Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynsuodatin aukeaa itsestään

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Öljynsuodatin aukeaa itsestään

    Paljon löytyi topikkeja siitä miten suodatinta ei meinaa saada auki millään.
    Oma tapaus onkin sitten toisin päin.

    Potilaana siis on tuo typ89 1.8E koneella.

    Eilen kun siirsin autoa n. 50m parkkiksella huomasin että lumeen piirtyi melko runsas tumma viiva. No pelti auki ja ihmettelemään mistä mustaakultaa pukkaa ulos.
    Vuoto oli helppo paikallistaa suodattimelle koska koko törppö oli hyvin näkysällä ja yltä päältä öljyssä. Avokäsin kiertämällä suodatin kääntyi noin 1/4 kierroksen kiinni päin ja vuoto lakkasi. Pyyhin paperilla suodattimen kyljet puhtaaksi ja kostea nahkarukkanen kädessä (<--melko napakka pito) käänsin vielä aavistuksen suodatinta kiinni. Tämän jälkeen uutta öljyä koneeseen ja homma jäi siihen.
    No tänä aamuna kun piti liikenteeseen lähteä niin käynnistin auton ja kurkkasin pellin alle. Taas pukkasi hieman öljyä suodattimen juuresta ulos sainkin käännettyä suodatinta kiinni päin muutaman asteen. N. 4km ajon jälkeen tarkistin tilanteen uudelleen ja nyt öljyä ei vuotanut. Eikä myöskään saman mittaisella kotimatkalla vuotoa esiintynyt.

    Öljyt ja suodatin tuli vaihdettua. n. 2kk/4000km sitten. Tähän asti on toiminut vallan mainiosti mutta nyt ensimmäisillä kovemmilla pakkasilla teki tuollaista. En tosin tiedä onko pakkasella vaikutusta tähän hommaan.

    Onko muilla käynyt vastaavaa tilannetta? Haulla en tosiaan löytänyt mitään. Google tiesi kertoa että jollakin oli jossain nipponissa tapahtunut vastaavaa mutta tuolloin oli syynä ollut suodattimen väärä jenka.

    Itse ajattelin seurailla tilannetta ja jos tapaus alkaa uusimaan säännöllisesti niin täytyy koettaa vaihtaa suodatin. Jos on sattunut joku maanantai kappale tai jotain.

  • #2
    Olisiko jäänyt vanhan suodattimen tiiviste paikoilleen? Tai sitten suodatin hajalla..

    Comment


    • #3
      Samanlainen tapaus kävi firman pakussa, joka välissä piti olla kiristämässä suodatinta kireämmälle, muuten rupesi tiputtamaan. Ei toki pahasti, mutta sen verran että viikonlopun jälkeen hallin lattialla oli noin 10cm kokoinen lätäkkö.

      Ongelma poistui seuraavassa huollossa kun suodatin vaihdettiin, huoltomiehen mukaan ei ollut ensimmäinen kerta että suodatin löystyy, ilmeisesti joku viallinen erä.

      Alkuperäinen kirjoittaja mahonen Näytä viesti
      Olisiko jäänyt vanhan suodattimen tiiviste paikoilleen? Tai sitten suodatin hajalla..
      Jos vanha tiiviste on paikallaan, ei se paljon tyhjäkäyntiä suurempaa vaadi kun tulee öljysuihku konehuoneeseen. BTDT.
      Viimeksi muokannut WezH; 31.1.2012, 18:22. Perustelu: Lisäys

      Comment


        #4
        Minkä merkkinen suodatin ? M-filter ?

        Comment


          #5
          M-filter:pä hyvinkin.

          Mielestäni tarkastin vanhasta suodattimesta että tiiviste tuli sen mukana kokonaan pois. Ihan 100% en vanno.
          Tosiaan täytyy vaihtaa tuo suodatin jos ei muuten asetu.

          Ei tuossa sen suurempaa ongelmaa ole, mutta ihan mielenkiinnosta lähdin kyselemään jotta onko muille sattunut vastaavia tapauksia. Omalla kohdalla tuo oli ensimmäinen.

