Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysnesteen varoitusvalo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jäähdytysnesteen varoitusvalo

    Laitoin äsken auton (A3 1.8t 2000) käyntiin reilu -20 asteen pakkasessa. Melkein heti syttyi punainen jäähdytysnesteen varoitusvalo piippausten kera. Sammutin auton ja vilkaisin konepellin alle. Ainakin jäähdytysnestettä on tarpeeksi.

    Foorumia selaillessa sain sen käsityksen, että vika saattaisi olla anturissa paisuntasäiliössä. Mistähän muusta tuo voisi johtua?

    Entä uskaltaako tuolla nyt ajella pientä lenkkiä ja kokeilla, sammuuko valo moottorin lämmetessä ja pysyykö lämmöt kurissa? Ja jos lämmöt pysyvät normaalilla tasolla, uskaltaako ajella pidemmällekin, vaikka valo jäisi palamaan?

  • #2
    Jos nestettä on riittävästi, sisälle tulee lämmintä ja moottorin lämpötila on normaali, niin eihän siellä mitään vikaa ole muualla kuin varoitusvalossa. Anturi on ainakin B6:ssa sellainen, että jos liitin on irti, niin hälytys tulee. Joten kannattaa heilutella vähän liitintäkin.

    Comment


    • #3
      Voiko tuo jäähdytysnesteen varoitusvalo tulla jostakin muualta kuin paisuntasäiliön anturilta?

      Comment


      • #4
        Joissain malleissa se on moottorin ylilämpövalo, luultavasti tuossakin. Varmista nyt vielä, että nestettä on ylämerkissä asti. Kylmällä moottorilla pinta laskee sen verran, että voi vaikka hälytelläkin.

        Mutta ainakin sillä voi nyt ajaa, älä siitä huolehdi. Ainakaan se ei ole ylikuuma -20 asteen pakkasella käynnistettäessä. :)

        Comment


        • #5
          Joo, alkava anturi- tai mittarivika tuo lienee. Kun laitoin uudestaan käyntiin, ei varoitusvalo enää syttynyt, ja 300 km matka sujui ilman mitään epätavallista.

          Comment


          • #6
            Mulla -99 A4 1.8t tekee tuota melkein aina kun laittaa yli -25 asteen pakkasilla käyntiin. Eikä tee eroa vaikka olisi lohkolämppäri ollut päällä. Taitaa meikäläisellä ottaa vaan itteensä tuo anturi kovista pakkasista kun on vähän jokatalvinen vaiva. Heti kun pakkanen hellittää tuohon -20 tai alle niin ei enää pidä minkäänlaista varoitusta käynnistettäessä.

            Nesteet yms. on kyllä syynätty ekan kerran jälkeen aika huolella ja onhan tuolla nyt ajettukin yli 50tkm suomeen tuonnin jälkeen.

            Comment


            • #7
              aikanaan a3 1.8t vuodelta -99 teki samaa, anturin irrotus ja puhdistus ( hienolla hiomapaperilla?) siitä paisuntasäiliön päältä, prob solved

              Comment


              • #8
                pitäskö huolestua kun lämmöt ei nouse kuin 70 asteeseen? Vai johtuuko kylmästä ilmasta(-12)? Ehdin ajella noin 15km eikä tuon ylemmäs noussu, mutta sitten kun auto on ollut lohkolämppärissä lämmöt nousee normaalisti.

                Comment


                • #9
                  Golf V tekee myös tuota jos jäähdytysneste ei ole kylmänä ylärajalla tai hyvin lähellä sitä. Vaikka nestettä olisi ns. oikea määrä min. ja max. merkin välissä niin saattaa silti sytyttää valon. Ylärajalla ei ongelmia kovillakaan pakkasilla.

                  Comment


                  • #10
                    Joni: tuohan kertoo vain siitä, että 15 km ei ole riittävä matka moottorin lämpeämiseksi.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla sytytti ekoja kertoja kovilla pakkasilla, nykyään sytyttää melkein joka käynnistyksellä tuon valon.
                      nestettä on paisarissa.. Anturia en ole vielä katsellut, mutta siitä ajattelin alottaa tuolla hiomapaperi tempulla. Koska ilmeisesti kyseinen valo + piippaukset varoittavat mm. nesteen kylmyydestä/kuumuudesta? (mikä ei voi näillä keleillä toteutua kumpikaan)

                      Comment


                      • #12
                        Nesteenmäärän varoitus. Rapsuta ruuvarilla täyttöaukon kautta. Minuutin homma kokeilla.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt tehnyt pari kertaa satunnaisesti että kun Audin starttaa jäähdytysneste valo vilkkuu vähän aikaa. Nestettä on maximissa, mistäs vois johtua? Onko samanlainen valo mahdollisesti pissapojalla? Autona Audi tt quatro vm-99

                          Comment


                          • #14
                            Oletko tehnyt tuon mun edellisen viestin toimenpiteet?

                            Comment


                            • #15
                              Varmaan tyhmä kysymys mutta mitä sieltä pitää "rapsuttaa" ruuvarilla ja miten?Pitää tsekata.
                              Viimeksi muokannut Mikajoe; 16.5.2014, 17:35.

                              Comment


                              • #16
                                Niitä anturin metallisia piikkejä. Niihin kertyy oksidikerros päälle ja resistanssi on sen verran suuri, ettei tunnista nestettä enää.

                                Comment


                                • #17
                                  Onko ne anturit korkissa? Kiitos paljon vastauksista

                                  Comment


                                  • #18
                                    Siellä kohalla mihin menee sähköliitin. Avaa korkki ja kurki sieltä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Täytyy taas kiitellä hra amalinia hyvistä neuvoista, itsellä oli aiemmin tätä ongelmaa kylmällä kelillä. Tein yllämainitun tempun ja ongelma on poistunut.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X