Onkos nyt re85 ja e85 sama asia
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AEB käymään e85:lla
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja lokijuhy Näytä viestiOnkos nyt re85 ja e85 sama asia
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja penak Näytä viestiSeuraavaksi testaan RE85 seosta kaasari 1.8 s Aadiin. Mitenkähän käy???
Nyt on kuitenkin ABC-koneellinen B4 alla, saas nähdä millaiset muutokset siihen tarvitaan, jos minkäänlaiset.
Comment
-
Flexifuelboxi ollut asennettuna puolitoista viikkoa. Sitä ennen ajelin suhteella 10l E85:sta ja 50l 95E10:ä. Nyt litku alkaa olla pelkkää E85:sta. Aluksi tankkasin 50:50 ja aloin nostamaan E85 pitoisuutta n.15 litraa kerrallaan. Ei ole vikakoodeja ilmaantunut ja kulutus kohonnut 20%-30%:a. Lämpimällä konella käynnistäessä hakee kierroksia 600-1000 välillä hetken ja sitten asettuu normaaliksi. Kylmällä koneella vastaavaa ei ole ilmennyt. Motti on 2.8 V6 apr.
Comment
-
RE85 on kierrätetystä biojätteestä tehty etanolipolttoaine (ST1) ja E85 on maissista, sokeriruosta yms. viljasta valmistettu etanolipottoaine. E85:sta käytetään esim, Ruotsissa, Brasiliassa ja Jenkeissä.
Tässä pari e85 muutossarjaa:
http://www.halpatek.fi/
http://flexfuel-company.fi/index.php
Comment
-
Moniin autoihin onnistuu moottorinohjaimen ohjelman muutos E85:lle, mutta se on sitten joko sitä tai bensaa. Sekoitukset toimivat, jos toimivat.
Todennäköisesti tarvitaan myös isommat suuttimet. Tässä valossa voitte miettiä kuinka hyviä mahtavat olla nuo purnukat, jotka tulevat vain suuttimien johtojen väliin ja pidentävät ruiskutusaikaa...
Samalla voidaan myös ottaa sitä hyötyä paremmin ulos sytytysennakon kasvattamisella. Se ei noilla höpövehkeillä onnistu.Viimeksi muokannut porkkis; 23.3.2012, 18:32.
Comment
-
Kovasti kaikki myyjät ilmoittavat vakkarisuuttimien riittävän tuohon 30%:n lisäykseen, jos auto ei ole viritetty. Valitettavasti en ole löytänyt suuttimien varaosanumerolla niiden kokoa. Eikös noihin purkkeihin ole asennettu softaan joku kerroin, jolla tuota tuota suuttimien aukioloaikaa lisätään seoksen mukaan. Itse en tiedä muuta kuin, että ei ole auto antanut vikakoodeja ja on pelannut moitteetta tuolaisella suuttimien ohjauksen väliin tulevalla boxilla. Käsittääkseni liian laiha seos antaa vikakoodin. Boxissani on trimmeri, jolla voi lisätä tuota suuttimien aukioloaika. Kiinostaisi vaan tietää millaisilla rajoilla normaalisti liikutaan seoksen ja suuttimien aukioloajan suhteen. Olen pitänyt vag-comia kiinni ajaessa ja tyhjäkäynnillä ja olisi kiva tietää millaisilla toleranseilla milläkin arvoilla voi liikkua. Itse nyt en vain ole kiinnostunut maksamaan polttoaineesta lisää 100%:a, jos se auto voisi toimia halvemmallakin ja puhtaammin. Omassa autossani ei ole rahallista arvoa nimeksikään, joten testiluontoisesti ja verokarhua uhmaten jatkan RE85 testiäni.Viimeksi muokannut Kilu7; 23.3.2012, 18:51.
Comment
-
Kannattaa hyödyntää E85:n halvempi hinta ennen kuin valtio ehtii taas "hoitamaan homman" että kuinkas ollakkaan polttoaineiden hinnat taas melkein samoissa (vrt. nyt bensa/diesel) tai sitten jotain verokikkailuja kuten petrolille aikanaan. Eihän se nyt käy että Suomessa ajeltaisiin "edullisella" poltto-aineella.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viestiEn kyllä koskis pitkällä tikullakaan, siis tuo muuttaa vain suuttimen aukioloaikoja suoraan suuttimelle eculta saadun suutinohjauksen perusteella?... aika mahtava säätöpiiri.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TJ Näytä viestiKannattaa hyödyntää E85:n halvempi hinta ennen kuin valtio ehtii taas "hoitamaan homman" että kuinkas ollakkaan polttoaineiden hinnat taas melkein samoissa (vrt. nyt bensa/diesel) tai sitten jotain verokikkailuja kuten petrolille aikanaan. Eihän se nyt käy että Suomessa ajeltaisiin "edullisella" poltto-aineella.
Comment
-
Miksi ei tehtäis noin? Signaalinkäsittelyähähän se vain on. Otetaan perusaukiolo ja lisätään jonkin suureen säätämänä siihen aikaa. Hipovehkeessä vois olla oma lambda- ja mappitieto ja jonkinlainen peruskartta, jota sitten sopeutetaan.
Comment
-
Tankkasin eilen kasiin kolmasosan viinaa ja loput bensaa, kaikki toimii kuten ennenkin, enkä huomannut mitään eroa. Täyskaasuvetoja tuolla ei tule käytännössä koskaan tehtyä, niin johtunee siitä.
Oikeen flexifuel ratkaisun tohon mielummin kyllä tekis kun pelkkää e85 ohjelmaa.. mutta kun kukaan ei oo oikein kärryillä vielä näistä.
