Elikkäs tässä vajaan 2vuoden omistusaikana Audissa on ollut 2selvää ongelmaa joita ei ole saatu selville,täyttä tutkimusta nyt ei ole tehty mutta jonkun verran tutkittu kuitenkin.Autossa on BSR ohjelma.Alusta asti auto on syönyt paljon(moottori myös vaihdettu 35tkm sitten aivan uuteen),matkakulutus on 9l/100 luokkaa.Kierrosherkkyys ei myöskään ole kohdillaan,vapaalla ollessa kaasua painettaessa ottaa kierrosta todella laiskasti aina 3tonniin asti,Carinakin ottaa herkemmin :) Mistä vikaa etsimään?Vikakoodeja ei rupea antamaan.Happitunnistin takana antaa normaali arvoja 0.6 ja edessä 0.9-1.05 väliä(laajakaista).
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Bensan kulutus ja laiska kierrosherkkyys 1.8Tq
Collapse
X
-
Ei ole putki tukossa..Ilmamassamittariakin on mietitty ja puhdistettu,ei apua,ei kuulemma voi testata mitenkään,pitäisi vain sokkona kokeilla uusi laittaa...sama homma tuossa etupään happitunnistimessa :S Kalliiksi tulee kokeilut jos kaikkea rupeaa..vaparikin on säännöllisesti putsattu..Kaipa tämä on Laakkoselle lopulta vietävä parin sadan kilometrin päähän..Ei täällä ainakaan huoltamot osaa sanoa vikaa :/ Kalliiksi tulee kyllä ajelutkin kun bensaa vetää ja sitten tuo alakierrosten tunnottomuus vielä,tosiaan korjaaja sanoi että hänen Carinakin ottaa kierroksia herkemmin alussa tuohon 3t asti :))
Comment
-
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viestiJospa heität sen nuorisosuodattimen roskikseen ja palaat vakioon.
Comment
-
Kyllä tuo kartiosuodin kikkare on vihoviimosia nois laitteissa (paljon elektroniikkaa sisältävissä moott.ohjauksissa) antaa erittäin paljon heittoja noihin arvoihin (menee helposti ylärajoille vaikka ei ole tarve) joka taas aiheuttaa tai jos ei suoraan aiheuta niin ainakin nopeuttaa tuota maffin rikkoutumista.
JEP on kokeiltu itsekkin.. hienoa ku ahtimen kikattelu kuuluu..not..suhahtelut kuuluu.. not..
Laitoin laadukkaan paneeli suotimen ja vakio kotelon AWOT loppu hyökkäilyt ja nyökkäilyt, ja veto alueesta tuli tasasempi ja ehkä jopa väännökkäämpi ja seokset ei tee suuria seilailuja, sekä imuilman lämpötila ei seilaile jatkuvasti. Tehoissa ei tullut mitään eroa. tästä tapahtumasta on ihan konkreettista kun on muutamat penkki laput jossa toisessa on kartiosuodin kiinni ja toisessa K&N paneeli vakio pytyssä.
Comment
-
Ei ole vikaa vielä selvinnyt enkä nyt ole joutanut tutkituttamaankaan oikein..Edelleen laiskasti ottaa kierroksia,vapaalla ollessa esim.tosi laiskasti nousee,tukkoisen oloisesti nousee kun lyö kaasun pohjaan..Tämä vika kyllä ollut jo sen 2vuotta mitä auto minulla on ollut.Eikä vikakoodit anna ainakaan mitään tietoa..
Comment
-
Kokeile vaihtaa se kartio pois tai laittamaan pätkä putkea, letkua tai jotain muuta väliin. Tosin ainakaan B6sessa ei taida oikein mitään mahtua tuohon väliin. Ainakin yhdellä tutulla oli ongelmia kartion kanssa (BMC filtteri suoraan maffissa kiinni).
Jossain oli ainakin keskustelua että ilma lähtisi pyörteilemään kartion takia. Voi olla ihan fiktiotakin, mutta jos vakio ilmanotto on tallessa, niin ei ole ihan mahdoton proggis kokeilla.
Comment
-
Ja se oravafiltterin tuhoama maffi voi silti vielä toimia "jotenkin" ei tuu vikakoodia, mutta väärää dataa sen verran, että softa osaa kyllä adaptoitua, mutta ei silti liiku mihinkään.
