Hei,
viime viikon kovilla pakkasilla tein tyhmän virheen, ja ajelin liian lyhyttä matkaa päivittäin. Torstaina, pahimmilla pakkasilla (-27C näytti auton mittari), ei auto sitten enää lähtenyt käymään, eli akku oli päässyt tyhjenemään alkuviikosta liikaa.
Noh, auto siis seisoi torstain, perjantaina ja lauantaina sitten kolmen aikaan isäpuolen kanssa lähdettiin apuvirralla käynnistämään. Sahattiin sitä aikamme (liian pitkään....), kunnes hinattiin talliin ja parintunnin akun latauksen + lämmityksen jälkeen auto lähti nätisti käymään.
Silloin ei vielä huomattu mitään, jätin auton vielä tyhjäkäynnille noin 20minuutiksi ulos, jotta lämpeää + akku ehkä vähän vielä lataa (en halunnut, että auto sulaa tallissa, kun ei kerkeisi kuivumaan kuitenkaan). Lähdettiin siskon kanssa kotiinpäin. Tiputin siskon kotiinsa, ja huomasin pysähtyessäni, että tyhjäkäynti heittelee / käy tosi pienillä kierorksilla. Sen jälkeen auto tuntui ajossa erilaiselta, vähän nykivää menee vaihteenvaihdon yhteydessä. Lopulta pysäytin lähellä olevalle parkkipaikalle, johon auto sammui.
Ok, lähti käymään, mutta tyhjäkäynti täysin kadoksissa. Ajoin auton kotiin (vaikeaa oli, auto kun käytännössä sammui aina, kun kytkimen painoi pohjaan). Luin vikakoodit:
Control Module Part Number: 4B0 907 552 A
Component and/or Version: 2.4L V6/5V MOTR HS D01
Software Coding: 04102
Work Shop Code: WSC 00000
4 Faults Found:
16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low
P0102 - 35-00 - -
16538 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1: No Activity
P0154 - 35-10 - - - Intermittent
17967 - Throttle Valve Control part (J338): Fault in basic settings
P1559 - 35-10 - - - Intermittent
17973 - Throttle Actuator (J338): Lower Stop not Reached
P1565 - 35-10 - - - Intermittent
MAF-sensorin vikakoodi on ollut siellä jo vähän aikaa, en ole vain vielä kerennyt sille mitään tekemään. Nollasin vikakoodit, heitin pienen lenkin --> Pelkästään tuo MAF-koodi tuli takaisin. Kuitenkin seuraavana päivänä luin taas koodit, ja myös tuo Lambda-anturin vikakoodi oli tullut takaisin.
Ajelin eilen noin puolentunnin lenkin autolla, ja keräsin samalla dataa autosta VAG-COMilla. Measure blocks 33 ja 30, eli Lambda-anturin seos%, voltit sekä sitten tuo 30 on ilmeisesti niin, että ensimmäinen bitti on lämmitys on/off, toinen bitti onko lambda yleisesti edes päällä (Lähteenä käytin tälläistä erinomaista artikkelia: http://www.wintoosa.com/audi/lambda.htm)
Tässä testin tulokset:
http://www.2shared.com/document/k4Dz...mbda_test.html
(PDF-dokumentti)
Näyttääkö eksperttien silmiin jotekin kummalliselta? Bittiosuus menee jossain kohdin 0:n, jolloin myös voltit näytti tippuvan, sekä % samalla. Myös loppua kohden mennään erikoisiin lukemiin, kun on tuollaista samaa %:ia pitkään..
Selvennyksenä siis, auto toimii hyvin kylmänä. Pikkuhiljaa tyhjäkäynti alenee, alkaa vähän heitellä, ja lopulta katoaa kokonaan.
viime viikon kovilla pakkasilla tein tyhmän virheen, ja ajelin liian lyhyttä matkaa päivittäin. Torstaina, pahimmilla pakkasilla (-27C näytti auton mittari), ei auto sitten enää lähtenyt käymään, eli akku oli päässyt tyhjenemään alkuviikosta liikaa.
Noh, auto siis seisoi torstain, perjantaina ja lauantaina sitten kolmen aikaan isäpuolen kanssa lähdettiin apuvirralla käynnistämään. Sahattiin sitä aikamme (liian pitkään....), kunnes hinattiin talliin ja parintunnin akun latauksen + lämmityksen jälkeen auto lähti nätisti käymään.
Silloin ei vielä huomattu mitään, jätin auton vielä tyhjäkäynnille noin 20minuutiksi ulos, jotta lämpeää + akku ehkä vähän vielä lataa (en halunnut, että auto sulaa tallissa, kun ei kerkeisi kuivumaan kuitenkaan). Lähdettiin siskon kanssa kotiinpäin. Tiputin siskon kotiinsa, ja huomasin pysähtyessäni, että tyhjäkäynti heittelee / käy tosi pienillä kierorksilla. Sen jälkeen auto tuntui ajossa erilaiselta, vähän nykivää menee vaihteenvaihdon yhteydessä. Lopulta pysäytin lähellä olevalle parkkipaikalle, johon auto sammui.
Ok, lähti käymään, mutta tyhjäkäynti täysin kadoksissa. Ajoin auton kotiin (vaikeaa oli, auto kun käytännössä sammui aina, kun kytkimen painoi pohjaan). Luin vikakoodit:
Control Module Part Number: 4B0 907 552 A
Component and/or Version: 2.4L V6/5V MOTR HS D01
Software Coding: 04102
Work Shop Code: WSC 00000
4 Faults Found:
16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low
P0102 - 35-00 - -
16538 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1: No Activity
P0154 - 35-10 - - - Intermittent
17967 - Throttle Valve Control part (J338): Fault in basic settings
P1559 - 35-10 - - - Intermittent
17973 - Throttle Actuator (J338): Lower Stop not Reached
P1565 - 35-10 - - - Intermittent
MAF-sensorin vikakoodi on ollut siellä jo vähän aikaa, en ole vain vielä kerennyt sille mitään tekemään. Nollasin vikakoodit, heitin pienen lenkin --> Pelkästään tuo MAF-koodi tuli takaisin. Kuitenkin seuraavana päivänä luin taas koodit, ja myös tuo Lambda-anturin vikakoodi oli tullut takaisin.
Ajelin eilen noin puolentunnin lenkin autolla, ja keräsin samalla dataa autosta VAG-COMilla. Measure blocks 33 ja 30, eli Lambda-anturin seos%, voltit sekä sitten tuo 30 on ilmeisesti niin, että ensimmäinen bitti on lämmitys on/off, toinen bitti onko lambda yleisesti edes päällä (Lähteenä käytin tälläistä erinomaista artikkelia: http://www.wintoosa.com/audi/lambda.htm)
Tässä testin tulokset:
http://www.2shared.com/document/k4Dz...mbda_test.html
(PDF-dokumentti)
Näyttääkö eksperttien silmiin jotekin kummalliselta? Bittiosuus menee jossain kohdin 0:n, jolloin myös voltit näytti tippuvan, sekä % samalla. Myös loppua kohden mennään erikoisiin lukemiin, kun on tuollaista samaa %:ia pitkään..
Selvennyksenä siis, auto toimii hyvin kylmänä. Pikkuhiljaa tyhjäkäynti alenee, alkaa vähän heitellä, ja lopulta katoaa kokonaan.
Comment