Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI / Nakutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tänään tuli katsottua ja vaihdettu omasta quatrosta tuo paininkuppi. Mittarissa 183tkm ja ei mitään ongelmia sen kanssa. Kupin pinnasta kulunut osittain se musta pinnoite pois, ei havaittavissa mitään säröjä tai muutakaan hälyyttävää. Uusi kuppi paikallaan, kovaa ajoa taas :) .

    Comment


    • #32
      Tuli vaihdettua omaan autoon nokkien välinen ketju ja kiristin. Ketju oli venynyt aika paljon kun vertasi uuteen ketjuun. Autolla on ajettu 100tkm. Kyllä hiljeni käyntiääni. Nyt vaan pitää ääntä korkeapaine pumppu ja suuttimet.
      Itselläkin piti samaa ääntä kuin jeremiah videossa. Joten suosittelen vaihtamaan.

      Comment


      • #33
        Alkuperäinen kirjoittaja Mätsky Näytä viesti
        Tuli vaihdettua omaan autoon nokkien välinen ketju ja kiristin. Ketju oli venynyt aika paljon kun vertasi uuteen ketjuun. Autolla on ajettu 100tkm.
        Tuntuu tuo omakin kone jotain napsutusta pitävän, vaikeuksista vapaana sanon että on nämä ihmevekottimia kun eivät kestää sataa tuhatta ilman 'koneremonttia' ?

        Eikös tuo olekin aika työläs homma tuo ketjunvaihto ?

        Comment


        • #34
          No on siinä vähän purkamista. Meillä meni noin 6 tuntia koko hommassa kun rauhallisesti teki. Liikkeissä myös 6 tuntia töitä kun huvikseen kysyin. Kyllä sitä saa ihmetellä kun ketjukin venyy vähäisillä kilometreillä.

          Comment


            #35
            Paljonkos oli osien hinta? Kyllähän tuo ketjun ja kiristäjän vaihto mielessä pyörii. Itsellä ääni vain tyhjäkäynnillä, kierroksilla hiljainen. Dieselmäinen käynti häviää ~1500rpm tai jopa alempanakin...

            Comment


            • #36
              Osaakos joku suositella pätevää pajaa (hyväksi todettu ja säädyllinen hinta) pkseudulta tai noin 50km säteellä sieltä missä vaihdatuttais paininkupin ja nokkien välisen ketjun, että kiristimen. Marmorilla mokoma varmaan maksais 1000e?

              Comment


                #37
                http://www.jt-carfix.fi/#home

                Comment


                  #38
                  VW korjaamolla käydessäni annoin itseni ymmärtää, että TFSI -koneissa ketjun ja kiristimen vaihtovälisuositus on 150 tkm ja vanhemmissa, mikä itsellänikin on, ei vaihtoväliä ole edes määritelty.

                  Comment


                  • #39
                    Minulla kuuluu suht samanlainen nakutus siritys tyhjäkäynnillä kun tuossa Djohin linkittämässä videossa, ja samasta paikasta. Antaa kierroksia niin loppuu ja välillä muutenkin vaimenee ja loppuu hetkeksi, Mistä kyse? Kertokaa.

                    Tein ?viasta? aiheenkin: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=125441

                    Comment


                    • #40
                      Omasta TFSI:stä vaihdettu ensin huohotin venttiili, jolla hävisi pahimmat ravistelut koneesta. Hintaa muutama kymppi ja helppo vaihtaa.

                      Sitten vaihdatinkin laakkosella nokkien välisen ketjun ja kiristimen. Tarkoitus oli ensin vaihtaa itse, mutta tuo nokka-akselin säätäjä on kiinni VAG:n omalla ribe päällä (ei siis sama kuin ribe10, kuten moni väittää) ja työkalun toimitusaika oli avoin (yli 1kk arvio), joten päätin viedä osaaviin käsiin. Ketjuja en päässyt vertaamaan, mutta oli kuulemma venymää selvästi. Lisäksi vaihdettiin tuo korkeapainepumpun seuraaja. Alla kuva seuraajasta, jossa oli selkeää kulumaa. Kilometrejä vaihdon aikaan noin 130tkm.

