Vihdoin ehti tehdä jotain pientä koneelle (AAH).
Vaihdoin ensin toiseen kanteen paineventtiilin (pressure limiting valve), missä kovempi kalkatus tuntui kuuluvan. Kuskin puolen kansi oli helppo irroittaa, vähän alipaineletkua syrjään ja pultit irti. Vanha paineventtiili oli sormituntumalta suunnilleen yhtä jäykkä. Venttiili ruuvilukitteella kiinni ja kannen tiivisteeseen lisäsilikonia kampiakselin nurkkiin, missä tiiviste tekee 75 asteen kulman ylöspäin. Kansi kiinni ja jännityksellä kone käyntiin. Ja kalkatus oli poissa. Alle 2 tuntia.
Seuraavassa sessiossa vaihdoin lohkon öljyn paineenpitoventtiilit (check valve), jota varten pitää imusarja irroittaa. Imuilman muovikotelo pois koneen päästä, ja poimitaan sitten ne kaksi kumituttia konehuoneesta, jotka tippuvat sinne. Kaasuvaijeri irti ja kaasuläppäkotelo irti. Jos on cruise niin kotelossa on luultavasti kaksi vaijeria. Kaasuläppäkoteloa ei ole pakko irroittaa, onnistunee ilmankin. Tulpanjohdot irti, bensajohdot irti ja muut alipaineletkut irti. Koko imusarja on 6mm kuusiokoloilla kiinni. Ne irti ja imusarja käteen. Jos haluaa imusarjan halkaista pitää ottaa vielä bensalinja irti, jotta saa yhden ahtaassa paikassa olevan pultin auki. Imusarja on kaksiosainen ja yläosa on kiinni 5mm kuusiokoloilla. Yläosaa ei saa irti irrottamatta imusarjaa kokonaan koska osa pulteista on alapuolella.
Kun imusarja on irti näkyy lohkon kansipelti (valley pan). Mulla se ui öljyssä, vaikea sanoa vuotaako kansipelti vai kannen alempi tiiviste. Pelti irti ja check valvet vaihtoon, uudemmat olivat erinäköiset kuin vanhat. Pelti takaisin ja uusi tiiviste. Ehkä kannattaisi pellin moottorin takanurkkaan laittaa lisä tiivistystä, koska siellä on vain yksi pultti.
Imusarjan ja läppäsysteemien putsailuja töhnästä ja kasaan. Imusarjaan väliin uusi tiiviste ja imusarjan ja kansien väliin uudet tiivisteet. Ja kaasuläppäkoteloonkin uusi tiiviste. Loppuroinat paikalleen ja käynnistys : chitty-chitty-bang-bang. Sydämen laskeuduttua takaisin paikalleen laitetaan kaikki alipaineletkut kiinni ja yritetään uudelleen. Kuutonen kehrää kuin kissa. Aikaisemmin kuulunut lievä suhina kierroksilla poistui. Ilmeisesti imusarjan ja kannen tiiviste vuoti. Toinen syy saattaa olla se, että pultit olivat aika löysällä. Itse kiristin ne sopivaan momenttiin kalibroidulla kyynärpäällä. Kaasuunvastaavuus on herkempää eikä enää huomaa piikkiä 4100 kierroksessa kun lyhempi imusarja aukeaa. Alle 10 tuntia...
Vaihdoin ensin toiseen kanteen paineventtiilin (pressure limiting valve), missä kovempi kalkatus tuntui kuuluvan. Kuskin puolen kansi oli helppo irroittaa, vähän alipaineletkua syrjään ja pultit irti. Vanha paineventtiili oli sormituntumalta suunnilleen yhtä jäykkä. Venttiili ruuvilukitteella kiinni ja kannen tiivisteeseen lisäsilikonia kampiakselin nurkkiin, missä tiiviste tekee 75 asteen kulman ylöspäin. Kansi kiinni ja jännityksellä kone käyntiin. Ja kalkatus oli poissa. Alle 2 tuntia.
Seuraavassa sessiossa vaihdoin lohkon öljyn paineenpitoventtiilit (check valve), jota varten pitää imusarja irroittaa. Imuilman muovikotelo pois koneen päästä, ja poimitaan sitten ne kaksi kumituttia konehuoneesta, jotka tippuvat sinne. Kaasuvaijeri irti ja kaasuläppäkotelo irti. Jos on cruise niin kotelossa on luultavasti kaksi vaijeria. Kaasuläppäkoteloa ei ole pakko irroittaa, onnistunee ilmankin. Tulpanjohdot irti, bensajohdot irti ja muut alipaineletkut irti. Koko imusarja on 6mm kuusiokoloilla kiinni. Ne irti ja imusarja käteen. Jos haluaa imusarjan halkaista pitää ottaa vielä bensalinja irti, jotta saa yhden ahtaassa paikassa olevan pultin auki. Imusarja on kaksiosainen ja yläosa on kiinni 5mm kuusiokoloilla. Yläosaa ei saa irti irrottamatta imusarjaa kokonaan koska osa pulteista on alapuolella.
Kun imusarja on irti näkyy lohkon kansipelti (valley pan). Mulla se ui öljyssä, vaikea sanoa vuotaako kansipelti vai kannen alempi tiiviste. Pelti irti ja check valvet vaihtoon, uudemmat olivat erinäköiset kuin vanhat. Pelti takaisin ja uusi tiiviste. Ehkä kannattaisi pellin moottorin takanurkkaan laittaa lisä tiivistystä, koska siellä on vain yksi pultti.
Imusarjan ja läppäsysteemien putsailuja töhnästä ja kasaan. Imusarjaan väliin uusi tiiviste ja imusarjan ja kansien väliin uudet tiivisteet. Ja kaasuläppäkoteloonkin uusi tiiviste. Loppuroinat paikalleen ja käynnistys : chitty-chitty-bang-bang. Sydämen laskeuduttua takaisin paikalleen laitetaan kaikki alipaineletkut kiinni ja yritetään uudelleen. Kuutonen kehrää kuin kissa. Aikaisemmin kuulunut lievä suhina kierroksilla poistui. Ilmeisesti imusarjan ja kannen tiiviste vuoti. Toinen syy saattaa olla se, että pultit olivat aika löysällä. Itse kiristin ne sopivaan momenttiin kalibroidulla kyynärpäällä. Kaasuunvastaavuus on herkempää eikä enää huomaa piikkiä 4100 kierroksessa kun lyhempi imusarja aukeaa. Alle 10 tuntia...
Comment