Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 lämmöt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 B5 lämmöt

    Ajattelin ostaa ässädiudin ja mietin vaan että mitä mahdollisuuksia voi olla syyksi, kun lämmöt eivät näin pakkasella nouse normaalisti. Tietenkin ekana tulee termostaatti, mutta mikä on ns. pahin mahdollinen vaihtoehto?

    Ja termostaatin vaihdosta, onko minkälainen homma, jossain liikkeessä arvioi työtunneiksi tulevan 6,5 tuntia. Kuulostaa aika rajulta.

    #2
    Kyllä sieltä hyvinkin voi olla termari rikki. Nouseeko lämmöt normaaliksi jos antaa vähän enemmän happea?

    Ei siihen kyllä noin kauaa mene, mutta tunteja kuitenkin koska se on "mukavasti" hihan takana piilossa.

    Toinen vaihtoehto voi olla viallinen lämpöanturi, mutta se on epätodennäköisempää.

    Comment


    • #3
      Joku mainitsi että vois olla jopa kannessa vika, mahdollista?

      Comment


        #4
        Tuskimpa. Kaikki on mahdollista, mutta kyllä se jossain muussa näkyy ennemmmin kuin alentuneissa lämmöissä.
        lämmöt eivät näin pakkasella nouse normaalisti.
        Kuvaile tarkemmin, mihin nousee, missä ajassa ja käykö ikinä normaalissa?

        Comment


        • #5
          Kovilla pakkasilla jää johonki 70 asteeseen, pienemmillä pakkasilla lähes normaalit.

          Comment


            #6
            Eiköhän se oo termarivika.

            Comment


              #7
              Joo, aika varmasti termari.

              Comment


              • #8
                Voisin itsekin veikata tuota termaria.

                Yleensä jos kansivika ollu, ni on ollu liikaa lämpöö, tai ainakin omalla kohalla pari kertaa. Tosin vaikee mennä spekuloimaan.

                Comment


                • #9
                  Koita pistää vähä tuketta nokkaan niin Pitäs alkaa lämpiää paremmin ja nopeemmin.

                  Comment


                  • #10
                    Minulla jää öljynlämpötila sinne 70-80 astetta 80 km/h ajettaessa, mutta kyllä nesteet nousee sinne 90 asteeseen. Kesällä varmaan öljyt menee sataan matka-ajossa. Eikös tämä oo aika lailla normaalia?
                    Viimeksi muokannut miserable; 16.3.2012, 10:58. Perustelu: typo

                    Comment


                      #11
                      On normaalia.

                      Comment


                      • #12
                        No tuleeko sun puhaltimista lämmintä ilmaa? Ja kyllähän sen ny suunnilleen osaa sanoo käykö kone normaalia kylmempänä eli jos se termari on jääny kiinni asentoon. Nouseeko lämmöt edes kun annat käydä tyhjäkäynnillä? Itellä anturi paskaks meni juuri eli sekin mahdollista kylläkin.

                        Comment


                          #13
                          Et tainnut lukea ajatuksella. Vedenlämmöt on siis normaalit.

                          Kyllä tuo on ihan normaalia kylmillä keleillä, lämpimillä keleillä öljyt on siellä 100-110 asteessa.

                          Comment


                          • #14
                            Nostellaas aihetta. Onko se minunkin aika ruveta purkamaan keulaa osiksi, kun muutaman kerran nyt tehnyt pidemmällä matkalla veden lämpöjen kanssa että normaalisti nousee lämmöt sinne n.92C ja 100 km matkalla vaikka puolessa välissä heittää lämmöt hetkeks 70 ja sit vähän ajan päästä taas 90. Tyhjäkäynnissä/kaupunki ajelussa lämmöt on vähän tuon 92C yläpuolella riippuu ajasta tietenkin. Lämmöt nousee kyllä normaalisit mittari mukaan, mutta matkaajossa tuo hetkellinen alentuminen ihmetyttää. Onko normaalia termarin rikki menemis kikkailua vai voisiko anturi tehdä tuota. Jakopää remppa tehty talvella bosch servicen toimesta? jossa ilmeisesti pelkkä vesipumppu ja hihna on vaihdettu.

                            Comment


                              #15
                              Anturi voisi pätkiä, samaa pudottelua aiheutti minulla 1.8T:ssä. Anturista voisi olla vikakoodikin tullut, jos pääsisit ne lukemaan.

