Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Naputtava ääni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Naputtava ääni

    Apua kaivataan viisaammilta,kiitos!
    Mikä mahtaa olla kuvassa oleva metallinen kiiltävä kapistus?Egr venttiilikö?Välillä ajon päätteeksi,kun jättää tyhjäkäynnille,mielestäni tuo,tai tuolta suunnalta kuuluu naputusta (kuin dieselistä)Hiukan kun laittaa kierroksia,niin naputus lakkaa ja sen jälkeen kone käy kauniisti.

    Myös ajossa n.2000r/min kohdalla jokakerta tuo,tai tuoltasuunnalta kuuluu "pärähdys" prrrrrrrr.Kun konetta hiukan väännättää ääntä ei kuulu,ainostaan pinta/tasakaasulla ajettaessa.Myös "pärähdys" kuuluu paikalla koittaessa hiukan kaasua antaessa.

    Toi on alkanut harmittamaan siinämäärin,että nyt sen on loputtava.Auto toimii muuten erittäin hyvin,vetää ja kulkee,lähtee myös hyvin käyniin kylmänä kuin kuumanakin.

    Jutun tekee mielenkiintoiseksi myös se,että "pärähtävä" ääni kuuluu ainoastaan kuumasta koneesta,ei kylmästä.Niinkauan saa ajaa ilman tuota ongelmaa,kunnes kone lämpenee normaaliin lämpötilaan.

    Nyt otetaan mielellään "diaknooseja" vastaan,mikä mättää?

    Niin, ja konehan on A4 B6 1.8T


    #2
    Tietämättä mikä kuvan osoittama murkula on veikkaisin kuvauksen perusteella kyseessä olevan bensahöyryjen kierrykseen (lue polttoon) liittyvää solenoidia. Se pysyy kiinni kunnes kone on lämmin ja sitä käytetään vain kun ollaan ns suljetussa kierrossa eli lambda-takaisinkytkennässä, siksi se hiljenee kun komennat.

    Comment


      #3
      Juu, se naputus tyhjäkynnillä voisi hyvinkin olla aktiivihiilisäiliön venttiili, joka päästää niitä bensahöyryjä koneeseen. Mitään pärähdystä siitä ei tietääkseni pitäisi kuulua, tosin en tunne Audin systeemiä niin hyvin. Tuo "kello" tuossa kuvassa voisi olla lisäilmapumpun säiliö jos siitä menee putki pakopuolelle? Jos se on se, niin silloin se systeemi on toiminnassa vain kylmänä. Vaikea sanoa muuta kun ei ole tuttu kone. Jospa joku kenellä on vastaava tietäisi...?

      Comment


      • #4
        Jep jep,harvoin tuota naputusta kuuluu,joten ei varmaankaan kovin vakavaa.Mikon visiossa voisi olla asiaa.

        Kunhan saan ylimääräistä aikaa,käytän autoa nosturilla ja tarkistelen nuo pakoputken lämpöpellit.

        Comment


        • #5
          Jos olet paikallistanut äänen varmasti tuohon paikkaan niin sitten en osaa sanoa mikä kyseinen mokkula on, mutta ilmanputsarikotelon päällä on siihen bensahöyryjen kierrätykseen tietääkseni joku venttiili tai pumppu joka naputtaa. Tämä pumppu naputtaa lämpimällä koneella, mutta ei se ainakaan omassa autossa ajaessa kuulu sisälle asti.

          Olipa taas tyhjentävä vastaus, heh. Sullahan puhdas konehuone on.

          Comment


          • #6
            Ei se minullakaan auton sisälle kuulu.Vain silloin,kun avaan konepellin.
            No siistinä on tosiaan toi pannuhuone pysynyt,vasta kylläkin 60 000 km ajettu.Ääni on paikannettu tuonne imusarjan tietämille.Mikon ajatuksen innoittamana hain tällaista teoriaa ja luulempa,että juuri tuo venttiili napsuttelee siellä välillä.Viimetalvena moottorin häiriövalo syttyi ja vikakoodien luku paljasti,että aktiivihiilisäiliössä olisi ollut kosteutta.Koodit nollattiin,eikä ole sen jälkeen valo syttynyt.Voikohan tuo aktiivihiilisäiliö siellä päristä 2000 r/min kohdilla?Onko sillä jotain "auki/kiinni" toimintaa noilla kierroksilla?Vai onko se sitten juuri tuo venttiili joka pärähtää aina kun aukeaa?


