Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 -97 ei anna lämmintä sisälle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 -97 ei anna lämmintä sisälle

    P*rkele!

    Kasi lämpenee moottoriltaan (nopeasti kuten normaalia) mutta sisälle ei anna mitään. -20 pihalla ja tässä alkaisi tulevalla viikolla olla tarvetta sisälämmöllekin.

    Mistähän halvatusta tuo voi johtua? Tuulilasille antaa kyllä ilmaa jos pyydetään mutta se on kylmää.

    Vielä eilen pelasi ihan jees.

    Edit: Jäähdytyksen ilmausruuvit oli toinen satunnaisessa asennossa, toinen jumiutunut johonkin asentoon. Pitänee ne kokeilla ainakin mutta ratkaiseeko se ongelmaa mihinkään... Kojelaudan sisältä kuuluu erilaista jurnuttelua mutta ainakin ylös- alas säädöt pelaa kuten pitääkin eli ilmavirtaa voi ohjailla tuulilasille, jalkatilaan tai kaikkialle. Lämmintä ei vain tule mistään.

  • #2
    Roplem ratkes. Ilimat pois eli lämppärin ilmauksella selvisi. Muistin että eilen vilkaisin nestemäärää lämpimästä koneesta kun tulin ajosta ja olisiko se siinä välissä hornaissut riittävästi ilmaa että herkesi toimimasta. Roput auki, korkki auki, pyörittelyä ja avot alkoi lämmintä virrata.

    Tiedoksi vastaisuuden varalle: niihin ilmausproppuihin pitäisi A8 sivuston mukaan käydä 15mm avain mutta varmaankin vain 12-kanttisena. 6-kanttisesta satsista 5/8" meni suoraan.

    Apropoo mitenkähän kuumaa kasin ilman pitäisi maksimissaan olla? Tuohan antaa varsinkin auto asennossa ympäri autoa sitä lämmintä eli ei sinänsä tarjoakaan paahtavaa kuumuutta. Lämpenee kyllä sisätilojenkin osalta nopeasti kunhan on ilmailtu. Vai pitäisikö sen jossain asennossa antaa oikeasti kuumaa ilmaa sisään?

    Comment


    • #3
      mulla oli viime talvena sama homma. syynä oli liian laimeet jäähdytin nesteet. oli kovilla pakkasilla menny sen verran hyhmään et ei heti lähteny kiertää lämppärin puolella, hetken ku auto seiso ja vesi lämpes ni alko toimia. hetken mietin et mistä vitusta se voi johtua ku paisunta säiliökin oli ihan sula kuitenkin :) eli jos huomenna on sama homma ni tarkasta onko tarpeeks kovat limut koneessa :)

      Comment


      • #4
        Kyllä minulla on ainakin kaikissa kaseissa kuumaa tullut.

        Comment


        • #5
          Ei tuo kuumaa anna vieläkään. Ja aamulla oli sama homma eli kylmällä autolla sai lähteä. Roppasi vielä toisen ilmausruuvin näppiin ja sai hiipiä nestevuotoisella autolla verstalle asti näpläämään korvaustuplan ja ilmaamaan lisää.

          Se ylempi niistä lämppärin letkuista ei ole kovinkaan kuuma ja ilmatessa huomattiin että ainetta hökii vasta kun kierroksia koneessa. Onko siellä niin paljon ilmaa että se vasta kierroksilla puukkaa nesteen voimalla sitä ilmatulppaa eteenpäin ja lämmintä vettä kennolle asti?

          Mitenkähän tuon saisi tuolta kunnolla pois? Tuo SR termostaatti-ketjuun pistämä virallinen ilmausohje ei oikein tunnu nyt riittävän. 90 astetta saa olla koneessa, fleksi pyöriskelee tarvittaessa, roppuja saa auki ja kiinni. Oisko se sitten etsittävä vain jostain riittävän jyrkkä ylämäki mihin sen ajaa ja alkaa siinä ilmata? Siellä voi olla sitä ilmaa ihan reilustikin ja tiedä vaikka olisi ollut pidemmän aikaakin ja nyt saanut vain jostain riittävästi lisää.

