Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Varoitusvaloa pukkaa..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Varoitusvaloa pukkaa..

    Eli ajokkina vm 2005 Audi A6 2.4 multitronic. Tänään ihan ykskaks syttyi käynnistyksen yhteydessä se pakokaasuanturin/sääteljän (en nyt muista ulkoa sitä oikeaa termiä..se keltainen valo, jossa on se vähän neliskanttinen symboli, sivulta 22 löyty manuaalista..).

    Ohjekirjassa kehoitettiin menemään mahd.pian asiantuntevaan korjaamoon (ylläri..).

    Oireina en huomaa muuta kuin heittelevän tyhjäkäynnin. Itse ajossa en huomaa miten erikoista. Järjestelmän tsekkaus (siitä painikkeesta kojetaulusssa) ei herjaa mitään ko. aiheesta.

    Kysymys kuulukin:
    1. Onko kyseessä todella akuutti vika-->vaatiiko ASAP toimia vai uskaaltako esim ajaa vielä rauhassa ja etsiä sopivan pajan kiireettömästi?
    2. JOs vaatii välitöntä tsekkausta niin onko oikea paikka joku sähkövikoihin erikoistunut (esim paikallien Bosch service) vai osaavatko ns. tavallisella korjaamolla hoidella näitä? Vai vaatiiko ihan merkkiliikeesssä käynnin..

    MIkäli jollain on myös joku visio mistä voisi johtua niin myös jonkinlainen euro-arvio mahdollisesta korjauskulusta olisi aina mukava, tietää millaiseen konkurssiin saa varautua:) Toki ymmärrän että vaikea näin arvioida mutta oletettavasti jollain muullakin sattunut joskus..

    Pahoittelen vähän epämääräistä selitystä, manuaali on autossa nyt ja auto rouvalla ajossa sekä itse olen taas varsin surkea näiden autojen kanssa mitä tulee tohon tekniikkapuoleen...

  • #2
    Aika vaikeahan tuota on sanoa mistä johtuu jos vaan on vikavalo syttynyt. Perussääntönä vois varmaan pitää että keltasella varotusvalolla ei mitään ole heti hajoomassa ja voi viellä jatkaa ajoa ja sitten punaisella varotusvalolla olis syytä lopettaa se ajaminen heti.

    Vikakoodit siitä autosta pitäs saada siis luettua ja lähes jokasesta autokorjaamosta löytyy laita jolla jopa audista saa luettua vikakoodit. Eiköhän ne sitten siellä korjaamolla kerro lisää viasta.

    Comment


    • #3
      Vähän jotain ton kaltaista itsekin pähkin.

      Pitänee käyttää kuitenkin siinä Bosch-pajalla, siellä on ainakin kunnon vehkeet ja ne myös laskuttaa vain tehdystä työstä, ei millään kiinteällä tuntitaksalla tms.

      Comment


        #4
        Samanlaista oiretta oli omassa ajokissa, kun eräänä pakkasaamuna käyntiin höräytin. Lisäksi tyhjäkäynti oli vain 500-600 rpm ja pakopuolen äänimaailma kuulosti enemmän kuin miehekkäältä. Ajoin suoraan korjaamolle ja tuomiona oli, että koneen jako oli "hypännyt". Kustannusarvio oli ~6000 eur, tosin pahimman skenaarion mukaan. Vikakoodeina oli pyttyjen 1-3 misfiret ja kampiakselista jotain vielä lisäksi.

        Vaatii oman profiilin laitteessa ymmärtääkseni melko paljon hommia, että saa jakopään esiin, kun löytyy "takapuolelta". Onko tuo 2.4 samantyyppinen ketjukone, mutta luultavasti.

        En ajelisi nyt muuta kuin korjaamokeikan, ettei jotain muuta mene vielä lisäksi rikki. Toivotaan, ettei samaa probleemaa löydy, rahoille on varmaan muutakin käyttöä.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Kutonen Näytä viesti
          Vähän jotain ton kaltaista itsekin pähkin.

          Pitänee käyttää kuitenkin siinä Bosch-pajalla, siellä on ainakin kunnon vehkeet ja ne myös laskuttaa vain tehdystä työstä, ei millään kiinteällä tuntitaksalla tms.
          Häh? Onko joku korjaamo muka laskuttanut vianetsinnästä? Ei ainakaan mun kohdalle ole sellaista sattunut. Vika on etsitty ja sitten korjattu virallisen korjausajan mukaan tai joskus vähemmälläkin. Laskutettu vain korjauksesta.

