Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI / Nakutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Nyt ku itekki perehtynyt aiheeseen nii tuli kans vaihettua emännän autoon tuo paininkuppi (cam follower) samalla ku vaihoin N80-venttiilin, (tästä anto alunperin vikakoodia) huomattavasti muuttu käyntiääni ja uskoakseni oli iha aihetta vaihtaa uuteen.

    2.0 tfsi (BGB) ajettu 258tkm


    Viimeksi muokannut vikidos; 8.1.2016, 12:51.

    Comment


    • #62
      Mites toi paininkuppi nyt sit vaihdetaan? Tilasin autodocilta uuden kupin samalla kun muitakin osia osteöin. Taisi olla INAn valmistama, kai sen sinne uskaltaa laittaa.
      Viimeksi muokannut Killeri; 5.7.2018, 15:30. Perustelu: Sotkut siivpttu.

      Comment


        #63
        Youtubesta löytyy hyvin ohjevideoita, esim. tämä Deutche Auto Partsin tekemä. Muutama hieman kinkkisempi kohta/ahdas rako, mutta onnistuu kyllä sopivilla työkaluilla. Tuleeko paininkupin mukana myös tiiviste?

        Comment


        • #64
          Eei tainnut tulla tiivistettä mukana

          Comment


          • #65
            Onko joku vauhtanut noita korkeapainepumppuja äänen takia? Kuppi vaihdettu mutta silti pumppu nakuttaa.

            Comment


            • #66
              Pumpun lähellä/vieressä on myös venttiili josta voi nakutus tulla

              Comment


              • #67
                Metallisella varrella paikannettu ääni pumpulle.

                Comment


                  #68
                  Minä vaihdoin jonkun 230tkm ajetun pumpun uuteen. Uudessa pumpussa oli kyllä näppituntumalla mitaten pienemmät välykset, mutta äänet vain pehmeni hieman, eivät poistuneet. Tuon oman maanantaikappaleen kanssa on opittu paikkojen purkamisen ja osien uusimisen jälkeen, että se vaan on saatanan rumaääninen moottori. Jos pumpun seuraaja on ehjä, melkeimpä ainoat huomiota vaativat äänet on ketjujen rohina koteloita vasten kiristimen hajotessa ja hajoavien keinuvipujen aiheuttamat venttiilivälysten kilkatus.

                  Comment


                  • #69
                    145 tkm ajettu 2.0 TFSI BUL eli 162 kW kone. Ennakoivana huoltona voisi varmaankin cam follewerin vaihdella. Vai onko todella niin, ettei paininkuppiongelmat vaivaa tuota moottorikoodia, koska hiukan ristiriitaista tietoa löytyy tuosta moottorikoodista?
                    Viimeksi muokannut Kraftwerk; 31.12.2018, 11:57. Perustelu: Edit: kysymystä täsmennetty

                    Comment


                    • #70
                      Onko jakopää ongelmaa jos,moottorin tyyppi on CDNC

                      Comment


                      • #71
                        On venyvä ketju, kuten kaikissa saman aikakauden autoissa melkein merkistä riippumatta. Paljonko ajettu ja jollei tietoa vaihdosta niin suosittelen tekemään ennen kun tulee tuhoa.

                        Comment


                        • #72
                          125 tuhatta

                          Comment


                          • #73
                            Aikaisemmissa kirjoituksissa on maininta jos,nelimerkkinen moottorin tunnus ei pitäisi ongelmaa olla.vm.on -12 K8.

                            Comment


                            • #74
                              Ei ole ongelmaa cam followerin kanssa koska se muutti rullalla olevaksi, ketju venyy myös 2012 8K koppasessa nelosessa. Munkin tarvis ketju vaihtaa, kilsoja 242tkm.

                              Comment


                              • #75
                                Oma konetyyppi on CDNC, joten tässä kyseinen painekuppi on siis ilmeisesti rullalla, eikä siitä tule huolehtia?

                                Comment


                                • #76
                                  Tulipahan tänään joutessani tutkittua TTS:stä tuo paininkuppi. CDLB pata jolla ajettu 191tkm ja eipä ollut kyllä oikein minkäänlaista kulumaa havaittavissa.
                                  Aika helppo homma tuosta koneesta tarkistaa tuo, alle puolen tunnin homma.

