Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AEB käymään e85:lla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Onkos nyt re85 ja e85 sama asia

    Comment


    • #32
      Alkuperäinen kirjoittaja lokijuhy Näytä viesti
      Onkos nyt re85 ja e85 sama asia
      Toinen on polttoaine ja toinen St1:n tuotenimi (tosin E85 polttoaineelle).

      Comment


      • #33
        kts.Noh huomenna testiä miten pelittää kun tankkaa puolet ja puolet.Ilmeisesti tässä vaiheessa ei ole enää merkitystä onko toinen puolisko 95 tai 98 ja loppu e85.

        Comment


        • #34
          Autoilijan omalla vastuullahan nuo kokeilut aina ovat. Ecu:n polttoainekartasta (merkkikohtaisesti) riippuu miten käy. Jos seos menee liian laihaksi syttyy moottorihäiriövalo ja pahimmassa tapauksessa menee vikatilaan.

          Itse aloitin kokeilemalla ensin pienellä määrällä.

          Comment


            #35
            Ja muistakaa että myös kone voi laueta jos samalla otetaan tehoja kun ecu on jo ihmeissään kun ei saa rikastettua tarpeeksi.

            Comment


            • #36
              Nyt on tankattu tyhjää tankkii 17 litraa 95eetä ja päälle 10 litraa 85eetä ja ajettu 30km ja toimi normaalisti

              Comment


              • #37
                Brasiliassa ajaneet jo 30 vuotta etanolilla, niin miksi ei toimisi täällä.

                Comment


                • #38
                  Kuten tuossa jo aiemmin on todettukin, etanolin ongelmat tulevat esiin kun on napakka pakkanen, mitä Brasiliassa ei varmaankaan kovin usein esiinny. Kaikki muu on sitten vain säätämistä, jotta moottori toimii etanolilla tyydyttävällä tavalla.

                  Comment


                  • #39
                    ack kone ja huvikseni kokeilin 50/50 seosta, ei ole ollut mitään ongelmia. ajattelinpa nostaa re85 osuutta, ja tilata purkin johtojen väliin.

                    Comment


                    • #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja penak Näytä viesti
                      Seuraavaksi testaan RE85 seosta kaasari 1.8 s Aadiin. Mitenkähän käy???
                      Testasin edellisellä audilla, 2008-2011, joka oli just tommonen 1.8S typ89. Ryyppyä sai aina pitää auki muutaman pykälän eikä lämpöjä meinannut saada nousemaan yli 75°C kuin taajamanopeuksissa, mutta kyllä se toimi n. 50/50 -seoksella ilman sen kummempia muutoksia. Pikkasen kuminauhameininkiä kaasuvasteessa toki oli. Mahdollisia materiaaliongelmia saattoi olla välikumissa kaasarin ja imusarjan välillä, joka hajosi, mutta saattoi olla ihan sattumaakin. Vaihdoin kans konetilan kumiset polttoaineletkut ja polttoainesuodattimen etukäteen varmuuden vuoksi, koska olivat valmiiksi vanhoja, kovettuneita ja vähän halkeilleitakin. Toimi siis sinällään ihan ok, mutta talvisin ajoin sitä lähes pelkällä bensalla, koska kylmänä ei meinannut lähteä käyntiin. Kulutus ei mielestäni merkittävästi kasvanut. EDIT: Laajakaistalambdan laitoin siihen kylläkin kiinni, jotta sai mutuna säätää ryypystä oikean näköistä seosta. Kaasarin suuttimia avartamalla ja sytytysennakkoa lisäämällä toimisi varmaan suunnilleen yhtä hyvin kuin bensallakin.

                      Nyt on kuitenkin ABC-koneellinen B4 alla, saas nähdä millaiset muutokset siihen tarvitaan, jos minkäänlaiset.

                      Comment


                      • #41
                        Mistä ootte noita flexifuel purkkeja tilailleet?

