Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Torsen <> Haldex (Quattro vs. 4MOTION)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Onkos tosta torsenista ns eri versioita?

    Ja mikä on tämä puhe että torsen puskee? ei mulla ainakaan, talvella sillä tuli aikalailla käytyä leikkimässä erinäisillä kentillä, ajettua jääradalla, jäätiellä jne. ja loogisesti tuo kyllä käyttäyty, ei mitään ongelmia tai "säikäytyksiä" antanut. Jos mun kahden vuoden kokemukset torsenista on näin hyvät ja se on ihan paska, niin helvetti sen haldexin täytyy olla jotain GOD-LIKE tavaraa :)
    Koska mä olen ollut 100% tyytyväinen tuohon tekniikkaan. Ei siinä mun mielestä mitään epälogiiggaa ole, aikaisemmin joku taisi mainita että se on kolmesta asiasta kiinni, ratti,nopeus ja kaasu. Näin juuri, automaattivaihteisella vielä se oikea vaihde että saadaan tarpeeksi välitettyä voimaa renkaille, vanhemmissa , kuten C4 koriset, esimerkiksi D asennosta vaihtaminen 1 tai 2 asentoon riittää, noitahan voi viedä ihan uskomattomia matkoja hallitusti sivuttain tai pienessä luisussa, tai sitten ihan normaalisti. Kuhan antaa oikeat käskyt sille vehkeelle. Sitten tuli esille jossain "...kuskista tuleekin matkustaja", tilannenopeus kenties otettu huomioon tuollaisessa tilanteessa? Tuskin se nelivetotekniikasta riippuu jos kuski käskee autoaan liikaa? Itselläni kerran pääsi yllättämään ja metsähallituksen puolella käytiin, liikaa vauhtia oli siihen tilanteeseen, ei noihin vaikuta että onko sulla haldexi vai torseni. samalla tavalla se haldexi kimpoaa ulos jos liikaa pitää vauhtia päällä tai veivaa rattia kun hullu heinämies, mutta ei mulla torsenin kanssa ole mitään "puuntakaa" tilanteita ole tullut, kun jälkeenpäin asiaa ajattelee.
    Ja tuossakin tilanteessa auto luisui sivuttain ulos, ei puskien. Sittemmin on ollut monia vastaavia tilanteita ja hyvin on kaistalla pysytty, otettu vain se 10km/h sillä jarrulla siitä vauhdista pois mutkaan mentäessä.

    Eiköhän noissa molemmissa ole omat hyvät ja huonot puolensa, toki haldexin etu ja samalla sen akilleen kantapää on sähkötekniset laitteet.Torseni taas ehkä on juroa tekniikkaa, mutta hyväksi havaittu :)

    50-50, lets call it a subject?

    Comment


    • #62
      kuinkahan monta ylläkin olevaan keskusteluun osallistuneista on sen asian sisäistänyt että haldexilla on lukko TAKA akselilla, takaperässä, ja torsen audilla ei ole tuontaivaallista lukkoa taka-akselilla, ainoastaan akseleiden välissä..
      AnLe: kyllähän haldex sijaitsee takaperän lähettyvillä mutta ei sillä taida takatasauspyörästöön mitään vaikutusta olla. Eiköhän noissa haldex autoissakin takalukkona ole absi. Toki voin olla väärässä mutta en tuotakaan infoa purematta niele, linkkiä? Oma:
      http://www.haldex-traction.com/techn...l_concept.htm#

      Comment


      • #63
        niin... tripleks taitaa puhua asiaa.

        En minäkään liiemälti mitään puskuongelmia ole havainnut, tottakai jokainen tekniikkaratkaisu vaatii omanlaisensa ajotyylinsä. Ja varsinkin tyyli johtuu itse autosta, ohan se varma että joku typ44 quattro puskee, sillä puskee se 2-vetoinenkin.

        ja vielä se_oma_mielipide: Haldexissa ei ole vetävää taka-akselia, vain avittava- > no kuitenkin pyörä joka ei vedä, se jarruttaa

        Comment


          #64
          juu, taitaa olla noin että perinteistä mekaanista lukkoa sieltä ei löydy.

          Mutta kun sellanen jarruilla tapahtuvaa luistonesto haldex autossa aina? on, on järkevää verrata järjestelmiä kokonaisuutena.

          Ne jotka väittää ettei c4s4 tai s2 tms vehkeet puske, ei ole niitä ajanut - tai kun ei tiedä paremmasta on tyytyväinen.