Comment
-
En nyt suoraan lähtisi kartioita niin rankasti rankaisemaan, mutta en kyllä mitään 20€ biltema tötteröä autooni laittaisi. Useammin se kartion tuhoama maffi on kyllä käyttäjävirhe kuin itse tuotteen vika. Eli puhdistaessa laitetaan liikaa öljyä tai ei edes puhdisteta koko suodatinta.
Toisaalta kuten on aiemminkin todettu, löytyy markkinoilta ihan toimivia tuotteita kuten apexin suodatin. Jos audin orkkis suodatin olisi niin ylivoimainen, käyttäisi konserni varmaankin kyseistä suodatinta myös porschen huippumalleissa kartiosuodattimien sijaan.
Comment
-
Alkuperäistä ilmanputsaria ei ole tallessa.Tuo on K&N suodatin mikä on paikoillaan,2-3 kertaa vuodessa olen putsannut ja öljynnyt tuon.Niin se Maffi ei vissiin anna välttämättä vikakoodia,mutta kai siinä muitakin oireita olisi,esim kierrosten heittelyä tyhjäkäynnillä tms??Käy kyllä todella tasaisesti.
Comment
-
Vieras
Alkuperäiselle kysyjälle: Sinulle on annettu toimivat ohjeet jo viestiketjun alussa. Ei se auto itseään korjaa eikä kukaan voi netin yli sitä korjata. MAF ei korjaannu putsaamisella ja on näissä ihan kulutusosa - jos satanen tuntuu liian kalliilta niin logitat anturiarvoja ja vaihdat mikäli ilmamassat jäävät liian alas. MAF-vika ei aiheuta lähtökohtaisesti huojuntaa tyhjäkäynnille.
Vika voi olla muuallakin, mutta sitäkään ei voi etänä diagnosoida. Vähemmän tarkkaan pidetyissä autoissa usein on samassa laitteessa vähän MAF loppu, N75 loppu, pässin kalvo vuotaa, joku muu pikku ahtovuoto, ahdin vetelee viimeisiään, lambda ei täydessä tikissä, yms. Kuluvia osia nimittäin, eivätkä nuo lähkökohtaisesti sytytä vikavaloa ennen kuin osa on täysin kuollut.
Se ryttyyn mennyt nuorisosuodatinkaan ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole syy ongelmiin, mutta voin luvata että se ei ainakaan tilannetta paranna - eikä MAF:n eliniän odotetta lisää. Tehoa se ei tuo enempää, vähentää voi kyllä.
Alkuperäinen kirjoittaja Maastomato Näytä viestiEn nyt suoraan lähtisi kartioita niin rankasti rankaisemaan, mutta en kyllä mitään 20€ biltema tötteröä autooni laittais...Jos audin orkkis suodatin olisi niin ylivoimainen, käyttäisi konserni varmaankin kyseistä suodatinta myös porschen huippumalleissa kartiosuodattimien sijaan.
- Audin orkkissuodatin (ja kotelo) on varmaankin mitoitettu vähintäänkin riittäväksi kyseisen auton ilmamäärille. Porsche 997 TS syö parhaimmillaan 3,5x enemmän ilmaa kuin vakio 1.8T, joten se varmaan on huomioitu suunnittelussa.
- On myös havaittu, että tämä Audin orkkiskotelossa oleva suodatin ei ole missään määrin rajoittava tekijä vähän isommillakaan vireillä. Jos virtausta kaipaa lisää, pitää myös huolehtia viileän ilman saannista - ja tämä ei onnistu jos orkkiskotelon tilalle noin vaan lyödään kartio. Ahdetussa harvemmin ilmanotto on se joka ensimmäisenä ahdistaa...
- Kerrotko vielä, missä malleissa Porsche käyttää kartiofilsuja? Ei ainakaan 997 TS tai GT3. Lienevät siis vielä kovempia pelejä ne joissa on vakiona kartio :).
Ja jos vähän miettii teorian kautta: Suodattimen aiheuttaman vastuksen eri ilmamäärillä muodostavat karkeasti seuraavat asiat:
1) Suodatinmateriaalin pinta-ala (tässä asiassa iso kartio voi olla parempi)
2) Suodattimen "tiheys" ja materiaali: Suodatuskyky eri partikkelikoon hiukkasille, jne. (Lähtökohtaisesti jos materiaalia ei vaihdeta, pienempi vastus = huonompi suodatuskyky).