                      Jos viet jonnekin nyrkkipajalle, niin koita valikoida huolella. Tuossa on melko monta kohtaa, joissa paja voi oikaista. Vittumaista selvitellä sitten, kun vikaa onkin säätäjässä jota ei tarkistettu, tai jokin tiiviste jätetään vaihtamatta ja öljyä valuu koneen perä osasta. Tuo säätäjä on myös tarkkuuskoneistettu, joten aika pirun varovaisesti saa TFSI koneessa irroitella, ettei riko pintaa. Se kun on öljynpaineella toimiva myös. Voi äkkiä kääntyä parin sadan säästö nurin, jos pajalla ajatellaan tuon olevan sama homma, kuin jakopäänremppa ja runnotaan vähän sinnepäin (terveisin edellisen omistajan nyrkkipaja reissun jäljiltä päätin tehdä jakopään uusiksi oman mielenrauhan takia).

                      Ääni kuulostaa nyt paljon sivistyneemmältä ja oikeastaan vain venttiilien naputus kuuluu enään selkeästi konepelti avatessa.

                      https://www.dropbox.com/s/mu9qynhve7...IMAG0468_1.jpg
                      Viimeksi muokannut Dwarner; 11.7.2013, 19:49.

                      Comment


                      • #41
                        Melkoseen nakutuksen piti oma 2006 2.0 TFSI (BPJ) 193000km ajettu. Vaihoin tuon cam followerin, paininkupin tai mikä sen oikee nimi suomeks ny sit onkaan. Onneks vaihdoin ei paljoa olis enää ajeltu ennen täystuhoa....

                        Naputusääni vaimeni HUOMATTAVASTI. enää vähän ketju rallattaa ;)

                        Oma oli tosta kuvasta 2-3 välistä. Ei paljoa mustaa pintaa enää ollut... Mut ei onneks ollut nokkaankaan tehnyt jälkiä vielä


                        Viimeksi muokannut nooxygen; 28.4.2015, 08:10.

                        Comment


                          #42
                          Mullakin pitää tyhjäkäynnillä jonkin verran nakutusta. Ajettu 234tkm. Katselin huoltokuitteja, niin viime vuoden tammikuussa tarkistettu tuo paininkuppi. Kilometrejä ~205tkm. Samalla todettu ketjun pitävän ääntä käynnistäessä. No huhtikuussa onkin sitten vaihdettu ketju+kiristin. Mutta vähän ihmetyttää ettei sitä paininkuppia ole vaihdettu. Taidan kyllä hommata ja vaihtaa sen joka tapauksessa. Mistä muuten ostit uuden?

                          Comment


                          • #43
                            iha marmoritiskiltä, joku ~65euroo oli hinta

                            Comment


                            • #44
                              Anteeksi, ohi alkuperäisen moottorityypin, mutta keskustelun läpikahlanneena herää kysymys: Osaisiko joku kertoa, että ilmeneekö tätä samaa paininkuppi -ongelmaa 4.2FSI(vm. 2008, 130tkm) BVJ moottoreiden kanssa. Sirraa sillai kivasti tyhjäkäynnillä.
                              Koitin netistä kaivaa tuota korkeapainepumpun "käyttö"-periaatetta (onko rullaa vai ei ), mutta en tollouttani löytänyt.

                              t. Ehkä paranoia.
                              (ts. kaipaa jotain puuhastelua)

                              Comment


                                #45
                                192tkm ajettu 2.0TFSI (BUL). Tuskin koskaan vaihdettu. Ainakaan mitään merkintöjä ei ole.
                                Attached Files

                                Comment


                                • #46
                                  Mulla oli tän näkönen

                                  Paininkuppi kuva
                                  Viimeksi muokannut nooxygen; 30.4.2015, 11:33. Perustelu: linkin korjaus

                                  Comment


                                    #47
                                    http://www.torquecars.com/volkswagen...fsi-tuning.php

                                    Tuolla sanotaan, että BUL-moottorisessa ei olisi paininkupin kulumisen ongelmaa. Eemelin kupin hyvä kunto viittaisi siihen, että tuo saattaisi jopa olla totta. Onko muilla parempaa tietoa asiasta?

                                    "This fault was altered in later models with a different cam lobe set up, for example the 220hp BUL engines are not affected by this issue"

                                    Comment


                                    • #48
                                      Pe 30.10. kävin jobbarilta hakemassa torstaisen koeajon jälkeen tullaisen BUL-moottorisen 2007 A4 2.0Tq:n. Autohan on jo 200 tkm rullattu mutta öljysihdin tukkeutumisen johdosta 111 tkm on vaihdettu tehdasuusi moottori Kuopion Laakkosella, johon soitinkin ja kyselin et minkäslainen homma oli. Autossa on ilmeeltään täydellinen huoltokirja.

