Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Torsen <> Haldex (Quattro vs. 4MOTION)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    en tiedä mistä tuo menttaliteetti nyt tuli että toresenia jotenkin paskaksi haukkuisin, se nyt vaan on niin että -81 audi 100 mallin quattro on huonompi ku -06 rs4:sen, se että -06 mallin rs4:sen torseni ois jotenki ylivoimasen hyvä, EI tee automaattisesti sitä että kaikilla lötkömiehillä olisi siis siten rs4:en ajo tuntuma.

    Juhakillin löytämä "self locking torsen" on kyllä sitten aika kaukana arvon lötkö raadin autoista, eli kun kotia ajelee, ei kannata tuudittautua siihen että alla on aito IMSA.

    Ja tuota kilpakalustossa tosenin käytön vähäisyyttä kuvastaa sekin, kun aikanaan dahlpäkin hannulta kyselin askiongelmiini ratkaisua, hän itse kiisti jyrkästi että torsenia missään ole käytetyn.
    Ja vaikka nyt sitten intternetin totuuden torvi osaa meille kertoa että itse lukittuvaa torsenia oiskin käytetyn, on siitä kyllä torquesensinki kaukana ku on kemppiliimaa torsenimurkulat täynnä. Joten samoilla linjoilla Ronin kanssa jatketaan.

    Summaan nyt tähän vaan että ottakeehan hiukka herneitä pois, ja muistuttaisin että se kehitys menee eteenpäin. Se että uuden järjestelmä on vanhaa parempi, ei siitä paskaa tee.

    Noihin puskemiset ja muut on niin monen asian summa että ei se keskustelemalla parane, mutta ei ne linkkejä pasteemalla ja prosentteja vertaamalla ainakaan muutu, kehotan koe ajamaan tollasta haldex peliä, ja talvella tietenkin että voi jossain parkkipaikalla vähä kokeilla, ero on niin iso että en usko että sen olemassa oloa kukaan Oikeasti kokeillut voi kieltää. Vaikka 10000km ajaisi mutta kertaakaan ei luisussa mennä, ei eroa pysty havaitsemaan.

    Comment


      #92
      Ai juma noista iski himi kasata kaapista löytyvä testiauto, ja jos osaa löytyy niin toteuttaa vaikkapa torsen siihen. Eikös nuota lego-osia saanut tilata jostain? (muistaisin että niissä paketeissa oli sellainen luettelo mukana) Ei oo hetkeen tullut näprättyä...

      Comment


        #93
        Omasta kokemuksesta nelivedosta saa lisäturvallisuutta erityisesti tielle syntyviä loska/lumi/jääpolanteita ylittäessä esimerkiksi ohitustilanteessa. Enpä osaa suoraan sanoa miten Haldex toimii tuollaisissa tilanteissa, joissa ei sinänsä etupyöriltä pito merkittävästi katoa, tai vähenee vain hetkellisesti. Aiemmin etuvetoisella ajaessa ei ison loskapolanteen yli meinannut päästä, mutta nyt Audi menee tuosta vaan tehden ohitustilanteista huomattavasti turvallisempia.

        Comment


          #94
          Otto: Tämä on omankin ajatteluni lopputulos, ja oikeastaan eräs syy, miksi olen haaveillut TorSen rinkulan omistamisesta jo kauan.

          Comment


          • #95
            Tuli vaan mieleen, että tuo "uuden auton järjestelmä" kun ei aina automaattisesti ole parempi. Ehkä tavallaan osin juuri siitä on käyty väittelyä. Kehitys menee eteenpäin, mutta asiallahan on niin monta näkökulmaa, että täytyy käyttää hieman lähdekritiikkiä ja vertailla teknistä suorituskykyä samalta viivalta. Vai onko monikin nähnyt auton myyntiesitteessä tai kuullut myyjän sanovan että "tää on melkein yhtä hyvä ku edellinen systeemi"? ..Tuskin.

            Mersun myyjä ei varmasti ensilauseessaan kerro -05 E-mersusta, että "tää autohan perustuu 5 vuotta vanhaan tekniikkaan".

            Sama koskee tätä "tekniikka menee eteenpäin" -lausetta.