3) Suodattimen puhtaus
Nuorisosuodattimissa voi teoriassa ja käytännössäkin olla pienempi virtausvastus ISOILLA ilmamäärillä, mutta tämä perustuu ennen kaikkea suodatinmateriaaliin ja sen "tiheyteen". Tämä ja suodatinöljy eivät mitenkään lisää niiden komponenttien elinikää jotka tälle ilmalle ahdistuvat, mutta auton suorituskyvyn kannalta suurin ongelma on tuo että useimmiten ilma imetään konepellin alta, esim. tässä tapauksessa aivan ahtimen ja katin vierestä. Se teoreettinen hyöty mikä saadaan pienemmästä virtausvastuksesta imupuolella, menetetään moninkertaisesti kun ahtoilman lämpötila nousee turhaan.
Comment
-
Kuten sanoin aiemmin niin kaverilla oli ex-B6 1.8Tssä nimenomaan puutumista alakierroksilla kun oli kartio kiinni lämpösuojan kera. Orkkispaikka B6sessa on kartiolle aivan naurettavan huono oli sitten kyseessä mikä tahansa suodatin. En tiedä toimisiko vaikka joku apexin suodatin, missä on tuo ihmeen kaula pyörteilyn estämiseksi paremmin, tai suodattimen siirtämisen vaikka umpion luo, missä joutuisi hieman askartelemaan imuletkua uusiksi.
Siis ainakin Porsche GT3 4.0ssa käytetään kartioita. Ihan kaksin kappalein. Joka taitaa olla se rankin possu tällä hetkellä.
Comment
-
Kuten kuvassa näkyy, on kartiot julmetun kokoisia (kuinkas monella 1.8T kuskilla on edes yksi vastaavan kokoinen käytössä?), lisäksi on keskitytty sen varmasti kylmän ilman saantiin, lisäksi eivät varmasti ole suoraan MAF:ssa kiinni.
Onhan noita vanhoissa kaasarikoneissa matalia ympyränmuotoisia filsuja ym.
Comment
-
A3 1.8tq:ssa, joka aiemmin oli omistuksessani oli käytännössä uutena jo vaihdettu kartiosuodatin ja tehty pieni lämmönsäteilyä estävä levy ettei suoran moottorin kyljestä ime ilmaa. Ensimmäinen omistaja ajeli autolla yhden satasen ja minä ajelin toisen.
Tuolla kohtalaisen isolla greenin suodattimella ajettiin siis liki 200tkm, voi olla että sillä ajetaan vieläkin. En edes viitsinyt vaihtaa sitä suodatinta uuteen, koska se oli edelleen sisältä täysin puhdas, ulkoa toki osittain jo sen verran kiinteän musta että ei pesussa irronnut. Huolellisen pesun ja kevyen öljyharson suihkuttelin pariin otteeseen. Jostain syystä yksikään komponentti, ei edes se ilmamäärämittari hajonnut tuolla taipaleella, vaikka olisihan se pitänyt näiden tarinoiden perusteella hajota jo moneen kertaan. Tuota paskaista ilmaa koneen syötettiin koko matka ja silti aina päästöissä esim hc oli 4-8 katsastuksissa. Tuolla päättelyllä kone oli vähintäänkin kohtalaisessa vireessä edelleen. Kone toimi täysin normaalisti ja hevosia tuntui olevan se vähän alle 200 mitä lastulla tuommoisesta 150hv moottorista saa.
Tällä palstalla on niin muodikasta aina esittää täysin tuulesta temmattuja faktoja asioista mistä ihmisille on muodostunut negatiivinen käsitys (parhaana esimerkkinä nämä nuoriso suodattimet sekä legendaarinen dumppi). Molemmat keksintöjä jotka kirjoittajien mielestä ei voi toimia.
