Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lambda-anturi viallinen? Sisältää lokitietoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lambda-anturi viallinen? Sisältää lokitietoja

    Hei,

    viime viikon kovilla pakkasilla tein tyhmän virheen, ja ajelin liian lyhyttä matkaa päivittäin. Torstaina, pahimmilla pakkasilla (-27C näytti auton mittari), ei auto sitten enää lähtenyt käymään, eli akku oli päässyt tyhjenemään alkuviikosta liikaa.

    Noh, auto siis seisoi torstain, perjantaina ja lauantaina sitten kolmen aikaan isäpuolen kanssa lähdettiin apuvirralla käynnistämään. Sahattiin sitä aikamme (liian pitkään....), kunnes hinattiin talliin ja parintunnin akun latauksen + lämmityksen jälkeen auto lähti nätisti käymään.

    Silloin ei vielä huomattu mitään, jätin auton vielä tyhjäkäynnille noin 20minuutiksi ulos, jotta lämpeää + akku ehkä vähän vielä lataa (en halunnut, että auto sulaa tallissa, kun ei kerkeisi kuivumaan kuitenkaan). Lähdettiin siskon kanssa kotiinpäin. Tiputin siskon kotiinsa, ja huomasin pysähtyessäni, että tyhjäkäynti heittelee / käy tosi pienillä kierorksilla. Sen jälkeen auto tuntui ajossa erilaiselta, vähän nykivää menee vaihteenvaihdon yhteydessä. Lopulta pysäytin lähellä olevalle parkkipaikalle, johon auto sammui.

    Ok, lähti käymään, mutta tyhjäkäynti täysin kadoksissa. Ajoin auton kotiin (vaikeaa oli, auto kun käytännössä sammui aina, kun kytkimen painoi pohjaan). Luin vikakoodit:

    Control Module Part Number: 4B0 907 552 A
    Component and/or Version: 2.4L V6/5V MOTR HS D01
    Software Coding: 04102
    Work Shop Code: WSC 00000
    4 Faults Found:
    16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low
    P0102 - 35-00 - -
    16538 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1: No Activity
    P0154 - 35-10 - - - Intermittent
    17967 - Throttle Valve Control part (J338): Fault in basic settings
    P1559 - 35-10 - - - Intermittent
    17973 - Throttle Actuator (J338): Lower Stop not Reached
    P1565 - 35-10 - - - Intermittent

    MAF-sensorin vikakoodi on ollut siellä jo vähän aikaa, en ole vain vielä kerennyt sille mitään tekemään. Nollasin vikakoodit, heitin pienen lenkin --> Pelkästään tuo MAF-koodi tuli takaisin. Kuitenkin seuraavana päivänä luin taas koodit, ja myös tuo Lambda-anturin vikakoodi oli tullut takaisin.

    Ajelin eilen noin puolentunnin lenkin autolla, ja keräsin samalla dataa autosta VAG-COMilla. Measure blocks 33 ja 30, eli Lambda-anturin seos%, voltit sekä sitten tuo 30 on ilmeisesti niin, että ensimmäinen bitti on lämmitys on/off, toinen bitti onko lambda yleisesti edes päällä (Lähteenä käytin tälläistä erinomaista artikkelia: http://www.wintoosa.com/audi/lambda.htm)

    Tässä testin tulokset:

    http://www.2shared.com/document/k4Dz...mbda_test.html
    (PDF-dokumentti)


    Näyttääkö eksperttien silmiin jotekin kummalliselta? Bittiosuus menee jossain kohdin 0:n, jolloin myös voltit näytti tippuvan, sekä % samalla. Myös loppua kohden mennään erikoisiin lukemiin, kun on tuollaista samaa %:ia pitkään..

    Selvennyksenä siis, auto toimii hyvin kylmänä. Pikkuhiljaa tyhjäkäynti alenee, alkaa vähän heitellä, ja lopulta katoaa kokonaan.

    #2
    Eikös tuo valittele myös jotain kaasuläpästä, tuskin lambasäädöllä tyhjäkäyntiä hoidetaan(mutua).? Mitäs jos kokeilisit sopeuttaa kaasuläpän kun vikakoodissa lukee että perus asetukset vialliset?

    Comment


    • #3
      Olen ollut vähän tuon Ross Techin wikin varassa, ja sieltä nämä:

      http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...8/P0154/000340

      on kohta Possible symptoms: Rough idle, joten tuohon olen vaan kiinnittänyt huomiota. Varsinkin, kun muut vikakoodit eivät ole tulleet takaisin, kuin tuo MAF ja Lambda anturin koodi.

      Muttamutta, nyt kun luin http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...7/P1559/005465 tuolta, niin tarkoitatko siis sopeuttamisella juurikin tätä:

      "Perform Throttle Body Adaptation"?

      Onnistuuko tuo VAG-COMilla? Helppokin toimenpide?

      Comment


        #4
        Juurikin tuota, sitä miten se vagcomilla tapahtuu sitä en osaa valitettavasti neuvoa kun omat tietotaidot rajoittuu myös vikakoodien lukuun ja nollailuun. Mutta toho throttle actuator hommaa voit kokeilla kaasuläppäkotelon puhdistusta, siihe pitäs löytyy foorumilta ohjeet. Eli putsaus ja sitte teet ton perusasetus homman.

