Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AEB käymään e85:lla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Sen verran päivitystä tilanteeseen että Volvossa sytty sitten eilen kuitenkin vikavalo, oli siis tankattu 25.3 50/50 suhteessa viinaa/98. Valo sammui tankaamalla 98.

    Comment


    • #62
      Aloitin toissapäivänä testin suhteella 1+4 eli 10l E85 ja 40l e10. Eikös tuosta tule noin 25% etanolia.

      Pari sataa kilometriä päästelty ja kaikki pelaa niinkuin ennenkin. Kulutuksesta ei vielä dataa. Mitenköhän päästöt? Kohta olisi katsastus.

      Comment


        #63
        Suurin ongelmahan ei flexfuel autossa on seoksen säädön jälkeen sytytyskartasto. Etanoli palaa ihan perkeleesti hitaammin kuin bensa, joten sytkäkarttakin pitäisi saada kartalle.

        Mitä korkeammat kierrokset, sitä enempi ennakkoa lisää viinakoneelle vs bensakone.

        Comment


        • #64
          Hieman aiheeseen liittyen. Kestääkö BFB etanolia. Eli onko B6sessa jotain estettä viinaan siirtymiselle? Aihe ei ole vielä ajankohtainen kun kotikylällä ei ole RE85sta tarjolla, mutta heti kun tulee niin harkitsen vakavasti auton ajamista säätöön.
          Autossa on nyt jotkut saabilaiset suuttimet joita en ulkoa muista (lasku on autossa) ja motestin custom K04 softa (n230hp). Mietityttää vielä, että kuinka pitkälle vakio pumppu riittää, koska kulutushan nousee myös joten tavaraa liikkuu enemmän (eikä tämä välttämättä jää vielä noihin tehoihin).

          Comment


          • #65
            Onko kukaan värkkäillyt AEB:lle ja isommille suuttimille "teho/viri" softaa?

            Comment


            • #66
              Itteäki kiinnostais tämän toimivuus BFB -koneessa. Onko kelhän käytössä?

              Comment


              • #67
                Oma BEX käy nyt etanolilla eilisestä lähtien. Softa rev. 2 kyseessä, sytkäkarttaa optimoitu ja peruspolttoaine sopiva (+40%, jolloin long term trim asettui -1,6%). Kylmästartteihin en ole koskenut vielä, näin kesällä toimii moitteettomasti (kuin bensalla) jos moottori on ollut sammuksissa alle 12 tuntia. Aamun ekassa startissa sammahtaa mutta tokalla jää käymään ja pelaa nykimättä. Vetoja mukavasti enemmän kuin bensalla ja nakutaipumus on muisto vain.

                gedu: Etanolihan ei pala hitaammin kuin bensa, vaan päinvastoin. Etanolilla vaan on mahdollista käyttää etenkin alakierroksilla rajusti korkeampia ennakoita (jopa MBT aika pitkälle) ilman nakutusta. Samoin seos kärsii olla laihemmalla, koska korkeamman oktaaniluvun lisäksi suuri höyrystymisentalpia jäähdyttää täytöstä jo niin paljon että kevyemmissä virityksissä ei ole tarvetta lotrata ylimääräistä polttoainetta lämpöä sitomaan. EGT on myös matala, paljolti kiitos optimaalisemman ennakon jolloin hukataan vähemmän lämpöä pakokaasuihin. Sylinteripaine (sytytyspaine) luonnollisesti nousee, minkä kuulee mukavana murinana vedossa. :) Liian korkean sylinteripaineen välttämiseksi pitää varoa niitä liian korkeita ennakoita korkeilla kierroksilla, yhtä paljon ennakkodeltaa ei saa laittaa kuin alakierroksille! Ongelmana voi helposti olla että mennään vahingossa MBT:n ohi jolloin teho laskee ja sylinteripaineet nousevat vaarallisiksi, ja jos tämän päälle vielä sattuisi tapahtumaan nakutusta niin romua on äkkiä tiedossa.

                Comment


                  #68
                  Siellä tuntuu olevan hyvin tietämystä. :)

                  Miten E85:sen käyttö vaikuttaa katsastuksessa mitattaviin päästöihin noin yleisesti?