                                  Click image for larger version  Name:	image_72665.jpg Views:	2 Size:	52,8 Kt ID:	1906634 Click image for larger version

Name:	image_72666.jpg
Views:	2889
Size:	70,8 Kt
ID:	1906635

                                  Comment


                                  • #77
                                    A6 2006, 2.0 TSFI, BPJ, 200tkm ajettu ja kuului selkeä naputus tyhjäkäynnillä. Tuossa paluuputki bajonetilla, niin hieman isompi työ vaihtaa kuppi, vajaa tunti meni. Bajonetin avaus/ kiristys onnistuu 35 cm pitkällä jatkovarrella, jonka saa pujoteltua putkien takaa ylös. Paisuntasäiliö kannattaa irrottaa ja siirtää sivuun, niin tulee reilusti tilaa. Selkeästi kulunut kuppi ja uudella kupilla koneen käynti hiljeni selvästi, ei naputa enää, samoin tuntuu, että tyhjäkäynti tasottui, oisko kulumisella ollut vaikutusta jo bensan paineisiin?
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #78
                                      TTS 2011 (CDLB) pitää dieselmäistä nakutusta kylmänä. Nyt ajettu 130tkm ja mielestäni ääni lisääntynyt viime aikoina. Suuttimet pitäneet aina pientä naksuttavaa ääntä, mutta tämä on jotenkin erilainen. Taitaa olla aika vaihtaa tuo cam follower. Ei ole kertaakaan omana omistusaikana vaihdettu (90tkm -> 130tkm) ja auto viritetty. Korkeapainepumppu pitäisi olla vielä vakio.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Eihän tän ikäsessä kuppia enää ole? vaan rulla.

                                        Comment


                                          #80
                                          Kyllä se kuppi vielä on. Viime viikolla kävi huollossa missä vaihdettiin paininkuppi sekä tiiviste (osanumerot 711024510 ja WHT005184). Vaikea sanoa vaikuttiko ääneen, kun en ole juuri kylmästä lähtenyt liikkeelle. Mielenrauhaa toi joka tapauksessa.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Minulle uusi auto/moottori (A4 B7 2.0TFSI BWE), mutta kyllä tuossa jotain vikaa oin pakko olla. Monet sanovat että nuo TFSI:t kuulostaaa ihan diisseliltä, ja kyllä ne suuttimet vähän äänekkäitä ovatkin mutta täälä on tuollainen ärsyttävä, epämääräinen nakutus.

                                            Eli kylmänä kone käy tosi siististi, ei mitään erikoista ääntelyä.


                                            Sitten kun kone lämpiää niin alkaa nakuttamaan. Nakutus menee kierrosten mukaan eikä mielestäni häviä kovillakaan kierroksilla. Ehkä peittyy muun ääntelyn alle. Nakutus tulee koneen takaosasta, läheltä tulipeltiä. Ruuvimeisselillä kuunnellessa korkeapaine bensapumppu antaa selvästi kovimman äänen. Voiko tuo pumppu aiheuttaa noin kovaa ääntä ?

                                            Nyt vaihdettu:
                                            -Moottorin ilmansuodatin
                                            -Polttoainesuodatin
                                            -öljyt (castrol edge 5w-30)
                                            -Tulpat
                                            -Korkeapainepumpun paininkuppi. Vanha oli kulunut, mutta ei puhki. Nokassa vähän kulumaa, mutta en ehkä uskoisi että se aiheuttaisi tuota ääntä. Tai ainakin sieltä tulisi paineesta jokin koodi.

                                            Click image for larger version  Name:	image_82844.jpg Views:	25 Size:	131,0 Kt ID:	1947272

                                            Click image for larger version  Name:	image_82845.jpg Views:	23 Size:	82,7 Kt ID:	1947273


                                            Kaikki tulpat näytti olevan ok, ei erikoisia värejä.
                                            Mitäköhän seuraavaksi ? Voiko olla ketjun kiristin menny taas ? Eikö se pitäisi vähän sellaista rohinaa enemmänkin kun tuollaista naputusta ?

                                            Kun purin kp pumpun, sain sen painettua käsin lyttyyn. Onko se normaalia, vai pitäisikö jousen olla jäykempi ?

                                            Kone koodi on BWE, nokkien välinen ketju vaihdettu, samoin cam adjuster ? mikä löytyy koneen takaosasta. Alipainepumpun liitosnippa tarkistettu ja se ei pidä ääntä/liiku. Vetoja on normaalisti eikä koneesta tule mitään vikakoodeja.

