Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lambdako taas rikki?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lambdako taas rikki?

    Tällä viikolla alkoi taas samanlaiset oireet, kuin reilu puolivuotta sitten ennen lambdan uusimista. Eli tyhjäkäynti on epätasainen, kierrokset heijjaa noin 800-900 välillä ja toisinaan myös enemmän. Sekä myös bensatankista kuuluu tajuton suhina, tai oikeastaan imu käy korkinluukulla kun kädellä koittaa. Ja kun bensatankin korkkia avaa ja sulkee saattaa kierrokset heitellä todella paljon, tuntuu siltä että tukehtuu koko paska ja sammuu, mutta ei kuitenkaan. Ajossa ei huomaa mitään normaalista poikkeavaa, kunnes pysähtyy liikennevaloihin niin kierrokset heiluu 600-1000 välillä, ei aina noin paljoa mutta jonkin verran kuitenkin.

    Kysymys kuuluukin voiko olla taas lambda paskana, ainakin oireet viittaa vahvasti siihen? Edellisellä kerralla ainakin aikaisemmin mainitut ongelmat katosivat lambdan vaihdolla. Kai tuolla lambda anturillakin joku takuu täytyy olla, kuitenkin Boschin alkup. anturi sinne laitettiin? 12.5.2011 tarkalleen anturi on vaihdettu..

    Vikakoodeja ei ole luettu, en omista vikakoodin luku laitetta, eikä ole missää pajalla vielä keretty näyttämään

    #2
    Ei kyllä viittaa lambdaan mitenkään nuo oireet. Lambda säätö kun ei ole tyhjäkäynnillä käytössä. Jos korkki kiinni tahtoo tukehtua, niin voisi olettaa että tankin huohotus on tukossa. En tiedä onko korkki hengittävää mallia, vai onko tankkiin erillinen hengitys jossain.

    Comment


      #3
      Kyllä on tyhjäkäynnillä lambda käytössä.
      Viimeksi muokannut Sleepy2; 26.2.2012, 16:57.

      Comment


        #4
        No ensimmäisenä nyt pitäisi korjata tuo tankin korvausilman saanti.

        Lambdan toimintaa voi seurata VCDS:llä, sen arvon pitää "sahata" ylös alas, myös tyhjäkäynnillä. Täyskaasulla se ei ole käynnissä.

        Comment


        • #5
          Tuo tankin huohotus voi hyvinkin olla tukossa, ainakin oireet voisi viitata siihen. Tosin silloin viime keväänä ennenkuin lambda uusittiin, putsasin(tai ainakin yritin) sen hiilipöntön sieltä apparin puolen lokarin uumenista. Sen puhdistaminen ei kyllä poistanut silloin oireita, vasta lambdan vaihto auttoi. Mutta nyt taas kuin salama kirkkaalta taivaalta sama setti.. Muuten kyllä auton on tominut moitteetta kovillakin pakkasilla tänä talvena.

          Comment


            #6
            Naksuttaako konehuoneessa bensahöyryjen kierrätyksen solenoidi? Ettei vaan olis jumissa auki eli suora linja tankista imusarjaan jatkuvana...

            Comment


            • #7
              Pitää tsekata toi! Aikasemmin on naksuttanut, mutta nyt en ole kiinnittänyt siihen huomiota..

              Comment


                #8
                Sanotaan vielä että sen kuuluu naksua vasta käyntilämpimänä. Johdon irrotuksen pitäisi myös lopettaa imun syntymisen tankkiin kerrasta.

                Comment


                • #9
                  Päivitystä..

                  Tuo bensahöyryjen kierrätys solenoidi ei naksuta kyllä normaaliin tapaan. Varmuudella muutaman kerran olen saanut sen naksuttamaan, "väänneltyäni" tai sörkittyäni kyseistä aparaattia. Irrotin myös liittimen mikä tulee solenoidille, mutta kun en näistä mitään tiedä niin en ole varma mistä kyseinen liitin siihen tulee. Imu/suhina loppuu tankista kun solenoidi alkaa naksuttamaan tai kun otan sen liittimen irti. Tosin kerran kun otin useamman kerran tuon liittimen irti ja laitoin paikalleen, jäi imu päälle vaikka liitin oli irti.