          Comment


            #6
            Häh? Onko joku korjaamo muka laskuttanut vianetsinnästä?
            Häh? onko joku korjaamo muka jättanyt laskuttamatta vianetsinnästä, varsinkin, jos on löytänyt vian. Harva ammatikseen tekee hyväntekeväisyyttä.
            Harrastelu on erikseen. Ilmasta vianetsintää löytyy vaan täältä foorumilta.

            Comment


            • #7
              Okei..toi saskan teksti vaikuttaa aika ikävältä..pitää kyllä laittaa kädet kyynärpäitä myöten ristiin ettei ole mistään tommosesta kyse..:/

              Huomenna menee vikakoodien tsekkaukseen ja samalla se asentaja sitten kuulee sen moottorinäänen yms. joten osannee ehkä jotain arviota antaa miten paljon sillä uskaltaa ajella. Mut onhan se pajalle vietävä joka tapaukses vaikkei vikakoodeista mitään löytyiskään..

              Kierrokset pysyy kyl siinä n.1000 pinnassa, mut käynti on sellanen nousee-laskee-nousee tyylinen ja selvästi "pätkii". Mut vain P-asennossa ja sit kun pistää D:lle lootasta ja lähtee ajaa, ei tätä huomaa pl. ehkä jos ihan kokonaan laskee kaasun pois risteyksesä niin sit alkaa taas vähän käynti junnaamaan..

              Comment


                #8
                Oli vika mikä oli, häiriövalo kyllä lähtökohtaisesti indikoi että ei pahemmin kannattaisi ajaa: Ei tarvitse maantien varteen jättää, muttei lähimpää korjaamoa kauemmas ajaa jos ei saa koodeja muuten luettua. Esim. puolavian kanssa kun heittää viikon työmatkat niin voi sanoa morjens katalysaattorille. Toki taas joku NOX-sensorin häiriö aiheuttaa ongelmia ehkä seuraavassa katsastuksessa...

                Alkuperäinen kirjoittaja harrastelija Näytä viesti
                Häh? Onko joku korjaamo muka laskuttanut vianetsinnästä? Ei ainakaan mun kohdalle ole sellaista sattunut. Vika on etsitty ja sitten korjattu virallisen korjausajan mukaan tai joskus vähemmälläkin. Laskutettu vain korjauksesta.
                Työtä se vianetsintäkin on.
                Asiakas: "Auto pitää outoa ääntä ja valo syttyi - etsikää vika ja soittakaa sitten korjausarvio"
                Huolto: "Tutkimme autoa parin tunnin ajan: vikakoodi viittasi misfireen, mutta tarkemmin tutkittuamme vika onkin siinä että jako hypännyt"
                Asiakas: "Aha, no siinä tapauksessa korjaan sen itse/vien kilpailevalle pajalle"
                Huolto: "Hienoa, se tekee 0eur!"

                Comment


                  #9
                  Erona edellisissä on se, että ensimmäisessä tapauksessa vian diagnosoinut yrittäjä korjaa sen vian. Hän voi katsoa tiettyyn pisteeseen saakka läpi sormien ja olla tyytyväinen korjausurakasta. Asiakkaalle jäi hyvä mieli ja todennäköisesti palaa uudelleen. Toisessa tapauksessa vianetsintätyön tehnyt yrittäjä ei saisi korvausta tekemästään työstä. Täysin loogista että silloin laskutetaan vikadiagnoosin tekemisestä. Asiakas on saanut tilaamansa tuotteen eli vikadiagnoosin.

                  Eipä muuten lääkärikään nollalaskua kirjoita, jos tarkastuksessa ei löydetä vikaa. Tutkimustyö on tehty ja tuloksena oli että asiakas on terve.

                  Comment


                  • #10
                    Juu,ei tietty kannata ajaa. Kuitenkin huomenna on jo viisaampi asian suhteen,toivottavasti. Onneksi on kaksi autoa niiin ei mene ihan perheen suunnitelmat pieleen..

                    Tuosta laskutuksesta olen kyllä sitä mieltä että jos vikakoodin lukee, ilman muuta se maksaa. Jatkui korjaus ko. pajassa tai ei.
                    Se toki sitten että laskutetaanko siitä joku tyyliin 10-20eur vai esim 1h työt, niin on sitten jo eri asia.

                    Comment


                    • #11
                      Noniin..vikakoodien luvussa käyty ja aika monta sieltä tuli...