            Jos Audin 4-veto insinöörille tehdään ominaisuus-lista, jota seuraavassa mallisarjassa vaaditaan, niin hymy on herkässä. Kovat on vaatimukset, ja lista on pitkä, insinöörin luullessa että pääsee kerranki näyttämään todelliset kyntensä asiantuntijana ja tuotekehittäjänä.... ...kunnes: viimeisellä vaadelistan rivillä lukee että paljonko tämä komponentti saa sarjatuotantovaiheessa korkeintaan maksaa.

            Hyvä esimerkki voisi olla vaikkapa tämä EDS. Miksi rakentaa mekaaninen lukko, jos _melkein_ sama saadaan aikaan sähköisesti, jo lähestulkoon autossa olemassaolevilla komponenteilla (abs)?
            Hieno järjestelmä, ja toimii hienosti. Ei tosin vastaa silti aivan mekaanista lukkoa.

            Sama haldexissa. Kevyt, kompakti ja edullinen. Miksi laittaa väliin mekaaninen komponentti, jos _lähes_ samaan päästään sähköisesti ohjatulla kytkimellä ja säästetään 25% kustannuksista?
            Ei tosin vastaa silti aivan mekaanista torsenia.


            On tavallaan itsensä kusettamista ja mielikuvien myymistä omaan pääkoppaan, jos autokauppaan kävelee asenteella "tän vuoden tekniikka on parasta mitä rahalla saa". Moniko haldexin-nelikon omistaja kehtaa sanoa, että 80-luvulla rakennettiin jo parempi systeemi?

            Torsenia on moitittu vanhentuneeksi järjestelmäksi, ja tunnustan täysin: se on aivan totta.
            Tosin olisi vaikea kuvitella Suomi-Ruotsi maaottelun jälkeen, että jos Suomi voittaa, niin ensimmäinen lause on voittajan suusta tyyliin "no ei me oikeesti sillai voitettu, vaan vastustajalla oli parempi ja nuorempi joukkue".

            Jep, vanha torseeni on aikansa elänyt. Mutta koska parempaa ei ole vielä kuitenkaan tehty, niin se kantaa edelleen tehokkaimman nelivedon titteliä. Ja kantaa vaikka seuraavat 25 vuotta eteenpäin, jos oikeasti numeroarvoilla parempaa ei rakenneta.

            Koskahan tässäkin asiassa voittaa järki ja faktat, ennen tunteita ja mielikuvia?

            Comment


              #96
              aijai, nauratti.

              Audi ei sitten muuten keksinyt torsenia

              Comment


                #97
                joo kyllä se ysikymppinen vaan on peli, ihan faktana ei pelkästään mielikuvallisesti

                Comment


                • #98
                  Tjaa, taitaa olla turha puhua mulla koko asiasta. Kaikki kommentit näyttävät olevan järjestään "hyvä se torsen on niin pitkään kun sinulla sellainen on".

                  ..Sen sijaan että joku vaivautuisi oikeasti perustelemaan vastauksen, miksi haldex on niin hyvä.
                  Toki tuon ylläolevan avautumisen kirjoitin pilke silmäkulmassa, mutta ilmeisesti se joltain meni ohi?

                  Torsenhan on amerikkalaisten oivallus. Sitä tuskin on kukaan Audin tekeleeksi väittänytkään.

                  Edit: Enkä tarkoittanut etteikö tekniikka menisi eteenpäin yleensä. Tottakai menee, mutta se ei ole itsestään selvyys.

                  Comment


                  • #99
                    Kuitenkin sellainen 90q kulkee kovaa,kun on norjan kilvissä ; ) Vaikka sikasurkealla vanhalla torsenilla onkin?? Hyvä että viivalta irtoaa :D No,Stertmanin auto(9.91) ainakin on torsenilla.
                    http://racemovie.mine.nu/movies/sund...s_widedivx.avi

                    Comment


                      Miksi uudetkin isot audit on torsenilla jos on parempaakin tarjolla? Ei liene kustannuksista kiinni?

                      Comment


                        Nyt perkele lakkaa se mun suuhun sanojen laitto, uudempi parempi on eriasia ku että vanha=paska uusi=hyvä, juhatappokin ymmärtää tän jookos?

