Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 5000S KE-/K-jetronic?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 5000S KE-/K-jetronic?

    Morjens
    Isäni on kovakuntoinen ikämies (s.-33) joka diggaa vanhoja Audeja. Niinpä ostettiin hänelle mökkimatkoille sopiva jenkki-5000S kun hyvä yksilö sattui kohdalle. Vehje on -87 mallia, automaatilla ja ilmastoinnilla. Ajomäärä on vain 139 tml eli jotain 230 tkm.
    Kylmäkäynnistys on hieman hankalaa: Autoon on jälkiasennettu nappi joka käsittääkseni aktivoi kk-suutinta eli rikastaa käynnistyksen hetkellä. Tuollaisten nappien kanssa pelaaminen sopii paremmin poikasille kuin ikämiehelle eli pitäisi saada palautettua paremmin toimivaksi. Yleensä tuollainen nappi kai laitetaan ohittamaan risa lämpöaikakytkin mutta sellaista ei tästä autosta löydy ollenkaan?! Tämä taitaakin olla ensimmäisiä KE-jetillä (ja lambdalla ja katilla) varustettuja lötköjä. Ohjaako ECU KE:ssä suoraan kk-suutinta? Toimiiko jetti jos ECU on ohitettu/poistettu?
    Lötkömäistä supatusta kuuluu pakosarjan tietämiltä. Pakovuodot tietääkseni häiritsevät lambdaa ja aihettavat väärän seoksen mutta auto toimii lämpimänä hyvin... Jospa ECU ei ole käytössä ollenkaan?
    Pihassa on joutavana -84 K-jetti. Onko kukaan muuttanut KE:tä K:ksi? Näin saisi "ryypyn" lämpöaikakytkimen eikä ECUn taakse. Sähköjä joutuu varmaan muokkaamaan jonkin verran?

  • #2
    Taidat päästä vähimmällä parhaaseen lopputulokseen kun asennat sen lämpöaikakytkimen ohjaamaan nykyistä suutinta ja jätät muut ennalleen. Muuten toimivan suihkutuslaitteiston vaihtaminen on turhaa.

    Comment


      #3
      Miulla lähti K-jetti pakkasellakin käyntiin ilman kk-suutinta. Toki toiminnasta on etua mukavuusmielessä.

      Kylmänä temppuilut tulivat takeltevasta lautasesta, imupuolen vuodoista ja takaiskuventtiilistä joka laski hiljalleen paineet takaisin tankkiin - joten meni tovi ennenkuin pumppu iski paineet tappiin jotta suuttimet aukesivat.

      Comment


      • #4
        Kiitos nopeista vastauksista. Monet perustarkistukset ovat tosiaan vielä tekemättä eli voihan siellä olla vuotoja ja takertelua. Napin kanssa pulaamalla käynnistyy kyllä nopeasti muttei jaksa käydä tyhjää - kaasuun koskemalla tukehtuu. Nappia sähköttämällä tarkalla korvalla ja hyvillä hermoilla varustettu kuski saa koneen jäämään käyntiin. Alle minuutin taiteilun jälkeen käynti on tasaista joskin kierrokset alakantissa.
        Haynesin manuaalista löysin lämpöaikakytkimen graafin joka auttoi pääsemään jyvälle - alkuun tuli kasteltua tulppia painamalla nappia liikaa :(

        Comment


        • #5
          Eiköhän ko. systeemi ole täysin samanlainen K:ssa ja KE:ssä . Eli lämpöaikakytkin maattaa kylmäkäyntisuuttimen . Kytkin ja suutin saavat virran startatessa ja ne pysyvät päällä control releen avulla, kunnes moottori sammutetaan. Contol releen pitää saada moottorin pyörimispulssi toimiakseen.

          Comment


          • #6
            Missäspäin tuo lämpöaikakytkin sijaitseekaan.

            Comment


            • #7
              Do dii - arvasin että johonkin on piilotettu rele tai kaksi! Onko tietoa tai valistunutta arvausta siitä missä control relay luuraa? Tietoa väristä, koosta tai nastojen määrästä? Täysin uutta mutta helposti nielaistavaa tietoa oli tuo pyörimisnopeusjuttu. YKK-anturiltako?
              LA-kytkintä etsin silmin ja käsikopelolla sieltä kannen perästä tulipellin välistä - ei ole. Pari siistin=tehdastekoisen tuntuista tulppaa vain. Johtosarjassa roikkuu kyllä vapaa 2-napainen liitin niillä paikkeilla.
              Ehkä California-mallista on jätetty LA-kytkin jo hihnalla pois?

              Comment


                #8
                Kyllä siellä kuuluu olla. KE:stä en nyt tiedä, mutta ainakaan K:ssa ei ole KK-suuttimella mitään boksia, vaan toimii ihan suoraan starttausvirralla ja maadoittaa lohkon lämpötilan mukaan x sekunttia KK-suutinta.

                K:n erottaa KE:stä siitä, että K:ssa on tulpparivistön alla mekaaninen ohjauspaineensäädin lohkon kyljessä kiinni, josta lähtee kaksi teräspunoletku määränjakajalle. KE:ssä ohjauspaineensäädin on sähköinen ja määräjakajan kyljessä. Määräjakaja on siis se mötikka siinä ilmanputsarin yhteydessä.

