Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Torsen <> Haldex (Quattro vs. 4MOTION)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • hieman of-topic, mutta miksi tuollainen 90q kulkee tuollaisia varttimailiaikoja, vaikka tehoa on ilmeisen hirveästi? onko vastaus "neliveto syö tehoa":)

    oma lötkö tosiaan välillä puskee ja välillä yliohjaa, mutta kyllä silläkin kahvassa mennään, kun tarpeeksi reilusti antaa kaasua.
    alusta on senverran löysä, että eräs mutka on nopeampi ajaa talvella 90kmh läpi, koska kesällä kuivalla kelillä tuo 90kmh on täysin mahdotonta.

    Comment


    • Haldex + sähkölukko

      Eikö kaikissa haldex-kytkin A3q ole sähkölukko eli EDS? Omassani on ja "rutinaa" kuuluu talvikelillä liikkeellelähdössä em. lukon toiminnasta johtuen, jolloin eipä ainakaan oma A kolkku etupyörien ollessa "ilmassa" jää paikalleen.
      A kolkussa on myös sellainen ominaisuus, että etupään ollessa ilmassa ja renkaasta pyörittäessä on takarenkaat pyrkineet pyörintään mukaan,siis jollain % visko osallistuu koko ajan takapyörien toimintaan, olisiko se 10% minkä joku jo mainitsi.
      Eipä ne katsastuksessa ainakaan jarrutestiä saaneet tehtyä, kun auto lähti eteenpäin rullien lähtiessä pyörimään etupyörien alla ja vanhempi katsastusmies totesi nuoremmalle, ettei rikkoisi peliä kun se on kumminkin jarrujen osalta juuri huollettu (mikä piti paikkansa,vaikka en sitä kertonutkaan).
      Ainoa miinus haldexissa on sen tarve öljyjen vaihtoon 30 kympin välein, joka on kallista ainakin huollossa tehtynä, mutta elämä on.
      Tossa selasin quattron käyttöohjetta ja siinä nelivedosta on todettu: sovita ajotapa aina keliä ja liikennetilannetta vastaavaksi. Nelivedon ja ABS:n lisäämä turvallisuus ei saa johtaa riskien ottamiseen!

      Comment


      • Näin kevennyksenä ja offtopikkina, molemmat on _minun_ perstuntuman perusteella selvästi mitsun evokasin voimansiirtoa huonompia.

        Comment


          Ajoin viime talvena A3 3.2 Q rattivaihdehärpykkää parin päivän ajan. Jääradalla tuli semmonen kokemus, että varttitunnin ajamisen jälkeen auto muuttui täysin etuvetoiseksi. Puolen tunnin jäähdyttelyn jälkeen systeemi rupesi taas toimimaan. Kaveri ajoi samanlaisella mutta manuaalilla ja sama efekti. Ei oikein vakuuttanut.

          Comment


          • A kolkussa on myös sellainen ominaisuus, että etupään ollessa ilmassa ja renkaasta pyörittäessä on takarenkaat pyrkineet pyörintään mukaan,siis jollain % visko osallistuu koko ajan takapyörien toimintaan, olisiko se 10% minkä joku jo mainitsi.
            Eipä ne katsastuksessa ainakaan jarrutestiä saaneet tehtyä, kun auto lähti eteenpäin rullien lähtiessä pyörimään etupyörien alla ja vanhempi katsastusmies totesi nuoremmalle, ettei rikkoisi peliä kun se on kumminkin jarrujen osalta juuri huollettu (mikä piti paikkansa,vaikka en sitä kertonutkaan).
            Silloin on ainakin periaatteessa jotain rikki. Ja muistathan että visko ja haldex on kaksi eri asiaa, joista jälkimmäinen löytyy autostasi. Se haldex-kytkin on auki, kun nostat sen auton ilmaan ja pyörität käsin rengasta, sen tulee pyöriä täysin vapaasti ilman vastusta. Vaikka mekaanisella torsenilla olevaa quattroakin ajetaan jarrudynossa, ei se liiku eteenpäin.

            Edes Subarun visko_lukolla_ oleva keskitatasauspyörästö ei riitä liikuttamaan autoa jarrudynossa.