Näitä "faktoja" sitten joukolla ylistetään ilman että kenelläkään on todellista tietoa hyödystä tai haitasta. Oli muuten samaisessa autossa se dumppikin noin 70tkm matkan ja kappas kummaa kun sekään ei aiheuttanut mitään muuta kuin hieman kulmikasta kiihtyvyyttä sähkökaasusta ja pienestä ahtimesta johtuen "puolella" kaasulla kiihdyttäessä. Tarkennettuna tilanteessa jossa imusarjassa vielä alipaine ja kaasuläpän toisella puolella alkoi olemaan jo reilusti painetta tyrkyllä. Kaksimäntäinen dumppi oli säädetty niin kireälle että se ei auennut muutakuin "isolla" paineella kaasua höllätessä. Ilmamäärätkin autossa oli siis "täysin sekaisin". Käytännössä lähes muun taipaleen ajan autossa oli se toinen legendaarinen osa eli forgen jumittava pässi. Ei jumitellut kertaakaan ainakaan minulle ollessa eikä sitä huollettu millään tavalla, paitsi jousta vähän kiristin kun orginaali jousella se huokaili jo normaaliajossakin enkä sitä huokailua jaksanut kuunnella.
Hirveällä tuurilla tuo ex a3 on siis seilannut kun ei ole kiviä kone täynnä, ei rikkinäisiä ilmamäärämittareita, eikä muitakaan paskan rikkomia antureita, ja vetoakin oli sen mitä piti alusta asti ja ainakin siihen 200tkm lukemaan asti.
Kertokaas itämaan tietäjät kuinka kuumaa ilmaa siellä konehuoneen reunamilla on? Esimerkiksi käy vaikkapa orkkis ilmansuodattimen paikalle ruuvattu kartio, johon johdettu ilman tulo orkkis kanavia hyväksi käyttäen. Sekä kaveriksi tehty lämmönsäteilyseinä että ei heti liikennevaloihin pysähtyessäkään rupea ilmaa hirveästi sieltä moottorin vierestä haukkamaan.
Paljonko imulämmöt on kohollaan paikalla oleessa minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, 30km/h vauhdissa, paljonko 60km/h vauhdissa ja paljonko 100km/h vauhdissa? Voin rehellisesti sanoa että itse en tiedä, mutta tuskin tietää kovin moni niistäkään, jotka kertoo faktoina asioita kohonneista imulämmöistä jne. Mitatkaa aluksi edes nuo neljä asiaa ja pohditaan sitten kuinka paljon ne tehot tippuu kohtuullisesti tehdyllä vv asennuksella tai vielä parempi jos vertaillaan myös täysin paskalla asennuksella vaikkapa pakosarjan viereen ilman säteilyseinää asennettuna.
Kun edellä mainitut on selvitetty tai samalla kun vauhtiin pääsette niin mitatkaa paljonko orkkis ilmansuodattimen jälkeen, mutta kuitenkin ennen ahdinta on alipainetta ja mitatkaa vastaavasta kohtaa minkälaisia alipaineita syntyy kartiolla. Ottakaa toki vertailuun erikokoisia kartoita, jotta voitte sitten kertoa kuinka paljon sitä imuvastusta oikeasti syntyy milläkin kontruktiolla ja minkälaisilla ilmamäärillä. Jos saatte joitain millibaareja eroa niin sitten voitte mennä tarkkaan dynoon toteamaan kuinka paljon tehoa hukkuu jos ero on pari millibaria minkä tahansa ratkaisun hyväksi. Esittäkää siis mittaustuloksia tai edes jotain todisteluita väiteiden pohjaksi, niin voidaan lopettaa jeesustelu ja mutuilu aiheesta ja saadaan faktat pöytään. Viimeisenä mittauksena voitte vielä lisäksi peittää puolet orginaali filtteristä ja puolet kartiosta ja katsoa paljonko alipaine kasvaa näillä muutoksilla ja taas dynottaa tulokset ja katsoa paljonko teho tippui tämän johdosta.
Valitettavasti minullakaan ei näitä faktoja ole, joten olen ihan yhtä vahvalla mudulla liikenteessä kuin suurin osa muista "huutelijoista".
Tällä hetkellä varjelen konetta nykyisessä konsonentissa orginaali filtterillä, orginaali ilmanotolla, orginaali bypassillä jne. Toivotaan että tässä moottori pysyisi paremmassa kunnossa kuin tuossa aakkosessa.
