Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 hydraulipumppu rikki?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S2 hydraulipumppu rikki?

    Eli kerää painetta täyttö säiliöön. Säiliö täyteen ja ratin pyörittelyä pinta laskee ja välillä nousee. Ratin ollessa keskellä pinta nousee ihan piripintaan ja alkaa tulemaan ylitse. Onkohan jossain vuoto mistä saa ilmaa vai pumppu sökö? Otin pumpusta tulpan irti ja pyörittelin rattia auton käydessä eikä tulpalta tullut yhtään nestettä ulos mielestäni.
    Alkaa mennä järki tuon kanssa.

    #2
    Tulee yli kun on käynnissä vai kun on sammutettu ?

    Comment


      #3
      Huomaa että sulla on 2 pumppua samoissa kuorissa. Ohjauspuoli ei varmaankaan nyt kenkkuile vaan jarrupuoli. Onko tehostettuja polkaisuja auton sammuttamisen jälkeen tarjolla? Ilman lisätietoja veikkaan painevaraajavikaa.

      Comment


      • #4
        Tulee yli kun on käynnissä.. Rattia käännellessä jyrisee ja on hieman normaalia jäykempi ja jarrut on ns hukassa. Kova poljin.

        Comment


          #5
          Saattaispa sitten olla ihan pumppu valmis, mutta vähän outoja ovat viat jotka sekä ohjaus että jarrupiiriin noin vaikuttavat. Öljyyn sekoittuu ilmaa eli se on vaahtoisaa? Ei se muuten oikein voi tulla yli koska ei se voi lisääntyä.

          Comment


          • #6
            Ei jarrupoljin nyt ihan kova ollu, mutta edelleen rattia käännellessä kuuluu jurina ja tulee korkista pihalle..

            Comment


              #7
              Tuliko tämä vika yhtäkkiä ?

              Comment


              • #8
                Motarilla ajelin ja alkoin ratti meneen jäykäks kun käännyin liittymästä jolloin hetken päästä syttyi painevalo vai mikä onkaan.. Tästä ajoin 2-3km hissukissun. Oli mennyt pumpun tulpasta o-rengas kabut. Sen vaihdettua pistin uudet nesteet sisälle ja kokeilin pistää nesteitä, mutta alkoi syöksemään pihalle niitä tyhjäkäynnillä. Monta kertaa yritin uudestaan ja uudestaan rattia käännellessä, mutta aina alkoi nousemaan pinta säiliössä ja tuli hetken aikaan ylitse..
                Hetken auton seistyä täytin säiliön piripintaan huomas, että pinta laski sentin ja tuli kupla.
                Ilmaa siellä on varmaankin, mutta jotain muutakin häikkää on kun tuntuis, että ei pääse pumpulle asti tarpeeksi tai jotain.

                Comment


                  #9
                  Kuulostaa kyllä vähän oudolle. Vieläkö se pumppu vuotaa ? Vaahtoaako öljy säiliössä ?

                  Comment


                  • #10
                    Vaahtoaa.. Ei ole vuotanut enää. Mitenkä tuo ilmaus pitäisi toteuttaa?

                    Comment


                    • #11
                      Jarrut kovana ajaessa ja ohjaus rutisee käännettäessä.

                      Comment


                        #12
                        Mitenkä tuo ilmaus pitäisi toteuttaa?
                        Kääntelemällä ohjausta äärilaidasta toiseen.

                        Comment


                        • #13
                          Kokeiltu tuota, mutta tulee vaan ylitse säiliöstä kaikki kun kääntelee. Vasemmalle kun kääntää tulee ylitse ja oikealle kun kääntää pinta laskee.. Ratti suorassa tulee ylitse hetken päästä auto tyhjäkäynnillä.

                          Comment


                            #14
                            Eiköhän se ole pumppuremppa tai vaihtopumppu.