            Comment


            • Silloin on ainakin periaatteessa jotain rikki. Ja muistathan että visko ja haldex on kaksi eri asiaa, joista jälkimmäinen löytyy autostasi. Se haldex-kytkin on auki, kun nostat sen auton ilmaan ja pyörität käsin rengasta, sen tulee pyöriä täysin vapaasti ilman vastusta.
              Juu tiedän kyllä että visko ja haldex on kax eri sydeemiä, mutta miksi insinööri sitten ei suositellut quattron dynotestiä?
              Eikös haldex kytkeydy alle 40km nopeudessa päälle etu-ja takapyörien pyörintäeron huomatessaan moottorin ollessa käynnissä?
              Testi olisi kuulemma saatu tehtyä moottori sammutettuna ja virta päällä tämän nuoremman insinöörin mukaan, hän kun kävi tarkistamassa asian katsastuksen aikana jostain.
              Jälkeenpäin kyllä ajattelin, että olisiko moottori sammutettuna ABS silloin toiminut?
              Eikö muilla A3 quattron omistajilla ole vastaavia ongelmia jarrudynossa?

              Comment


              • Kyllä mulla jarrut testattiin ihan normaalisti dynossa ajamalla...

                Comment


                • Eikös haldex kytkeydy alle 40km nopeudessa päälle etu-ja takapyörien pyörintäeron huomatessaan moottorin ollessa käynnissä?
                  Kyllä, mutta kytkeytyy myös yli 40km/h nopeuksissa, tuo ei ole mikään raja-arvo. Kytkeytymistä ohjaa akseleiden pyörintäeron lisäksi moni muu asia, kuten esim. kaasupolkimen asento, joten tyhjäkäynnillähän sen ei pitäisi kytkeytyä.

                  Comment


                  • Oma kokemus haldexin EDS:stä on että se toimii vain etuakselilla. Takapäässä pyörii tyhjää yleensä vain toinen rengas kun taas etupään pyörimiseroa tasataan jarruilla. Joskus paikaltaan vauhdilla lähdettäessä tuntuu että onkohan taka-akselilla lainkaan vetoa. Tosin mutkissa veto tuntuu tasaiselta ja yllätyksettömältä.

                    Comment


                    • Jostain luin, että eri lutikoilla saadaan haldexin toimintaa muutettua niin, että takapää on koko ajan jollain prosentilla mukana,ilmeisesti omaan quattrooni viripalikan yhteydessä sellainen on lisätty?
                      Älkää kysykö mikä virityspalikka on kyseessä, en tiedä, tehoa on kuitenkin riittävästi omaa käyttöä ajatellen.
                      Eilen viimeksi kokeilin painamalla kaasua, takapää on pyrkimässä etupään edelle samalla tavalla kuin jatkuvavetoisella scorpiolla, jolla myös joskun cruisailen, sillä erotuksella että scorpion kevyempi perä lähtee liukuun herkemmin.

                      Comment


                      • Kyllä se ihan vakionakin puskee perää sivulle melko hanakkaasti, kaikista essonpaarihuhuista huolimatta. Yllättävän sitkeässä tuntuu olevan harhaluulo siitä että tuollainen haldexi olisi muka aliohjaava. Etenee kyllä aina kylki edellä jos vaan kuski niin haluaa.

                        Jukka: kyllä siellä taka-akselillakin pitäisi olla EDS käytössä, sen huomaa helposti "aktiivisen ajon" jälkeen takajarrujen lämpeämisenä. Joskus myös savumerkit takajarrupaloilta kertoo kyseisen härpäkkeen olemassa olosta. Edelleen olen sitä mieltä että EDS on erittäin typerä lukon korvike.

                        Comment


                          Olen EDS:stä kaimapojan kanssa täsmälleen samaa mieltä! Muutamaan kertaan oon jo kysellytkin, mutta kukaan ei ole vastannut aiemin: Mitä pitäisi tehdä että sen EDS:n saisi (edes tilapäisesti) pois käytöstä? Rasittaa ihan turhaan jarruja moinen..

                          Comment


                          • pimeällä tuon eds:n toiminnan huomaa myös siitä että sinkittäessä valot himmenee hieman eds:n kytkeytymishetkellä. puhtaan valkoisella lumella selkeimmin havaittavissa.

                            Comment


                              Eihän sekoteta eds:ää sitte esp:hen?
                              EDS ei kokoaikaa ole jarruja kuluttaas, vain sillon kun pyörät pyörii eri tahtiin. Eikös?

                              Comment


                                No onhan se heikko lukonkorvike, mutta tyhjää parempi. Muutenhan se löisi voiman aivan läpi sisäpuolen pyörästä, niinkuin vaikka S2:ssa. Takajarrutkin pysyvät paremmassa kunnossa, vanhemmissahan ne ruostuvat käytön puutteesta, kun talvella Suomi-nopeuksilla ja kitkoilla ei niitä liikkeelle just saa.

                                Varmaan jonkun sulakkeen poistolla EDS:n sais pois, ei muuta kuin sulaketaulua tutkimaan.