                                      No nyt la kun kävin ajelemassa, niin johan sieltä alkoi kuulua niin sanotusti ihmeellistä kolinaa, kun auton ajoi parkkiin. Tänään sama juttu. Diisseliltähän toi olemukseltaan kuulostaa mutta tuollainen jännä kolina ihmetytti, että kuuluuko asiaan? Kuvasin videonkin, jos siitä jotain selvää saa. Noin 1 min kohdan jälkeen se ehkä erottuu.

                                      Arvailuja vai lähetäänkö aamusta käymään JT-carfixillä kattelemassa tai Laakkosella?

                                      Paininkuppi vai ketju ja kiristin? Kuinka usein noita ketjuja tulisi vaihtaa?

                                      Huono kännykkävideo

                                      Edit: Paikallistinkin tuon äänen "lähteen", pahoittelen hätäisyyttäni. Kun vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä, niin silloin tuolta kuuluu tuo "vatkuli" ääni. Kun kytkimen painaa pohjaan, niin ääni katoaa. Ajossa ei tunnu mitään ylimääräistä. Pitääkö tästä äänestä olla huolissaan vai onko se vain ominaisuus? Jos viestiketju on väärä, niin saa siirtää.
                                      Viimeksi muokannut vilik; 1.11.2015, 19:23. Perustelu: Lisäkysymys 2

                                      Comment


                                      • #49
                                        Ei tuo kyllä normaalia ääntä millään tavalla ole, itellä piti tommosta samantyyppistä metakkaa ja tosiaan meni ketjun kiristin ja ketju vaihtoon. Kyllä tuo kunnossa oleva tfsi aika hiljanen on. Toki vähän kovempi käyntiääni on kun normal benzin moottorissa. Mutta niin ei sieltä kytkimestäkään mitään pitäs kuulua.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Joo kävin aamulla kääntymässä JT-carfixillä. Vauhtipyörä siellä ääntää. Liikkeeseen soitto kunhan aukeavat.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Kirjottele miten asia hoituu.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kävin tänään Tuusulassa liikkeen sopimuskorjaamon pihassa. Huoltomies käynnisty auton ja totesi että vauhtipyörä. Ensi maanantaina kytkin ja vauhtis vaihtoon. Liike lupasi tiistaina lähettää listaa korjauksen kustannuksista, josta sitten varmaan väännetään. Totesi kyllä, että "suurin osa" kuuluu heille mutta kyllä nyt mielestäni pitäisi kokonaan olla heidän pussistaan. Huomenna sitten viisaampi. Hyvin alkaa taas tää Audin omistus (tarvisikohan tämä jo oman ketjun).

                                              Nyt kiinnostaa, jos joku osaa sanoa siitä nokkaketjun vaihtovälistä vai onko se vain kuulosteltava, että milloin olisi aika? Konerempasta siis se 90tkm. Itsehän en sitä osaa ilmeisesti puukorvana kuulostella, kun ei tullut kuin vasta koti pihaan päästessä huomioitua tuo vauhtipyörän viallisuus.

                                              Kai tuo nyt kestää vielä tuollaisen Hki-Hml-Lpr-Hki reissun viikonloppuna...?
                                              Viimeksi muokannut vilik; 2.11.2015, 17:25. Perustelu: Lisäkaneetti

                                              Comment


                                                #53
                                                mutta kyllä nyt mielestäni pitäisi kokonaan olla heidän pussistaan.
                                                Miksi pitäisi kun laitetaan 200tkm:n ajetun tilalle uutta osaa?

                                                nokkaketjun vaihtovälistä vai onko se vain kuulosteltava
                                                Se alkaa käynnistettäessä rallattamaan hetkeksi kun alkaa oleen vaihdon tarpeessa.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja 54mmy Näytä viesti
                                                  Miksi pitäisi kun laitetaan 200tkm:n ajetun tilalle uutta osaa?