                                            Ideoita ?
                                            Viimeksi muokannut Greivi; 4.1.2024, 14:20.

                                            Comment


                                              #82
                                              Täällä -12 vuoden A5 CJEB koneella pitää myös tuollaista ääntä kun Greivillä. Kp pumpun luota nakuttaa, tuntuu olevan aika yleinen vaiva. Imusarjan luota kuuluu myös naksutusta.

                                              Paininkuppi tsekattu, joskin tässä se on rullalla oleva. Samoin nokka, ei kulumaa.
                                              Railipaine ok joten luulisi pumpunkin olevan hengissä.
                                              Sytkä -ja suutinarvot katottu.
                                              Pcv venttiilikin suht tuore.


                                              Kamalan kuuloisia nämä Tfsi koneet, taitaa olla enemmän ominaisuus ;-)

                                              Comment


                                              • #83
                                                Omassa CDLB koneisessa TTS:ssä välillä kuuluu kylmänä käynnistäessä lyhyt ikään kuin ketjun vaimea rallatus. Tuo paininkuppi on tosiaan tullut n. 15tkm sitten tarkastettu ja vaihdettuakin (vaikka kulumaa ei ollutkaan havaittavissa) joten mietin että olikos näissä nokkien välinen ketju tms. mikä kenties tuon äänen pitäisi ja kannattaisi vaihtaa? Jos on niin onko tuo minkälainen itse vaihtaa tai missähän hintaluokassa vaihto liikkeessä mahtaa olla?

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Ite oon alkanu epäillä tuota nokkaa, että olis kulunu. Onko tuo nokka enemmän Dorito vai sellainen kananmunan muotoinen ? Jos enemmän kanamuna että yksi kulma suurempi niin se sopisi tuohon nakutuksen ”taajuuteen”.

                                                  samalla kun yöllä mietiskelin niin muistin että nokassa oli vähän kulumaa. Reunoissa kun on ne siistit viistot, mitkä pitäisi olla yhtenäisiä koko matkalta. Mulla se nostokohta oli vähä ”lyttääntynyt”. Jonkun muistan sanoneen että nokka on ok niin kauan kun sormella ei tunne mitään terävää siinä sivussa.

                                                  Oli niin pieni reikä enkä pyörittänyt konetta niin ei tullut kunnolla tarkastettua, pinta vaan että ei ole naarmuilla.
                                                  tuossa alla nyt yksi huono kuva, mitta jos seuraa noita reunoja niin ymmärtänee mitä tarkoitan.

                                                  Ja jos nyt oon oikein ymmärtäny ja tuota nokkaa ei oo vaihdettu niin periaatteessa sieltä pitäisi löytyä se ”A” mallin nokka, mikä vissiin kuluu helposti. Tässäkin koneessa öljysihti jouduttu vaihtamaan, se että kauanko oireilevalla koneella ajettu, ei tiedossa.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Kirjoitellaan vähän kuulumisia tännekkin. Eli omaan BWE koneeseen lähti vaihtoon nokkien välinen ketju, kiristin (INA), vvt pyörä(Engine team), kaikki tiivisteet mitä käytettiin irti sisältäen nämä 3 "öljy" rengasta (elring). Samalla vaihdettiin myös vesiletkun laippa ja tiivisteet kun suurella todennäköisyydellä kusi sieltä jäähäriä.

                                                    Pari seikkaa tuli huomioitua työn aikana:

                                                    Tuo nokkien lukitustyökalu on ihan perseestä, nokat pääsee liikkumaan niin paljon että ajoitus on mahdollista laittaa hampaan pieleen. Tein tussilla merkit nokkiin ja pukkeihin ennenkuin aloin vääntämään vvt pulttia irti. Kerran jouduin laittamaan pyörän uudelleen kun jako ei ollut omien merkkien mukaan kohdillaan.

                                                    Älkää laittako Loctitea tuohon VVT pulttiin, se jumahtaa lujaan ilman sitäkin. Tein hylsylle holkin ja laitoin tuen tulipellin ja vääntövarren välin. Silti pultti sorvaantuui pyöreäksi. Oli pakko katkaista vanha ketju sekä sahata vanha VVT pyörä katki että pääsi pultin kantaan käsiksi.Tässä saa olla aika tarkka että ei sahaa nokkaa pilalle. Oli todella ikävä työmaa. Liike oli sinne vetänyt kierrelukitteet että " varmasti pysyy".

