Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Torsen <> Haldex (Quattro vs. 4MOTION)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Niin tarkoitin siis että kun toinen akseli killuu ilmassa niin siinä vaiheessa voi vähän jarrulla antaa sitä torsenin tarvitsemaa vastavoimaa. En kritisöinyt vatasen jalkoja :)

    Comment


      Toimiikohan uudemmissa? Eikös tuo jarrupolkimen painaminen katkaise polttoaineensyötön samalla näissä elektronisissa kaasupolkimissa?

      Comment


        e-gasin "hätäkatkaisussa" on seuraava logiikka:

        -Jos painaa ensin kaasun, sitten jarrua -> katkeaa
        -Jos painaa ensin jarrun, sitten kaasua -> ei katkea

        Eli kyllä tuo kikka toimii uudemmissakin, jos painaa ensin jarrua, ja sitten vasta kaasua.

        Comment


          Onko kaikissa sähkökaasupeleissä?? Täytyykin kokeilla.

          Comment


          • Onko kukaan Haldex-autolla ajeleva kokeillut tälläistä tai vastaavaa:

            http://www.thettshop.co.uk/performan...product=600427

            Comment


              Ajoin viime talvena A3 3.2 Q rattivaihdehärpykkää parin päivän ajan. Jääradalla tuli semmonen kokemus, että varttitunnin ajamisen jälkeen auto muuttui täysin etuvetoiseksi. Puolen tunnin jäähdyttelyn jälkeen systeemi rupesi taas toimimaan. Kaveri ajoi samanlaisella mutta manuaalilla ja sama efekti. Ei oikein vakuuttanut.
              Vaikuttaa pahalta. ToniH: Mainitsitteko asiasta, mitä myyntiedustajat sanoivat?

              TeroV: Oletko huomannut vastaavaa? Oletan että olet pyörinyt ainakin eräällä tietyllä jääradalla jonkun kerran :)

              Comment


              • En vielä ole ehtinyt ajamaan pitempiä sessioita yhtäjaksoisesti, kun muutenkin talvitestit on hieman myöhässä. Mutta tähän mennessä ei ole tuollaista tullut vastaan vaikka Haldex-öljytkin on jo vaihtoiässä.

                Comment


                • Yhden tutun TT:ssä oli ongelma, että kylmällä säällä auto oli ensimmäiset about 30min etuveto ja sitten pikkuhiljaa alkoi takapää tulla mukaan. En sitten tiedä mikä oli kummemmin vikana, kun hän vaihtoi auton, eikä jäänyt ihmettelemään vikaa.

                  Comment


                    ei se keleen Torseni tosiaan siirrä yhtikäs vääntöä kun etupyörät oli puhtaasti tyhjän päällä
                    Auto lähti kerran pihasta karkkuun kun käsijarru ei pitänyt ja vaihde ei ollut päällä. Tuloksena oli se että auto oli perä edellä ojassa ja eturenkaat melkein ilmassa.
                    Kokeilin aluksi pienellä kaasulla ja silloin vain etupyörät pyöri tyhjää. V-käyrä alkoi päässä nousta ja polkaisin kaasua todella reilusti jolloin auto lähestulkoon hyppäsi pois ojasta. Eli ainakin tuossa tapauksessa auto siirti vetoa taakse kun hanaa antoi reilusti.
                    Kun auto oli taas normaalisti parkissa aloin katsella tuliko mitään vaurioita niin huomasin että kytkin tuoksahti aika reilusti, ilmeisesti tuommoiset lähdöt ei kytkimelle tee hyvää?
                    Onneksi tuolla kertaa ei tullut mitään vaurioita autoon eikä sivullisiin ja nyt muistaa laittaa sen vaihteen päälle käsijarrun lisäksi.

                    Comment


                    • Todennäköisesti vastaus löytyisi jostain noista linkeistä, mutta ei vaan pää kestä lukea kaikkia läpi yhdeltä istumalta. Siis kysytään viisailta. Miten näissä vanhoissa torseneissa (kuten omani) Jarrutuksessa veto jakaantuu? Kaverini epäili, että vedon on pakko hävitä takaakselilta jarrutettaessa. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin torsenissa ei katoa veto kummaltakaan akselilta kokonaan koskaan.

                      Comment


                        Jarrutuksessa veto jakaantuu?
                        Hä?


                        OT:
                        onko torsenilla varustetuissa VAG-laitteissa mahdollista päästä torsenista eroon (vaihtamalla keskitasauspyörästö/luistonrajoitin, vaihtamalla vaihdelaatikko, jookin muu/mikä)?