          Edit: Liemen pitäisi olla riittävän vahvaa. 50% ellei vähän ylikin.

          Edit2:

          Oisko tässä toimintasuunnitelmaa iltapäivälle:

          Ajella auto lämpimäksi (töistä kotio...)
          Keula ylös johonkin luiskaan
          Paisari kiinni mutta sitä ylempää eli pois menevää lämppärin ilmausruuvia raolleen
          Rundeja koneeseen

          Se alempi letku kyllä kuumenee ihan normaaliin tapaan mutta siellä on ilmeisesti sen yläpuolella ilmapatja kun se ylempi letku ei sitten kuumene eikä sieltä tule nestettäkään kuin rundeja käyttämällä.
          Viimeksi muokannut LongJohn; 30.1.2012, 12:03.

          Comment


          • #6
            No eipä mennyt helposti sitten sekään.

            Piti käydä töistä ajelemassa toisessa toimipisteessä. Lämmintä alkoi kyllä antaa ihan jees ja välillä poljeksinkin sopivassa ylämäkiluiskassa josko sieltä vielä jotain luiskahtaisi kuplina pois. No sitten se alkoi ylikuumeta koko masiina. Lämmöt 105 asteeseen ja pakkasta on -24. Diiselikuskia tämmöinen voi jo ketuttaa mutta minkäs teet...

            Onko tuossa rakenteessa mahdollista että se lämppärissä ollut kupla olisi mennyt jäähdyttimeen tai termostaattiin jonka takia lämpö ei sitten kulje sitä kautta kunnolla?

            Pienellä jumpalla ja lämppäri täysillä tuo tuli kuitenkin taas takaisin töihin. Tullessa ei sitten noussutkaan lämmöt normaalin yli. Saa nähdä miten rattoisa on kotimatka mutta jotain osviittaa kaipaisi mikä sitä riivaa. Termostaatti on vaihdettu reilu vuosi sitten mutta eipä siitäkään takuuta ole miten pitkään ne kestää...

            Comment


            • #7
              Ettei vaan olisi kannentiiviste mennyttä..?

              Comment


              • #8
                edelleen veikkaisin sitä limujen vahvuutta. jos on kovin vanhatkin. ihan on samat oireet tosiaan ku mulla oli. osa pois limuista ja uutta raakaa tilalle ellei kaikkia jaksa vaihtaa :)

                Comment


                • #9
                  Termostaattia minä ensin epäilisin. Pelasi töistä palaillessa ja lapsia kuskatessa ihan jees, 90 lämmöt ja lämmintä piisaa. Sitten lapsia ja emännystä hakiessa pelasi edelleen ihan jees siihen asti kun emännys tuli kyytiin ja sitten huomasin lämpöjen nousseen 95 tienoille. Sen ylemmäs ne ei nousseet tosin raapaisin samalla myös lämppärin "hi" asentoon lämmön saamiseksi muualle motista. Voihan se tietysti olla että autokin pillastui kun otin niin kuuman tapauksen kyytiin...?

                  Termarin sekoilua? Alle 1,5v ikäinen termostaatti, ajettu ehkä 20tkm. No ei kai noista sinänsä taida tietää mitä ne kestää ja mitä ei?

                  Onhan tässä nyt loppuviikko aikaa koeajella ja vkl vaihdella sitten termari jos ei muu auta. Ensi viikolla pitäs lähteä työmatkalle ja pitäisi taas pirssin pelata...

                  Edit: Liemet on vaihdettu reilu vuosi sitten. Ehkä 20tkm ajetut jäähdytinnesteet. Rosentteja pitäisi olla kanssa. Tänään pistin vuotavan tulpan takia vettä mutta edelleen kun vuoto tilkittiin kurautettiin litra raakaa tilalle.

                  Comment


                  • #10
                    Eikä hävitä nestettä?No voihan se termarikin olla viallinen vaikka olisi uusi.
                    Eikä noiden järjestelmien ilmaamisessa mitään ihmeellistä ole..Ilmaus suoritetaan ihan tasasella maalla.