                                                  Se alkaa käynnistettäessä rallattamaan hetkeksi kun alkaa oleen vaihdon tarpeessa.
                                                  No totta tuokin. Mietin, että kytkimestä maksan itse jaa sen vaihtotyöstä, osittain tai kokonaan, mutta vauhtiksesta en. Autohan on selvästi ollut viallinen myytäessä ja ajokilometreihin ja täydelliseen huoltokirjaan nähden huonompi kuntoinen kuin voisi olettaa.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kyllä toi 200tkm alkaa oleen jo näille uudemmille kaksoismassa vauhtiksille jonkun verran, joten ei se kyllä ajokilometreihin verrattuna ole mitenkään viallinen mielestäni (ellei näissä ole jotenkin "normaalia" pidempi ikäisempi kaksoismassa?). Huoltokirjakaan kun ei vaikuta siihen, että jos kaksoismassan kilometrit tulevat täyteen.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Enpä ole itsekään nähnyt 2-massapyörää mikä olisi yli 250tkm kestänyt. Alle 10v vanhoissa menee lähes poikkeuksetta vaihtoon ennen 200tkm rajapyykkiä. Mutta tämäkin vain omia kokemuksia. :)

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Dieseleissä on ihan normaalia että hajoaa 200tkm tienoilla, bensakoneisen pitäisi kestää pikemminkin 300tkm.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          No nyt menee jo offtopic ja en enempää aiheesta kirjoita, mutta itsellä on vain kokemusta +400 tkm ajetusta '90 Audi 90q:sta ja +300 tkm ajetusta '94 Golf 3:sta, niin oletuksena tietenkin on, että tuollainen kestää ja niin on kuluttajariitalautakunnallakin:

                                                          "Kaksoismassavauhtipyörä ja myyjän tiedonantovelvollisuus
                                                          Käytettynä ostetun auton kaksoismassavauhtipyörä jouduttiin uusimaan 163 402 kilometrin jälkeen. Myyjän mukaan kyse oli normaalista kulumisesta, sillä kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä.

                                                          Kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörän rikkoutuminen oli seurausta tavanomaisesta auton kulumisesta. Kuluttajalta ei voida kuitenkaan edellyttää sellaista tietämystä auton teknisistä ominaisuuksista, että hän pystyisi arvioimaan auton eri teknisten osien, kuten kaksoismassavauhtipyörän kestävyyttä.

                                                          Jos muuta ei ole ilmoitettu, kuluttajalla on aihetta olettaa, että auton moottori kestää yli 163 402 kilometriä. Kuluttajalle olisi pitänyt kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä.

                                                          Kuluttajariitalautakunta suositti 1 000 euron hinnanalennusta (kauppahinta 27 000 euroa). Hinnanalennuksessa huomioitiin auton ikä (5 vuotta), ajomäärä ja korjauskustannukset (2 240 euroa) sekä muut kuluttajalle aiheutuneet korjauskulut."

                                                          KKV - Vauhtipyörä

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Kummastakaan noista sun mainitsemista autoista ei löydy kaksoismassaa, joten eivät ole mitenkään vertailu kelpoisia. 163tkm on huomattavasti vähemmän kuin +200tkm ja kuten tuossakin tapauksessa on tehty niin saanut vain osan korjauksen kustannuksista hyvityksenä eikä kaikkia. Näinhän myyjä liike sinullekin lupasi asian hoitaa.

                                                            Näissä uusissa bensoissa entisen omistajan ajotyyli vaikuttaa niin paljon tuohon vauhtipyörän kestävyyteen. Jos ajotietokoneen vaihdevalitsin avustinta käytetään paljon hyödyksi niin ollaan usein niin matalilla kierroksilla, että se käy juurikin tuon kaksoismassan kestävyyden päälle.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              No edelleen ihmeellisen kestämättömiä nuo kaksoimassat. En ollut ennen tätä perehtynyt noihin tai kuullut vastaavaa informaatiota noista kasoismassoista vaikka noita edellisiä kulkineita olenkin korjannut paljon itse ja ei kyllä tavallinen tallaajakaan olettavasti ole :).

                                                              Ja olisihan liike voinut ennen auton myymistä korjautta sen, kun ovat sen vaihdokkina liikeeseen ottaneet, kuten myyjä kertoi. Vai miksi möivät valmiiksi rikkinäistä autoa? Sivuhuomautuksena en usko heidän olleen epätietoisia viasta.

                                                              Tarkistin auton omistukset ja omistajana on ollut vain yksi henkilö, josta liikkeessä kerrottiin, että oli n. visiikymppinen mies. Voiko tältä pohjalta olettaa, että ajotavalla on vauhtipyötä rikottu. :D

                                                              No kuitenkin asia selvisi. Liike kustantaa uuden vauhtiksen ja minä maksan kytkimen. Kulut asennuksesta menevät n. liike 3/5 ja minä 2/5.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X