                  Ilmeisesti juminut auki vai mitä? Jos nyt en ihan väärin muista niin, vika alkoi kun ilmat lämpeni eli mentiin nollaan tai vähän plussan puolelle. Voisiko kosteus aiheuttaa jumittamisen? Hyvät neuvot tarpeen miten toimia nyt tuon solenoidin kanssa???

                  Tuli myös mieleen, että voisko bensansuodatin aiheuttaa myös tyhjäkäynnin heittelyä? En tiedä milloin vaihdettu, vai onko koskaan.. toisaalta luulisi sen vaikuttavan myös ajossa nykimisenä tms.

                  Ja sen verran vielä, että vika ei aina ilmene. Esim nyt viime sunnuntaina kaikki pelitti normaalisti, ei ainakaan kierrosten heittelyä ilmennyt missään vaiheessa liikennevaloihin pysähtyessä. Mutta heti maanantaina töistä kotiin tullessa, jokaisissa liikenne valoissa kierrokset heitti miten sattu.

                  Kai se on vietävä johonkin pajalle missä pääsee edes vikakoodit tsekkaamaan :(

                  Comment


                    #10
                    Tulppaa solenoidilta imusarjaan menevä letku näin ensiapuna. Siis siten, että imusarjaan ei johda avoimia putkia. Pitäisi loppua nykimiset siihen, jos vika siellä.

                    Comment


                    • #11
                      Sain vihdoin tulpattua sen letkun mikä menee venttiililtä kaasuläppäkotelolle. Bensatankin suhina/imu hävisi, mutta kierrosten heittely EI. Kävin pienen testilenkin heittämässä. Muuten auto toimi aivan normaalisti, mutta kun kytkimen painaa vauhdista alas(vaikkapa liikennevaloihin tultaessa) niin kierrokset seilaavat ylös ja alas ennenkuin asettuvat. Kun kierrokset ovat rauhoittuneet, käy auto nätisti tyhjäkäyntiä.

                      Ennen tulppaamista ei kierrokset heitellyt, joka kerralla kun paino kytkimen lattiaan. Nyt testilenkin aikana, aina kun paino kytkimen pohjaan niin sama homma, eli ylös ja alas kunnes rauhoittui. Sen sijaan nyt tulppaamisen jälkeen tuntuu ainakin siltä, että tyhjäkäynti olisi rauhoittunut. Aikaisemmin tyhjäkäynnillä ilmennyt pieni kierrosten "nypytys" on nyt poissa.

                      Itse epäilen entistä enemmän nyt, että vika on siinä lambdassa! Saatta myös tuo evap venttiili olla vaihdon tarpeessa.. Nyt on taas hyvät neuvot ja vinkit tarpeen. Mitä mieltä te muut arvon foorumilaiset olette??


                      Pitää nyt seurata tilannetta alkuviikosta kun töihin ajelee, josko jotain muutosta tapahtuisi..

                      Comment


                        #12
                        Olikohan tuon ikäisessä jo kaasuläpän sopeutustarvetta? Humppailee, koska siellä on opitut arvot tuon aiemman vuodon takia aivan liian persiillään, että niistä helposti osaisi enää korjaantua.

                        Comment


                        • #13
                          Vika korjaantui, ainakin toistaiseksi!

                          Vähän hävettää myöntää, mutta enpä ollut tullut edes ajatelleeksi asiaa. Eli pakoputki oli vuotanut jo pidemmän aikaan, mutta jäänyt korjaamatta. Nyt vihdoin eilen sen sain laitettua kuntoon, uusi jousto-osa hitsattiin paikoilleen. Ja tämä jousto-osa on juuri ennen katalysaattoria, eli katalysaattori oli saanut ilmaa ja sitä kautta mennyt tietenkin arvot sekasin yms.. Tämän lisäksi se evap-venttiili on tulpattuna.

                          Nyt kehrää kuin kissa konsanaan, ja on taas ilo ajella. Semmoista vaan mietin, että haittaako se evap-venttiilin tulppaaminen pidemmän päälle?? Entä saako noita venttiileitä ihan varaosa myymälöistä, vai pitääkö marmorilta käydä hakemassa? Ilmeisesti tuo evapin vaihto simppeli homma, vanha pois ja uusi tilalle??

                          Comment

                          Working...
                          X