Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kannenpultit/alumiinilohko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kannenpultit/alumiinilohko

    Erääseen kasiin (ABZ) tehtiin kansiremontti ja osa kannenpulteista narisi kiristettäessä.(oli kyllä öljytty kierteet)
    Nyt toisen kannen kulmasta vuotaa öljyä ulospäin.
    Elsa ei kerro pitääkö pulttien kierre voidella.
    Onko kellään samanlaista kokemusta?

    #2
    Tuntuu paukkuvan helposti pultit vähän joka vehkeessä vaikka voiteleekin huolella. Se kanta/aluslevyhän siinä kai paukkuu. Pitäisi varmaan keksiä jotain moottoriöljyä hienompaa voidetta.
    Kai vuotava kansi plaanattiin?

    Comment


    • #3
      Tietenkin plaanattiin ja pultit uusittiin.Kanta ja aluslevy myös rasvattiin.
      Ei kai auta kun ottaa moottori osiksi.

      Comment


        #4
        Pultin kannat/aluslevynhän voi toki voidella esim. molybdeenisulfidivaseliinilla, mutta on otettava huomioon että voiteluaine tai sen puuttuminen vaikuttaa toteutuneeseen kiristysmomenttiin jopa 20%.

        Ao. linkissä on hyvä perustaulukko eri kokoisten ruuvien ohjemomenteille. Sisältää lisäksi korjauskerrointaulukon eri voiteluaineille. Toki on huomioitava, että kotitalliolosuhteissa on muitakin muuttujia joista ei varmaan vähäisimpänä momenttiavainten tarkkuus.

        http://www.wurth.fi/site/media/pdf/t...urtolujuus.pdf

        E: mainittakoon vielä sen verran, että erityisesti kannenpulttien kiristysmomentti voi poiketa merkittävästikin kyseisen taulukon ohjemomenteista kyseisen kokoiselle kierteelle. Konsernin autoissa taitaa tosin olla lähes kaikissa astekiristys momenttikiristyksen päälle.

        Comment


        • #5
          Momentit oli 40Nm,60Nm,90°+90°.
          Kumma juttu että vuotaa sellaisesta kohtaa missä ei ole edes öljynpainetta.

          Comment


            #6
            Mä oon korjannut yhden 32v:n, jonka vuoto oli etunurkassa repsikan puolella ja paineeton paikka. Siinäkin paukkas pultit :)

            Comment


            • #7
              Vastaava kohta kun kannet ovat melkein identtiset.Miten korjasit?Vai korjaantui silti vaikka paukkas?

              Comment


                #8
                Siihen paukkeeseen auttaa se, että aluslevy ja pultin kanta kirjaimellisesti ui öljyssä. Pelkkä esimerkiksi rätillä märän näköiseksi öljytty pinta ei riitä, öljyä pitää olla lätäköksi asti.

                Comment


                  #9
                  Kyllähän tuo paukkuminen kieltämättä sille kuulostaa, että voitelu on ollut riittämätöntä. Näinollen kiristysmomentti voi jäädä vajaaksi ja sehän saattaa tuollaisen vuoto-ongelman aiheuttaa.

                  Comment


                    #10
                    Jos se pauke tulee astekiristysvaiheessa, niin kuin yleensä käy, niin eikai se momenttiin vaikuta, jos asteet toteutuu?

                    Comment


                    • #11
                      Juu ei vaikuta,mutta taisi tulla jo momenttivaiheessa.En kyllä usko että on tuosta pulttien momentista kiinni,tuo vuoto.Vähän näyttäisi että vuotaa myös toiselta puolelta vastaavasta kohdasta.
                      Kumma juttu kannet kun plaanattiin ja dekkitasonkin suoruus tarkistettiin.

                      Comment


                        #12
                        Juu, siinä vaiheessa ei vaikuta. Vaikea sanoa sitten onko lopulta asiayhteyttä tähän ongelmaan.

                        Comment


                        • #13
                          Kuitenkaan muuta ongelmaa ei ole ja moottorilla on jo ajettu yli 10tkm remontin jälkeen.Todennäköisesti vuotanut koko sen ajan.
                          Ongelma ei tietenkään täällä netissä selviä.Tepolta tilattu osat ja otetaan pata auki ja tutkitaan:)

                          Comment

                          Working...
                          X