          Onkos muuten tuollaisessa 1.8E (DZ) koneessa öljynpaineelle joku paniikki summeri? Kakkos ja kolmos Golffit ainakin huusi kuin syötävä jos paine laski liiaksi. Mietin vain että jos tuo vaikka ajossa löystyy ja rupeaa vuotamaan. Toki öljynpaineen valo ainakin syttyy. Eikös?

          Comment


          • #6
            M-Filterillä on hyvä asiakaspalvelu (kerta suomalainen on), että kannattaa ihan reklamoida, jos syy on suodattimessa. Joskus oli jotain hämyä ja laitoin muistaakseni vain netin kautta palautetta ja soittivat takaisin päin ihan, asia tuli selvitettyä.

            Comment


            • #7
              M-filter oli myös firman pakussa.

              Comment


              • #8
                Tjep... Tarvikefiltterit ovat talvikäytössä aivan perseestä... Eivätkä ole edes kovin paljoa orginaaleja halvempiakaan, joten en ole enää viime talven jälkeen käyttänyt.

                Jaa miksikö... No kahdesta laitteesta puhalsi filsun ja suodattimen jalan välistä öljyt pihalle. Omassa kulkineessa huomasin ajoissa ja emännän kulkineessa se sitten johti loppujen lopuksi koneen hajoamiseen, vaikka koetinkin sitä pelastaa. Ilmeisesti keskimmäiset veivinlaakerit ottivat itseensä ja lopulta kone alkoi kilkattamaan sen verran reilusti että ajo piti lopettaa.

                Kalliiksi tuli sekin "säästö" silloin :-/

                Nyt tämä talvi ollaan menty orggisfilsuilla ja Mobilin Newlifellä 0w-40 (olikohan tuo oikein?) -> kaikki ok...

                Sen verran positiivista tuossa emännän auton hajoamisessa oli että nykyään ko. autossa on hieman isompi kone ja ko. kulkine muutti statustaan "harrasteajokiksi" :-)

                Comment


                  #9
                  Ottiko putsarifirma mitään kantaa koneen hajoamiseen ?

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja antti1976 Näytä viesti
                    Tjep... Tarvikefiltterit ovat talvikäytössä aivan perseestä... Eivätkä ole edes kovin paljoa orginaaleja halvempiakaan, joten en ole enää viime talven jälkeen käyttänyt.
                    Ei mielestäni noissa M-Filtereissä ole mitään suurempaa moitittavaa. Laadukkaita ja valmistusvirheitä voi olla "originaaleissa" Audi MannFiltereissäkin. Kyllä mielummin Suomessa valmistetun valitsen, kun niitä vielä on tarjolla. Kohta nekin kaikki varmaan valmistetaan vähintään Puolassa niin kuin nuo monet muut tarvikkeet on.

                    Comment


                    • #11
                      Sleepy2: Aikaa tuosta öljyjen leviämisestä koneen lopulliseen laukeamiseen meni arviolta 5-6 kuukautta, juteltuani paikallisen korjaamon kaverin kanssa hän oli sitä mieltä että vaikea näyttää toteen että näin vanhassa autossa juuri tuo suodattimen laukeaminen olisi aiheuttanut tuon konevaurion.

                      Kyseessä on siis 1,3 Golf MKII -86, ajettu 145tkm

                      Joka tapauksessa ajatuksena oli päivittää puoliskon autoa hieman tuoreemmaksi ja samaan aikaan pihaan ilmeistyi 16v gti elintenluovutukseen. Ajattelin että helpommalla pääsen kun muistan tämän opetuksen jatkossa...

                      M-filsut taas ovat sen kerran kun niitä olen käyttänyt toimineet ihan hyvin, tosin näidenkin kanssa taisi olla varaosamyyjän taitamattomuutta pelissä? Mitä ilmeisimmin minulle myytin väärää filsua koko ajan ja tuon vuoksi vaihdoin "merkkiä" sillä erää...