                        No kyllä se tykki tuolla audin neliveto insinöörejä kehuu, taitaa olla se audin sisään ostaja joka sen torsenin sinne on hankkinyt.

                        Sitten yksi fakta mitä tuolla aikasemmin moititte: http://www.torsen.com/general/general_faq.htm

                        What happens when I have a wheel in the air?

                        As mentioned above, the Torsen differential is a torque multiplier. The Torsen requires some type of resistance or friction in the system to function properly. A wheel in the air provides zero torque or friction on the system and as the Torsen multiplies the available torque, zero, by its TBR, the end result is still zero

                        Comment


                        • juhatappokin ymmärtää tän jookos?
                          Hop,hop, olen pyrkinyt neutraaleihin kommenteihin :D Silkkaa faktaa halukkaille(tai ei) etsinyt ; )

                          Comment


                          • No jospa nyt laitetaan kaikki vähän jäitä hattuun. Meinaa räjähtää kynsille koko juttu.

                            Tuo Antin linkki on tuttua tavaraa, ja siinä ei ole mitään epäselvää. Pitää täysin paikkansa, jos yksi rengas nostetaan ilmaan, vuotaa vääntö sinne. Matkanteko siis loppuu torsenillakin.

                            Tosin mitalilla on kääntöpuolikin. Haldex-nelikossa on täysin sama tilanne.
                            Ja jos linjasta poiketen otetaan mukaan vertailuun vaikka A3 ja A4 quattrot, joissa molemmissa on "elektroninen tasauspyörästönlukko", niin saadaan helpommin vertailtua ominaisuuksia haldexin ja torsenin välillä.

                            EDS ei missään tilanteessa lukitse pyörää kokonaan, vaan vain jarruttaa sitä. Toimien siis lukkona.
                            Kun haldexin yksi pyörä sutii, se siirtää sinne heti kaiken väännön johtuen avoimista tasauspyörästöistä. EDS hallitsee tilanteen, JOS sen jarrutusvoima riittää siirtämään väännön muihin pyöriin. Näinhän ei ole jos auto on lähes kiinni, ja keventää esimerkiksi vain juuri sitä yhtä rengasta.

                            Jos sama tilanne tehdään torsenilla varustetulla nelikolla, alkaa väännön siirtyminen HETI kun EDS vähääkään jarruttaa sutivaa pyörää. Eli, rengas saa pyöriä hieman tyhjääkin, ja silti jo osa väännöstä välittyy toiselle akselille.

                            Ei siis lienee epäselvää kumpi järjestelmä selviytyy edellämainitusta tilanteesta.

                            Comment


                            • Miten toi bensan kulutus voisi vaikutaa tähän asiaan kun benzinin hinta alkaa 98 suhteen olemaaan 1.34e haldexilla on varmasti yritettty pitää kulutukset kurissa.Ei Audin nelivedosta ikinä tule voitaijaan 402m:rillä mutta se kestää.

                              Comment


                              • Eilisaamuna katselin parkkikselle, paikalla yli 50 autoa ja kaikissa 4 pyörää maassa. Ilmeisesti kesäkelillä oli osuutta asiaan.

                                Myös työmatkalla vastaan tulleissa autoissa oli kaikki renkaat maassa. Varmaan sekin johtui intiaanikesästä.

                                Itsekin muutamia erilaisia vekottimia ajaneena olen kyllä sitä mieltä, että:

                                1) neliveto on hyvä talvella, ihan normaalisti ajellessa. Promillen miljoonasosalla kuljettajista on kolme pyörää ilmassa alvariinsa kun yrittää risteyksestä vihreillä hiipiä bussin alta karkuun, ja momentit vuotaa pitkin pientareita

                                2) hyvä neliveto on looginen ajaa, eikä säikyttele esim normaalisti mutkaan mennessä ensimmäisenä johtamalla autoa puskemaan.

