho laskee ja sylinteripaineet nousevat vaarallisiksi, ja jos tämän päälle vielä sattuisi tapahtumaan nakutusta niin romua on äkkiä tiedossa.
Comment
-
[LEFT]Itsellä nuo long trimmit asettuivat n. -8.5:een S4:n suuttimilla. Miinustin Unisettingsillä syöttöä, että pääsin nollan pintaan. Juhannukseksi nostin trimmit n.+15:sta. Hyvä niin, sillä Mikkelin Shellillä oli RE85 mittari kyykyssä ja kotiin tultiin pelkän 95E10:n voimilla. Vanhuksen moottorinohjaus taipui sillekin aineelle noilla säädöillä, joten feikki flexfuelilla mennään.
[/LEFT]
Comment
-
Nyt on kulutus tullut testattua tuossa omassa B6:ssa. Reipasta matka-ajoa Vaasa-Tampere-Vaasa, tankkauksesta laskettuna (samalla pistoolilla) kulutus 9,7l/100km. Ei paha, bensalla olisi asettunut vähintään 7,5 litraan sadalle. Kulutuksen nousu jäi siis alle 30%:n, moottorin hyötysuhde kasvaa etenkin raskaalla kaasujalalla mukavasti optimaalisen ennakon ansiosta.
Ajotietokoneen kalibrointi pitää vielä softasta korjata, näemmä FKKVS muuttujan kautta polttoaineen lisäys ei mene kulutuslaskentaan koska ajotietokoneen mielestä kulutus oli vain 7,1l/100km. Tuostakin voi "bensaekvivalenttina" hyvin huomata ominaiskulutuksen parantumisen.
Comment
-
Saabeissa vaaditaan kuparitulpat, johtuen siitä että ionisaatiomittaus ei toimi oikein platinatulpilla. Periaatteessa muuten platinoita voisi käyttää, mutta kuparitulpat vaan ovat paremmat eikä karstoittumista tapahdu kuten bensalla. Samasta syystä voi käyttää huoletta myös kylmempää tulppaa, NGK BKR7E tulee omaan (BKR7ES olisi nykytulppa mutta varaosaliikkeessä oli vielä vanhaa varastoa).
Comment
-
Kylmästarttikartat eli KFWL 0 ja 1 sekä FKSTT 0-3 muutettu sopiviksi, nyt lähtee kivasti käyntiin kylmänäkin ja vetää epäröimättä heti.
Kyllä sitä kulutusmittarin vakiota piti muuttaa kun oli polttoainetta lisätty FKKVS:n kautta. FKVA huonompi resoluutio niin korjasin KVB:stä suutinkoon +40% kuten on FKKVS:takin korjattu ja nyt näyttää mittari oikein.
Nyt voisi todeta että projekti E85 BEX on tältä erää valmis, talvea odotellessa. ;)Viimeksi muokannut jcarlson; 27.7.2012, 00:00.
Comment
-
Kuinka laihalla oikein tolla E85:lla uskaltaa ajella perus maantieajoa pintakaasulla?
Kun tuntuu menevän jopa AFR 17-18 nykimättä. Bensalla alkaa nykimään jo n. 15.5 - 16
PLX wideband lambda käytössä ja ei ole "kalibroitu" erikseen etanolille..
Eikä pitäisi olla pakosarjassa vuotoja..
Kyseessä siis AEB + haltech
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja eke87 Näytä viestiE85:dellä saa enemmän voimaa ku bensalla.
Comment
-
Saapa nähdä koskako sitten yleistyy ED95 etanoli diesel-moottoreille (youtube.com/watch?v=OwcbE3RiWC8 ).
VAG konsernin Scania moottorilla ED95:llä päästään 44% hyötysuhteeseen (diesel 43%).
Kehitystä tapahtuu ja lämmitetyt ruiskut tulee kylmäkäyntiä, kulutusta sekä päästöjä parantamaan.
Brasillian E100:lle Bosch tarjoaa polttoaineen esilämmitystä ( youtube.com/watch?v=yS5Za2DIGV0 ).Viimeksi muokannut Motoman; 7.12.2012, 02:21.
Comment
-
Lämmin E85 ruiskuille auttaisi kylmäkäyntiä ja -käynnistystä leimahduspiste erojen (Eth +13c / Bens -43c) takia.