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jounii Näytä viesti
                        ...Kyllä mielummin Suomessa valmistetun valitsen, kun niitä vielä on tarjolla. Kohta nekin kaikki varmaan valmistetaan vähintään Puolassa niin kuin nuo monet muut tarvikkeet on.
                        Ongelmia aiheuttaneet suodattimet tuntuvat olevan pääsääntöisesti kotimaista valmistetta. Etenkin Teho-Filteriä surkeampaa esitystä on vaikea löytää. Itse kierrän kotimaisen "laadun" kaukaata.

                        Comment


                        • #13
                          Tjep... Tarvikefiltterit ovat talvikäytössä aivan perseestä... Eivätkä ole edes kovin paljoa orginaaleja halvempiakaan, joten en ole enää viime talven jälkeen käyttänyt.
                          Vahva on mielipide kun alkaa ajattelemaan minkäverran nuita "tarvikesuodattimia" päivittäin autoihin paikoilleen menee. Ja jokuhan ne suodattimet tehtaille valmistaa?

                          Comment


                            #14
                            Tuho-Filteristä itselläkin ikäviä kokemuksia. Takaiskuventtiilit eivät toimineet ja suodatin tyhjeni itsestään joka yö. Kolina kannessa oli todella "miellyttävää" kun aamulla vetäs pösön pakkasesta tulille. Hain orkkis suodattimen tilalle ja ongelma poistui. Pösössä suodatin oli sillain pohja vähän yläviistoon asennossa ja sen takia vuotava takaiskuventtiili sai sen tyhjenemään.

                            Comment


                            • #15
                              Mielipiteensä kullakin, tiedän kyllä kuinka paljon "tarvikesuodattimia" käytetään ja joissakin tarkoituksissa käytän itsekin jatkossa.

                              Minulle nyt vain sattui käymään niin että jatkossa en "säästä" 5 euroa öljynsuodattimessa ja en suosittele sitä samaa kenellekään muullekaan.

                              Tosiasia kun on se että suodatin laski öljyt pihalle ja sen seurauksena meni kone, vaikkakin vanha mutta silti. Enemmän hajottaisi & vituttaisi jos olisi uudempi auto kyseessä, onneksi ei ole...

                              Comment


                              • #16
                                Minullakin oli joskus tapana käyttää M-Filttereitä, kun niitä sai niin kätevästi paikallisesta marketista. Mutta sen jälkeen kun luin TM:n öljynsuodatintestin (2/2003), olen hakenut kaikki filtterit marmoritiskiltä. Se M-Filtteri kun päästää pahimmillaan moninkertaisen määrän hiukkasista läpi verrattuna parhaaseen filtteriin (joka TM:n testissä oli alkuperäinen). Hintaero ei kuitenkaan ole hirvittävä.

                                Comment


                                  #17
                                  10 vuotta vanhalla testillä ei ole paljon tekemistä nykypäivän kanssa.

                                  Comment


                                    #18
                                    TM 20/2011 on myös suodintesti, tulokset samanlaiset.

                                    Parhaimmat sitomaan likaa oli Knecht, Mann-filter, Toyota (oem-edustaja). Teho ja Biltema peränpitäjinä noin 50% teholla parhaaseen verrattuna.

                                    Teho paras suodatuksessa 10:llä, ysillä AMC, Filtron, M-filter, Mann-filter ja Toyota.

                                    Jostain on jäänyt sellainen kuva että VAG OEM-suodin on Mann, pitää mennä autoon tarkistamaan mitä leimoja uudesta suodattimesta löytyy.
                                    Viimeksi muokannut haraldh; 2.2.2012, 18:35.