        Comment


          #5
          Onko koodit nollattu akun loppumisen jälkeen. Akun loppuminen voi aiheuttaa osan koodeista.

          Comment


            #6
            Läpän sopeutus VAG-Comilla:
            Throttle Body Adaptation:

            Turn the key on but do not start the car.

            [Select]
            [01 - Engine]
            [Measuring Blocks - 08]
            Group 060 or Group 98
            [Go!]
            [Switch to basic settings]

            Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB
            adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in basic mode for about 30 seconds, then switch back to normal settings and you're all set.

            Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!
            Kannattaa myös kokeilla miten auto käy, jos ilmamassamittarin piuhan nappaa irti. Mittaristoon tulee jarru/esp aiheisia herjoja, mutta niitä ei kannata säikähtää.

            Tuon lokin perusteella seos on reilusti rikkaalla, viittaisi vähän vialliseen MAFiin.
            Viimeksi muokannut alpi; 9.2.2012, 22:38.

            Comment


            • #7
              Kiitoksia vastauksista, testailen näitä ja postailen sitten tuloksia!

              Comment


              • #8
                Kaasuläpän sopeutus ei näyttänyt auttavan. Lämpimänä lähti rupesi edelleen tyhjäkäynti seilaamaan ~300-700 väliä. Nyt en ajanut ihan niin lämpimäksi, että olisi sammunut.

                Seuraavaksi varmaan lähden tuota MAFia katsomaan. Miten auton käynnin pitäisi siis muuttua, jos nyppään sen MAFin johdon irti? Mikäli ei mitenkään, onko siinä todiste, että MAF olisi täysin sökö?

                Ja MAF varmaan löytyy ilmanputsarin syövereistä? :)

                Comment


                • #9
                  Imuvuoto voisi olla yksi vika eli esim. jokin huohotinletku vuotaa .
                  Kaasuläpän vikakoodi tarkoittaa , että se jo on yrittänyt sopeuttaa kaasuläppää, mutta testi ei ole mennyt läpi, vikana voi olla esim. kaasuläpän likaisuus.

                  Comment


                  • #10
                    Kaasuläpän vikakoodeja ei ole tullut takaisin nollauksen jälkeen. Ainoastaan tuo MAF ja Lambda ovat.

                    Comment


                      #11
                      Ensin eroon MAF-koodista ennenkuin kannattaa muista piitata pätkääkään.

                      Comment


                      • #12
                        Päivitystä: MAF-koodi johtui ilmeisesti siitä, ettei sen liitin ollut kunnolla kiinni. Lähdin putsaamaan sensoria, kun huomasin liitintä irroittaessa, että se lähti irti vaikka juuri ja juuri siihen koskin. Laitoin auton käyntiin ja painoin MAF-sensorin liittimen kunnolla pohjaan --> auton käynti muuttui ainakin jonkun verran. Myös esim. kaasuun vastaaminen parani huomattavasti.

                        Läppäristä loppui akku, joten pidempää testiä en kerennyt tekemään, mutta yleensä tuo koodi on tullut takaisin heti käynnistyksessä -> nyt ei tullut. Täytyy ladata tuo läppäri ja tsekata vielä kuitenkin.

                        Vaikka auto muuten toimii kyllä nyt mielestäni paremmin, ei alkuperäinen ongelma tainnut vielä tuolla korjaantua. Vielä en ole kovin pitkää lenkkiä heittänyt tuon jälkeen, mutta tänään lämmöt olivat juuri ja juuri siinä 90-asteen paikkeilla mittarin mukaan, ja tyhjäkäynnissä oli taas merkkejä alkuperäisestä viasta, eli kierrokset pyörivät siinä 600-800 välillä. Välillä kävi ihan nätisti ~700rpm, sitten tippui vähän, nousi vähän, tippui taas vähän...

                        Comment


                        • #13
                          Lambda menee vaihtoon siis seuraavaksi, täytyy kysäistä korjaamoilta, että millasella korvauksella vaihtavat, vai vaihdanko sitten itse. ~Parin tunnin työt voisin maksaakin (itse hankin anturin), mutta sitä enemmän niin täytynee itse vaihdella.

                          Comment


                            #14
                            Kutvosessa vaikkakin vaparissa, on anturiT sen verran vittumaisesti sijoitettu, että itse antaisin Ranen rikkoa rystyset.

                            Comment


                              #15
                              Eihän niissä mitään vittumaista ole. Kuskinpuolella hyppää melkein silmille.

                              Comment


                              • #16
                                Kuskinpuoli on ilmeisesti minulla kyseessä, kun vikakoodissa on ainakin B2, eli Bank 2. Täältä katsottuna ainakin:

                                http://www.wintoosa.com/audi/lambda.htm

                                Pitäisi olla siis se helpompi noista kahdesta vaihtaa? Anturi on nyt tilattu, täytyypä tutkia etukäteen jo vähän, että mistäkohdin anturi löytyy :)

                                Comment

                                Working...
                                X