                    Comment


                    • #11
                      Pientä vajumista nyt talven aikana öljyjäähdytin putken laitoin jälkeen. Sieltä sitä lorotti ihan urakalla. Mutta taitaa lohkolämmitin haihdutella pieniä määriä ja ei täyttä varmuutta tuonkaan paisarin pitävyydestä.

                      Eipä tuo taas aamulla pelannut huonostikaan. Lämpenee normaalisti mutta sisälle ei tullut tasan mitään lämpönä. Ilmaus ei kummentanut, nestettä tulee kyllä ilmausruuveista ja kuumaa on. Ja lämmöt nousee sitten nopeasti ja ihan liian ylös. Kilometrin ajon jälkeen 110 taulussa ja kone seisauteltava siihen. Hiiviskelin siitä sitten takaisin kotio (kahdessa erässä välillä jäähdytellen) ja toisella autolla liikkeelle että töihin pääsee.

                      Eilen se pelasi töistä kotio, lasten kuskaukset ja lähes senkin emännän haun jees. Lämmintä tuli ja lämmötkin nousi vasta emäntää hakiessa 95c, siihen asti pyöri tyhjäkäyntiäkin useamman minuutin parkissa (mitä ei mm tänä aamuna kestänyt mitenkään).

                      Flekti pyöri tänäänkin lämpöjen noustua mutta sen rauhoituttua kun kokeili flektin välistä jäähdytintä se tuntui ainakin kylmillä näpeillä varsin viileälle ja flektin puhallusilma oli kanssa kylmää mitä sen ei kai kuumalla jäähdyttimellä pitäisi olla. Ja nämäkin viittaisi sitten siihen että termostaatti ei anna periksi ollenkaan (tänä aamuna) tai toimii kehnosti (eilen 90 ja sitten yht'äkkiä 95).

                      Tuleeko muita hypoteeseja mieleen?

                      Comment


                      • #12
                        Vuotaako paisari?Korkki ehjä?
                        Viimeksi muokannut Hartsi; 31.1.2012, 10:10.

                        Comment


                        • #13
                          Korkki on ehjä. Saattaa jostain liitoksista mehiä siinä vaiheessa kun paineet on korkeilla lämmöillä korkealla. Kyllä se paineita kuitenkin pitää. Tänäänkin hölläsin vähän korkkia aamusta ja suhisemaan se alkaa.

                          Ei tullut eilen reissujen jälkeen katsottua nestemäärää mutta tuossa nakkasin vajaan litran raakaa lisää sisään että sai normilukemaan sen nestemäärän. Pitää illemmalla pyöritellä, lämmitellä jäähdytintä kuumailmapuhaltimella ja tutkiskella asiaa. En vain tiedä kummeneeko tuo tuolla lumihangessa mihinkään.

                          Huoltarilta koppasin mittarin pakkaskestävyyttä varten mutta mittari veti jäähän ennenkuin ehdin autolle asti. :)

                          Comment


                          • #14
                            Tarkista liitokset mistä neste vuotaa ja koeponnistat tai vaihdat korkin.

                            Comment


                            • #15
                              No se on yksi dilemma mutta sanos mitä tuolle lopulle tekee.

                              Termari, litkut kohmeessa...? Minkä tähden ei kierrä lämmintä eikä vastaavasti jäähdykään?

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Hartsi Näytä viesti
                                Ettei vaan olisi kannentiiviste mennyttä..?
                                Taitaa olla kuitenkin pahvi mennyt. itselläni aikoinaan V6 AAH oireili vastaavalla tavalla ja pahvihan se fuskas.