          /offtopic hemmetin hauskaa kun ajamiseen ihan oikeesti vaikuttavat asiat on näin mutu tuntumalla, mutta auta armias ku 55 sarjan renkaista joutuu 40:siin siirtymään tulee autosta ihan urissa vetelevä kivireki.

          Comment


            #65
            anle, no mun tapauksessa kyseessä s6c4, ajanut huonoilla keleillä useamman tuhatkilometriä mm vm 1999 a8 4.2v8quattro, vm 2000 v6 4motion passatti, vm 1999 4motion vr6 golffi jne, ja ei toi mun ässä nelivetotekniikaltaan yhtään huonompi noita muita ole ollut. ihan yhtä vakaa. jä käsittääkseni ainakin tossa golffissa on vissiin haldex? ja eikös tossa pasuunassa myös?
            ei se torseni niille hävinnyt vaikka vanhempaa tekniikka onkin, joten sillon mun mielestä aika rujoa letkauttaa oletuksia paremman tietämisestä. ja ehdottomasti hauskin auto mitä koskaan olen päässyt ajamaan on vm 92 s2 jääradalla.eikä sekään puskenut.

            tosin s2:n vaati hieman enemmän ennakointi kun sitä lähdettiin esim hakemaan mutkaan, mutta minimaalisella vaivalla saatiin oikein mukavaa ja jämerää nelivetomenemistä ilman puskuja, ainoastaan nättejä mutkaan tuloja ja niistä eteenpäin menemisiä.

            Comment


              #66
              2000 mallin 4motion pasuuna on torsen. Muutenkin nuo voidaan erotella moottorin sijoituksesta, torsenissa se on pitkittäin ja haldexissa poikittain.

              Comment


                #67
                no onko toi golffi ees haldex? kuin vag sitten on käyttänyt torsenia vielä tuolloin kun kumminkin esim 98vuonna on saanut jo quattro a3:sia. vai vieläkö ne värkkäilee torsen vehkeitä?

                Comment


                  #68
                  mä meinaan oletin että toi golffi ainaki olis ollu haldexilla toimiva, ja passatistaki olin suht varma.
                  olin kai siis väärässä, eli haldexin on pakko olla sitte hieno, koska mulla ei ole näköjään ollenkaan kokemusta muustakun torsen nelivedosta. noh, hieno vetotapa seon silti ;)

                  Comment


                    #69
                    Torsen: kaikki A4, A6 ja A8, Passat -97-04, Phaeton

                    Haldex: TT, A3, Golf, Bora, Passat -05-->

                    Comment


                      #70
                      Hahaa! noni. sieltä se golffi löyty.

                      mut onkos noita torseneita eri versioita?
                      kun joku mun mielestä mainitsi torsenin toisen version? mille aikajaksolle tuo uusi versio sijoittuu?

                      Comment


                        #71
                        Täydellistä "mutua", mutta ensimmäisissä Torsen-Audeissa veto jakaantui suhteessa 25/75, jossain vaiheessa tai mallissa muistaakseni 30/70, ja nyt uudessa RS4:ssä se voi olla 0/100, ja luulen jostain lukeneeni että RS4:ssä kyseessä olisi Torsen C-versio.


                        RS4 lehdistötiedotteesta
                        The Torsen power divider delivers the output and torque of the engine individually to the front and rear axle as required, thus ensuring optimum traction at all times: reflecting even minor changes in road conditions, the flow of power is re-directed immediately as a function of torque, with up to 100 per cent of engine power and torque going to just one axle whenever appropriate. This new distribution of drive power makes the Audi RS 4 an even more dynamic performer on the road. Apart from traction, ease of control, stability, load change and transient behaviour, the car?s agility and steering behaviour in particular have been significantly improved once again, clearly underlining the very sporty performance and character of the RS 4.

                        Comment


                          #72
                          Itseasias tosta RS4:n uudesta ominaisuudesta mä oon kuullutkin, sitähän ne jossain ulkomaisella autosivustolla kutsu taas quattron uudeksi tulemiseksi tai jotain tällästä..saa nähdä sitten :)

                          Comment


                          • #73
                            Täältä tietoa OEM-asennuksista ja eri versioista täältä

                            Comment


                            • #74
                              Nyt kun ollaan päästy siihen johtopäätöksen että torseni se paras on :-) niin tulikin mieleeni että koskas joku noista torseniversioista olisi pääsemässä patenttivapaaksi. Mekaanisesti aika yksinkertainen vehjes joten varmaan löytyisi pajoja jotka voisi alkaa noita valmistamaan.

