Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI / Nakutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.0 TFSI / Nakutus

    Terve, eli ostin tommosen a3 2.0 tfsi -07 ~100 000km ajettu ja kuullostaa kyllä pelottavan paljon dieseliltä mutta lukenut näitä foorumeita niin moni väittää että "ominaisuus" ja jotku väittää että on isokin ongelma? kumpi totta? jos ihan jonnekkin pajalle vien niin mitä kannattais tarkistuttaa ja mitä maksaa ?

    #2
    Korkeapainepumpun paininkuppi kannattaa tarkastaa, ettei ole kulunut. Pahimmillaan tuhoaa pumpun ja nokka-akselin.
    Noin tunnin homma ottaa osat käteen ja tarkastaa, riippuen tekijästä.

    Comment


    • #3
      Nokkien välinen ketju ja sen kiristäjä on yksi melko todennäköinen syy tuohon ääneen.

      Comment


        #4
        Joo tämä myös. Sen korjaaminen ottaa vähän enemmän aikaa.
        Viimeksi muokannut okkim; 28.4.2015, 11:32. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

        Comment


        • #5
          Ääni kiristäjälle myös täältä. Onko kellään tietoa mitä tuon korjaus kustantaa, ilmeisesti jakoremmin vaihdon yhteydessä tuohon ei kosketa?

          Comment


          • #6
            Kuulostaako se kikottimesi tuolta: http://www.youtube.com/watch?v=6fQdWFmMv_M ?

            On ihan normaalia että kuulostaa dieseliltä. Sen cam followerin eli siis polttoaineen korkeapainepumpun suojakupin suosittelisin vaihtaamaan noissa kilometreissä, itse olen sen vaihtanut kahdesti paranoidi kun olen. Tuolta sitten sitä cam follower osaa: http://speed-autoteile.fi/?p=hintahaku&q=06D109309C

            Tuossa sitten vaihto-ohjeita: http://www.bysavko.com/video/diys/2-...r-replacement/

            tai http://myfastgti.com/volkswagen/thre...er-Replacement

            Omassa bensapumpussa ei ole tuota viimeisen ohjeen mukaista banjopulttia vaan taipuisa letku eli sen osalta pääsee vähän helpommalla.
            Viimeksi muokannut okkim; 25.12.2022, 17:31. Perustelu: Linkki korjattu.

            Comment


              #7
              Jees, ei ehkä ihan noin kova ole nakutus mutta vähän saman tapainen, pitänee tarkistuttaa tuo pumpun suojakupppi. Kiitoksia vastauksista, toivottavasti tulee kuntoon.

              Comment


              • #8
                Aiheuttaakos tuo korkeapainepumpun suojakuppi muita oireita kuluessaan? Jos ei oteta huomioon tuota mekaanista hajoamista.

                Comment


                • #9
                  Ei kait se muuta aiheuta kuin ehkä kultakorvaan hiukan erilaisen äänen. Se tulppahan on itsessään aika ohut ja pinnoitettu jollain mustalla kovalla pinnoitteella joten en usko että sen kuluminen varsinaisesti vaikuttaisi pumpun toimintaan. Jos se follower kuluu puhki, niin sen jälkeen on ilmeisesti nokka (t) sekä bensapumppukin pilalla = kallis remontti.

                  Comment


                  • #10
                    Kuinkahan monta noita kuppipainimia (cam follower) on oikeasti puhki asti kulunut?
                    En halua ongelmaa vähätellä, mutta tästä vouhkataan ihan älyttömästi jenkkipalstoilla, ja muuallakin 2.0TFSI koneen keskusteluissa. Yhden kuvan olen nähnyt netissä puhki kuluneesta painimesta, mutta autossa olikin öljysihti tukossa (tms voiteluhäiriö) eikä voitelu pelannut.

                    No tietenkin itsekin sen vaihdoin 100tkm ajettuun, mutta turhaan. Kulumaa ei ollut yhtään, ja öljyssä näytti olevan hyvin. Olin kolmas kyseisen painiminen ostaja Audicenter Airportista, joten ei niitä ainakaa ihan järjestään huollossa vaihdeta.

                    Jos painin alkaa kulumaan, niin lienee syytä sitten vaihtaa öljysihti ja tarkistaa öljynpaineet.

                    Tuo nokkien välisen ketjun venyminen taitaa olla yleisempi ongelma, joka sitten alkaa kilkattamaan ja kalkattamaan..

                    Comment


                    • #11
                      No varmaan tuossa kohkaamisessa on aika paljon liioitteluakin ja varmaan olisi Audi puuttunut jotenkin jos noita räjähtelisi jatkuvasti. Silti koen että osan hinta on pieni puhkikulumisen aiheuttamaan vahinkoon nähden. Kukin tietty huollattaa vehkeensä kuten haluaa.
                      Viimeksi muokannut okkim; 28.4.2015, 11:32. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                      Comment


                      • #12
                        Öö. Noitahan räjähteli jatkuvasti sillon kun TFSI oli uusi. Yksi tärkeimistä syistä minkä takia rullaseuraajapumpulla varustettu moottori esiteltiin niin pian.