                                    Comment


                                    • #19
                                      MannFilter pitäs olla OEM. Dieseleissäkin samaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kai laitoit öljyä siihen suodattimen kohtaan, joka tulee siihen jalustaan kiinni? Mie oon aina laittanu ja sillä saa suodattimen toden totta pysymään paikallaan (joskus ollut vähän liiankin tiukassa)

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuota testiä katselin itsekin ja tuumin että harrasteautossa pitäisi varmaan siirtyä Teho-filttereihin, niissä kun tuo lian sitomiskapasiteetti on toissijaista (lyhyet vaihtovälit) mutta suodatusteho ensisijaista. Toisaalta Mannia on tullut käytettyä ongelmitta tähänkin asti. Taas toisaalta vitosmoottorissa suodatin on pohja alaspäin, joten vuotavaa pohjaventtiiliä on mahdotonta todeta käytössä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Nolimiz Näytä viesti
                                            Kai laitoit öljyä siihen suodattimen kohtaan, joka tulee siihen jalustaan kiinni? Mie oon aina laittanu ja sillä saa suodattimen toden totta pysymään paikallaan (joskus ollut vähän liiankin tiukassa)
                                            Toki voitelin uuden suodattimen tiivisteen uudella öljyllä ennen asennusta. Olen vaan aina ollut siinä uskossa että, tuolla toimen piteellä pyritään ennemminkin siihen että suodattimen saisi joskus irti, eikä siihen että pysyy paremmin paikallaan.

                                            Taas tuossa eilen sai narauttaa hieman kiinni päin tuota suodatinta. No jos tuolla viikonlopulle pärjäisi niin ensi viikolla pääsis vaihdattaa suodattimen uuteen. Vois vaihtaa ölpät samalla kun tuntuu että noilla nykyisillä alkoi venttiileistä kuulua kovempi naputus.

                                            Comment


                                              #23
                                              Olen vaan aina ollut siinä uskossa että, tuolla toimen piteellä pyritään ennemminkin siihen että suodattimen saisi joskus irti, eikä siihen että pysyy paremmin paikallaan.
                                              Juuri näin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Olen vaan aina ollut siinä uskossa että, tuolla toimen piteellä pyritään ennemminkin siihen että suodattimen saisi joskus irti, eikä siihen että pysyy paremmin paikallaan.
                                                Juuri näin.
                                                No ei se mulla ainakaan ole helpottanut suodattimen irrottamista, viimeksikin heinäkuussa hajos suodatinavain ja piti muilla konsteilla ottaa suodatin irti :D

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No ei se mulla ainakaan ole helpottanut suodattimen irrottamista, viimeksikin heinäkuussa hajos suodatinavain ja piti muilla konsteilla ottaa suodatin irti :D
                                                  Kahdesti olen tuohon AVV:hen itse vaihtanut, ja putkipihdeillä (lopulta) aukaissut. Toisella kertaa en edes yrittänyt muuta avainta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tiivisteen voitelulla enemmänkin ehkäistään sen tiivisteen rullautumista kiristyksen aikana. Toki myös vaikuttaa siihen ettei tiiviste tartu niin tiukkaan suodatinjalkaan poisottaessa.

                                                    Käsin kiristys riittää, lähtee varmasti pois varsin kohtuullisella voimalla ihan normaalilla suodatinavaimella.


                                                    Oletko muuten tarkastanut sen kierreosan mihin suodatin tulee kiinni, niillä on tapana löystyä/lähteä suodattimen mukana näissä audi/vw vanhemmassa kalustossa.
                                                    Viimeksi muokannut juudas; 3.2.2012, 10:18.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Framin suodatin ei näytä kestävän pakkasta...sisuskalut irti ja tukossa...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tiivisteen voitelulla enemmänkin ehkäistään sen tiivisteen rullautumista kiristyksen aikana. Toki myös vaikuttaa siihen ettei tiiviste tartu niin tiukkaan suodatinjalkaan poisottaessa.
                                                        Just näin. Autoista paljon tietävä isäni aikanaan noin 4-5 vuotta sitten opetti nuorta Audimiestä voitelemaan tiiviste öljyllä, mutta ei sanonut miksi niin pitää tehdä (tai sitten sanoi, mutta meni multa ohi) :)

                                                        Käsin kiristys riittää, lähtee varmasti pois varsin kohtuullisella voimalla ihan normaalilla suodatinavaimella.
                                                        Joo, käsin mie oon aina kiriny mahdollisimman tiukalle. Vois kait sitä voimaa vähän ensi kerralla vähentää, jotta helpottais myöhemmin irrottamista :)

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X