                Katsopa tulpparivistön alta keskeltä lohkon ja kannan liitoksesta moottorin tyyppi. Stanssattu rivi numeroita ja pari kirjainta. Moottorityyppi on kaksi ensimmäistä kirjainta tähden jälkeen esim. MC. Jos ahdettu, niin todennäköisesti MC. http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1193839958

                Comment


                • #9
                  Control rele on siis bensapumpun rele. Pulssi tulee puolalta terminaalista 1. KE:ssä on kaavion mukaan myös moottorin lämpötila-anturi Eculle.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitosta vaan taas tietäjille. Potilas on tosiaan KE-jet, moottori NF eli vapari 2,3. Tiedoista rohkaistuneena otin tuosta joutilaasta lötköstä LA-kytkimen irti. Siinä on informaatiota runsaasti:
                    0280130214 (Bosch)
                    043906163A (VAG)
                    35 C 8 sec
                    12V 40W
                    5.84 eli on alkuperäinen K-jetin kytkin.
                    (Tämä vara-auto on siis Sveitsin tuonti 2,3 autom. -84)
                    Huomenissa olisi tarkoituksena päästä kokeilemaan tuota KE-jettiin.

                    Comment


                      #11
                      2.3 NF on tarkalleen ottaen KEIII-jetronic tai tarkemmin KE-jetronic 3.2 ruiskulla, joissa tuo lämpöaikakytkin antaa tiedon suoraan eculle, joka sitten ohjaa kk-suutinta. Ja kyseistä moottoria on muuten ollut vasta vuonna -86 saatavilla.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos Ville tarkennuksesta. Määräjakajassa on sähköliittimen lisäksi päiväys 5.12.1986 eli se on varmaankin juuri tuo mainitsemasi versio.
                        Mistähän kannattasi alkaa etsimään tuohon kytkentäkaaviota?

                        Comment


                          #13
                          Ei sähkökaavioita, mutta erittäin paljon tarpeellista NF:ään: http://files.inbox.lv/ticket/96c88e4...+100+typ44.rar

                          Comment


                            #14
                            Eikös Haynesin oppaissa oo sähkökaaviot?

                            Comment


                            • #15
                              Laitetaan vielä seuraavat: eli diakom.com . Ru http://www.diakom.com.ru/CARS2/index.html
                              Sieltä valitaan Audi ja sitten klikataan ylimmäistä ja sitten Mitchell-On Demand, saadaan koneen kytkentäkaavio . Kun klikataan Mitchell-On-Demand yläpuolelle saadaan KE III jetronicin tarkempi kytkentäkaavio.
                              Tuossa on lisäksi SSP 95 eli KE III jetronic : http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_95.PDF
                              Tuolla on myös paljon K-jettitietoa eli Rollssin sivuilla : http://rrtechnical.info/sz/sz87.htm

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos ja kumarrus!
                                LA-kytkimen vaihto jäi vielä tekemättä kun pakista puuttui sopivat kalut tiukassa istuvan tulpan avaamiseen. Vetoakselin sain sentään vaihdettua. Täytyy ajan kanssa perehtyä noihin linkkeihin. Lähtötilanne on kyllä hyvä koska nappiryypyn lisäksi ei muita "räpellyksiä" ole 5000S:tä löytynyt.

                                Comment


                                • #17
                                  Päivitystä rojektiin:
                                  Tuo Pekan Mitchell-linkki on hyvä. Sieltäpä löytyi kytkentä jossa ei ole LA-kytkintä. Eli kannen tiukassa istuva tulppa on alkuperäinen ja saa jäädä paikalleen. Löysin netistä myös ohjeet ECU:n vikamuistin purkuun. Virta päällä antaa koodin 4444 eli ei vikoja mutta tyhjäkäynnillä herjaa 2233 eli ilmamäärämittarin vertailujännite virheellinen. Potikan pinta varmaan kulunut puhki. Vessanpytyn ja määräjakajan irroitukseen löysin jo selkeät ohjeet mutta potentiometristä en oikein mitään...

                                  Comment


                                    #18
                                    http://www.sjmautotechnik.com/troubl...g/outofuel.htm

                                    Älä lähde sitten purkamaan määräjakajaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tänks! Kävin tuolla vikakoodeja tavaamassa mutten huomannut tuota osiota. Liitin on inhottavasti juuri ja juuri näkyvissä konehuoneen puolelta mutta käsiksi ei pääse purkamatta. Mutta ehkä ottamalla sisälokasuojan pois..Lokarin allahan on muutenkin lehtikomposti odottamassa loppusijoitusta tontin nurkalle eli kaksi kärpästä samalla huitaisulla!

                                      Comment


                                        #20
                                        Tarkoitin siis, että älä lähde purkamaan määräjakajaa osiin. Irrottaa sen toki voi autosta, mutta en suosittele sitäkään tuota varten. Laajenee vielä projekti, kun lähdet niitä bensaletkuja irrottamaan.

                                        Sisälokasuojan irrottamalla tulee kyllä tilaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Juu, täytyy varoa projektin leviämistä kun auto on vielä kuitenkin ajokuntoinen. Ensin haluaisin varmistua potikan maaton kunnosta. Kaaviossa oli muistaakseni puna/ruskea johdin maissa. Minne lie kiinnitetty. Tuossa linkin kuvassa näyttää potikka olevan niiteillä kiinni runkokappaleessa eli pelkän potikan vaihtokaan ei taida olla läpihuutojuttu.
                                          Ihan helpolta ei vaikuta myöskään peräöljyn tarkistus. Proppu on ahtaassa paikassa vetarin kupeessa ja vaihteiston (automaatin) tukikappale on edessä. Ottasin tuen pois tieltä jos keksisin miten ylintä kolmesta pultista mahtuu vääntämään...PRKL kun on kivaa taas päästä harrastamaan pitkästä aikaa :)

                                          Comment


                                            #22
                                            "Niitit" ovat ihan kuusiokoloruuveja.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X