                        Comment


                        • Miten näissä vanhoissa torseneissa (kuten omani) Jarrutuksessa veto jakaantuu? Kaverini epäili, että vedon on pakko hävitä takaakselilta jarrutettaessa. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin torsenissa ei katoa veto kummaltakaan akselilta kokonaan koskaan.
                          Kun jarrutetaan niin eihän siellä ole "vetoa". Mikäli ylipäänsä ymmärsin kysymyksesi, niin eihän se voiman jako tietysti mihinkään katoa, ja ei se peräpään "veto" katkea koskaan. Miksi katkeaisi? Jarrutustilanteessa taas missä etupää on lukossa ja takapää vielä pyörii, on ihan normaalia keskitasauspyörästön toimintaa. Siksihän se siellä on olemassa.

                          Comment


                          • onko torsenilla varustetuissa VAG-laitteissa mahdollista päästä torsenista eroon (vaihtamalla keskitasauspyörästö/luistonrajoitin, vaihtamalla vaihdelaatikko, jookin muu/mikä)?
                            Teoriatasolla kyllä, mutta lieneekö kukaan koskaan toteuttanut. Mitä ajat tällä takaa, ja miksi haluaisit eroon torsenista?

                            Comment


                              Mitä ajat tällä takaa, ja miksi haluaisit eroon torsenista?
                              että olisi enempi kivaa ajaa (lähinnä suljetuilla radoilla).

                              Comment


                              • että olisi enempi kivaa ajaa (lähinnä suljetuilla radoilla).
                                Niin meinaat vissiin että voisi muuttaa voimanjakoa, esim. enemmän takapainotteiseksi? Noita torseneja on eri malleja olemassa, ja myös sellaisia pre-loaded malleja joissa on jousikuormitetut kitkalevyt välissä. Samoin sitä voimanjakoa voi muuttaa niillä tasauspyörästön matopyörien nousulla, mutta en tiedä mistä ko. osia saa ja kenellä olisi käytännön kokemusta asiasta. Viisaammat jatkakoon.

                                Comment


                                  Niin meinaat vissiin että voisi muuttaa voimanjakoa, esim. enemmän takapainotteiseksi?
                                  lähinnä sitä ajan takaa, että keskitasauspyörästö/luistonrajoitin sallisi jonkinverran pyörintänopeuseroa etu- ja takapyörien välillä ennenkuin momenttia alkaisi siirtymään enemmän hitaammin pyörivään päähän -> kaasulla olisi helpompi hallita sivuluistoa (ei tarvitsisi voimalla yrittää pitää kaikkia pyöriä irti alustasta(ainoastaan takapyöriä)).

                                  Comment


                                  • melkoista möykkäämistä.
                                    itse olen ajatellut sen näin, että minä ajelen quattrolla koska tykkään siitä että se on tehty raudasta.
                                    saattaa tuo urSsi vähän puskea jos ei huomaa heilauttaa sitä kahvalleen hyvissä ajoin.
                                    liikkeelle lähdöissä ja suoraan etenemisissä se neliveto punnitaan ("normaaliajossa").

                                    kaikkialle on päästy mihin on meinattukin ja puskenut on ja yllätyksiäkin on tullut, kun ei olekaan kitka ollut sitä mitä luuli(ja nilkkaa tarjottu liikaa). hauskempaa se on kuitenkin aina ollut kuin millään vajaavetoisella koskaan, ja ennen kaikkea helpommin hallittavaa. jos haldex kuskit tykkää, että hauskaa riittää, niin paskaakos tässä kinaamaan. ratin taakse leikkimään siitä. hus.
                                    (ja fakta on: mitä huonompi keli, sitä leveämpi hymy)

                                    eiköhän nämä, mikä on parempi jutut ole makuasioita(ja kuuluis hiekkalaatikolle), aika turhaa kikkailla knoppi tiedolla, tuskin täällä kukaan on niin avoimesti ajatteleva, että muuttaisi mieltään "näkemättä" ja kokeilematta.

                                    tuossa länsiväylän loskapaskassa 60km/h matelevaa jonoa 120km/h ohittaessa kyllä tuli mieleen, että olenko minä hullu vai (quattro)uskovainen kun ei vielä edes tunnu liukkaalta. :-)

                                    ps. muistan yhden VR6 golffin, mistä oli "jotain" rikki, ja se oli täysin takavetoinen, eikä se ollut hauska. outo, muttei hauska.

                                    Comment


                                    • Ei osunut tästä, eikä muistakaan ketjuista silmään kovasti kaivattua tietoa.. Eli onko A4 B7 2.0Tq:ssa Torsen tekniikalla toteutettu neliveto? Itse olen vahvasti tätä mieltä ja ihmetys oli suuri, kun naapuri jutteli, että vuodesta -03 eteenpäin on A4:sissa ollut Haldex??

                                      Comment


                                        Paskaa on naapuri puhunut.

                                        Comment


                                        • No sitähän minäkin. Oli vaan niin varma asiastaan, etten viitsinyt alkaa kinaamaan. Olen tuollaista nelkkua katsellut ja olisi kyllä mennyt suunnitelmat uusiksi.

