1.4 2001 Bensa A2 venttiilit ilmeisesti nakuttaa. Onko kokemuksia, ja onko mm. bensan (Red Line), moottorin (STP) tai (Forte) lisäaineista hyötyä vaivaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A2 nakuttaa
Collapse
X
-
Vieras
Mistä moinen diagnoosi on tullut?
1.4 koneessa yleensä kalkattaa männnä helmat.
Jos vika on tosiaan venoissa, uskallan Fortea suositella.
-
Kannattaa kokeilla moottorin sisäpesua esim. Fortella tai Valvolinella. Valvolinet heitin kakkosauton virkaa toimittavan Golf 4:n 1.4i 16V koneeseen edellisessä öljynvaihdossa ja niillä oli kyllä huomattava vaikutus moottoriin. Suorituskyky parani selvästi ja kone käy paljon nätimmin niin kylmänä kuin lämpimänä. Taisi olla 6eur luokkaa tuo Valvolinen tavara Motonetissa. Forte ~35EUR / pullo.
Valvolinen ohjeessa oli, että autoa käytetään tyhjäkäynnillä 10min. aineet koneessa ennen öljynvaihtoa. Itse käytin korotetulla tyhjäkäynnillä 15min hieman Forten tyyliin.
Comment
-
Vieras
Siis teitkö ns. huuhtelun tuolla aineella vai jätitkö koneeseen ja jatkoit ajoa?
Forte pitää ainain poistaa heti muutaman minuutin korotetun joutokäynnin jälkeen ja uusia suodatin sekä öljyt. Eli sillä tehdään vain huuhtelu.
Kerro mitä vikakoodeja löytyi, jotain siellä on kun vikavalo syttyi.
Comment
-
Vieras
Ok.
Nuo lisäaineet jättäisin täysin käyttämättä, nehän ns. paksuntavat joissain tapauksissa, mikä tuskin auttaa naputuksiin. Tuo moottoripesu on se oikea vaihtoehto.
Comment
-
Muovia se STP taitaa olla. Voi se hiljentää ääniä, mutta se on vähän niin kuin peittelisi koneen viltillä. -Vika ei katoa, mutta ääni saattaa vaimentua. Muovista on kyllä enemmän haittaa koneelle kuin viltistä. Mm. männänrenkaat saattavat alkaa jumimaan.
Puhdistusaineet on ihan ok, mutta lisäaineiden käyttöä ei öljyn joukossa yleensä suositella. Mutta tuossa ajassa STP tuskin on mitään vahinkoa vielä aiheuttanut. Joku muu syy siihen vikavaloon varmasti on ja se olisi syttynyt hyvin todennäköisesti ilman STP:n lisäämistäkin.
Comment
-
A2 tuli nyt moottoripesusta, vikakoodi johtuni STP.stä, joka taas reakoi lambda tunnistimeen. Ei pala enää. Männän helmat aiheuttaa nakutuksen, onko joku korjannut kyseistä vikaa, sen kanssa voi tulla toimeen, mutta jos haluaa sen korjata, niin mitä mahtaa kustantaa, ja millainen tomenpide mahtaa olla.
Comment
-
Aakakkonen yhtenä vaihtoehtona "kauppakassiksi" ja muutamia yksilöitä koeajaneena, on tätä nakutusta hieman esiintynyt. Jos oletetaan äänen johtuvan männän helmoista, niin onko joku kyseisen rempan tehnyt? Minkälainen urakka ja mikä mahtaa olla kustannusarvio? Entä aiheuttaako tuo oire pitkässä juoksussa mahdollisesti lisäongelmia, jos äänenlähteelle ei tee mitään?
Comment
-
Tuo helmojen pinnoitteen kuluminen lienee kaikkien 1.4 16V koneiden "ominaisuus" ja ainakaan omien kokemusteni mukaan ei aiheuta sen suurempia toimenpiteitä. Sylinterit ja mäntä varmasti kuluu ajan myötä, mutta paha sanoa millä aikavälillä ovat ns. vaihtokunnossa.
Remonttinahan tuo on verrattain suuri, ja ei virallisen ohjeen mukaan onnistu kone kiinni autossa. Virallinen ohje 1.4:lle on, että jos kampiakselin irrottaa täytyy koko lohko vaihtaa, koska kampiakselin laakeripukit pitävät sen muodossaan. Joku tämän tehnyt voi asiaa kommentoida tarkemmin, mutta periaatteessa koko remontti pitäisi siis tehdä öljypohja ja kansi irrottamalla ja männät ottaa ulos yläkautta kampiakselin ollessa yhä kiinni lohkossa.Viimeksi muokannut turbokiisseli; 21.9.2016, 12:48.
Comment
Comment