                        Comment


                        • #42
                          Flexifuelboxi ollut asennettuna puolitoista viikkoa. Sitä ennen ajelin suhteella 10l E85:sta ja 50l 95E10:ä. Nyt litku alkaa olla pelkkää E85:sta. Aluksi tankkasin 50:50 ja aloin nostamaan E85 pitoisuutta n.15 litraa kerrallaan. Ei ole vikakoodeja ilmaantunut ja kulutus kohonnut 20%-30%:a. Lämpimällä konella käynnistäessä hakee kierroksia 600-1000 välillä hetken ja sitten asettuu normaaliksi. Kylmällä koneella vastaavaa ei ole ilmennyt. Motti on 2.8 V6 apr.

                          Comment


                          • #43
                            Tankissa on nyt n.40/60 eli e85/95e ja ajettu 150 km niin voisin väittää että kiihtyy jopa paremmin ku pelkällä bensalla

                            Comment


                            • #44
                              RE85 on kierrätetystä biojätteestä tehty etanolipolttoaine (ST1) ja E85 on maissista, sokeriruosta yms. viljasta valmistettu etanolipottoaine. E85:sta käytetään esim, Ruotsissa, Brasiliassa ja Jenkeissä.

                              Tässä pari e85 muutossarjaa:
                              http://www.halpatek.fi/
                              http://flexfuel-company.fi/index.php

                              Comment


                              • #45
                                Moniin autoihin onnistuu moottorinohjaimen ohjelman muutos E85:lle, mutta se on sitten joko sitä tai bensaa. Sekoitukset toimivat, jos toimivat.
                                Todennäköisesti tarvitaan myös isommat suuttimet. Tässä valossa voitte miettiä kuinka hyviä mahtavat olla nuo purnukat, jotka tulevat vain suuttimien johtojen väliin ja pidentävät ruiskutusaikaa...

                                Samalla voidaan myös ottaa sitä hyötyä paremmin ulos sytytysennakon kasvattamisella. Se ei noilla höpövehkeillä onnistu.
                                Viimeksi muokannut porkkis; 23.3.2012, 18:32.

                                Comment


                                • #46
                                  Kovasti kaikki myyjät ilmoittavat vakkarisuuttimien riittävän tuohon 30%:n lisäykseen, jos auto ei ole viritetty. Valitettavasti en ole löytänyt suuttimien varaosanumerolla niiden kokoa. Eikös noihin purkkeihin ole asennettu softaan joku kerroin, jolla tuota tuota suuttimien aukioloaikaa lisätään seoksen mukaan. Itse en tiedä muuta kuin, että ei ole auto antanut vikakoodeja ja on pelannut moitteetta tuolaisella suuttimien ohjauksen väliin tulevalla boxilla. Käsittääkseni liian laiha seos antaa vikakoodin. Boxissani on trimmeri, jolla voi lisätä tuota suuttimien aukioloaika. Kiinostaisi vaan tietää millaisilla rajoilla normaalisti liikutaan seoksen ja suuttimien aukioloajan suhteen. Olen pitänyt vag-comia kiinni ajaessa ja tyhjäkäynnillä ja olisi kiva tietää millaisilla toleranseilla milläkin arvoilla voi liikkua. Itse nyt en vain ole kiinnostunut maksamaan polttoaineesta lisää 100%:a, jos se auto voisi toimia halvemmallakin ja puhtaammin. Omassa autossani ei ole rahallista arvoa nimeksikään, joten testiluontoisesti ja verokarhua uhmaten jatkan RE85 testiäni.
                                  Viimeksi muokannut Kilu7; 23.3.2012, 18:51.

                                  Comment


                                    #47
                                    Kannattaa hyödyntää E85:n halvempi hinta ennen kuin valtio ehtii taas "hoitamaan homman" että kuinkas ollakkaan polttoaineiden hinnat taas melkein samoissa (vrt. nyt bensa/diesel) tai sitten jotain verokikkailuja kuten petrolille aikanaan. Eihän se nyt käy että Suomessa ajeltaisiin "edullisella" poltto-aineella.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
                                      En kyllä koskis pitkällä tikullakaan, siis tuo muuttaa vain suuttimen aukioloaikoja suoraan suuttimelle eculta saadun suutinohjauksen perusteella?... aika mahtava säätöpiiri.
                                      Miksi ei tehtäis noin? Signaalinkäsittelyähähän se vain on. Otetaan perusaukiolo ja lisätään jonkin suureen säätämänä siihen aikaa. Hipovehkeessä vois olla oma lambda- ja mappitieto ja jonkinlainen peruskartta, jota sitten sopeutetaan.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Alkuperäinen kirjoittaja TJ Näytä viesti
                                        Kannattaa hyödyntää E85:n halvempi hinta ennen kuin valtio ehtii taas "hoitamaan homman" että kuinkas ollakkaan polttoaineiden hinnat taas melkein samoissa (vrt. nyt bensa/diesel) tai sitten jotain verokikkailuja kuten petrolille aikanaan. Eihän se nyt käy että Suomessa ajeltaisiin "edullisella" poltto-aineella.
                                        Tuon edun hyödyntäminen on vähän kaksiteräinen miekka. Jos E85 pysyy vielä toistaiseksi marginaalisena polttoaineena, valtio ei välttämättä älyä lähteä pumppaamaan hintaa ylöspäin tai muuttamaan sen verotusta..