                                3) Hyvä neliveto ei myöskään kiskaise perää irti tiestä lumella, kun jalan nostaa kaasulta

                                4) Neliveto antaa vakautta paksussa lumessa ja sohjossa

                                5) Neliveto helpottaa liikkeelle lähtemistä liukkaalla

                                Kaksi viimeistä kohtaa mainitsin vain siksi, että edes joku muistaisi mistä tässä keskustellaan: henkilöautojen nelivetojärjestelmistä

                                Täällä ollaan vedetty imsaa ja ollaan valutettu momenttia harakoille ja on ruuvattu säätöä ja käännetty prosenttia. Ehkä olisi syytä miettiä hetki sitä millainen mikäkin AUTO on ajella IHAN NORMAALI LIIKENTEESSÄ kaikki neljä pyörää maassa.

                                Vielä oma 0,02?:

                                Allekirjoittaneen oma CeenepaÄsnepa puski ihan perkeleesti, ja luistatti perää jos kaasulta jalan varomatta nosti. Eikä kumpikaan seikka todellakaan ole mielestäni normaaliajossa hyvä asia. Auto irtosi paksussakin lumessa kuin nakki haulikosta ja toden totta oli mukava peli ottaa liikennevaloissa päänahkoja yhdeltä jos toiselta kikottimelta. Takalukko oli myöskin erinomaisen kiva keksintö, johti melko poskettomiin sladitteluihin, joiden tarkoituksenmukaisuudesta voidaan olla montaa mieltä.

                                Sitten taas ne lukuisat Haldex-pelit, joihin olen tutustunut, ovat kaikki käyttäytyneet jopa "urheilullisessa" ajossa erittäin nöyrästi ja luontevasti, ilman yllämainittuja vanhan huussin ongelmia. Jokaikisellä ajamallani haldex-pelillä olen päässyt erinomaisen vaivattomasti liikkeelle talvikelissä, -jopa mäkilähtöjä olen tehnyt. Toisaalta minullahan on voinut käydä säkä, koska vielä en ole joutunut liikenteessä tilanteeseen, jossa osa renkaista on tunkilla keskellä risteystä. Sitten kun niin käy, toivon totta tosiaan, että alla on maanmainio torsen-peli.

                                ps. Luullakseni imsoissa oli ensimmäisessä kisassa torsenit. Sen jälkeen siirryttiin fergusoniin. Joku voi kaivaa intternetistä audien sijoitukset ko. kisassa. -ainiin ja keskeytyksien syyt.

                                Comment


                                  no juu, turhan kärkkäästi juhalle sanoin, ja kyllähän määki yritin tossa joku viesti sitten ehdottaa etta kokeilis niitä autoja, eikä vertailis internet linkkejä...

                                  Comment


                                    EDS ei missään tilanteessa lukitse pyörää kokonaan, vaan vain jarruttaa sitä. Toimien siis lukkona.
                                    Kun haldexin yksi pyörä sutii, se siirtää sinne heti kaiken väännön johtuen avoimista tasauspyörästöistä. EDS hallitsee tilanteen, JOS sen jarrutusvoima riittää siirtämään väännön muihin pyöriin.
                                    Hmmh...Minusta kyllä tuntuu, että EDS ei vaikuta Haldex:iin toimintaan millään tavalla: Vempeeleen momentinsiirtokyky perustuu pyörintänopeuseroihin akseleiden välillä -- ei siis akselin renkaiden välillä, jota EDS hanskailee.

                                    Eikös täten tuossa ylläolevassa tilanteessa akseleiden välillä ole väkisinkin pyörintänopeusero, jolloin vempele saa siirrettyä momenttia taaksekin?

                                    Comment


                                      Jätin moiset pohdiskelut sikseen luettuani tämän(kin) http://www.torsen.com/files/Torsen%2...al%20Sheet.pdf

                                      Lopussa oleva vertailu on ytimekäs ja järkeen käypä. Torsenin huoltovapauttakaan ei sovi unohtaa. Haldexia rumpataan joka jarrutuksessa irtikytkemällä.

                                      Hummereissa muuten on torsenit sekä edessä, keskellä että takana ja kiinni jääminen on epätodennäköisempää kuin noilla jarruilla sutimista hillitsevillä vempeleillä. Jostain olen kysellyt, vaan en saanut vastausta, onko nykykasissa torsen myös takatasauspyörästönä?