Comment
-
Tässä on ny pähkäilty noita oravafilsuja, niin on ny aika vissi ero, onko kyseinen filsu poikittais vai pitkittäismoottorisessa. Poikittaisessa se on nätisti sielä sivussa kaukana pakosarjasta ja muutenkin on vaihteistoa yms suojaamassa enimmmiltä paskoilta. Kun taas pitkittäis-mosasessa filtteri on hienosti mansikkana hohkavan pakosarjan vieressä ja pahimmassa tapauksessa ilman pohjapanssaria saamassa kaiken kuran niskaan.
Ja Roni, kaikki ei välttämättä ole niin kaikkitietäviä, kuin sinä, joten heillä esim dumpin säätö ei välttämättä ole niin läpihuutojuttu. Oletuksena kaikki OEM on parempaa, toki joku pelle peloton voi saada aftermarketit toimiin paremmin kuin alkuperäinen, mutta ei kaikki.
Ja tuosta orggis-kotelon paskuudesta, jos on ainakin poikittais-moottorisen koteloa pitäny kädessä, niin kyllä pitää aika apinan tasolla olla, jos ei huomaa, että mistä imujärjestelmä ensimmäisenä ahdistaa... kun tuota imukärsää filsukotelossa katsoo, niin ensimmäisenä pitäis silmät kiinnittää sen 5cm halkaisijaan (se mikä menee loksun sisään), pelkästään koteloa modaamalla pitäisi saada jo kotelo virtaamaan paremmin.
Btw, oonko väärässä, mutta onko tuota samaa kotelon alaosaa käytetty 1.6:ssakin?...
Comment
-
Ja tuossa porschessa olis varmaa toiminu ne Audin vakio ilmanputsarit koteloineen paljon paremmin.
Ja Roni, kaikki ei välttämättä ole niin kaikkitietäviä, kuin sinä, joten heillä esim dumpin säätö ei välttämättä ole niin läpihuutojuttu. Oletuksena kaikki OEM on parempaa, toki joku pelle peloton voi saada aftermarketit toimiin paremmin kuin alkuperäinen, mutta ei kaikki.
Ennemmin muotoilisin sen seuraavaan muotoon. Kaikki oem on tehtaalle yleensä kustannustehokkain ratkaisu, joka on löydetty niin, että vielä täytetään niin laadulliset kuin muutkin tehtaan asettamat kriteerit. Maxium performance ei ole yleensä massatuotantoautojen kriteerilistalla ihan korkeimmalla sijalla.
En missään nimessä ole kaikki tietävä enkä semmoiseksi halua leimautua. Juuri sen takia asiaa kyseenalaistin kun en tiedä aiheesta sen enempää. Väitän vain näissä asioissa vastaan kun edes sen verran on tukea takana että omassa/omissa autoissa on moisia ollut ja edes pientä faktan siementä on tarjolla.
Sen takia halusinkin korostaa että jutuilla olisi jotain muutakin pohjaa kuin mutu-tuntuma, minkä joku on joskus keksinyt internetissä esittää. Nyt se mutu on absoluuttiseksi totuudeksi kääntynyt. Lisäksi konservatiivisella Audi foorumilla moiset keksinnöt leimataan heti teinien villitykseksi ja kyseenalaistetaan varsinkin dumppikeskusteluissa melkein poikkeuksetta dumpin tuoma ääni lapselliseksi, teiniksi, tyhmäksi, rasittavaksi... What ever. Nuo ovat makuasioita, antaa siis käyttäjän päättää, jos niitä äänien takia haluaa nimen omaan laittaa niin antaa toisten ihan rauhassa laittaa. Ei siihen tarvitse tuulesta temmattua kauhuskenaariota turhaan rakentaa ympärille.
Perinteiseen tapaan siis hain tarkoituksella ja "hieman" kärkevästi kommentoiden vastarannankiisken paikan, jos joku viitsisi hakea edes jotain dataa jos semmoista on ylipäätään saatavilla.
Comment
-
hevosia tuntui olevan se vähän alle 200
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Repo/promo Näytä viestiJännää sinänsä. Yleensä noista saa parikymmentä heppaa enemmän vakioputsarilla.