                                Comment


                                • #17
                                  Oikea paine pitää järjestelmässä olla.Eli ei saa vuotaa mistään ja termarin korkin täytyy toimia.Sitten on tietenkin se pahvivika...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja SampoT Näytä viesti
                                    Taitaa olla kuitenkin pahvi mennyt. itselläni aikoinaan V6 AAH oireili vastaavalla tavalla ja pahvihan se fuskas.
                                    Kerrotko tarkemmin taustaa. Ajatuskin v*tuttaa mutta parempi siihen on valmistautua realismilla että tietää mistä kysymys jos oireet alkaa täsmätä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos kaikki muu on kunnossa niin kahsipahvin palaminen kyllä oireilee noin..Järjestelmään kertyy ilmaa ja lämpömittari/lämmöt seilailee miten sattuu..Ja pahvejahan näistä on ennenkin mennyt.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja LongJohn Näytä viesti
                                        Kerrotko tarkemmin taustaa. Ajatuskin v*tuttaa mutta parempi siihen on valmistautua realismilla että tietää mistä kysymys jos oireet alkaa täsmätä.
                                        Noiden sinun oireiden lisäksi lämpimällä koneella imaisi vielä paisarin tyhjäksi ja kun korkin löysäs niin nestepinta palautu takas.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Milläs tuon nyt saisi verifioitua johonkin? Sulamaan kun saisi mutta sekään ei ole ihan simppeli juttu kun verstas on 25km päässä ja lämpökäytös on tuommoista.

                                          Edit: Voiko tuosta ainakaan ajatella että termari on ihan kunnossa jos lämmöt nousee 110 asti ja jäähdytin on ihan kylmä ja flekti pyörittää siitä kylmää ilmaa läpi? Termari jumissa tai sitten on niin jähmeät mössöt jäädyttimessä ettei ne kulje. Olisiko sama ongelma sitten myös lämmityslaitteen kennon puolella?

                                          Kumpi noista ilmausruuveista on menevä ja kumpi tuleva lämmityslaitteen osalta? Ylempi on lämmityslaitteelta tuleva vai toisinpäin?

                                          Varmoja kannentiivisteoireita: nestettä menee vaikkei kuse mihinkään ja valkoista imelän hajuista savua putkesta? Putken päät oli aamulla hetken, ehkä 60 asteeseen asti, pyöritettyäni valkoiset mutta siinä kohtaa on vielä putkikin niin kylmä että lienee vielä pakkasessa tiivistynyttä huurua...? Öljyt oli siistit ja määrä alueella. Öljyä vielä kyllä kuluu mutta en tiedä mistä. Eri öljyihin (VR1) vaihto laski kulutusta radikaalisti. Tietysti jos kannentiiviste falskaa sitä menisi joka tapauksessa mutta se taitaisi poikia vaahtoa täyttökorkille vai tuottaako? Vai tuleeko se vasta sitten jos nestettä tulee öljyn sekaan, ei siitä jos öljyä falskaa palotilaan?
                                          Viimeksi muokannut LongJohn; 31.1.2012, 14:48.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei ne puurot ja vellit välttämättä mene sekaisin vaikka kannentiiviste vuotaa.Oletko varma ettei nesteet ole jäässä?Jos ei niin vian olet todennäköisesti jo kuullutkin...

                                            Comment


                                            • #23
                                              En ole varma mutta se selviää seuraavan 24h aikana. Kärrätään kaverin talliin sulamaan koko kapistus ja huomenna lämpimästä startti, pyörittelyä ja raakaa punaista jäähdytysjärjestelmään. Tarkoitus myös mitata sulilla aineilla mitä se pakkasenkesto oikeasti on.

                                              Edit: Apropoo noille nesteille annetaan 58% maksimipitoisuus. Mitäs sen jälkeen tapahtuu? Siis jos liemet on liian vahvat.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos liemet on liian vahvat, pakkaskesto huononee. Mulla oireili parisen vuotta sitten 1.8t samalla tavalla kun oli ilmaa järjestelmässä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mä en tiedä mimmonen vesipumppu noissa normaalisti on, mutta oma oli metallisiivilällä.
                                                  Voishan se vesipumppukin oireilla?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ok eli 58% saadaan paras pakkasenkestävyys mutta juoksevuudella tai muulla ei ole sinänsä kuolettavaa merkitystä vaikka siellä olisi 60%.

                                                    No aamulla tuli tosiaan sen ilmauskokeilun ja ylikuumenemisen jälkeen tuikattua vajaa litra raakaa tavaraa kiertoon mutta jos ajatellaan että liemet olisi liian ohkaiset se menee suoraan motille eikä siinä kohtaa vielä auta liian sakeaksi jämähtäneitä järjestelmän osasia.