                                      Varmasti auton talviajo-ominaisuuksiin tai -hauskuuteen vaikuttaa enemmän kuin tuo nelivetotavan valinta mm. auton koko ja vaihteisto (manuaali vs. automaatti). Pappamallin automaatilla nelipyöräluisussa kehän vetäminen vaatii koko joukkoa järjestelmien irtikytkemistä (ESP/ASR ja tiptronicci silmään).

                                      Comment


                                      • Razur
                                        Ville Järvenpää

                                        urS4 avant -93
                                        LähetäLähetetty: Tii Elo 16, 2005 19:24 Viestin aihe:
                                        Ja torsenia helppo myös halvalla laitella leikkikuntoon.. Omalla vastuulla :)
                                        Ohjeet
                                        Miten vaikuttaa?Onnistuuko meikämannen kvatroon?

                                        Comment


                                          Tuota takalukkoa ei enää uudemmissa torseneissa ole eikä tuo siis onnistu. Vanhemmissa se kytkee taka-akselin lukon ja ohittaa nopeusrajoituksen. Tämä sallii pitkää ja laakeaa sladia liukkaalla.

                                          Comment


                                          • Kävin äsken rvan kanssa koeajamassa golf4 4motion 110hp tdi -01...
                                            Näin torsenmiehen näkökulmasta:
                                            + kytkeytyy nopeasti.
                                            + _todella_ loogisesti käyttäytyvä, ei sen kummemmin puskenut, kaasulla sai aina perän mehevään mutta rauhalliseen ja helposti hallittavaan sladiin. suuri plussa siis käytöksestä.
                                            - mäkitestissä suti kolmella pyörällä, onkohan autossa lukkoja/esp/esd/tms vekottimia?
                                            - moottorijarruttaa etupyörillä.

                                            Mutta kokonaisuutena voisin hyvinkin kuvitella itseni haldeksiauton ratissa, vaikka olen "torsen-oldskooler", käytetyn tehon ottaen huomioon haldeksi oli enemmän perävoittoinen, mielestäni hauska&helppo&mukava ajettava. Taasen torsenin saaminen perävoittoiseksi vaatii kikkailua kaasulla sekä huomattavasti enemmän paukkuja pannuhuoneesta.

                                            Nämä tuntumat siis ~tunnin koeajon perusteella, kaupunkiajoa, motaria ja maaseutua.
                                            Syön pahat sanani haldeksista.

                                            Harmi vaan että autossa ei ollut kylmäkonetta ja väliraha oli nihkeä, taidan siis hetken ajaa vielä nykyisellä =(

                                            Comment


                                            • golf4 4motion 110hp tdi -01
                                              tehtaalta ei ole tuommoista kombinaatiota lähtenyt markkinoille. haldexin sai vain 90, 115 ja 130 hv moottoreiden yhteyteen.

                                              Comment


                                              • aih, no sitten myyjä kusi mua linssiin. sorry väärästä infosta.

                                                Comment


                                                • Sikäli mikäli jos haldexi puskee niin kyllä näkyi torsenilla varustettu nelivetokin puskevan tänään niin nolosti että oikein hävetti kuljettajan puolesta!! kumpi niistä nyt sitten puskikaan....?

                                                  Tämä tapahtui Jyväskylässä puolen päivän aikaan kun liikenne valoista lähti 100:nen neliveto audi hienosti ja lujaa vasemmalle mutta matka päättyi puskien nolosti jalkakäytävän puolelle.....

                                                  Kuski joutui ottamaan pakkia ja punaisin korvin poistumaan paikalta.....

                                                  Comment


                                                  • Sikäli mikäli jos haldexi puskee niin kyllä näkyi torsenilla varustettu nelivetokin puskevan tänään niin nolosti että oikein hävetti kuljettajan puolesta!! kumpi niistä nyt sitten puskikaan....?

                                                    Tämä tapahtui Jyväskylässä puolen päivän aikaan kun liikenne valoista lähti 100:nen neliveto audi hienosti ja lujaa vasemmalle mutta matka päättyi puskien nolosti jalkakäytävän puolelle.....