                                        Comment


                                        • #50
                                          Miksi ei tehtäis noin? Signaalinkäsittelyähähän se vain on. Otetaan perusaukiolo ja lisätään jonkin suureen säätämänä siihen aikaa. Hipovehkeessä vois olla oma lambda- ja mappitieto ja jonkinlainen peruskartta, jota sitten sopeutetaan.
                                          Meinaat, että se lisäys on lineaarinen joka kierros/paine-alueella joka autos?

                                          Comment


                                          • #51
                                            Nyt ollaan totuuden jäljillä. Suuttimien avautumisaika vaihtelee rajusti ja sitä tietämättä prosentuaalinen kasvatus on hakuammuntaa. Ilman mitään takaisinkytkentää tai lisäasetuksia nuo härvelit eivät voi siis toimia kuin vähän sinne päin.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Tankkasin eilen kasiin kolmasosan viinaa ja loput bensaa, kaikki toimii kuten ennenkin, enkä huomannut mitään eroa. Täyskaasuvetoja tuolla ei tule käytännössä koskaan tehtyä, niin johtunee siitä.

                                              Oikeen flexifuel ratkaisun tohon mielummin kyllä tekis kun pelkkää e85 ohjelmaa.. mutta kun kukaan ei oo oikein kärryillä vielä näistä.


                                              Edit: Vanhempien -07 volvo v70 2.5T myös tankattu 50/50 suhteella etanolia. Tehoja kuulemma uupuu, ei muita muutoksia.


                                              Molemmat autot ovat siis täysin vakioita.
                                              Viimeksi muokannut juudas; 25.3.2012, 14:31.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Kannattaa kattoa muutes öljyjen kunto... varsinkin jos ajaa jollain huijausboxilla, voi nimittäin vähä turhan rikkaalla seoksella tehä höpöä öljykalvoille moottorissa ja öljyille yleensä.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
                                                  Meinaat, että se lisäys on lineaarinen joka kierros/paine-alueella joka autos?
                                                  Ei tietenkään, mutta kyllä sen niinkin saa "toimimaan".

                                                  Jos oikein hyvä purkki olisi, niin silloin tosiaan siinä olisi esim. paineen ja kierrosluvun perusteella kartta ja lambda mittaamassa toteutumaa. Sitten sitä karttaa korjataan vastaamaan kyseisen autoyksilön tarpeita. Ei se kovin pahasti silti metsään mene, jos nyt vaikka se 26% lisätään kaikkiin ruiskutusaikoihin ja siitä lähetään työstämään..

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Itsehän en moottorinohjausoftista mitään tiedä, joten täysin amatööri olen niistä keskustelemaan. Mutta luulisi noiden boxien valmistajien jotakin asiasta tietävän, kun samat pajat myyvät myös viripäivityksiä. Millainen softa tuossa boxissa sitten oikeasti on? Omassa romussani kulutus on kasvanut n.2l/100km:ä, joten ei ainakaan liian paksulla käy. Olisin kiinnostunut samaan neuvoja asiasta paremmin tietäviltä, että mitä arvoja vag-comilla kannattaa seurata ja vähän niiden toleransseista.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Perustunee siis ihan vain siihen, että aukioloaikaa käsitellään lisäämällä määrä x ja oletetaan, että auton softan säätymisrajat ovat sen verran isot, että noin tekemällä kone vielä käy. Eli jos normisäätö rajat on välillä 1-10, niin purkin kera x+1 - x+10.

