Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V8 kulutus ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    V8 kulutus ongelma

    Jaahas. Tulipa tuossa semmoinen ongelma, että Adi V8 -90 3.6 kulutti matka-ajossa ennen 9L, nyt kuluttaa 12L, revippä siitä huumoria kun ei aavistustakaan mistä rupeaisi etsimään vikaa.
    Kulutus on noussut ihan huomaamatta. Jos olis jollakin ideoita niin olisin taas todella kiitollinen, ettei tarttis koko konetta ruveta käymään läpi!

  • #2
    Lambda-anturi?

    Comment


      #3
      Lambda toimii ihan hyvin.

      Comment


      • #4
        Toimii toimii, mutta kuinkas vanha se on? Vai tiedätkö/oletko sen vasta vaihtanut?

        Comment


        • #5
          Onko tuosta lambdan vaihdosta tosiaan apua?
          Mullakin on hiipinyt tuo kaupunkikulutus jo yli 18L niin tarttis alkaa tehdä jotain.
          Jonkun toimivan tarvikelambdan varaosanro olisi paikallaan..
          btw. Oletteko huomannut kulutuksessa eroja 95 ja 98 oktaanisen bensan välillä?

          Comment


          • #6
            Onhan siitä apua jos se on jo aikansa elänyt. Anturin hidastuu aikaa myöden, ja aiheuttaa juuri esim. kulutuksen kasvua. Käyttäkääpäs hakua, sillä tästä on puhuttu ennekin, ja jotkut ovat mitanneet tosi merkittäviä kulutuseroja vanhan ja uuden lambdan välillä.

            Isossa koneessa tuo vielä tietysti korostuu hiukan.

            Comment


            • #7
              Mun mielestä 4.2:lla tollanen 18l/100km kaupungissa on ihan normaalia.

              Comment


              • #8
                Kyllä se 95:n täälläkin kelpaa, ku ilmastointikin on jatkuvasti päällä. Tietokone taitaa näyttää jotain 20L pintaan. Et älä oo niin huolissas. Voihan sitä jotain tehdä, vaikka ostaa lisää bensaa tankkiin tai vaikka vähentää ...

                Comment


                • #9
                  No joo.. Veihän nuo monet vanhat rieskat lähes yhtäpaljon ainetta aikoinaan, ja ajonautinnosta ei ollu tietoakaan saati sitten tehoista ;)
                  Mut tuntuis kyllä ettei tuossa ole kaikki kaakit ihan kotona, varsinkin täyskaasulähdöissä tuntuis ikäänkuin "nykivän", vaikka poistuu paikalta kyllä ripeämmin kuin moni muu..

                  Comment


                    #10
                    Aika kova kulutus, mulla pysyttelee 8-12 litrassa. Jos ei pysy haarukassa niin jossain on vikaa. Rengaspaineet muuten vaikuttaa ihan hemmetisti. Eli kaikissa renkaissa pitää olla ihan tasan samat paineet, jos yhdestä pyörästä puuttuu painetta niin kulutus hyppää heti monta litraa..

                    Comment


                    • #11
                      Saattaa mullakin tuo rengaskokokin (235-40/18") vähän nostaa tuota kulutusta.
                      Nyt oon ajanu 98 oktaanisella bensalla vähän aikaa, niin on melkein litran luokkaa pienempi keskikulutus kaupungissa ja auto menee muutenkin "herkemmin".
                      Alle kakskymppiä kun menee ja bensaa saa vielä rahalla niin kaikki hyvin :)

                      Comment


                      • #12
                        Lambdan voi mitata

                        Hei
                        Jos imuvuotoja ei ole ja kulutus tuntuu kovalta niin ystäväpiiristä vain kysely käyntiin kellä on käytössä oskilloskooppi. Siitä vain probe kiinni lambdan signaalikarvaan ja auto käyntiin, rupeaa selviämään miten nopeesti sitä signaalia siellä piuhassa kulkee. Testaaminen ei maksa mitään ja sen jälkeen onkin vianhaku taas astetta helpompaa.

                        Itse olen vaihtanut 3 autoon lambdat, kaikissa noin 200tkm ja tusina vuosia takana... ihan normaaliajosta. Siguna oli hidastunut ja kulutus tipahti ½ litraa tai enemmän, kiihtyy pirtsakammin ja muutenkin vähän paremmin / tasaisemmin kulkee. skoopilla mitattuna signaali ollut hitaampi kuin yksi siniaalto / sekunti. silti ei vikakoodia paitsi E-kadetissa joka oli vanhin ja eniten ajettu. Siinäkään vikakoodia ei tullut viikon ajon aikana vanhalla lambdalla heti uudestaan vaikka nollasin koodit. -> pa kulutus oli ainut mistä voi jotain päätellä.

                        Vaihdettu motonetin 1 johto bosch anturiin tai vpv.ltä 4 johtoinen. nuo on halvimmat bosch.t mitä olen löytänyt. johdon askartelu ohjeen mukaan on helppoa jos on ikinä tehnyt edes autoradioasennuksen.

                        ps. V6.sen kanssa meni sitten aikaa ja vitutusta kun ei tahtonut sopia työkalujen kanssa sinne konehuoneeseen... ainut kerta kun vitutti että autossa on ilmastoinnit webasto jne. sydeemit. ne kaikki oli nyt kyllä tiellä.

                        Comment


                        • #13
                          Yleensä kulutus kasvaa jos yrittää säästää 95 oktaanisella, ohjauselektroniikka säätää sytytystä "ei optimaalisemmaksi" jolloin teho putoaa. Tuo oli joku myyntikikka aikoinaan kun alettiin automainoksissa hehkuttamaan että kaikki oktaanit käy. Ei vain mainittu siitä mitä oikeasti tapahtuu, eli teho laskee ja sitä kautta kulutus lisääntyy.

                          Suuret rengaspaine-erot samoin kuin muutenkin eri korkuiset pyörät lisäävät kulutusta, tuo siitä syystä että tasauspyörästön kitka lisääntyy. Korkeammat renkaat taas näyttävät liian vähän kilometrejä aikaisempaan verrattuna jolloin kulutus näyttää erehdyttävästi suuremmalta/km.

                          ...niin ja kaupunkiajoa on niin monenlaista. Jos ilmastoinnin kompura jyskää helteellä ja matelee jonossa voi kulutus/km olla aika korkea. Kulutusmittarista näkee hyvin kun kompura menee päälle tyhjäkäynnillä.

                          Comment

                          Working...
                          X