                  Comment


                  • #69
                    Katsastuksessa mitattavat päästöt paranee hieman E85:lla ajaessa, ts. HC ja CO laskee. Ilman kattia en ole tullut mitanneeksi mutta kattiautoissa on aina tullut melko ihanteelliset päästöt, paremmat kuin samasta autossa bensalla.

                    Comment


                    • #70
                      [LEFT]Itsellä nuo long trimmit asettuivat n. -8.5:een S4:n suuttimilla. Miinustin Unisettingsillä syöttöä, että pääsin nollan pintaan. Juhannukseksi nostin trimmit n.+15:sta. Hyvä niin, sillä Mikkelin Shellillä oli RE85 mittari kyykyssä ja kotiin tultiin pelkän 95E10:n voimilla. Vanhuksen moottorinohjaus taipui sillekin aineelle noilla säädöillä, joten feikki flexfuelilla mennään.
                      [/LEFT]

                      Comment


                      • #71
                        Nyt on kulutus tullut testattua tuossa omassa B6:ssa. Reipasta matka-ajoa Vaasa-Tampere-Vaasa, tankkauksesta laskettuna (samalla pistoolilla) kulutus 9,7l/100km. Ei paha, bensalla olisi asettunut vähintään 7,5 litraan sadalle. Kulutuksen nousu jäi siis alle 30%:n, moottorin hyötysuhde kasvaa etenkin raskaalla kaasujalalla mukavasti optimaalisen ennakon ansiosta.
                        Ajotietokoneen kalibrointi pitää vielä softasta korjata, näemmä FKKVS muuttujan kautta polttoaineen lisäys ei mene kulutuslaskentaan koska ajotietokoneen mielestä kulutus oli vain 7,1l/100km. Tuostakin voi "bensaekvivalenttina" hyvin huomata ominaiskulutuksen parantumisen.

                        Comment


                          #72
                          Mitä tulppia käytätte e85 kanssa, oma verme on varsin ronkeli vakio platinatulpan kanssa ja kesti jopa 500km, nyt pitäisi löytää pykälää kylmemmät kuparikärkiset sinne että, kipinä olisi missä pitää.

                          Comment


                          • #73
                            Normaalit tulpat ainakin itsellä käytössä. Kyselin asiasta NGK:lta ja vastaus oli että ei ole erikseen suunniteltuja tulppia E85:lle. A4:n flexi fuelissakin on samat tulpat, kuin muissakin 1.8T:ssa.

                            Comment


                            • #74
                              Saabeissa vaaditaan kuparitulpat, johtuen siitä että ionisaatiomittaus ei toimi oikein platinatulpilla. Periaatteessa muuten platinoita voisi käyttää, mutta kuparitulpat vaan ovat paremmat eikä karstoittumista tapahdu kuten bensalla. Samasta syystä voi käyttää huoletta myös kylmempää tulppaa, NGK BKR7E tulee omaan (BKR7ES olisi nykytulppa mutta varaosaliikkeessä oli vielä vanhaa varastoa).

                              Comment


                                #75
                                BKR7E mulle tarttu tänää tarvikeliikkeestä mukaan myös, luin noita ulkomaan foorumeita että siellä suosittu myös bensavirityksellä, mutta jäi mietityttämään kun usein säätävät kärkiväliä pienemmäksi, niin mahtaakohan se olla tarpeen?

                                Comment


                                  #76
                                  Mulla on vähemmän yllättäen 1.8t:ssä F5DP0R ja toimii. Viinat tankissa.

                                  FKKVS ei liity kulutussignaaliin. Sille on omat parametrinsa, mutta niihin ei tarvitse kajota ellei suutinkokoa muuteta.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Korjaus aiempaan viestiini, flexi fuelit ovat 2.0, eikä 1.8, kuten varmaan tiedättekin. Niissä tuo tulppa on PFR7S-8EG, toki sama tulppa löytyy sieltä 1.8:sta myös.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Kylmästarttikartat eli KFWL 0 ja 1 sekä FKSTT 0-3 muutettu sopiviksi, nyt lähtee kivasti käyntiin kylmänäkin ja vetää epäröimättä heti.