                                                      En kyllä väitä ymmärtäväni kauheasti moottorinohjauksen sielunelämästä, mutta aika karkealta kikka-kolmos-tavalta tuo vaikuttaa. Varmasti toimii jotenkin, kuten ne markan virilastutkin :)

                                                      Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni ei olla ihan vielä moottorinohjauksessa ja mitta-antureissa siinä kehitysvaiheessa, että softa osaa säätää koneen käymään optimaalisesti puhtaasti anturidatojen perusteella. Moottorikohtaisten kokeellisten taulukoiden varassa ollaan yhä, vaikkakin vähemmän kuin ennen.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Tankkaamalla E85:ta autoon, joka ei ymmärrä Flexfuelia, auto kuvittelee aivan aiheesta, että nyt ollaan todella laihalla ja pyrkii lisäämään polttoaineen syöttöä. Tässä tapauksessa vain on tilanne, että jotta päästään samaan jäännöshapen määrään, tarvitsee sitä etanolia ruutata sinne sen 25-30% enemmän. Ja tässä tulee useimmiten ongelma, kun purkin adaptaatio- ja/tai lambdakorjausraja on ykkösprosenttien luokkaa. Tästä syttyy sitten vikavalo.

                                                        Nyt jos sitä bensaa sitten tuollaisella lisäpulikalla lisätään relatiivinen määrä perusruiskutuksen päälle (olettaen, että bensajärjestelmän ja suuttimien tuotto riittää), näkee ecu taas haluamansa lambda-arvon, mutta adaptaatiorajat eivät ylity. Jos lisäpurkki toimii johdonmukaisesti ja aina samalla tavalla, niin auton oma moottorinohjaus saattaa hyvinkin onnistua mukautumaan uuteen tilanteeseen muuttamalla omia karttojaan vastaamaan tilannetta.

                                                        Periaatteessa auton voi yksinkertaisimmillaan saada toimimaan E85:llä vain esimerkiksi nostamalla polttoaineen painetta siten, että suuttimien tuotto lisääntyy sen 25-30%. Tällöin kuitenkin tulee muistaa se, ettei auto ole Flexifuel-auto, vaan puhtaasti E85:llä toimiva. Oikeassa Flexifuel-autossa on polttoaineen ominaispainoa tai jotain muuta suuretta mittaava anturi, joka mittaustuloksesta pystyy kertomaan polttoaineen etanolipitoisuuden moottorinohjaukselle, joka puolestaan säätää ruiskutusmäärää sen mukaisesti.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Sami P: Onko K-jetissä ilmentyny ongelmia esim. kumiosien suhteen?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Sami P: Onko K-jetissä ilmentyny ongelmia esim. kumiosien suhteen?
                                                            Joo eikös tuosta ollut jonkunlaista juttua, että ainakin vanhemmissa nuo letkut sun muut haurastuu, muistelen.

                                                            Niin ja sitten varmasti jos tuo viinankäyttö lisääntyy, on aivan varmaa että valtio alkaa sitä rankemmin verottamaan, joten hinnan kanssa käy taas niin ja näin.,
                                                            Niinkuin kenax tuolla jo mainitsikin.

                                                            Ei autoilu saa olla liian "halpaa", vaikka keksisi miten ilmaisen menoveden hyvänsä.

                                                            Toki jos mahdollista, niin hyötyhän kannattaa, kenellä on siihen mahdollisuus käyttää nyt.
                                                            Viimeksi muokannut kapaz; 28.3.2012, 17:22. Perustelu: Veroja ja veroja päälle.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Viime sunnuntaina tankkasin 1,8s kaasarimallin audiin 35 litraa RE85 polttoainetta ja tankki tuli piripintaan (tankin koko 70l). Sytytysennakkoa aikaistin 4 astetta. Seosruuvia piti avata 3 kierrosta, jotta nykimistä ei enää ilmennyt maantieajossa. Auto käy näillä säädöillä myös tasaista tyhjäkäyntiä. Lisään jatkossa etanolimäärää, kun tankki vajuu.

                                                              Dieseli pirssin poistin liikenteestä ja nyt ajellaan halvalla polttoaineella, niin kauan kuin tätä etua riittää ja auto kestää.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X