                                                    Kuski joutui ottamaan pakkia ja punaisin korvin poistumaan paikalta.....
                                                    Olikohan varmasti neliveto? Ihmetyttää nuo puheet tästä torsenin "puskemisesta" koska en ole sitä koskaan saanut koettua (mitä helv***iä te teette niille autoille?). Sen mitä se menee esim. hillityssä ja "vahinko" sivuluisussa, niin se menee aina molemmat akselit luistaen. Ja jos satut kaasua painamaan, niin perä koittaa keretä keulan edelle.

                                                    Voi tietysti olla vähän kuskin korvienkin välissä, mutta mikäs tuossa nyt oikein se taika on?
                                                    Omat kokemukset parista torsen-nelikosta on ihan poikkeavat?

                                                    Edit: vaimokin muuten sanoo, että neliveto "heittää taas sitä perää" aina todella liukkailla keleillä.

                                                    Comment


                                                      Joo kaksi talvea torsenlötköllä, en sanoisi että se puskee liiemmin. Juurikin lähtee molemmat akselit ja liukuu sivuttain. Mutta miulla ei ole varmaan kuin yhteensä kolme nastaa pyörissä jäljellä.

                                                      Comment


                                                        Toinen talvi kitkoilla, kokemuksia:
                                                        - puskeehan se hieman etupainoisuuttaan, jos "laiskasti" ajaa
                                                        - oire helposti vältettävissä pienellä ennakoinnilla ja oikea-aikaisella kaasun käytöllä
                                                        - monella laitteella mennään mutkaan samaa vauhtia, mutta harvalla tullaan yhtä kovaa pois
                                                        - ja sitä sladittelun riemua...!

                                                        Comment


                                                        • Eihän kumpikaan Haldex tai Torsen automaattisesti sitä perää vastaheitoilla sivulle paisko kun kaarre tulee. Ei ihme jos puskee kun tulee liian kovaa kaarteeseen ja sitten kaasulla yrittää korjata jo alunperin epäonnistuneen kaarteen alun. Pitäisi verrata samantehoisilla kokoisilla ja painoisilla autoilla eri sydeemejä että pääsisi johonkin tulokseen, jossain kai oli näin tehty? Mulle ihan sama sinällään,mun autossa on torseni ja opettelen ajamaan sillä. Jos se on vaikeampi ajaa niin sehän on vain glooria itselle =)

                                                          Edit: ja veikkaan että suurin syy miksi pienissä autoissa on VAG lähtenyt Haldex-linjalle on sen hinta(valmistuskustannus). (mutta vain veikkaus siis)

                                                          Comment


                                                            Mulla on eka talvi menossa torsenilla ja en ole sitä mitenkään hankalaksi kokenut. Erityistä puskemista en ole edes huomannut saati kokenut häiritseväski. On kyllä sanottava, ettei torsen ole ihan yhtä loogisesti käyttäytyvä, kuin perinteinen "junttilukkoquattro" lukot kytkettynä. Kivoja noi on kuitenkin ajaa talvikelillä. Haldexia olen ajanut vain kesäkelillä, joten siihen en osaa verrata.

                                                            On totta,että kaikki autot puskevat, jos tullaan mutkaan liian kovaa tai ajolinja on aivan poskellaan, oli vetojärjestelmästä mikä vaan (etu-, taka, neliveto).

                                                            Audien alustat on muutenkin viritetty enempi aliohjaaviksi, kuin yliohjaaviksi. Tämä kait turvallisuuden nimissä. Luistoihin tottumattoman kuljettajan on huomattavasti helpompi hallita aliohjaava autoa verrattuna yliohjaavan.

                                                            Vetojärjestelmää (haldex vs torsen) ei kannata pelkästäään tuijottaa, kun miettii näitä juttuja. Alusta on huomattavan ratkaisevassa asemassa ja jos auto tuntuu liian aliohjaavalta tms, niin kannattaisi ehkä ensin miettiä mikä on alustan osuus asiaan ennekuin tuomitsee tiettyä vetojärjestelmää huonoksi.

                                                            Comment


                                                            • Olikohan varmasti neliveto?
                                                              Hahahhahahhaaa Tykki, no totta h********ä OLI!! : )

                                                              Kyllä vika taisi olla penkin ja ratin välissä tai sitten paksu lumi kerros tiellä yllätti....

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X