Usage of the rail heater reduces engine shake after cold start. Increased temperature also lower oil contamination, reduces emissions and improves driveability on warm-up. The heater consist of a thermostatically controlled electric heater, and heat transfer plate. The controller switches on below 15degC, and works until the temperature reaches 65degC.
The heater plate is attached to the injector rail base using screws. Thermal paste should be used for best heat transfer. The heater should be powered from any +12V after ignition switch, capable of delivering at least 3 Amps. A 5A fuse should be used.
Ukrainan "BioAdapter" Andrejn mukaan ajo lämpö-ruiskukiskolla (40w/12v) 0-kelissä 2.0L (Peugeot?) vaparilla vähensi kulutusta 0,5-0,8 l /100km vielä käyntilämpöiselläkin koneella. Kylmä auto myös käynnistyi -2 asteessa pelkällä esilämmitetyllä (E100 =92%) etanolilla.Viimeksi muokannut Motoman; 7.12.2012, 23:10.
Comment
-
Laitetaan nyt tähän vielä, miksi tuo yllämainittu kiinnostaa eli:
AEB koneella bensiinistä E85:een pelkällä suuttimien vaihdolla ?
Original Bosch
0280150447 (1.8T AEB)
258cc / 4 bar suihkutuskulma 19°
-->
0280156063 (Audi S3 1.8 00-02) OE No. 06A 906 031 BC
357ccm / 4 bar suihkutuskulma 19°
ECU pystyy lambdalla adaptaatioon -25% - +25% ja noilla ( = +38% vs. AEB orig ) lambda adaptaatio asettuu pelkällä E85:llä ajettaessa n.+5 kohdalle (Saksal.forum kokemus), jolloin sopivat suuttimet ja esilämmitys voisivat olla yksi vaihtoehto "huijaus-boxille" tai ECU:n "puukotukselle".
p.s. Paljon ajetun (+200tkm) tai LL-öljyin ajetun moottorin etanolimuutoksessa on riski karstojen (sludge ilmiö) yhdellä kertaa irti liukenemisesta hyytelöksi öljypohjan pohjalle (forum kokemuksia Volvo/Saab/WV/Audi/Citroen - Ruotsi/Saksa/Ranska), joten turvallinen tapa on joko asteittainen siirtyminen E85:een tiheämmin (2-5tkm) öljynvaihdoin tai mieluiten E85 25-50% seosta tankki-pari ja sitten ventt- ja öljykopan irrotus ja pesu (E85/95E/Diesel) manuaalisesti käsin puhtaaksi.
Sitten vain huoletonta E85:llä ajoa synteettisillä VW 505.00 öljyillä 10tkm vaihtovälein.Viimeksi muokannut Motoman; 8.12.2012, 22:40.
Comment
-
Otsikon kysymykseen "AEB käymään e85:lla" - mielestäni hyvin toimiva (vaijerikaasu & Motronic 3.8) ratkaisu on:
Asentaa PT-E85 v3 muunnosboxi (h.129,- € +pk) ja ennakonsäädin adapterilla (h.60,- € sis.pk.).
Säädöiksi olen laittanut "ruiskuboxiin" rikastukset 95% & 65% & 24% ja pulssi/lämpö/lämpö/aika 4, 4, 12, 4 asetuksista PC:llä. TAP:iin (Timing Advance Processor) ennakonlisäystä E85:lle asetetaan 12 astetta (kuvan CNG:n mukaisesti).
Imuilman esilämmityksen ottaminen turbon päältä ja välijäähdyttimen peittäminen on vähentänyt kulutusta lyhyessä kaupunkiajossa. Moottori lämpiää nopeammin, eikä E85 tykkää muutenkaan kylmästä (eikä kosteasta).
Tällainen parin satkun "purkkiviritys" toimii ihan hyvin normi käyttöautossa ja
kotimaiseen uusiutuvaan polttoaineeseen siirtyminen on parin-tunnin homma.
Polttoainetta kuluu 20-25% bensiiniä enemmän, mutta vääntöä on paremmin.
Auton alkuperäisiin osiin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia ja autosta luopuessa on helppo ottaa purkit pois ja laittaa bensaa tankkiin.
p.s.Tarkemmasta turbomoottorin E85 "välikaasu optimoinnista" ja käytännöllisestä tieteestä kiinnostuneille on hyvää iltalukemista MIT opinahjon 65 sivun TUTKIELMA (pdf, 7.89Mt) aiheesta vuodelta 2010.
Comment
Comment