                                      Kyllä sitä kulutusmittarin vakiota piti muuttaa kun oli polttoainetta lisätty FKKVS:n kautta. FKVA huonompi resoluutio niin korjasin KVB:stä suutinkoon +40% kuten on FKKVS:takin korjattu ja nyt näyttää mittari oikein.

                                      Nyt voisi todeta että projekti E85 BEX on tältä erää valmis, talvea odotellessa. ;)
                                      Viimeksi muokannut jcarlson; 27.7.2012, 00:00.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Kuinka laihalla oikein tolla E85:lla uskaltaa ajella perus maantieajoa pintakaasulla?

                                        Kun tuntuu menevän jopa AFR 17-18 nykimättä. Bensalla alkaa nykimään jo n. 15.5 - 16

                                        PLX wideband lambda käytössä ja ei ole "kalibroitu" erikseen etanolille..
                                        Eikä pitäisi olla pakosarjassa vuotoja..

                                        Kyseessä siis AEB + haltech

                                        Comment


                                        • #80
                                          Niin laihalla "uskaltaa" ajaa kuin nykimättä vetää. Kevyellä kuormalla ja riittävillä ennakoilla ei ole pelkoa liian korkeista pakolämmöistä.

                                          Comment


                                            #81
                                            Onkos tälläisestä kokemuksia?

                                            Vierasmoottori ja aika tiukka tehoraja, jos polttoaineen muutoksen e85:lle aiheuttaman tehonlaskun kompensoisi ahtamalla.

                                            Onko trafille jne kantaa vaikuttaako polttoaine tehoon?

                                            Comment


                                              #82
                                              E85:dellä saa enemmän voimaa ku bensalla.

                                              Comment


                                                #83
                                                Alkuperäinen kirjoittaja eke87 Näytä viesti
                                                E85:dellä saa enemmän voimaa ku bensalla.
                                                Niin paljos sitä voimaa saa lisää vapaastihengittävään 70-luvun moottoriin ilman mitään muutoksia?

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa
                                                  Lainaus:Alkuperäinen kirjoittaja eke87
                                                  E85:dellä saa enemmän voimaa ku bensalla.
                                                  Niin paljos sitä voimaa saa lisää vapaastihengittävään 70-luvun moottoriin ilman mitään muutoksia?
                                                  E85:n edut pystyy tosiaan hyödyntämään vasta ketjun AEB koneen kaltaisilla turbo koneilla - tosin varsin vaatimattomalla hyötysuhteella.

                                                  Saapa nähdä koskako sitten yleistyy ED95 etanoli diesel-moottoreille (youtube.com/watch?v=OwcbE3RiWC8 ).
                                                  VAG konsernin Scania moottorilla ED95:llä päästään 44% hyötysuhteeseen (diesel 43%).

                                                  Kehitystä tapahtuu ja lämmitetyt ruiskut tulee kylmäkäyntiä, kulutusta sekä päästöjä parantamaan.
                                                  Brasillian E100:lle Bosch tarjoaa polttoaineen esilämmitystä ( youtube.com/watch?v=yS5Za2DIGV0 ).
                                                  Viimeksi muokannut Motoman; 7.12.2012, 02:21.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Lämmin E85 ruiskuille auttaisi kylmäkäyntiä ja -käynnistystä leimahduspiste erojen (Eth +13c / Bens -43c) takia.
                                                    Usage of the rail heater reduces engine shake after cold start. Increased temperature also lower oil contamination, reduces emissions and improves driveability on warm-up. The heater consist of a thermostatically controlled electric heater, and heat transfer plate. The controller switches on below 15degC, and works until the temperature reaches 65degC.
                                                    The heater plate is attached to the injector rail base using screws. Thermal paste should be used for best heat transfer. The heater should be powered from any +12V after ignition switch, capable of delivering at least 3 Amps. A 5A fuse should be used.
                                                    ( nagaz24.pl/wyniki,heater,w,s,en.html?k=heater?currency=4 ) ja eBaysta