                            Comment


                            • #15
                              Juu sitä tässä itekkin olen pelännyt.. Pitänee vissiin olla juuri abyn hydepumppu? 3B.n ei käy? Vai mitkä käy päittäin

                              Comment


                                #16
                                Ei taida ristiin käydä. Itellä samat viat lievempänä. Toiseen suuntaan kun kääntää säiliö vajenee ja toiseen niin pinta nousee. Meteli pumpussa on sen mukainen. Tehostaa vielä jonkinverran.

                                Comment


                                • #17
                                  Juu itelläkin tehostaa hieman..

                                  Comment


                                    #18
                                    3B, ABY ja ADU sama pumppu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pitänee pistää huutoja tänne!

                                      Comment


                                        #20
                                        Nyt jarrua hiukan, eli jarru piirin tehottomuus johtuu kyllä ilmasta järjestelmässä koska imuputki/ letku on sama molemmilla pumpuilla, tuo ilman saanti pumpulle täytyisi tutkia ihan ensimmäiseksi ja paikkoja ei ole montaa imu putki: eli se isompi letku säiliöltä pumpulle onko lemmarit kunnolla kiinni ja onko vuotoja kun moottori ei ole käynnissä, tai raidetangon apukuskin puoleinen pääty josta varsi tulee ulos raidetangon sylinteri putkesta tiivisteen vuotaessa ei välttämättä vuodakaan ulospäin tällöin ilmaa kertyy järjestelmään aina kun rattia kääntää oikealle.

                                        Myös jäähdytys putkessa voi olla vuotoja mutta yleensä tällöin vuoto on vain ulospäin. Raidetangon vuodon voi todeta esim spray-vaseliinilla eli kumisuoja varrelta pois ja vaseliinia varrelle kääntö liikettä laidasta toiseen pari kolme kertaa, varrenpinta on tahmea jos tiivisteet on kunnossa.

                                        Toinen mahdollisuus on että pumppu vetää imuletkun luttuun tai imuletkua on taivuteltu niin että siihen on jäänyt mutka tai taitos joka ahdistaa öljyn kulkua pumpulle, jolloin pumppu alkaa gavitoimaan eli irroittaa kaasua öljystä ja paineen puolella nämä kaasu kuplat taas puristuvat kasaan aiheuttaen mikroskooppisia räjähdyksiä pumpun paine puolella (sama tapahtuu ilman kanssakin), josta taas syntyy korahteleva ääni ulkopuolelle.

                                        Pumppu kyllä hajoaa jos sillä ajelee kauemmin niin että järjestelmässä on ilmaa tai jotta pumppu kavitoi. Myös säiliö on syytä tutkia koska sen pohjalla on sihti joka estää oravien yms. ylimääräisen lian pääsyn pumpulle, ota imuletku säiliöstä irti kun säiliössä on öljyä, öljyn kuuluisi virrata esteettömästi koko putken täydeltä ulos jos sihti on auki. Ja sitten viimeisenä mutta ei vähäisimpänä varmista että ohjauspiirissäsi oleva neste on siihen järjestelmään sopivaa eli tässä tapauksessa: mineraali hydrauliikka öljyä, ei mitään muuta.

                                        Nämä asiat kannattaa tutkia ennen kuin hätäilee uuden pumpun kanssa, kyllä pumputkin kuluu ja akseli tiivisteen vuotaminen saattaa aiheuttaa vastaavaa vikaa kuin tässä mutta on harvinaista, yleisin syy on kumminkin aina pumpun riittämätön öljyn saanti tai imuvuoto.

                                        edittinä: myös urs 4 ja 6 pumput ja lähes tulkoon kaikki hydraulisesti tehostetuilla jarruilla olevat versiot 80,100,200 tarjoavat korvaavan pumpun erona on painetasot, urs4 ja 6.sissä on tyypillisesti 120 bar eli noin 20 bar enemmän kuin pienemmässä korissa jolloin ohjaus tuntuma pikku korissa muuttuu aika tunnottomaksi mutta raidetangon komponentit kestävät kyllä paine-eron.
                                        Viimeksi muokannut gedu; 26.2.2012, 21:29. Perustelu: edit Edit2: muutama kappalejako lisätty.