                              Comment


                              • #75
                                Ja varsinkin tyyli johtuu itse autosta, ohan se varma että joku typ44 quattro puskee, sillä puskee se 2-vetoinenkin.
                                Siis toi johtuu silkasta voimanpuutteesta, joka onneksi on korjattavissa jossain määrin(3B+isompi puhallin). Ja tälläiselle hitaammalle rattimiehelle pitkäakselivälinen torsen tarjoaa edes jonkinlaisen ajonautinnon ilman Mikkolan tms vaistoja ; ) Mutta rehellisyyden nimissä komeimman loikan viime vuonna teki jääradalla haldexilla varustettu A3 : )

                                Comment


                                • #76
                                  Pakko näköjään osallistua keskusteluun, vaikka toisin uhkasin...

                                  a/ Torsen-2 eli "T2" tuli käyttöön Audilla 95-

                                  b/ Yhdessäkään henkilöauton Haldex-nelikossa ei ole mekaanista lukkoa, missään tasauspyörästössä. Järjestelmä on siis täysin avoin väännön vuotamiselle, mihin tahansa renkaaseen. Torsen ei. Aina vetää sutivan akselin lisäksi toinen akseli 25% väännöllä.

                                  c/ Torsen On vanha, mutta käytössä vieläkin. Miksihän? Se on kalliimpikin kuin Haldex.

                                  d/ Joo, torsenia ei tosiaan ole rata-autoilussa käytössä. Mikäs rata-autoluokka pitää muuten sisällään Haldex tekniikan?

                                  e/ Moottorijarrutus-tilanteessa Haldex on etuveto, torsen ei.

                                  f/ Pelkän etenemisen kannalta tehokkain passiivinen neliveto sisältää 3 torsen tasauspyörästöä, preloaded, eli T3 versiona. Tällöin on tilanne, jolloin suurin vääntö kohdistuu pitävimpään pyörään, ja pienin vääntö huonoiten pitävään. Preload poistaa sen ongelmakohdan, että yhden pyörän ollessa ilmassa auto pysähtyisi. Tämä on siis ainoa nelivetojärjestelmä (kokonaan tasauspyörättömän lisäksi) jossa auto liikkuu myös 3 rengasta ilmassa.


                                  Jee. Paljon tunnetta, toivottavasti vähän asiaakin.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Vetääkö haldexilla molemmat päät ajettaessa pakilla?

                                    Tuosta Passatista vielä, kaverilla -99 2.8 V6 Passat tiptronic 4-motion. Laadukkaimman tuntuinen Volkkari millä olen ajanut. Ei mitään ylimääräisiä natinoita, mitä on esim. Borassa ja Golfissa. Ko. hepun kommentit nelikosta talvella: "Mitä huonompi keli, sitä leveempi hymy" ja "Niin kauan menee hyvin, kun ei rupee pelottamaan mutkissa ja löysäämään kaasua"

                                    Comment


                                      #78
                                      Lasketaanko rallikross rata-luokaksi? Pärren saabissa ainakin on haldex.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Kysy porkkis ronilta. Sehän siitä rata-autoilusta ilman torsenia niin hehkutti.

                                        Vastausta haldex-luokkaan ei kyllä ole tippunut?

                                        Comment


                                          #80
                                          Olisi muuten W8 Passat aika hauska peli... Kohtuullisella hinnalla irtoaa jo Saksasta.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Ite haluisin tosiaan tietää millaisella voimansiirrolla Audi ajatti imsa gto ja dtm autoja silloin muinoin?

                                            Comment


                                            • #82
                                              Rata-autoissa on yleistäen aina ajettu jonkilaisilla "suorilla" mekaanisilla pyörästöillä. Hyvä VEIKKAUS voisi olla kitkalukollinen väläri, samantapainen kuin kitkalukko-perästä löytyy. Sehän on mahdollista rakentaa säädettäväksi. Sähköinen ohjaus olisi varmaan ollut paras, mutta en tunne noiden imsa-autojen sääntöjä sen paremmin.