                              Comment


                              • #16
                                Tuossa kävin pienen kaupunki piliksen ajelemassa, niin heijas lämmöt normaalisti 90 ja sit pysähyi parkkiin 3 min niin tippu hetkeks 70 sit vähän alle ja sitten taas ku ajelin kämppää kohti niin nous normi 90 asteeseen. Missä se anturi nyt sit sijaitsee tossa vekottimessa? Toivottavasti sellainen edes on? Ja jos joutuuki termarin kanssa pelleilee niin tarvitseeko jakopäätä purkaa enempi kun sen vaihtaa. Talven aikaan pitää apulaitehihna vaihtaa niin siinähän se samalla menis tuokin.

                                Comment


                                • #17
                                  Taisi olla koneen takana apukuskin puolella. Itsellä termostaattivika ilmoitti itsestään päinvastoin. Ajossa lämmöt tippui ja paikallaan/kaupunkiajossa kesti ylhäällä paremmin.

                                  Comment


                                    #18
                                    No niin, pienimuotoista probleemaa täällä. Eli kerrotaampa oireet, anteeksi jo ennakkoon pitkä sepustus.

                                    Viime syksystä lähtien ongelmana on ollut se että lämpömittari ei välttämättä ole noussu tasan 90:een asteeseen. Näissähän mittari näyttää tasan 90 astetta kun todellinen veden lämpö on välillä 80-105 C. Syksyllä tarkistin asian A/C:n salavalikosta--> okei, se näytti että lämpö tosiaan pyöri siinä 78 - 83 C, eli mittarissa neula tippui aina hieman kohtisuorasta 90:stä kun salavalikossa lämpö tippuu alle 80 asteen.

                                    No, vaihdoin ensihätään moottorin lämpötila-anturin eli sen vänkärinpuoleisen--> ei vaikutusta lämpötiloihin. Eli päättelin että ongelma on varmaan termostaatti kun ei pysy lämmöt ylhäällä. Keräsin motivaatiota termostaatin vaihtoon tähän kesään, eli ts. vieläkään en ole sitä vaihtanut.

                                    Alkukesästä lämmöt oli vielä ihan ok, lämmöt nousi salavalikon mukaan hieman yli 80 asteen. Helteellä ruuhkassa jopa lähelle 90. Lämmöt eivät ole koko tänä aikana viime syksystä lähtien kuitenkaan ns. seilanneet (mikä olisi ilmeisesti tyypillistä termarivikaa). Nyt kuitenkin männä viikolla mittariston sekä salavalikon näyttämä on ollut selkeästi alhaisempi, salavalikko näyttää matka-ajossa noin 75-76 astetta ja mittaristo myöskin selkeästi alle 90 astetta.

                                    Nyt kuitenkin huomasin ME7loggerilla logittaessani, että siellä näyttää logit kuitenkin yli 80 astetta (83 - 85 C tms), eli täysin eri kuin mittaristo sekä salavalikko samaan aikaan. Lisäksi ihmetystä on aiheuttanut se, että helteellä Transportterin 93C jälkijäähdytysanturi on triggeröinyt jälkijäähypumpun ja flektit pyörimään vaikka olen auton sammuttanut salavalikon mukaan vain hieman reilu 80 asteisena.

                                    Eli onkohan ongelmani sittenkään termostaatti vai temppuileeko sittenkin mittaristo? Mistä tuo Me7logger loggaa tuon lämpötilan kun näyttää korkeampaa lämpötilaa kuin salavalikko?

                                    Comment


                                      #19
                                      Termari 90% varmuudella.
                                      Ilmastoinnissa, riippuen kanavasta näytää hieman eri arvoja kuin moottorinohjaus.
                                      Mulla on vähän samanlaista orastavaa ongelmaa talvella. puitäis termari vaihtaa. Sisällä on kyllä suht tuore Febin termari, mutta tuntuu olevan nuo Febin kamat loppujen lopuksi aika vaihtelevan laatusta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla oli myös samanlaista vaivaa useampi vuos sitten, jakopään yhteydessä vaihdetulla termarilla korjaantui

                                        Comment


                                          #21
                                          No voi prkl.. pakko kai se myöntää ja hyväksyä että termaria mä itekki kuitenkin epäilen. :( Täytynee kokeilla sitä jakopää paikallaan termarin vaihtoa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei oo mitään järkeä vaihtaa pelkkää termaria!