                                        Comment


                                          #21
                                          Myös säiliö on syytä tutkia koska sen pohjalla on sihti joka estää oravien yms. ylimääräisen lian pääsyn pumpulle
                                          Eipä ole tässä säiliössä.

                                          myös urs 4 ja 6 pumput ja lähes tulkoon kaikki hydraulisesti tehostetuilla jarruilla olevat versiot 80,100,200 tarjoavat korvaavan pumpun erona on painetasot
                                          Ässien pumput käy erona juuri tuo paine ero. Typ 44 pumput on sitten kokonaan mäntäpumppuja.

                                          Comment


                                            #22
                                            Onkos näissä vielä banjopulteissa sihtejä? Ei se oikein molempien piirien hajoaminen samanaikaisesti kuulosta normaalille kulumiselle.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jarrupiirin painepuolen banjoissa on sihti.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ne sihdit kyllä antavat oikeastaan ennemmin periksi, kuin tukkivat järjestelmän, jos siellä jotain epämääräistä liikkuu.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olisko netissä mitään kuvaa s2.sen pumpusta räjäytettynä? Itse sain purettua ja vaihdettua tiivarit, mutta ei auttanut mitään ongelmaan. Yhden hieman kuluneen kohdan pumpussa havaitsin ja se oli "keskilohkossa" oleva vissiin joku laakeripinta, mutta itse akselissa ei ollut mitään. Myös se joku kehä missä vissiin ne palat pyörii oli soikea?
                                                  Apuja vähän kaipailis. Löytyykö varosatiskeiltä suoraan uutta pumppua ettei olis minkään kilon kultaa arvoinen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Päädyn tilaamaan "uuden" pumpun paikallisesta varaosa myymältästä, mutta mahtaako olla jotain eroa kun ZF sivulta löytyi s2 aby.n numero 2860 10 ja varaosa paikassa tarjosivat 2860 11 tai 2860 10 1 numeroisia pumppuja?
                                                    Pommia kanssa kyselin, mutta eivät löytäneet katalogeista(Febi). Onko jonkun mallin pommi sellainen mikä käy suoraa aby.n romuihin kiinni.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      26538 Febi. Pommin numero.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuolla näyttäs atoyn varastosaldo yhtä uudelleen rakennettua pumppua. Hintaa se arpoo 76,70 joka kuulostaa aika halvalta. Osanumero tuonne atoylle TSP5128. Tämä siis 3B moottorin mukaan.

                                                        Uudelle pumpulle saldo näyttää 2 hinnan ollessa 381,15. Osanumero TSP5148.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Pumppu vaihdettu, mutta alkoi letkut vuotamaan! Onko eroja 3b ja abyn letkuilla? tuskimpa?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kiitokset Siliziumille tuosta atoy:n numeron kaivamisesta. :) Omasta ysikympistä alkoi tuo pumppu vuotamaan urakalla viimeisimmän ratasession yhteydessä ja nähtyäni tuon uudelleenrakennetun pumpun hinnan, ajattelin etten ainakaan tähän hätään lähde opettelemaan pumpun remontointia. Vähemmän yllättäen varaosaliikkeestä eivät osanneet tarjota Audi S2 pumppua, mutta tuon atoyn numeron lyöminen tiskiin kannatti. :)

                                                            Noista letkuista sen verran, että tuossa 89-90 taitteessa jossain kohtaa muuttuu letkut erilaisiin, mutta en tiedä onko sen jälkeen tullut muutoksia. Tuohan ei siis vielä s-kakkosta koske. Tuli todettua kun aikanaan vaihdoin tuohon omaan -89 malliseen vm. -90 autosta pumpun, niin vaihdatti samalla letkut ja pommin. Erona noissa oli tiivistys: o-renkaat vs. kuparialuslevyt ja banjopultin/pulttien halkaisija.

                                                            Kiinnostaisi tietää, että onko urs4/6 pumpuissa miten nuo liittimet. Niitä on pari ehjää tuossa hyllyssä, mutta en ole saanut aikaiseksi tutkia eroja. Kunhan saan tuon uuden pumpun niin täytyy tarkastaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X