                                Itse haluaisin kyllä EDS:n jättää, mutta ASR pois. Siis siten, että ESP olisi vielä toiminnassa, se kun pienet luistot jopa sallii. Vaan ei onnistu, eli molemmat on tiltattava pois, ja käytettävä hartia-espiä :)

                                Comment


                                • Petri: Juu ei sekoteta, onneksi koko ESP:tä ei omasta autosta löydy =)

                                  Tuo EDS sen sijaan on mun mielestä ihan hyödyllinen kapistus ja sen soisi myös pelaavan tuolla taka-akselilla (pitääpä käydä "haisteleen" kovan ajon jälkeen jos vaikka toimisikin). Ronksutus kuuluu lähinnä alhaisilla nopeuksilla, kunnon driftauksessa sitä harvemmin kuuluu. En myöskää allekirjoita väitettä että haldeksipeli puskisi, kyllä se makeisiin luistoihin lähtee aika helposti. Jos ei muuten niin pienellä kaasu&kytkin-liikkeellä avitettuna. Tähän varmasti vaikuttaa paljon myös renkaat.

                                  Comment


                                  • Onko näissä Etuvetoihmeissä tota EDS:sää ja jos on niin mikä on sen varustekoodi?

                                    Comment


                                      Kyllä mulla jarrut testattiin ihan normaalisti dynossa ajamalla...
                                      Tehtaan ohjeiden mukaan pitäisi olla kone sammutettuna Haldex:illa varustetun auton jarrutestauksessa. Lisäksi jos on EDL (EDS) niin rullien pyörimisnopeus ei saisi ylittää 6 km/h.

                                      EDS:n olemassaolon taka-akselilla huomaa donitsien teossa, räksyttelee mokoma.

                                      Comment


                                      • EDS/ESD/EDL (ihan miten vaan :) ) on toki tyhjää parempi, mutta kyllä noissa vehkeissä pitäisi ehdottomasti olla oikea tasauspyörästön lukko, mutta ei edes ässä-malleista löydy moista ihmettä.

                                        Minullakin vilkkuu valot kun tuo alkaa ruksuttelemaan ajon aikana. Alkuun hämmästytti, mutta siihen on jo tottunut. Huonoilla renkailla tuo teki vielä aika paljon töitä ajon aikana, saas nähdä rauhottuuko nyt uusilla oikeilla talvirenkailla.

                                        Comment


                                        • Tehtaan ohjeiden mukaan pitäisi olla kone sammutettuna Haldex:illa varustetun auton jarrutestauksessa. Lisäksi jos on EDL (EDS) niin rullien pyörimisnopeus ei saisi ylittää 6 km/h.

                                          Ilmeisesti saman tekstin oli insinööri katsastaja hakenut, kun sitä niin vaivasi,ettei voinut jarruja testata dynossa, kun vanhempi katsastusinsnööri varoitteli quattroa rikkomasta.
                                          Tietääkö joku, onko kirjainyhdiste ABD (Automatic Bremse Differential) sama asia kuin EDS(Elektronische Differential Sperre)?
                                          Lähde:
                                          http://www.audi.fi/VV-Auto/Audi2.nsf...ekninensanasto

                                          Comment


                                          • Tehtaan ohjeiden mukaan pitäisi olla kone sammutettuna Haldex:illa varustetun auton jarrutestauksessa. Lisäksi jos on EDL (EDS) niin rullien pyörimisnopeus ei saisi ylittää 6 km/h.
                                            No toi onkin hyvä tietää kun seuraavan kerran meen katsastukseen...

                                            Comment


                                              Niin unohtui, että tietysti 2WD dynossa saa jarruttaa jos takamunkit ovat rulllien päällä.

                                              Comment


                                                Muistaakseni noita nykylaitteita saa ihan huoletta jarrutella. Korjatakaa jos olen väärässä, mutta muistaakseni tästä oli ennenkin juttua...

                                                Comment


                                                  Joni:

                                                  Tehtaan ohjeiden mukaan ...
                                                  Saavat sitten tehtaalla korjata ne ohjeet :) No joo, voihan olla, että ovat syystäkin laittaneet liiankin turvallisen ohjeistuksen, eipä ole vielä särki mennyt vaikka on ainakin kerran jarrutettu 2WD dynossa kone käynnissä.