                                            Kerralla kaikki hilpeet sisuksiin vaan koska kuitenki näihin on niin edullinen vaihtaa koko setti kerralla uusiin..

                                            Voin kertoa että entiseen autoon pelkkä vesipumppu teki sen 500€ ni siksi tämä halvan mielikuva mulle pinttyny mieleen!

                                            Ei varavenettä kaada.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ja sitten jos itte vaihdat niin laita se termarin tiiviste huolella paikalleen. Saattaa lähteä järki kun kaikki on takaisin nipussa ja sitten huomaat, että tiputtaa jäähdytinnestettä sieltä välistä kun tiiviste on huonosti..

                                              Comment


                                                #24
                                                On se nyt vaan järkevä vaihtaa vaan pelkkä termari, syystä että:
                                                -Jakopää hilppeineen ja termareineen on vain alle 3 vuotta/20 tkm vanha
                                                -Se nyt vaan tulee kuitenkin huomattavasti kalliimmaksi vaihtaa koko setti kuin 25 euron termari
                                                -Mulla ei ole jakopäähän tarvittavia työkaluja eikä osaamista sen vaihtamiseen, olen ulkoistanut homman aikasemmin ja teen niin myös jatkossa :)


                                                Ja Pitkäseltä hyvä pointti joka kyllä onkin mielessä ollut, nimittäin on ollut tässä keväällä pientä vesivuotoa jonka epäilen tulevan juurikin tuolta termostaatin o-renkaalta. Nyt kesällä on tosin jostain syystä vuoto oikeastaan loppunut ihan itsestään.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No niin, keula on nyt huolto-asennossa ja tauolla pari välikysymystä epävarmalta aloittelijalta.

                                                  Click image for larger version

Name:	buy-an-s4-they-said-it-ll-be-fun-they-said.jpg
Views:	1
Size:	48,3 Kt
ID:	1613264

                                                  Täytyykö apulaitehihnan kiristin irroittaa jotta saa vänkärinpuoleisen ja keskimmäisen jakohihnakotelomuovin pois jakohihnan edestä? Miten se apulaitehihnakiristin irroitetaan?

                                                  Miten moottoria pyöritetään käsin? Täytyykö sytytystulpat ottaa pois?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eiköhän sitä moottoria kampuran pultista pyöritellä ja helpomminhan se pyörii kun ei ole tulppia paikallaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Se kiristin on 10mm kuusiokololla kiinni.

                                                      E: Mikko oikas erheeni ja muutin tuon oikeaksi. Eihän siitä ollu joku 3h kun tuon just irroitin... ;D
                                                      Viimeksi muokannut T.Hell; 13.7.2013, 23:00.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei ole kuin 10 mm kuusiokolo. Onhan se hyvä ottaa pois tieltä kun se on niin helppo homma. Suojat lähtee kyllä ilman sen irroitustakin.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          No niin. Termari saatiin vaihdettua. Auto on takas kasassa, mutta sama ongelma jatkuu, ihan samat oireet kuin ennen termarin vaihtoa. Nyt on ihan oem termari paikallaan ja pois otettu oli febi. Mutta tismalleen samaa lämpötilaa näyttää, noin 75 - 76 C salavalikko sekä mittaristo näyttää tuota lämpöa "vastaavaa" lukemaa (~85C). Eli termarissa ei voi olla vika, ei voi olla että näyttää tasan samaa lämpötilaa, eli että olisivat kummatkin samalla lailla epäkuntoisia. Lisäksi jälkijäähy kyllä pärähtää pyörimään sammutettaessa, eli kyllä siellä varmaan oikeat ~90C lämmöt todellisuudessa on.

                                                          Mitäs vaihtoehtoja tuossa nyt on? Viime syksynä vaihdoin siis uuden oem lämpötila-anturin (ebaystä tosin) ensioireiden tultua esiin. Tuon vaihto ei vaikuttanut muistaakseni juurikaan mitään. Pitäisikö kuitenkin uusia tuo anturi vielä ja ihan marmorilta ostettuun?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Onko vanha lämpöanturi tallella? Koita sitä. Sen irrotukses ei tuu montaa tippaa nestettä pihalle.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X