                                          Comment


                                          • Kone pitkittäin = Torsen ja poikittain = Haldex taitaa toimia vielä tänäkin päivänä.

                                            Comment


                                              Miksipäs ois suunnitelmat uusiksi menneet, tuollainen eimistäänkotoisin oleva haldex pieksee jumalquattron ihan sata nolla käytöksellään kun kahva edellä mennään. :) Muusta en sitten mitään tiedäkään.

                                              Comment


                                              • Miksipäs ois suunnitelmat uusiksi menneet, tuollainen eimistäänkotoisin oleva haldex pieksee jumalquattron ihan sata nolla käytöksellään kun kahva edellä mennään. :) Muusta en sitten mitään tiedäkään.
                                                No vaikka siksi, että mielipide on kun p....reikä, jokaisella on omansa. ;)
                                                Viimeksi muokannut KuiKelo; 28.9.2008, 12:24. Perustelu: typoja typoja..

                                                Comment


                                                • Mulla on molemmat. Allradissa on vissiin se torspo ja tuossa kolmosquattrossa on haldex. Ihan hyvin toimii kummatkin. Olen aina päässyt hyvin liikkeelle noilla. Tuo kolmonen on melko kiree vehje, vielä manuaalina ja kaikkea.

                                                  Comment


                                                  • Mulla on ollu 4kpl passat 3bg korista 4motionia eli torsenilla varustettuja. No nyt on toinen passat 3c korista ja haldexilla varustettu neliveto niin voin sanoa kun asun maalla ja tiet aurataan millon sattuu ett molemmilla pääsee. Tossa on yks ylämäki missä oli viime talvena hyvä kokeilla miten haldex toimii,15cm lunta alla jää ja keskelle mäkeä stoppi siihen on jäänny maastureita ja bemareita nelikkona mutta ei audeja/vw torsenilla eikä haldexilla varustettuna ja kyllä haldex niin äkäsee kytkeytyy että autosta tulee neliveto 0.002 sekunnissa ;)

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja weesku Näytä viesti
                                                      Mulla on ollu 4kpl passat 3bg korista 4motionia eli torsenilla varustettuja. No nyt on toinen passat 3c korista ja haldexilla varustettu neliveto niin voin sanoa kun asun maalla ja tiet aurataan millon sattuu ett molemmilla pääsee. Tossa on yks ylämäki missä oli viime talvena hyvä kokeilla miten haldex toimii,15cm lunta alla jää ja keskelle mäkeä stoppi siihen on jäänny maastureita ja bemareita nelikkona mutta ei audeja/vw torsenilla eikä haldexilla varustettuna ja kyllä haldex niin äkäsee kytkeytyy että autosta tulee neliveto 0.002 sekunnissa ;)
                                                      Vähän on vanha keskustelu, mutta mietityttää tuo vaan kun on sanottu että:
                                                      Pitkittäiskone = Torsen
                                                      Poikittaiskone = Haldex

                                                      Eiks tuossa passat 3BG:ssä ole kone poikittain ja silti ilmeisesti torsen? Ainakin muistelisin, että kone poikittain voin toki olla väärässäkin.

                                                      Comment


                                                        Ei ole poikittain. Etsi vaikka Googlen kuvahaulla niin näet.

                                                        Comment


                                                          edit: Mikko ehti ensin..

                                                          Kone on pitkittäin. Tai sitten koemme samaa harhaa ja yön aikana oman passatin kone muuttanut asentoaan.

                                                          Comment


                                                          • Joo, oli väärä muistikuva, ehditte piruvie molemmat ennen kun kerkesin asian korjata :D

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja jünther Näytä viesti
                                                              Vähän on vanha keskustelu, mutta mietityttää tuo vaan kun on sanottu että:
                                                              Pitkittäiskone = Torsen
                                                              Poikittaiskone = Haldex

                                                              Eiks tuossa passat 3BG:ssä ole kone poikittain ja silti ilmeisesti torsen? Ainakin muistelisin, että kone poikittain voin toki olla väärässäkin.
                                                              Kyllä se pitkittäin ihan 100%-varmuudella on. (EDIT: Kuten ylempänä moni totesi, piti vaan lisätä knoppitietoutta niin oli hidas... seliseli...)

                                                              Tuo jako pätee aika hyvin edelleen, joskin poikkeuksia on etenevissä määrin:
                                                              - Uudet pitkittäiskoneiset ovat Torsenin sijaan crown gearilla (RS5, A6, A7...), joka tarkoittanee sitä että Torsen on kuopattu
                                                              - Pitkittäisissä on ollut myös Haldex- (Bugatti Veyron) ja visko-toteutuksia (R8)
                                                              - Vanhat mallit toki erikseen...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X