                                                    Ukrainan "BioAdapter" Andrejn mukaan ajo lämpö-ruiskukiskolla (40w/12v) 0-kelissä 2.0L (Peugeot?) vaparilla vähensi kulutusta 0,5-0,8 l /100km vielä käyntilämpöiselläkin koneella. Kylmä auto myös käynnistyi -2 asteessa pelkällä esilämmitetyllä (E100 =92%) etanolilla.
                                                    Viimeksi muokannut Motoman; 7.12.2012, 23:10.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Laitetaan nyt tähän vielä, miksi tuo yllämainittu kiinnostaa eli:

                                                      AEB koneella bensiinistä E85:een pelkällä suuttimien vaihdolla ?

                                                      Original Bosch
                                                      0280150447 (1.8T AEB)
                                                      258cc / 4 bar suihkutuskulma 19°
                                                      -->
                                                      0280156063 (Audi S3 1.8 00-02) OE No. 06A 906 031 BC
                                                      357ccm / 4 bar suihkutuskulma 19°

                                                      ECU pystyy lambdalla adaptaatioon -25% - +25% ja noilla ( = +38% vs. AEB orig ) lambda adaptaatio asettuu pelkällä E85:llä ajettaessa n.+5 kohdalle (Saksal.forum kokemus), jolloin sopivat suuttimet ja esilämmitys voisivat olla yksi vaihtoehto "huijaus-boxille" tai ECU:n "puukotukselle".

                                                      p.s. Paljon ajetun (+200tkm) tai LL-öljyin ajetun moottorin etanolimuutoksessa on riski karstojen (sludge ilmiö) yhdellä kertaa irti liukenemisesta hyytelöksi öljypohjan pohjalle (forum kokemuksia Volvo/Saab/WV/Audi/Citroen - Ruotsi/Saksa/Ranska), joten turvallinen tapa on joko asteittainen siirtyminen E85:een tiheämmin (2-5tkm) öljynvaihdoin tai mieluiten E85 25-50% seosta tankki-pari ja sitten ventt- ja öljykopan irrotus ja pesu (E85/95E/Diesel) manuaalisesti käsin puhtaaksi.
                                                      Sitten vain huoletonta E85:llä ajoa synteettisillä VW 505.00 öljyillä 10tkm vaihtovälein.
                                                      Viimeksi muokannut Motoman; 8.12.2012, 22:40.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Otsikon kysymykseen "AEB käymään e85:lla" - mielestäni hyvin toimiva (vaijerikaasu & Motronic 3.8) ratkaisu on:

                                                        Asentaa PT-E85 v3 muunnosboxi (h.129,- € +pk) ja ennakonsäädin adapterilla (h.60,- € sis.pk.).

                                                        Säädöiksi olen laittanut "ruiskuboxiin" rikastukset 95% & 65% & 24% ja pulssi/lämpö/lämpö/aika 4, 4, 12, 4 asetuksista PC:llä. TAP:iin (Timing Advance Processor) ennakonlisäystä E85:lle asetetaan 12 astetta (kuvan CNG:n mukaisesti).

                                                        Imuilman esilämmityksen ottaminen turbon päältä ja välijäähdyttimen peittäminen on vähentänyt kulutusta lyhyessä kaupunkiajossa. Moottori lämpiää nopeammin, eikä E85 tykkää muutenkaan kylmästä (eikä kosteasta).

                                                        Tällainen parin satkun "purkkiviritys" toimii ihan hyvin normi käyttöautossa ja
                                                        kotimaiseen uusiutuvaan polttoaineeseen siirtyminen on parin-tunnin homma.
                                                        Polttoainetta kuluu 20-25% bensiiniä enemmän, mutta vääntöä on paremmin.

                                                        Auton alkuperäisiin osiin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia ja autosta luopuessa on helppo ottaa purkit pois ja laittaa bensaa tankkiin.

                                                        p.s.Tarkemmasta turbomoottorin E85 "välikaasu optimoinnista" ja käytännöllisestä tieteestä kiinnostuneille on hyvää iltalukemista MIT opinahjon 65 sivun TUTKIELMA (pdf, 7.89Mt) aiheesta vuodelta 2010.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X