Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 200 3B nokka-akselin stefa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 200 3B nokka-akselin stefa

    Omassa 200:ssa ollut ongelmana vuotava etummainen nokka-akselin stefa.

    Oston jälkeen sen vaihdoinkin Tepolta ostettuun stefaan. Se stefa alkoi kuitenkin vuotamaan hyvin nopeasti ja epäilin että olisin turannut paikalleenlaitossa ja sisempi tiivistereuna vioittui.

    Ostin tilalle Motonetin halpaakin halvemman stefan ja sen laitossa olin huolellinen. Uusi stefa oli hieman turhan löysä ja meni paikalleen ihan käsin painamalla. Tämäkin stefa vuotaa akselin juuresta eikä ulkokehältä.

    Tänään sitten kävin hakeen kolmannen (ja toivottavasti viimeisen) stefan Laakkoselta. Maksoi liki 10x sen mitä Motonetin stefa.

    Ennen kuin tuhlaan tuonkin stefan niin kysäsen, että mitä muita syitä tuon stefan vuotoon voisi olla kuin asennusvirhe? Olen katsellut nokka-akselia siltä kohden mihin stefa tulee eikä siinä mielestäni näy uraa tai muitakaan epätasaisuuksia. Eikös venttiilikoppaan tule huohotin jostain? Se on vielä tarkistamatta jos sattuu olemaan tukossa.

    Senkin olen tarkastanut, että mielestäni ei pitäisi vuotaa venttiilikopan tiivisteestä varsinkin, kun stefa on märkä tähän tyyliin:


    Nykyinen stefa ei ole ihan noin likainen, kun sillä ei ole ajettu niin paljoa kuin kuvassa olleella, mutta märkä kuitenkin samasta kohtaa.

  • #2
    venttiilikopassa ei muistaakseni ole huohotin lähtöä,tarkista kampikammion huohotin ettei ole tukossa

    Comment


    • #3
      Siis se ns. 'normaali' huohotin joka menee imusarjaan tai sinne suuntaan?

      Eikö venttilikopasa ole minkäänlaista huohotusta ulos?

      Comment


        #4
        Katseleppä sitä venttiilikopan kantta toisesta päästä siitä kohtaa, mistä tulpanjohdot menee koneen takaa. Kyllä sieltä samaan linjastoon voi letku mennä, kuin tulee kampikammiostakin.
        Viimeksi muokannut jta; 17.2.2012, 18:34. Perustelu: ...voi...

        Comment


        • #5
          Ei tule 200 20v 3b -mallissa.

          Omassa sama kone ja vuotaa myös venttiilikopan tiivisteestä. Uusi stefa, tiiviste ja tehty huohotinlähtö ei auttanut asiaan.

          Comment


          • #6
            Eli ilmeisesti vieläkin vuotaa öljyä vai löysitkö jonku ratkaisun asiaan? Omassa vuotaa sen verran reilusti, että olisi kyllä hyvä keksiä jotain. Hajun lisäksi sitä öljyäkin menee hieman turhan paljon vaikkei nyt ihan joka tankillisen jälkeen joudu lisään mutta kuitenkin.

            Comment


            • #7
              Sulla taitaa syödä sitten muutenkin öljyä. Mulla siis vuotaa edelleen. Öljyä ei kyllä tarvitse lisäillä vaihtovälillä 5-7 tkm.

              Comment


              • #8
                Kyllä se vuotaa. Suodattimen pohjassa on tippa ja öljynlämpöanturin suojassa on tippa ja tippoja jää myös maahan. Pohja on öljyssä ja öljyn käry haisee kun pysähtyy. Voi se sitä hieman polttaakin, mutta kyllä se vuotaa myös ulkoisestikin.

                Comment


                • #9
                  Itsellä ainakin oli sellainen pieni huohotin lähtö kannessa 3B koneessa kannattaa tarkistaa että hengittää löytyy sieltä kannen takaa. Itsellä oli ainakin täynnä mustaa pönjää se putki, luultavasti sen takia oli venttiilikopan tiiviste pettänyt ja ruiski pakosarjan puolelle öljyä.

                  Onko nokka kunnossa stefan kohdalta ettei ole vanhan stefan huullos syönyt uraa siihen?

                  Comment


                  • #10
                    Joo, eipä tule 3B:ssä (ainakaan mulla) huohotinta venttiilikoppaan. Korkin ympärys vaikuttaa kostealta joten lienee huohottanut sitten sen kautta, mutta korkki ei huohota tarpeeksi joten puskee myös stefan kautta öljyä pihalle.

                    Räpsäsin takaosasta vielä kuvankin todisteeksi:


                    rsroope: Onko sulla kuvaa mimmosen huohotinlähdön teit omaasi?

                    Comment


                    • #11
                      Ei tullut kuvaa napattua, mutta tuohon sinun kuvassa sytkäjohtimien alle tein reiän ja sen läpi letkunippa kirittynä mutterilla sisäpuolelta.

                      Comment


                      • #12
                        En nyt muista tarkasti oliko se tämä nokka-akselin stefa, vai kampiakselin, mutta jossain asennusohjeessa oli sanottu että stefaa ei saa työntää pohjaan asti, vaan jättää pikkusen vajaaksi. Ilmeisesti vaarana on että öljyn paluureikä saattaa tällöin mennä tukkoon. Ehkä kaukaa haettu, mutta voisiko tässä olla syy?

                        Comment


                        • #13
                          En usko sen huohotin lähdön puuttumisen vaikuttavan tohon stevan vuotamiseen millään lailla. Olettaen tietysti että alapään huohotin lähtö on auki eikä tukossa.

                          Itsellä oli yläpään huohotus aukko tulpattu aby:stä kokonaan ja hyvin rokkasi 4 vuotta. Ja pysyi myös liemet sisällä.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä tyypit näyttää noita huohottimia rakentelevan maailmallakin näihin koneisiin.

                            Nokka-akselin stefan takana on öljyreikä, mutta mielestäni stefa ei tuki sitä jos on tuupattu kannen tasolle muttei syvemmälle. Jätin tämän uuden stefan kuitenkin pari milliä ulommas ihan varmuuden vuoksi ja sitten senkin, että jospa erikohta nokka-akselista ei aiheuttaisi niin vuotoa.

                            Pitää vielä se oikea huohotin tarkistaa.

                            Comment


                            • #15
                              Tämmösen patentin siihen nyt 'väliaikaisesti' tein. Jos vaikuttaa toimivalta niin voinee johdattaa sit oikean huohottimeen, mut tuolla testataan.

                              Comment


                              • #16
                                Noniin. Eilen kävin heittämässä liki 100km 'testilenkin' enkä vain käytellyt autoa tallissa ja totesin, että _edelleen_ vuotaa tuo stefa. Grrrr.

                                Alkaa kyllä oikeasti loppua ideat tuon kanssa.

                                Tuo viimeisin stefa on vielä pari milliä kantta ulompana ettei se sattuisi samaan kohtaan mihin mahdollisesti aiemmat stefat on tehneet jälkeä vaikken mitään siinä näe.

                                Comment


                                • #17
                                  eihän se vuoda stefan ja kannen välistä tai kannessa ole hiushalkeemaa stefan kohdassa??

                                  Comment


                                  • #18
                                    Minusta se vuotaa stefan ja akselin välistä eikä muualta.

                                    Täytyy käydä kampikammion huohotin läpi ja tarkistaa että se toimii ja yhdistää tuo venttiilikannen huohotin siihen.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X