            "...Haihtumisenestojärjestelmä ja
            bensiinihöyryjen kierrätys/ aktiivihiilisäiliö

            Yleistä:

            Polttonestesäiliössä oleva bensiini haihtuu auton seistessä.
            Säiliön ilmanvaihtokanavan kautta bensiinihöyryjä pääsee
            ulkoilmaan. Tämän ilmansaasteen torjumiseksi on
            saasteenestojärjestelmillä varustetuissa autoissa myös
            haihtumisenestojärjestelmä ja bensiinihöyryjen kierrätys.
            Olennainen osa tässä on aktiivihiilisäiliöllä.

            Toiminta:

            Polttonestesäiliön ilmanvaihtokanava on johdettu
            aktiivihiilisäiliöön. Aktiivihiili kykenee imemään itseensä
            bensiinihöyryjä. Kun moottori on käynnissä, tämä
            bensiinihöyry johdetaan imusarjaan. Aktiivihiilisäiliön ja
            imusarjan välisessä putkessa on venttiili. Kun lambdasäätely
            on toiminnassa, venttiili avataan, jolloin aktiivihiilisäiliön ja
            imusarjan välille syntyy yhteys. Imusarjan alipaine imee
            aktiivihiilisäiliön kautta ulkoilmaa säiliössä olevan aukon
            kautta ja bensiinihöyryt kulkevat tämän ilman mukana
            imusarjaan. Koska bensiinihöyryt vaikuttavat seokseen,
            kierrätysjärjestelmä avataan vain lambdasäätelyn toimiessa..."

            Comment


            • #7
              Palataan vielä aiheeseen sen verran,että tuo ongelma on nyt korjattu.Autoa käytin LMS:lla ja äänen aiheuttajaksi todettiin nokkien säätöelementti + ketju.Samalla tehtiin laajempi huolto,jotta jatkossa kilometrit on huolettomia.*kop...kop*.Nokan säätöelementin ja ketjun lisäksi vaihdettiin jakohihna,rulla+kiristin,moniurahihna,vesipumppu+j äähdytysneste,öljyt+suodatin.

              Voihan tuolla nyt ajaa 151 000km asti ilman noiden töiden uusimista.Auto tuskin minulla kuitenkaan sinne saakka on,täytyyhän päivitys B7 quattroon jossain vaiheessa tehdä.Myös uusi Skoda Octavia RS on alkanut kiinnostamaan...

              Comment


              • #8
                Toi kyseinen osa näyttäis toisioilmavirtaukseen kuuluvalta venttiililtä.. Eli ku kone on kylmänä on kyseinen venttiili auki ja sähköinen kompura pukkaa pakoputkeen ilmaa ja polttaa ylimääräiset bensiinit pienentäen päästöjö kylmänä.

                Comment


                  #9
                  Tuosta aktiivihiilestä sen verran, pystyykö puhdistaan? kaverilla A4 1.6i -96 ja tuli sellanen vika että, bensamittari näyttää kokoajan yli puoli tankkia, ja kun bensa on vähän imasee tankinpohjan rutulle. korkki on jätetty raolleen, että pitäs ainaki happee saada.

                  Comment


                  • #10
                    Ei ole välttämättä aktiivihiilisuodatin tukossa vaan sen pohjassa oleva "kohoventtiili". Itellä oli se venttiili tukossa(hiekkaa ja yms...) ja alkoi aina välillä imemään ilmaa tankinkorkin välistä jolloin vedotkin katosi, eikä auttanut vaikka korkin jätti raolleen. Sama homma kävi kaverin Passattiin, puhdistus auttoi molemmissa tapauksissa...
                    Se venttili on helppo puhdistaa. Otat oikean eturenkaan ja sisälokasuojan irti ja aktiivihiilisuodatin näkyy(oven saranoiden luona). Ventiili on suodattimen pohjassa kahdella ruuvilla kiinni. Venttili irti ja eikun pesemään/putsaamaan...

                    Comment


                      #11
                      jep, sehän oli nimenomann se venttiili tukossa, eilen puhdistettiin ja rupes toimiin. oli muute aika kallis se aktiivihiili, ei saa tarvikkeena, alkuperäinen 116ekee.

                      Comment


                      • #12
                        Hyvä että vika löytyi... :)

                        Comment


                          #13
                          Aiheeseen liittyen... Onko uudempien Audien omistajilla, varsinkin 2006 vuosimallin tuntumassa olevissa ollut aktiivihiilikanistereissa ongelmia?

                          Eräässä 1,6 litraisessa A3:ssa ( 8P kori) joutuu vaihtamaan uuden. Mikä noita "tappaa" ?

                          Moottorikoodi on BSE.
                          Viimeksi muokannut RS2; 1.9.2008, 20:33. Perustelu: ei ollut suodin..

                          Comment

                          Working...
                          X