Comment
-
En tiedä mistä 204hv on meidän tuotehakukineeseen tullut. Oikea teho 98 bensalla ilman muita muutoksia on 215 tai 219hv versiosta riippuen, ja useimmiten suomessa ovat dynossa antaneet tehot 5hv sisään ilmoitetusta ja muutaman pinnan enemmön vääntöä kuin luvattu.
http://www.goapr.com/products/ecu_upgrade_tt.html
Comment
-
APR:n lastu kyseisen auton moottorissa oli ja on varmaan vieläkin. En muistanut mitä APR:n lupaus oli, joten heitin tehot suoraan omasta hatusta ja vielä niin ettei ainakaan mene liiotteluksi :). Ei se kyseisen auton absoluuttinen teho kiinnostanut silloin ja vielä vähemmän se kiinnostaa tänä päivänä. Kyllä sen perseellään tuntee että ei se kulje niin se ei kulje. Tässä yhteydessä kulkeminen tarkoittaa sitä että en koe että 200 hevosella auto kulkisi, enkä kyllä koe että se juurikaan kulkisi tuolla nykyisellä noin 300:lla hevosellakaan, joten itse APR:n tuotteesta ei vikaa tarvinnut hakea, vikaa oli moottorin viritysasteessa :)
Olihan tuota käsittääkseni edellisen omistajan toimesta dynotettu AMW:lla putkiston yms vaihdon yhteydessä, mutta niistä tuloksista mulla on vielä vähemmän tietoa kuin apr:n lupauksesta. Toisaalta silloin oli rähinäränniä ja vesiruiskua jne. Ei vastannut enää tilannetta jossa auto minulla oli, joten ei sekään liene vertailukelpoinen lukema vaikka sen muistaisin.
Kaikkihan varmaan myös tietää että joka dyno näyttää hieman eri lukemia ja korjauskertoimilla, lämpötilalla, kosteudella, rullan inertialla, ennen kaikkea dynon ohjelmistolla jne. saa sen verran erinäköisiä tuloksia että itselle ei ainakaan ole juuri merkitystä ilmoitetaanko dynolapussa 195hv vai 215 hv. Saman se kulkee tai on kulkematta lapusta riippumatta.
Ei ole vastausten ryöppyä tai todisteita tullut vapaavirtausputasrin heikkoudesta tai dumpista, josta muutaman sanasen kirjoittelin, joten mielipiteet näyttävät jäävän riitelemään keskenään. Olkoot siis ainakin toistaiseksi lukijan vastuulla se mihin haluaa uskoa ja mihin ei.
Sen voi toki todeta että väärin säädetyllä tai liian löysällä jousella varustetulla dumpilla saa varmasti ongelmia aikaiseksi. Esimerkiksi tilanne jossa ajetaan 150km/h tasamaalla tasaista vauhtia aiheuttaa ristiriitaisia tilanteita eculle. Tuossa tilanteessa imusarjassa on vielä lievä alipaine ja kaasuläpän takana odottelee esim. kilon paine. Tässä vaiheessa moni dumppi avautuu paineella joka kohdistuu männän alle. Tuossa tilanteessa sitä jo mitattua ilmaa purkautuu oikeasti paljon suoraan harakoille ja riittoisan rikasta seosta on tarjolla, koska myös kaasupolkimella annostellaan soppaa koneeseen (normaalitilanteessa esim. vaihteenvaihdon yhteydessä on kaasupoljin nostettu ylös, joten ecu ei ainakaan seosta sen johdosta moottoriin ole hirveästi tarjoilemassa). Veikkaisin...huom! veikkaisin että edellämainitussa tilanteessa hommalähee lapasesta ja tilanne menee lambdakorjauksen rajojen yli eikä ecu saa bensoja säädettyä sinne lambda ykköseen. Liekö siitä sitten vikakoodi seurauksena? Kertokoot ne jotka motronicin sielunelämää ymmärtää paremmin. Ilmamäärämittarillisella autolla noin ei ole itselle käynyt mutta mapillisella on (siinähän se ei käytännössä seokseen vaikuta), joten ei silloin ihmeitä tapahtunut. Löysyyden johdosta kuitenkin heitin sen dumpin kuikkaan ja etsin tilalle kunnollisen ja riittävän jäykällä jousella varustetun.
Vapaavirtausfiltterilläkin varmasti tehoja pystyy laskemaan kun oikein yrittää. Liian pieni filtteri, väärä sijainti, maffi semmoisessa paikassa että seos ei virtaa langan ohi vakion kaltaisesti jne. Ongelmia varmasti saa aikaseksi kun riittävän väärin tekee asioita.Viimeksi muokannut Roni; 19.3.2012, 00:28.
Comment
Comment