                                              edit: olikohan tämä nyt se "sarjassamme turha vastaus"? =)

                                              Comment


                                                #83
                                                rata-A4:ssa ilmeisesti käytettiin Fergusonia keskitasauksessa. Näin ainakin joskus annoin itseni ymmärtää.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Rata-autoissahan on kohtalaisen vähän esim. 80-90-luvulla kiinnitetty huomiota kurvissa passiivisen (sisäpyörän, painoa keventävän renkaan) pitoon. Siksi ei ole tavatonta että rata-autossa on spooli.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    > Moottorijarrutus-tilanteessa Haldex on etuveto, torsen ei

                                                    Vahvistakaapa Haldexin omistajat tämä. Onko takana mitään jarrutusta moottorijarrutuksella (ts. pysyykö nelipyöräluisussa)? Onko suuri ero jos nyt aktivoi jarrupolkimen kytkimet (jolloin Haldex luultavasti viimeistään aukeaa)? Auttaako aftermarket-ohjaimet asiaa?

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Haldex ei reagoi negatiiviseen pyörintänopeus-eroon. Jos etupyörät nopeassa moottorijarrutuksessa pyörivät hitaammin kuin takapyörät, on haldex kytkin auki.

                                                      edit. hypoteettinen talviajon tilanne: kuljettaja jyrkässä kurvissa nostaa äkillisesti kaasun, etupyörät lähtevät lähes lukittuen jarruttamaan, ja jos haldex lukittuisi takapyörien kanssa avuksi, kuskin painaessa nopeasti taas kaasua, oltaisiin vaaratilanteessa: etupyörät vetävät eteenpäin ja takapyörät jarruttavat luistoneston voimasta. Siksi Haldex on aina auki moottorijarrutuksessa. Torsen -miehet tietävät, että auton saa sladiin jopa moottorijarrulla.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Onko joku nähnyt ohjeita Torsenin rakentamiseen tekniikkalegoilla tai mecanoilla? Olisi helpompi hahmottaa toimintaa sormituntumalta.


                                                        Jaa eikös tuo uusi Haldex-mallin nelivetokin ole ns. jatkuva neliveto, ohjaa väh. 10% taka-akselille koko ajan?
                                                        Haldexissa ohjataa aina vähän tehoa taakse ettei paikat jämähdä. Käsittääkseni muutaman prosentin.

                                                        quattro-talviajopäivillä A6 V8 oli pettymys luistoneston osalta (kai sen saa pois). Loskaisessa risteyksessä vanhemmalla junttitorsenilla painetaan vaan kaasua ja katsotaan kuinka loska lentää. Elektroniikka teki risteyksestä melko nykivän kokemuksen, kaasutus, sutii, vauhti pois, kaasutetaan lisää kun auto "hyytyy", pitoa löytyy ja sitten liikahdettiin.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Vastaan itse itselleni, 1990-1991-1992 oli V8 DTM autot torsenilla, ainakin ranskalaisen nettisivun mukaan.
                                                          Sama saksaksi:
                                                          Getriebe: Vollsynchronisiertes Audi 6-Gang-Getriebe
                                                          Mittendifferential: Torsen Sperrdifferential, wahlweise Viscosesperrdifferential mit Momentenverteilung
                                                          Differential vorne: Viscosesperrdifferential
                                                          Differential hinten: Lamellensperrdifferential ZF wahlweise Torsen Sperrdifferential oder Viscosesperrdifferential

                                                          Antriebswellen: Löbro-Gleichlauf-Verschiebegelenkwellen
                                                          Ja IMSA GTO autosta löytyi seuraava textirimsu:
                                                          Of course, the most interesting features of Audi Quattro’s is the all-wheel-drive system. The central differential was a self-locking TORSEN. The front differential was a limited-slip setup with a viscous coupling whereas the rear used a multi-plate coupling. Audi described the arrangement used on the IMSA cars as an extremely advanced version of the current production system. This feature caused the greatest amount of concern amongst competitors. As the all-wheel-drive system would provide a distinct advantage in adverse conditions.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Kimmo, oot siinämielessä oikeassa, että luistonesto heikentää konkreettista etenemiskykyä.
                                                            Olemme kohdassa: luistonesto ei koskaan peittoa mekaanista lukkoa ja voimanjakoa.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Onko joku nähnyt ohjeita Torsenin rakentamiseen tekniikkalegoilla tai mecanoilla? Olisi helpompi hahmottaa toimintaa sormituntumalta.
                                                              http://individual.utoronto.ca/stehlik/torsen.html ja http://odin.prohosting.com/mrplanet/torsen/Torsen.htm

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X