Edit: Vanhempien -07 volvo v70 2.5T myös tankattu 50/50 suhteella etanolia. Tehoja kuulemma uupuu, ei muita muutoksia.
Molemmat autot ovat siis täysin vakioita.Viimeksi muokannut juudas; 25.3.2012, 14:31.
Comment
-
Kannattaa kattoa muutes öljyjen kunto... varsinkin jos ajaa jollain huijausboxilla, voi nimittäin vähä turhan rikkaalla seoksella tehä höpöä öljykalvoille moottorissa ja öljyille yleensä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viestiMeinaat, että se lisäys on lineaarinen joka kierros/paine-alueella joka autos?
Jos oikein hyvä purkki olisi, niin silloin tosiaan siinä olisi esim. paineen ja kierrosluvun perusteella kartta ja lambda mittaamassa toteutumaa. Sitten sitä karttaa korjataan vastaamaan kyseisen autoyksilön tarpeita. Ei se kovin pahasti silti metsään mene, jos nyt vaikka se 26% lisätään kaikkiin ruiskutusaikoihin ja siitä lähetään työstämään..
Comment
-
Itsehän en moottorinohjausoftista mitään tiedä, joten täysin amatööri olen niistä keskustelemaan. Mutta luulisi noiden boxien valmistajien jotakin asiasta tietävän, kun samat pajat myyvät myös viripäivityksiä. Millainen softa tuossa boxissa sitten oikeasti on? Omassa romussani kulutus on kasvanut n.2l/100km:ä, joten ei ainakaan liian paksulla käy. Olisin kiinnostunut samaan neuvoja asiasta paremmin tietäviltä, että mitä arvoja vag-comilla kannattaa seurata ja vähän niiden toleransseista.
Comment
-
Perustunee siis ihan vain siihen, että aukioloaikaa käsitellään lisäämällä määrä x ja oletetaan, että auton softan säätymisrajat ovat sen verran isot, että noin tekemällä kone vielä käy. Eli jos normisäätö rajat on välillä 1-10, niin purkin kera x+1 - x+10.
En kyllä väitä ymmärtäväni kauheasti moottorinohjauksen sielunelämästä, mutta aika karkealta kikka-kolmos-tavalta tuo vaikuttaa. Varmasti toimii jotenkin, kuten ne markan virilastutkin :)
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni ei olla ihan vielä moottorinohjauksessa ja mitta-antureissa siinä kehitysvaiheessa, että softa osaa säätää koneen käymään optimaalisesti puhtaasti anturidatojen perusteella. Moottorikohtaisten kokeellisten taulukoiden varassa ollaan yhä, vaikkakin vähemmän kuin ennen.
Comment
-
Tankkaamalla E85:ta autoon, joka ei ymmärrä Flexfuelia, auto kuvittelee aivan aiheesta, että nyt ollaan todella laihalla ja pyrkii lisäämään polttoaineen syöttöä. Tässä tapauksessa vain on tilanne, että jotta päästään samaan jäännöshapen määrään, tarvitsee sitä etanolia ruutata sinne sen 25-30% enemmän. Ja tässä tulee useimmiten ongelma, kun purkin adaptaatio- ja/tai lambdakorjausraja on ykkösprosenttien luokkaa. Tästä syttyy sitten vikavalo.
Nyt jos sitä bensaa sitten tuollaisella lisäpulikalla lisätään relatiivinen määrä perusruiskutuksen päälle (olettaen, että bensajärjestelmän ja suuttimien tuotto riittää), näkee ecu taas haluamansa lambda-arvon, mutta adaptaatiorajat eivät ylity. Jos lisäpurkki toimii johdonmukaisesti ja aina samalla tavalla, niin auton oma moottorinohjaus saattaa hyvinkin onnistua mukautumaan uuteen tilanteeseen muuttamalla omia karttojaan vastaamaan tilannetta.
Periaatteessa auton voi yksinkertaisimmillaan saada toimimaan E85:llä vain esimerkiksi nostamalla polttoaineen painetta siten, että suuttimien tuotto lisääntyy sen 25-30%. Tällöin kuitenkin tulee muistaa se, ettei auto ole Flexifuel-auto, vaan puhtaasti E85:llä toimiva. Oikeassa Flexifuel-autossa on polttoaineen ominaispainoa tai jotain muuta suuretta mittaava anturi, joka mittaustuloksesta pystyy kertomaan polttoaineen etanolipitoisuuden moottorinohjaukselle, joka puolestaan säätää ruiskutusmäärää sen mukaisesti.
Comment
-
Sami P: Onko K-jetissä ilmentyny ongelmia esim. kumiosien suhteen?
Niin ja sitten varmasti jos tuo viinankäyttö lisääntyy, on aivan varmaa että valtio alkaa sitä rankemmin verottamaan, joten hinnan kanssa käy taas niin ja näin.,
Niinkuin kenax tuolla jo mainitsikin.
Ei autoilu saa olla liian "halpaa", vaikka keksisi miten ilmaisen menoveden hyvänsä.
Toki jos mahdollista, niin hyötyhän kannattaa, kenellä on siihen mahdollisuus käyttää nyt.
Comment
-
Viime sunnuntaina tankkasin 1,8s kaasarimallin audiin 35 litraa RE85 polttoainetta ja tankki tuli piripintaan (tankin koko 70l). Sytytysennakkoa aikaistin 4 astetta. Seosruuvia piti avata 3 kierrosta, jotta nykimistä ei enää ilmennyt maantieajossa. Auto käy näillä säädöillä myös tasaista tyhjäkäyntiä. Lisään jatkossa etanolimäärää, kun tankki vajuu.
Dieseli pirssin poistin liikenteestä ja nyt ajellaan halvalla polttoaineella, niin kauan kuin tätä etua riittää ja auto kestää.
Comment
Comment