                                                    Vedin VVT kopan tiivisteeseen lisäksi tiivistelakkaa, tällä sai pysymään tiivisteen hyvin kun koppaa laitetaan takaisin. Sieltä on ainakin ennen vuotanut öljyä, katsotaan auttaako uus tiiviste + lakka. Ne 3 O rengasta menee ok kunhan varoasti hivuttaa koppaa takaisin paikoilensa. Nuo 7 Torx pulttia on todella ikävät irroittaa/asentaa, täytyy löytyä sopiva jatkovarsi.

                                                    Vanhassa VVT pyörässä oli vähän uraa kaikissa kolmessa O-rengas kohdassa. Kaikki nämä hilut vaihdettu tosiaan alle 100 tkm sitten. Ihmetyttää näiden osien "nopea" kuluminen. VVT pyörä oli Audin logolla, jos se on tosiaan vaihdettu niinkuin huoltokirja väittää.. VVT kopassa oli alkavaa halkeilua, laitan tästä kuvan liitteeksi niin saatte arvioida kuinka nopeasti pitäisi uusi koppa vaihtaa tilalle. Tähän hätään ei uutta ollut/saatu. Kiinalaista en uskalla laittaa.

                                                    Kone hiljeni huomattavasti tuolla remontilla. Vieläkin ihmettelen kun ei osissa ollut mielestäni selvää kulumaa noiden urien lisäksi. Kuitenkin, onneksi meni rahat oikeaan paikkaan.
                                                    Tuntuu että muutama jo eläkkeelle kadonnut heponen löysi tiensä takaisin konehuoneeseen. Vaikea sanoa, ahdot pysyivät samana mutta tuntuu että voima tulee aikaisemin.
                                                    Hyvin samalainen ääni/tarina kuin Breach nimimerkillä.

                                                    https://vimeo.com/784093153

                                                    PS. mitä mieltä tuosta HPFP kohdasta nokassa ? alkaako olla kulunut ?
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      VVT kopassa oli alkavaa halkeilua, laitan tästä kuvan liitteeksi niin saatte arvioida kuinka nopeasti pitäisi uusi koppa vaihtaa tilalle. Tähän hätään ei uutta ollut/saatu.
                                                      Nuo jäljet on ihan normaaleja valulälkiä. Ei se ole halkeamassa.

                                                      Millä sahasit sen VVT pyörän halki? Minä otin nokan irti ja porasin pultin kannan pois kun en viitsinyt alkaa rälläköimään ahtaassa tilassa.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Hyvä tietää, ihan puukkosahalla. Siitä rattaan ja vvt mötikän välistä poikki
                                                        Viimeksi muokannut Killeri; 29.12.2022, 13:15. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Sen verran päivitystä täältä etttä 10tkm jälkeen nakutus palannut. Kerran välähti ölypainevalo joten nyt vaihdettu öljyruiskut, tsekattu sihti (on päivitetty malli) ja deletoitu tasapainoakselit. Kenelläkään mitään ideoita mitä yrittää seuraavaksi vai koittaa ajaa vika ulos ?

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Greivi Syy varmaan jo selvinnyt? Jos ei niin aika varmasti alakerran laakerit porsinu koneesta.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Alkoi valuttaa öljyä koneen takapäästä ja tutkimisen jälkeen epäily kohdistuu alipainepumppuun, jonka o-renkaat vuotaa. Ilmeisesti jonkin sortin tyyppivika. Mutta vuotoa etsiessä huomasin myös naputtavan äänen pumpulta, niin kun ei ihan nopeasti löytynyt uusia o-renkaita tai edes niiden mittoja, niin päädyin tilaamaan uuden pumpun, noita vissiin on hajoillu noilla mun kilometreillä (260 tkm). Katsotaan nyt vaikuttaako naputtavaan ääneen myös vai tuleeko se sittenkin korkeapainepumpulta. Kuppi on kyllä vaihdettu. Sitten toinen vika, vuotaa jäädytin nestettä koneen takaa, mutta öljyvuodon takia ei saa paikkaa selville, kun vuoto on niin pieni. Voisiko se olla viestissä #85 osittain näkyvä vesiputken laippa? Ja minkäslainen työmaa sen tiivisteen vaihto on? Joutuuko nokkaketjun kopan (taas) irrottamaan? Onko muita ehdotuksia vuotopaikaksi?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X