                                                  Comment


                                                  • Ensimmäistä kertaa omaa A3:sta katsastukseen vietäessä päätin luottaa inssin ammattitaitoon ja katsoa kuinka hän homman hoitaa. No kyseisellä konttorilla dyno olikin toisessa rakennuksessa joten jäin jännityksellä odottamaan tuleeko se kärry sieltä takaisin vai ei. No lopulta kärry tuli takaisin päärakennukseen ja kysäisin inssiltä kuinka hän jarrut testasi. Inssi sanoi että esim. mun autosta hän testasi jarrut ihan pihalla jarruttamalla (talvella) ja sanoi että kyllä se pysähtyy, mutta yleisesti hän sanoi että jos tulee nelivetojärjestelmällä oleva auto katsastukseen ja varmuutta ei ole voiko sen dynossa pyöräyttää niin silloin vältetään riskit ja testataan jarrut ilman dynoa.

                                                    Ja tuosta EDS:stä sen verran että kyllä ainakin mun autossa rutisee sekä etu- että taka-pää siis myös ilman ESPtä.

                                                    Comment


                                                    • Ja tuosta EDS:stä sen verran että kyllä ainakin mun autossa rutisee sekä etu- että taka-pää siis myös ilman ESPtä.
                                                      Nää foorumikeskustelut tekevät musta usein vainoharhaisen =)

                                                      Comment


                                                      • Quattrotourilla kokeilin mäkistarttia paikoiltaan sekä A4:lla ja A3:lla, ihan reippaalla kaasulla. Molemmissa ESP päällä.

                                                        A4 lähti suht eleettömästi ja nätisti, mutta A3:ssa etupyörät pyörivät ensin tyhjää vähän aikaa ja huomasi oikein selvänä nykäyksenä takapään mukaantulon. Kyllä sen viiveen huomaa selvästi ainakin paikoiltaan lähtiessä.

                                                        Comment


                                                          Tässä vaiheessa pakko tunnustaa, että ei se torsen tosiaan sitä voimaa ilman lukkoja siirrä. Tuli toista tuntia kaivettua kutosta hiihtokeskuksen parkkiksen sulkemisajan jälkeen penkan päältä, kun koko etupää kantoi keskeltä - ei se keleen Torseni tosiaan siirrä yhtikäs vääntöä kun etupyörät oli puhtaasti tyhjän päällä (kantoi jälkikäteen katsottuna etuakselista taakse päin n. 70x70cm alueelta.

                                                          Heti samantien kun keksittiin kaverin biilillä köydellä nykäistä (kun enää lumiharjalla saanut lumia enempää keskeltä pois) niin käytännössä tuo ei hangesta ehtinyt liikahtamaan kuin senttejä köydellä, jos sitäkään-> tultiin räväkkäästi pois tuolta ilman enempää vetoapua.

                                                          Comment


                                                            Jälkiviisautta, mutta vasemmalla jalalla voi samalla kevyesti jarruttaa ja näin antaa torsenin vaatiman vastavoiman että homma pelaa. Muistat seuraavalla kerralla :)

                                                            Comment


                                                              Höh ;)

                                                              Varmaan siinä sen verran kädet tärisi että tuli polkaistua vähän enemmän kuin tarpeeksi jarrua ja mausteena tiptronic niin enempää ei tullut pyristeltyä vaan kärsittiin ja kaivettin melkein kädet verillä lopulta poikkinaisella lumiharjalla tuo malmikasa lumikasan päältä ;)

                                                              No, kaverin vika. Ennen tätä harjoituskertaa tuli vain kieputettua automaatti päällä. Kaveri keksi, että tiptronicci päällä ja kesken pitkän sladin heti kakkoselle vaihdettuaan väkisin ykkönen niin kurvista ulostultaessa lähtee huomattavasti liukkaammin kun on menohalut kohdallaan.

                                                              Ensimmäinen yritys kaverin demoamisen jälkeen, sisäpenkkaan suoraan 180' mutkan jälkeen kun yliohjautui. Onneksi tuli lähinnä henkisiä vaurioita ja tulipahan rispektiä taas testailla. Puskuri hieman haukkasi toisesta reunasta liikaa lunta ja lähti n. 20cm matkalta repsottamaan. Onneksi toinen uusi puskuri on vielä myymättä ja saa samalla alahelmat korin väriin hyväksytettyä Puheenjohtajalta. Itseasiassa taisi tulla kaverille kalliimmaksi "olisi ollut kaikinpuolin parempi jättää koittamatta, nyt pitäisi keksiä kauhea kasa kaikkea myytävää että sais rahaa".

                                                              nimim. Vatasen jalat ja omat kädet ;)

                                                              ps. ei tuosta jarrukommentista mitään herneitä kaivella kun Vatasen jaloilla sinne penkaan päästiin kiipeämään. Oma vika ja sillä selvä. Ehkä ensi kerralla osaa toimia hötkyilemättä. ;)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X