                                                    Tuossa tarjottiin kaverin kanssa autoa talliin mutta kappas, sehän pelasi ihan jees. Mennessä alkoi nostella "auto"+"hi" asennolla pikkuhiljaa lämmintä kun lämmöt nousi 50-60 asteeseen, lämpöjen nousu torppasi 90 asteeseen ja sisälle tulee lämmintä.

                                                    Pohdinta: Pakkasta oli lähtiessä -22. Perillä, varmaan osin moottorin lämpötilankin kautta, -19,5 ja tultua kotio taas -21,5. Auton mittarissa. Tuo on sen 5-6 astetta vähemmän kuin oli aamulla ja ties montako astetta vähemmän kuin yön aikana oli ollut.

                                                    No päätettiin sitten olla vielä laittamatta autoa lämmitä. Nyt se pyöriteltiin aika lämpimäksi ja käyn vielä illalla pyörähtämässä liikenteessä ja tarkon paisarin täyteen raakaa tavaraa jos tarvetta on. Huomenna on sitten lupauksissa -27 aamu kahdeksalle pakkasta ja näin ollen totuuden hetki: onko liemet tällä erää riittävän sakeat. Jos on niin hyvä, jos ei niin viedään auto sitten huomenna sulamaan.

                                                    Hyvä indikaattori tuossa automaatti-ilmastoinnissa tuo auto asento. Jos 50-60 asteella alkaa tulla lämmintä se meinaa että lämppärin kenno on ainakin sulana - todennäköisesti myös jäähdytin -> edellytykset toimia. Ei tarvitse pyörittää keittopisteisiin asti.

                                                    Niin ja ainakin pakokaasuja tuli normaalia määrää ja hajukin oli miehissä nuuskimisen jälkeen yhteisymmärryksessä normaali.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Aamulla -21 ja hyvin pelasi ainakin töihin asti. Töissä -26,5, saa nähdä iltapäivällä. On siellä ainakin jonkun matkaa enemmän rosentteja litkussa kun 9,5dl luokkaa on pistetty raakaa lisää sitten eilisaamun.

                                                      Näkyy noissa punaisissa litkuissa olevan ainakin aika jyrkkä tuo raja. 30% pakkasraja -15, 40% -25, 50% -36 ja 58% -47. Todennäköinen vianaiheuttaja olisi siis se veden lisääminen lämpimäänkään järjestelmään joka veti seoksen laihalle ja veti sen sitten hyyhmään jäähdytysjärjestelmän kennoihin.

                                                      Jospa tämä taas tästä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kyllähän tuo kone nyt pelaa ja neste nähtävästi pysyy juoksevana mutta sisälle ei tarjoa lämmintä.

                                                        SR mainitsi termariketjussa tämän ilmausohjeen:

                                                        ABZ Ilmaus menee siten että:
                                                        1. virrat päälle, ilmastointi HI asentoon, virrat pois
                                                        2. lämppärin ilmauspisteet auki n.2 kier.
                                                        3. nestettä sisään letkuja puristellen
                                                        4. ilmauspisteet kiinni ja korkki säiliöön kiinni
                                                        5. kone käyntiin pitäen kierroksia 2-3000 ja käyttämällä useasti 4-5000 "pyrähdyksiä"
                                                        6. Kun 90-100 astetta saavutettu sammutetaan ja tarkistetaan nestepinta


                                                        Tuon perusteella tuon pitäisi siis ilmata itse itsensä sen jälkeen kun nesteet on tasassaan. Mitäs nuo eri ketjuissa esiin nostetut ylämäkiajot ja muut on? Kaikenlaisia villejä käytäntöjä löytänyt aina ylävesiletkun luttuun puristamisesta ylämäkeen ajoon ja motin pyöriessä ilmausruuvien korkkailuun.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kyllä tuo ohje pätee.Ei mihinkään ylämäkeen.
                                                          Toimiiko kiertovesipumppu?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mitenkäs minä sen testaan? Ja mistä kohtaa konehuonetta se löytyy? Mitenkäs se se oireilee jos oireilee? Ei kierrätä vettä lämmityslaitteelle asti?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X