                      Tässä tulokset:
                      P1602 Toimintajännite
                      Liian alhainen
                      P0021 Nokka-akselin myöhäistys
                      (syl.rivi -2)
                      ohjearvoa ei saavutettu
                      P0020 Nokka-akselin ohjaus (lohko 2)
                      Virhetoiminto
                      P0346 Nokka-akselin asentoanturi 2
                      epäloogin.signaali
                      P0304 Palamiskatkoksia tunnistettu
                      sylinterissä 4
                      Katkos/maavuoto
                      P0306 Palamiskatkoksia tunnistettu
                      sylinterissä 6
                      Katkos/maavuoto
                      P0305 Palamiskatkoksia tunnistettu
                      sylinterissä 5
                      Katkos/maavuoto
                      P0300 Palamiskatkoksia tunnistettu
                      Oikosulku plussaan


                      Että sellasta. Itsellehän noi ei kerro yhtään mitään, asentaja myös
                      sanoi että ei pysty suoraan sanomaan mistä mättää vaanpitää tutkia (tämä nyt ei mikään ihme sinällään ole).
                      Ajan sain tonne Bosch Servicelle ens tiistaiksi, siihen asti pitänee antaa
                      auton seisoa ja ajaa vain ihan välttämättömimmät ajot..

                      Osaako joku sanoa yhtään mikä voisi mättää (vastaavia kokemuksia)
                      ja kuinka monen tonnin laskuun tässä saa varautua....

                      Comment


                        #12
                        Olisko jako pielessä tai jakoketjunkiristin/säädin rikki kuskin puolen kannessa (4-5-6).

                        Mittaryhmistä näkee miten vinksallaan nokat on. Olikohan 90 jotain ryhmä.

                        Comment


                        • #13
                          Okei..oletettavasti osaavat noita siellä pajallkin tutkailla?

                          EDIT: Kuulostaa kyllä TOSI halvalta jos noi sun visiot pitää kutiaan....:/

                          Comment


                            #14
                            Okei..oletettavasti osaavat noita siellä pajallkin tutkailla?
                            Jos Boschin tietokoneohjelma niin opastaa ;)

                            Comment


                            • #15
                              Heh, no toivotaan että muutenkin...ymmärtääkseni ko. firma kyllä tekee ihan kaikenlaista huoltoa, ei vain pelkkiä sähköhommia.
                              http://www.autowatti.fi/index.htm

                              Mutta olisko nuo viat nyt selvästi sen oloisia mitä kandeis lähtä kuitenkin suosiolla merkkiliikkeeseen/vast tutkimaan ja korjauttamaan? Ettei nyt sit käy niin että tuolla ensin todetaan että "joo,tämä ja tämä on vikana, mutta me emme sille osaa mitään tehdä,vieppä merkkipuljuun". Ja taas maksetaan "turhaan" usean tunnin työstä...

                              Ongelmahan on se, että täällä paikkakunnalla ei ole virallista Audi-huoltoa, lähin löytyy Kouvolasta. Paikallinen Lehtoauto on kyllä ennen ollut Audi-huolto, nykyään vain virallinen VW-huolto. Tosin, voisi kuvitella että siellä kuitenkin jotain tietämystä noista Audeistakin on..

                              Comment


                                #16
                                En toki tunne kyseistä firmaa, mutta ihan hyvät fiilikset on jäänyt Bosch huolloista.
                                Ei lytätä etukäteen :)

                                Comment


                                  #17
                                  Ei siellä mitään niin ihmeellistä pitäisi olla, etteivät pystyisi tekemään. Olettaen, että asiaan kuuluvat työkalut on olemassa. Voihan tuo olla niinkin yksinkertainen juttu, kuin asentoanturivika.

                                  Jakohihnaremontti osaa olla kutoskoneeseen hintava.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juu,toivotaan näin.

                                    Tuo oma pelihän on ketjulla, ei hihnalla.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jaa niin kyseessähän onkin uudempikorinen auto. Elin ihan C5:ssä, kun tätä aiemmin luin.

                                      Eiköhän siellä ole jakokiristin kuskin puolen kannessa moro. Eikö pidä pahaa ääntä? Ihan merkkiliikkeessä teetettynä suht inhimillisen hintainen remontti osineen päivineen pelkän yläpään kiristimen vaihto. Jos koko jakopää pitää avata, pitää vaihteisto ottaa irti. Jakopää on siis moottorin takapäässä.

                                      Rakenne BDW-koneessa on siis tällainen:
                                      http://autopartmaster.com/imgbank/ca...&unit=96B1166F
                                      Yksi yhteinen ketju, kansissa omat ketjut ja lisäksi vielä öljypumpun/tasapainoakselien ketju.

                                      Comment


                                      • #20
                                        kuinka paljon ajettu yksilö kyseessä....itsellä samalla koneella...

                                        Comment


                                        • #21
                                          porkkis, ei minusta pidä mitenkään poikkeuksellista ääntä mutta en toki ole mikään asiantuntija tuossa...

                                          jari_t, about 130tkm ajettu yksilö.