                        Jenkeissä ja lämpimissä maissa ongelma on iso, koska täällä ajellaan mineraaliöljyllä.

                        APR päämajalla asentajien kanssa juttelin, niin ovat hoitaneet puhki kuluneita seuraajia ja niiden takia nokka-akseli/pumpputuhoja kymmenittäin.

                        Itse olen noita seuraajia vaihtanut jokusen kymmentä, ja muutama on suomessa tullut vastaan, jossa kolmas, samalla viimeinen pinnoitekerros menossa. Sillon ei enää olla kaukana täystuhosta.

                        Sitten kun TFSI:n vielä lastuttaa, ja kustomisäätäjä on vetänyt reilipaineen tappiin koko kuormitusalueelle, niin keskimääräinen kuorma seuraajalla on kymmenen kertaa enemmän kuin vakiona. Vakiona ja laatusoftallahan reilipaine nousee kuormituksen mukana. Lastutettuna piikkipainetta yleensä nostetaan melko reilustikin. Jotkut nostavat koko alueelta, toiset -yleensä vastuullisemmat vain sieltä, missä tarvitaan.

                        Eli kyllä noita kannattaa vaihdella. Suomessa yleisesti käytetyillä öljyillä ehkä 50tkm välein ja longlifeilla aina öljynvaihdon yhteydessä, niin ei pääse nokka kulumaan missään vaiheessa.

                        Osa kuitenkin tuon alle 50 e maksaa ja vaihtoon menee maks puoli tuntia.

                        Jos ehtii rikki asti, niin remppa taitaa nelisen tonnia maksaa.

                        Comment


                        • #13
                          Tuo oli minulle ihan uutta asiaa. Noin pari vuotta sitten yritin selvitellä tuon äänen aiheuttajaa ja silloin oli vahvasti kaikki sitä mieltä että kyseessä on nokkaketju. Sen vaihdolla äänet myös hävisi, eikä ole nyt n. 60tkm ajon jälkeen tullut takaisin. Lastutusta kun tässä suunnittelen niin pitänee ottaa tuo myös työlistalle samalla, tuota paininkuppia kun ei ole vaihdettu vielä kertaakaan.

                          Autolla on nyt ajettu tasan 150tkm ja pääsääntöisesti nuo kilometrit on ajeltu LL-huolto-ohjelmalla. Pari öljynvaihtoa on tuolla matkalla tehty huolto-ohjelman ulkopuolella. Öljysihti oli 100tkm kohdalla tarkastettuna puhdas, eikä tuo siis ole pitänyt mitään erikoista ääntä enää tuon nokkaketjun vaihdon jälkeen. En väitä että LL-öljyt olisi kaikille paras tai edes hyvä vaihtoehto, mutta omassa laitteessa ei ole ollut ongelmia ainakaan vielä.

                          Comment


                            #14
                            Mikäs on ton paininkupin koodi?

                            Comment


                            • #15
                              06D 109 309 C

                              Comment


                                #16
                                No niin, tuli käytyä tarkistuttamassa ääni JT-carfixillä ja siellä sitten vaihdettiin nokkien välinen ketju joka oli aavistuksen venynyt, samalla työllä vaihdettiin myös korkeapainepumpun paininkuppi varmuuden vuoksi. Eipähän kilkata enään. :)

                                Comment


                                • #17
                                  Eikö kiristäjää vaihdettua ollenkaan? Paljonko tuli maksamaan ketjun vaihto?

                                  Comment


                                    #18
                                    Uusittiin kiristäjä, ketju, paininkuppi ja tiiviste.
                                    Osat marmorilta 300e ja työtä karvan vajaa 170e joka sisälsi aiemman äänen tutkimisen ja ihmettelyn.
                                    Viimeksi muokannut okkim; 28.4.2015, 11:34. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mielenkiintoinen keskustelu. Kun kansainvälisiltä foorumeilta näitä lukee niin suurin syy nokkakupin kulumiseen näyttäisi olevan suurempituottoinen virityspumppu joten varmaan virityspajalla näitä pitääkin vaihtaa.

                                      Lisäksi puhutaan siitä että uudempiin moottoreihin on vaihdettu "version B" kuppi ja nokka, jostain 2007 alkaen. Tyyppi A joissain maissa vaidetaan takuuseen 150000km saakka vaikka takuu olisikin loppunut.

                                      Mistäköhän saisi asiaan liittyen faktat tietoon ? Elsa ja marmori varmaan näkisi onko A vai B ?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jep, avasin oman 2009 tt 1.8tfsi:n polttoainepumpun ja siellä on rulla nostinkupin päässä. Eli uudemmassa moottorissa on selvästi asia huomioitu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Koskeeko tämä ongelma myös A6:n TFSI mallia? Joltain palstalta löysin vain viittauksia A3 ja A4 malleihin...