                                          Sen verran ajattelin nyt vielä kysyä että koska aika on vasta tiistaille ja olis pari ajoa mitkä olis suht pakko ehkä tehdä tolla biilillä niin uskaltaako lähtä ajamaan, puhutaan siis yhteensä n.30-50km ajosta.

                                          Vai jätänkö suosiolla väliin ja seuraava ajo vain korjaamolle ajo ja mietin sitten jonkun plan b:n noihin ajoihin.

                                          Ymmärrän toki että taas vaikea varmasti mitään kenekään "luvata", mutta noin yleisellä tasolla, onko noin vähäisellä ajolla vielä riskiä siitä että jotain kosahtaa pahemma kerran...

                                          Comment


                                            #22
                                            Kyllä sellaisen kiristinvikaisen kuulee kuurokin ettei moottori kuulosta normaalilta. Voi siis olla jotain muutakin.

                                            Riskit on kyllä merkittävät, kun ei edes tiedetä mikä siellä on vialla.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ketjunokkaisen kiristin silloin kun se ei tee öljynpainetta kunnolla (tyyppivika) kuulostaa päällä ollessaan helposti siltä että joku käynnisti betonimyllyn konepellin alla, raklatus on merkittävä. Kiristimen pettäessä jako hyppää ja venttiilit kohtaa männät.

                                              Comment


                                              • #24
                                                mikähän toimis ehkäisynä ko vauriolle...uus öljypumppu vai oisko long life öljyistä johtuva tukos jossain...itse vaihdan 10tkm välein öljyt

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Sellainen näppituntuma on, että näitä < 2006 vuosimallin ketjukoneita on poksahdellut eri syistä tai niiden yhteisvaikutuksesta. Jakoketjun venyminen, pakkanen ja öljynpaine/kiristimen pettäminen ovat olleet ainakin tapetilla.

                                                  Ymmärtääkseni maahantuoja/tehdas viittaa vain kintaalla, koska takuu on jo loppunut tämän ikäisistä autoista. Kuitenkin ketjukoneen jakopää pitäisi olla ns. huoltovapaata aluetta, jonka pitäisi kestää odotettavissa oleva auton käyttöikä. Pitäisikö joukkokanne saada aikaiseksi, että korjaisivat nämä "tyyppiviat"? Ehkäpä kuitenkin ongelma tiedostettu, mutta takaisinkutsu olisi tullut liian kalliiksi..

                                                  Tässä kuluttajaviraston määritelmä http://www.kuluttajavirasto.fi/autot...c-c04f3aaa654d jakoketjusta ja ratkaisuja riitatapauksiin.

                                                  Jos auton on ostanut yksityiseltä, niin tällöin ei oikein tuohon myyjän virhevastuuseen voi vedota, mutta liikkeestä hankitussa voisi selvitellä, kuka jakopääremontin sitten kustantaa..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiristimen männän takaisku jos huononee niin se ei korjaannu kuin kiristimen vaihdolla. Yhden puolen yläkiristimen vaihto (pystyy tekemään yläpuolelta konehuoneesta käsin) teetettynä merkkiliikkeessä osat 250e tienoilla ja 4-6h edestä töitä. Ei mahdoton vaikka omasta pussista pitäisi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Okei,kiitoksia infoista. ei tuo käyntiääni kyllä mielestäni noihin betonimylly kuvauksiin sovi,aika normaali lukuunottamatta sitä ylös-alas veivaamista.. No,ehkäpä tiistain jälkeen sitä on vähän viisaampi. Ainakin köyhempi:)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        löytyisköhän ohjetta jostain tuolle ns. yläkiristimen vaihdolle..jos vaikka on edessä joskus

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          no mitäs tälle kuuluu..tuomio ym...ai niin..kuulin että skodalla 1.2t 1.4t ja1.8t ketju versioissa ketjut venyvät..n. 40tkm ajetuissa koneissa jo...juttelin vaihtoplussan mekaanikon kanssa...sano että töitä riittää...
                                                          Viimeksi muokannut jari_t; 24.3.2012, 20:40.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nostellaanpa tätä. Itsellä samanmoisessa koneessa (2.4 V6 BDW) oireina nykimistä, ikäänkuin tukehtuisi ja sammuisi mikäli ei olisi automaatti. Lisäksi tehot ajoitellen hukassa. Siis todella hukassa. Motarilla saa monottaa tosissaan. Öljyä ei vie. Käynti ehkä aavistuksen kovaäänistä ja karkeaa. Voi tosin olla normaaliakin. Ei vikavaloja, koodeja ei luettu vielä. Mittarissa ~135 tkm moottorilla. Autolla 176tkm.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X