                                          http://forums.vwvortex.com/showthrea...1#post69813201

                                          Comment


                                            #22
                                            Kyllä koskee.
                                            Edit: Tämä yllä oleva siis Terolle.

                                            Uudemmat neljämerkkiset konetunnukset, joita löytyy esim. 8K kopasta, ei liity tähän.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Avasin oman threadin turbopuolelle (jonka joku oli käsittämättömasti siirtänyt moottorikeskusteluun vaikka tämä koskee vain turbomoottoreita) tästä nokkien tuki/kiristäjälevyn vaihdosta, ainakin muualla maailmalla 15D6 on pakollinen toimenpide - suomesta en tiedä onko näitä tehty.

                                              Tutkin asiaa koska kaverilla oli hajonnut nokka 2009 A4 2.0Tfsi johtaen siihen että koko moottori oli vaihdettu noin 100tkm ajettuun autoon. Onneksi oli leasing auto joten vaihto ei mennyt omaan piikkiin.

                                              Elsan huoltamojärjestelmän mukaan 15D6 korjauskutsu koskee vain 1.8Tfsi ia 2.0Tfsi moottoreita ja kohdistuu nettitiedon mukaan vuosille 2008-2009.

                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=112751
                                              Viimeksi muokannut Petrik; 22.5.2012, 08:33.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Paikallinen Audicenter nosti asiassa (cam follower -ongelma) kädet pystyyn eivätkä tunnistaneet ko. ongelmaa ollenkaan relevantiksi kotimaisissa 2.0 TFSI koneissa. Eli ei kai sitten muuta kuin kovaa ajoa vaan =)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tarkennus tuohon omaan viestiin epäselvyyksien välttämiseksi - cam follower lienee ongelma enemmän koneissa joissa on vaihdettu myös suuritehoinen bensapumppu, en myöskään nähnyt Elsassa mitään asiaan liittyvää vakiomoottoreissa. Sen sijaan 15D6 eli nokkaketjun kiristimen/nokkien tukilevyn vaihto löytyy varmasti Elsasta.

                                                  Kysymys Karotelle - kysyitkö myös 15D6 pakollisesta korjauksesta ?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Karoten koneessa ei ole tuota kampanjaa, koskee vasta ketjullisia 1.8TFSI ja 2.0TFSI koneita. Ovat siis aivan eri koneita.
                                                    Viimeksi muokannut okkim; 28.4.2015, 11:34. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ääh - sorry, ei käynyt mielessäkään että tämäntyyppiseen (cam follower) asiaan etsitään vastausta koneen tyypin perusteella.

                                                      Ketjullisessa 1.8tFSI koneessa on rullanostin polttoainepumpulle joten cam follower ongelmaa ei esiinny.

                                                      Milloinkahan 2.0tFSI:ssä muuttui rullanostimeen - vai onko muuttunut ?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Omassa A4:ssa on tyhjäkäynnillä jonkin verran nakutusta,pumpun kuppi uusittu. Auton kun käynnistää kylmänä, ei ääntä ole...kunnes kone hiemen lämpenee ja tyhjäkäynti laskee normaaliksi... Siirtyessä LL-huolloista 10tkm öljynvaihtoväliin ja normiöljyihin ääni hiljeni hiukan. Autolla ajettu 97tkm.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jos koneentunnuksessa on neljä merkkiä, on se uudempaa mallia ketjulla ja rullanostajalla.
                                                          A6 4F kori ei koskaan saanut näitä koneita, ne tuli vasta uuteen 4G koriin.
                                                          A4 8K aina uusi kone, samoin A5, Q5
                                                          TT;n ja A3 osalta muutos tuli jossain 2008-09 kohdilla.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Käytetääs tätä topikkia kun nimikin osuu hyvin kohdalleen.

                                                            Teistä kenelläkään ollut noita "nakutusongelmia" A5 2.0tfsi moottorin kanssa? Kone tahtoo pitää nak, nak, nak, nak, nak tyyppistä ääntää aina kun olet ajanut auto vaikka noin 1-15min... Tyhjäkäynnillä kohtalaisen äänekäs ja selvästi ulkona kuuluva nakutus. Oma clippi:.

                                                            http://www.youtube.com/watch?v=5_9Hw6FBqZQ&feature=g-up


                                                            Auton mittarissa vasta 45tkm ja se menossa nyt toiseen huoltoon sitten edellisen 25tkm kohdalla tehdyn LL-huollon. Any ideas? Autossa vielä vajaa kk takuuta, joten siihen mennessä olisi kiva saada vika fiksattua.
                                                            Viimeksi muokannut okkim; 25.12.2022, 17:48. Perustelu: Linkki korjattu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X